Ophæve kontrakt med modelbureau
Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 12:56

Hej,

Jeg har to spørgsmål:

En af mine bekendte har meldt sin datter på 9 år ind i Common Models.
Naturligvis med datterens accept. Kontrakten er på to år, og en
betaling på 50,- om måneden. Bureauet kan naturligvis ikke love
modellerne arbejde, og der er heller ikke kommet en eneste henvendelse
i snart det første år. Dog lige med undtagelse af den invitation de
sendte ud, hvor pigen blev inviteret på diskotek i den anden ende af
landet

I forbindelse med castingen blev der lavet ca. 200 billeder. Dette
skriver bureauet er gratis, og fremhæver at hvis det skulle laves ved
en fotograf ville det koste kr. 2000,- Er der nogen muligheder for at
få billederne udleveret? Bureauet vil da gerne sælge dem for 200,- men
ud fra deres sammenligning med "hos os er det gratis, hos andre koster
det 2000,-", så er det jo således at hvis man betaler de 2000,- så får
man altså også billeder med derfra.

Mvh Jan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-03 13:08

<Jan Petersen> wrote in message
> [...]
> ud fra deres sammenligning med "hos os er det gratis, hos andre koster
> det 2000,-", så er det jo således at hvis man betaler de 2000,- så får

Har du eller dine venner set Kontant ?
Der er et indslag om Common Models.

http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=130149

http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/lib/ram.jhtml?multimediaID=68843

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 14:13

On Thu, 6 Nov 2003 13:07:44 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

><Jan Petersen> wrote in message

[snip spørgsmål]

>Har du eller dine venner set Kontant ?
>Der er et indslag om Common Models.
>
>http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=130149
>
>http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/lib/ram.jhtml?multimediaID=68843

Jeps, så godt indslaget. Jeg kendte nu godt til Common Models i
forvejen, men de fortalte først mig om det, efter de havde skrevet
aftalen under

Men en ting er, at en journalist fra DR mener at aftalen er ulovlig.
Det skal de jo næsten mene, for at have en god historie. Jeg ville
hellere have en begavet begrundelse her inde fra d.v.j-gruppen

Mvh Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-03 14:18

Jan Petersen <> skrev:

>Men en ting er, at en journalist fra DR mener at aftalen er ulovlig.
>Det skal de jo næsten mene, for at have en god historie. Jeg ville
>hellere have en begavet begrundelse her inde fra d.v.j-gruppen

Så må vi vel have kontrakten at se.

--
Bertel

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 07-11-03 10:26

<Jan Petersen> skrev i en meddelelse

> Men en ting er, at en journalist fra DR mener at aftalen er ulovlig.
> Det skal de jo næsten mene, for at have en god historie. Jeg ville
> hellere have en begavet begrundelse her inde fra d.v.j-gruppen

Det var ikke en journalist der mente det, men en jurist fra FB der sagde at
den var ulovlig. Hvis jeg husker helt ret.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Jørgen

Dato : 06-11-03 21:15

> [...]
> ud fra deres sammenligning med "hos os er det gratis, hos andre koster
> det 2000,-", så er det jo således at hvis man betaler de 2000,- så får

Nu ved jeg ikke så meget vel... men hvordan havde du tænkt dig at du skulle
få dem udleveret? altså firmaet, skal jo på en eller anden måde, bruge penge
på at få dem bragt over på et eller anden medie, hvorpå de kan vider bringe
den til dig. De skal sikkert også bruge porto på at få den sendt o.s.v. ...
så syntes ikke 200 lyder så tosset... tværtimod... jeg skulle engang havde
et billed scannet ind og printet ud hos et kopi center, det kostede mig lige
lidt under 1000,- og tog ca. 2 min nedtur...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-03 11:23

Jørgen skrev:

> [...]
>på at få dem bragt over på et eller anden medie, hvorpå de kan vider bringe

Der er ingen der stiller spørgsmål ved en pris på 200 kr.
Problemet er at de annoncerer med at billederne er gratis, og det
er de jo ikke når man ikke kan få dem.

Det ville f.eks. være lidt meningsløst hvis jeg sagde at jeg har
et gratis stereoanlæg til dig, men hvis du vil have det udleveret
må du slippe 10'000 kr.

--
Bertel

Fra : Martin Møller

Dato : 07-11-03 15:15

> [...]
>
> Det ville f.eks. være lidt meningsløst hvis jeg sagde at jeg har
> et gratis stereoanlæg til dig, men hvis du vil have det udleveret

Sådan kan du altså ikke stille op. Billederne er blevet taget og det i sig
selv koster jo penge. Og da du ikke har betalt for billederne kan du heller
ikke forvente at få dem udleveret gratis. Altså må du punge op hvis du vil
have billederne, for indtil da er det bureauets ejendom. Det er jo ikke
gratis for bureauet at få taget billederne, men det at de siger at det er
gratis betyder jo kun at de afholder udgiften for at få taget billederne. Så
er det da også kun rimeligt at det er deres ejendom.

Martin

Fra : Martin Møller

Dato : 07-11-03 15:17

> [...]
>
> Det ville f.eks. være lidt meningsløst hvis jeg sagde at jeg har
> et gratis stereoanlæg til dig, men hvis du vil have det udleveret

PS. Jeg synes da ovenikøbet at du skal være glad for at du kun skal slippe
med 200 kr. for billederne, der normalt koster 2000 kr. hvis du selv skulle
have truffet aftale med en proff. fotograf.

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-03 15:16

Martin Møller skrev:

>PS. Jeg synes da ovenikøbet at du skal være glad for at du kun skal slippe
>med 200 kr. for billederne, der normalt koster 2000 kr. hvis du selv skulle
>have truffet aftale med en proff. fotograf.

Hvem siger at de bliver taget af en professionel fotograf?

--
Bertel