Anullering af kontrakt
Fra : stumpen

Dato : 08-11-03 23:18

Hej alle
Et spørgsmål i forbindelse med salg af andelsbolig
I forbindelse med salget af vores andelslejlighed har køber ikke indbetalt
købesumme rettidigt, dvs ved kontraktens underskrift skulle der i. flg
kontrakten være indbetalt købesummen 341000kr. Andelsboligforeningen
benytter i den forbindelse en administrator som varetager det juridiske
angående handelen. Administrator har ikke oplyst os, som sælgere, om at
køber ikke har indbetalt til administrator rettidigt. Dette kommer først til
vores kendskab i starten af november måned efter en forespørgsel via telefon
om køber har indbetalt købesummen rettidigt. Administratoren bekendtgør
mig/sælger mundtligt at det har køber ikke men meddeler ikke med hvor mange
dage tidsfristen er overskredet. Dette har jeg efterfølgende pr brev bedt
administrator at skriftligt dokumentere og venter stadig på svar.
Nu kommer det egentlige spørgsmål.: Kan jeg som sælger gøre gældende at
køber ikke har overholdt de i kontrakten og ved købers underskrift
accepterede vilkår. I dette tilfælde at købesummen skulle være betalt til
admistrator samtidig og i forbindelse med kontraktens underskrivelse dags
dato d. 2/10-2003, men sandsynligvis er betalt 3 uger for sent, og at
administrator har undladt at orientere os/sæger derom og derfor har jeg som
sælger af andelen ikke haft mulighed for at gøre krav gældende om annulering
af salget før nu.
Hvordan står jeg rent juridisk i dette spørgsmål, og hvad gør i sagens
fortsatte forløb.

vh Rikke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-11-03 00:26

"stumpen" <Rix@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om køber har indbetalt købesummen rettidigt. Administratoren bekendtgør
> mig/sælger mundtligt at det har køber ikke men meddeler ikke med hvor

Der står i vedtægterne, hvornår betaling skal ske - og det må jo også kunne
ses i overtagelsesdokumentet.

Dette har jeg efterfølgende pr brev bedt
> administrator at skriftligt dokumentere og venter stadig på svar.

Det kan du se i vedtægterne; det er der ingen grund til at vente på.
Men det undrer mig meget, at administrator ikke har reageret.

> Nu kommer det egentlige spørgsmål.: Kan jeg som sælger gøre gældende at
> køber ikke har overholdt de i kontrakten og ved købers underskrift
> accepterede vilkår.

Hvad står der i jeres vedtægter?
Iflg. vores, som bygger på ABFs standardvedtægter, skal bestyrelsen
ekskludere den nye ejer, hvis overdragelsessummen ikke bliver betalt
rettidigt - og derefter er det foreningen, der står for at skulle afhænde
andelen.
Det fremgår derimod ikke, om foreningen så skal "lægge pengene ud" til
sælger, eller om sælger hænger på den og må forsøge solgt én gang til

> I dette tilfælde at købesummen skulle være betalt til
> admistrator samtidig og i forbindelse med kontraktens underskrivelse dags
> dato d. 2/10-2003,

Så ved du jo, hvornår pengene skulle være betalt

> men sandsynligvis er betalt 3 uger for sent,

Sandsynligvis???
Er de betalt nu?

> [...]
som
> sælger af andelen ikke haft mulighed for at gøre krav gældende om

Det har du haft mulighed for - du kan læse overdragelsesdokumentet, du kan
læse jeres vedtægter, og du kan spørge administrator.
Hvornår har du spurgt administrator?

> Hvordan står jeg rent juridisk i dette spørgsmål, og hvad gør i sagens
> fortsatte forløb.

Først og fremmest finder du ud af, hvad der er sket.
Hvis du ikke kan få klar besked af administrator, går du til bestyrelsen og
får hjælp.

Hvis pengene ER betalt, men for sent:
Du kontakter bestyrelsen og gør rede for forløbet. Og beder dem sørge for en
bedre sagsbehandling fremover.

Hvis pengene IKKE er betalt:
Du går omgående til din bestyrelse og sætter dem ind i sagen. Lige så
omgående kontakter I administrator OG køber for at konstatere, om der er
sket fejl eller misforståelser. Hvis det er tilfældet, kan de vel blive
rettet?
- endelig KAN penge jo havne de mest mystiske steder, f.eks. på
administrators eller bestyrelsesformandens private konto (ved jeg af bitter
erfaring).
Hvis det sidste skulle være tilfældet, kontakter I lynhurtigt ABF og
politiet.

Hilsen Inger

Fra : stumpen

Dato : 09-11-03 01:08

Hej Inger

> Der står i vedtægterne, hvornår betaling skal ske - og det må jo også
kunne
> ses i overtagelsesdokumentet.

Betaling skulle være sket 2/10 2003, men er sket senere
Dog vides ikke hvor meget senere da administrator endnu ikke har svaret

> Dette har jeg efterfølgende pr brev bedt
>
> Det kan du se i vedtægterne; det er der ingen grund til at vente på.

Hvad er det lige jeg kan se i vedtægterne??

> Men det undrer mig meget, at administrator ikke har reageret.

> Hvad står der i jeres vedtægter?

