Copywright
Fra : goofy

Dato : 09-11-03 19:00

Hej Ng

Må jeg kopierer en tekst fra en hjemmeside og bruge den på min
egen?

Steen Vinbæk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 19:39

goofy skrev:

>Må jeg kopierer en tekst fra en hjemmeside og bruge den på min
>egen?

Kort svar: Nej.

Længere svar:
Tekster er ikke beskyttet længere hvis det er over 70 år siden
deres forfatter er død.
Tekster kan også være givet fri til ubegrænset kopiering.
Det kan også være at teksterne er så 'banale' at de ikke kan opnå
beskyttelse (men regn ikke med det).

Man har lov at tage mindre citater fra et værk, men ikke bare
fordi man ikke selv kan hitte på noget at skrive. Der skal være
et formål med citaterne (f.eks. at anmelde en bog eller at bringe
et enkelt opslag fra en ordbog).

--
Bertel