Regler i ejerforening
Fra : BorreBoy

Dato : 06-11-03 22:15

Hejsa.

Vi har lidt problemer med nogle beboere, der spiller højt musik...
Hvis man laver nogle regler, der siger der ikke må spilles højt musik efter
kl. 24, er de så juridisk bindende? Hvad kan man gøre hvis de ikke
overholdes?

Hvad med regler som f.eks. at vinduer skal være hvide - og en beboer maler
dem sorte. Hvad kan man så gøre?

Det jeg fisker efter er, hvilke sanktioner man kan lave, hvis en beboer ikke
overholder forskellige regler...

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.

Fra : Rasmus

Dato : 06-11-03 22:37

"BorreBoy" <borreYYY@lucasfilm.dk> wrote in message
> [...]
> dem sorte. Hvad kan man så gøre?
>
> Det jeg fisker efter er, hvilke sanktioner man kan lave, hvis en beboer

....står der ikke noget i politivædtægten om støj og larm?

§5 i "Ejerlejlighedsloven" siger at "Ejerforeningen kan i en husorden
fastsætte almindelige ordensregler", dette skal nok ske på en
generalforsamling, med en afstemning efter fordelingstal.

.....jeg tvivler dog bare at i på grundlag af det kan udføre nogle sanktioner
mod beboeren

mvh
Rasmus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-03 22:51

BorreBoy wrote:

> Hvad med regler som f.eks. at vinduer skal være hvide - og en beboer maler
> dem sorte. Hvad kan man så gøre?

Forlange at de atter males hvide. Hvis min hukommelse ikke svigter mig,
er der faldet dom om noget lignende - jeg ved desværre ikke, hvor dommen
findes. I en bebyggelse i Farum stod der i ejerforeningens vedtægter, at
garagerne skulle være i en bestemt farve. Et par beboer kunne bedre lide
en anden farve og malede derfor med den. De blev dømt til at male
garagerne i den korrekte farve.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 06-11-03 23:35

> [...]
efter
> kl. 24, er de så juridisk bindende? Hvad kan man gøre hvis de ikke

Du kan købe beboeren ud, ved at købe hans lejlighed til den pris han ønsker.

> Hvad med regler som f.eks. at vinduer skal være hvide - og en beboer maler
> dem sorte. Hvad kan man så gøre?

Det står sandsynligvis i jeres vedtægter. F.eks. at de vil blive malet på
beboerens regning (f.eks. ved at der ikke tilbagebetales aconto varme etc).

> Det jeg fisker efter er, hvilke sanktioner man kan lave, hvis en beboer
ikke
> overholder forskellige regler...

I ejerlejligheder er der ikke de store muligheder. Du kunne jo prøve at tale
med ham?

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-11-03 08:35

On Thu, 6 Nov 2003 22:15:22 +0100, "BorreBoy" <borreYYY@lucasfilm.dk>
wrote:

>Vi har lidt problemer med nogle beboere, der spiller højt musik...
>Hvis man laver nogle regler, der siger der ikke må spilles højt musik efter
>kl. 24, er de så juridisk bindende?

Hvis de er vedtaget af generalforsamlingen har de mest mulig vægt. Men
hvis vedtægterne giver mulighed for det, kan bestyrelsen også
fastsætte en husorden.

>Hvad kan man gøre hvis de ikke overholdes?

I ekstreme tilfælde (og efter gentagne påbud om at overholde
husordenen) giver ejerlejlighedsloven faktisk mulighed for at pålægge
en ejer at fraflytte (men ikke sælge) sin lejlighed.

Er det tale om en lejer kan ejerforeningen (hvis vedtægter mv. er i
orden) påtale på samme måde som udlejer (ejeren) og dermed skride til
ophævelse af lejemålet.

Alt dette kræver dog alvorlige gener, gentagne overtrådte påbud mv.
Det er IKKE let.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.