Det må jeg da vist lige undersøge

> [...]
> Det fremgår derimod ikke, om foreningen så skal "lægge pengene ud" til
> sælger, eller om sælger hænger på den og må forsøge solgt én gang til

OK, det er da overhovedet ikke noget problem at afhænde en dejlig andel på
Frederiksberg

> Så ved du jo, hvornår pengene skulle være betalt

Nemlig!! , men ikke præcist hvor mange dage for sent den er betalt

> Sandsynligvis???
> Er de betalt nu?

Ja, men det er jo sådan set også 5 uger siden de skulle være betalt og vi
ved jo stadig ikke hvornår der blev afregnet med administrator

> som
> annulering
>
> Det har du haft mulighed for

Hvad mener du?. Er det sælgers pligt at undersøge om det juridiske
vedrørende handlen er i orden, når advokat/administrator tager sig betaling
derfor??

- du kan læse overdragelsesdokumentet,

Er læst!!

> læse jeres vedtægter

er læst og læses igen

, og du kan spørge administrator.

er gjort for en uge siden

> Hvornår har du spurgt administrator?

1.st november, da det undrede mig at beløbet ikke var afregnet med
os/sælger den dag på trods af dette skulle være sket samme dag 1. st
november. .

> Først og fremmest finder du ud af, hvad der er sket.

Jeg er ikke interesseret i at finde ud af hvad der er sket
Jeg er interesseret i at finde ud af om der er juridisk grundlag for at gøre
gældende at køber ikke har indbetalt rettidigt og derfor er sælger
berettiget til at annulere handlen

> Hvis du ikke kan få klar besked af administrator, går du til bestyrelsen

Bestyrelsen har meddelt at de ikke kan tage stilling til sagen!!

>og får hjælp

Der eer ingen hjælp at hente der.

Mener du derved at vi ikke kan gøre gældende at handelen er ugyldig på trods
af købers manglende/ for sene betaling/alt for sen betaling..
Køber har vist sig at være uhæderlig og vi ønsker at ophæve handlen. Køber
har ikke overholdt de i kontrakten nedfældede vilkår. Er det ikke korrekt at
vi som sælger i kraft af købers kontraktbrud har juridisk grundlag for at
ophæve handelen??

> Hvis pengene ER betalt, men for sent:
> Du kontakter bestyrelsen og gør rede for forløbet. Og beder dem sørge for
en
> bedre sagsbehandling fremover.

Hvad hvis vi ønsker at ophæve denne handel??
er kontraktbruddet en gyldig grund

> Hvis pengene IKKE er betalt

Det er de 3-4 uger for sent(gæt) da admnistrator endnu ikke har svaret

Er det virkeligt sandt at man som køber kan tillade sig at overtræde
samtlige juridiske og etiske regler uden at man som sælger kan gøre noget
som helst??

mvh Rikke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-11-03 10:18

> Hvad er det lige jeg kan se i vedtægterne??

Hvornår pengene skal være indbetalt - men det viser sig jo så senere, at det
vidste du godt.

> [...]

> Hvad mener du?. Er det sælgers pligt at undersøge om det juridiske
> vedrørende handlen er i orden, når advokat/administrator tager sig

Jeg svarer på, om du havde mulighed for at vide, hvornår pengene skulle være
betalt - og hvis du går efter at annullere handelen, må det være din egen
opgave at opsøge skytset til det.
Det undrer mig dog stadig, at administrator ikke har gjort opmærksom på det,
da pengene ikke blev betalt til aftalt tid.

> 1.st november, da det undrede mig at beløbet ikke var afregnet med
> os/sælger den dag på trods af dette skulle være sket samme dag 1. st
> november. .

Normalt skal pengene IKKE afregnes til sælger samme dag, som køber betaler
dem.
Der er normalt en frist på 4 uger, hvor pengene ligger hos foreningen som
sikkerhed (udbedring af fejl og mangler, etc.)
Der står i jeres vedtægter, at foreningen skal afregne pengene til sælger
inden en vis frist.
Hvad står der hos jer?

> [...]
> berettiget til at annulere handlen

> Bestyrelsen har meddelt at de ikke kan tage stilling til sagen!!

Men hvilken begrundelse?

> [...]
> ophæve handelen??

> Hvad hvis vi ønsker at ophæve denne handel??
-klip-

> [...]
>
> Er det virkeligt sandt at man som køber kan tillade sig at overtræde
> samtlige juridiske og etiske regler uden at man som sælger kan gøre noget

Det lyder som om, det er meget vigtigt for dig, at få ophævet den handel.
Hvad er det, der gør, at du er mere interesseret i at ophæve andelen end i
at få dine penge nu?
Hvis du skal til at sætte andelen til salg igen, vil der jo gå endnu længere
tid, og der vil løbe handelsomkostninger og en del ulejlighed på én gang
mere.

Hilsen Inger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 08:08

Inger Pedersen skrev:

>Der står i vedtægterne, hvornår betaling skal ske - og det må jo også kunne
>ses i overtagelsesdokumentet.

Du har misforstået noget. Det står ikke i vedtægterne at køber
har betalt for sent - og det er det som Rikke ikke var klar over.

--
Bertel