Smugleri og straffeattest
Fra : O. Hansen

Dato : 10-11-03 11:56

Hvis man "bliver taget" ved grænsen med for meget spiritus eller tobak i
bagagerummet, skal man selvfølgelig betale told og en bøde oveni (formoder
jeg - jeg har ikke selv prøvet). Jeg har spekuleret på, om man i den
anledning bliver indberettet til politiet, så man ikke længere har en ren
straffeattest? Man har jo begået en strafbar handling. Ved nogen noget om
det?
/Ove

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-11-03 13:40

In <3faf6f12$0$29332$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> "O. Hansen" <ohansen@fire.dk> writes:

>Hvis man "bliver taget" ved grænsen med for meget spiritus eller tobak i
>bagagerummet, skal man selvfølgelig betale told og en bøde oveni (formoder
>jeg - jeg har ikke selv prøvet).

For små mængder er det told og bøde-straf, men for større mængder kommer
man i retten og får en fængsel-straf.

/Martin

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-11-03 15:22

O. Hansen wrote:
> Jeg har spekuleret
> på, om man i den anledning bliver indberettet til politiet, så man
> ikke længere har en ren straffeattest? Man har jo begået en strafbar
> handling. Ved nogen noget om det?

Hvis du kun får en bøde kommer det ikke på din straffeattest. For bøder
er det kun overtrædelser af straffeloven, der kommer på straffeattesten.

http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm kan du
se de præcise regler.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>