fundet cykelstel i affaldsstak
Fra : TDJ

Dato : 09-11-03 19:14

Lige et juridisk spørgsmål ang hittegods:

jeg har under en cykeltur i kbhs yderkant fundet et cykelstel i en
affaldsdynge ved en parkeringsplads.. der var en masse gamle grene og
blade, samt måske 10 cykelstel.

Hvis jeg nu ønsker at samle en cykel af det stel jeg har fundet, hvordan
skal jeg så bedst gøre det ?

Skal jeg kontakte politiet for at høre om den cykel evt. er meldt stjålet..
og vil de så forlange at jeg afleverer den på hittegodskontoret ?
(også selv om det ikke er hele cyklen, men kun det rå stel).

Hvis den så f.eks. ikke er meldt stjålet, kan jeg så beholde den ?

Eller ?

Fra : Padre

Dato : 09-11-03 22:08

> Hvis den så f.eks. ikke er meldt stjålet, kan jeg så beholde den ?

Desværre nej - hittegods skal altid overgives til politiet:

Bekendtgørelse af lov om hittegods

Herved bekendtgøres lov nr. 146 af 23. april 1952 om hittegods med de
ændringer, der følger af lov nr. 242 af 7. juni 1963.

§ 1. Hittegods skal snarest muligt afleveres til politiet, medmindre
finderen ved, hvem ejeren er, og straks tilbageleverer det til denne.

Og straffeloven:
§ 277. For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at
skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig
ting, som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse
eller på lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

Padre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 22:58

Padre skrev:

>Desværre nej - hittegods skal altid overgives til politiet:

Er affald hittegods?

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 09-11-03 23:04

> Er affald hittegods?

Tjaa, jeg går ud fra at der er tale om et skrællet stel, dvs. en stjålet
cykel, som er efterladt uden værdifulde dele.

Hvis der er tale om et reelt stykke affald .........

Var der ikke engang en tråd herinde om ejerskabet til affald ?

Padre

Fra : TDJ

Dato : 10-11-03 22:20

> Var der ikke engang en tråd herinde om ejerskabet til affald ?

mon ikke det var den her:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&th=a9ea16b7c449b9ef&see
km=3be05d7f%240%2411606%24ba624c82%40nntp01.dk.telia.net