Usaglig Fyring
Fra : /trigger

Dato : 05-11-03 21:28

Jeg har et spørgsmål til gruppen:

En jeg kender blev fyret fra sit arbejde efter ca. 3/4 års ansættelse,
begrundelsen for fyringen var at firmaet havde oplevet en odrenedgang og
derfor var der ikke var arbejde til hende i den afdeling hvor hun arbejdede.
Nu viser det sig at Chefen/ejeren har ansat en anden og har aftalt denne
ansættelse allerede inden opsigelsen af min bekendte var på plads, og der er
bestemt ikke nogen ordrenedgang i firmaet da arbejdsmængden langt overstiger
hvad de resterende på arbejdspladsen kan håndterer. Spørgsmålet lyder som
følger:

Hvordan er det ulovligt....for det antager jeg det er. Og hvilken
strafferamme er der andet end det der ligner funktionærlovens
erstaningsramme.

Funktionærloven § 2b siger noget om dette, men min bekendte er ikke
funktionær. Og selvom hun var ville hun kun under den lov være brettiget til
erstatning i form af ½ løn af varselsperioden.

Fra : Henning

Dato : 05-11-03 22:29

On Wed, 5 Nov 2003 21:27:48 +0100, "/trigger"
<1900skaterhockey@sport.dk> wrote:

>Jeg har et spørgsmål til gruppen:
>
>En jeg kender blev fyret fra sit arbejde efter ca. 3/4 års ansættelse,

Standardsvaret er vist - kontakt din fagforening?

Fra : stillcruising

Dato : 05-11-03 22:44

Er det ikke samme regel som mange andre steder med at man ikke må ansætte
nogen indenfor en periode på 1 uge hvis nogen er fyret pga manglende arb ?

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 06-11-03 12:31

Sådan kan man blive ved. Da jeg var i lære og læretiden var overstået blev
jeg ikke ansat - da der ikke var ordrer nok - og pengene var små - dagen
efter stod der en anden - udlært - istedet for mig...!!!!!

Fra : Søren

Dato : 06-11-03 15:11

"Kenneth Andersen" <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> Sådan kan man blive ved. Da jeg var i lære og læretiden var overstået blev
> jeg ikke ansat - da der ikke var ordrer nok - og pengene var små - dagen
> efter stod der en anden - udlært - istedet for mig...!!!!!

Det handler vel ikke om fyring, men om at din mester ikke ønskede at ansætte
dig som svend ?
Skal der ikke skrives ny ansættelseskontrakt ved overgangen fra lærling til
udlært ?

/Søren

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-03 18:04

"Søren" wrote:

> [...]
> dig som svend ?
> Skal der ikke skrives ny ansættelseskontrakt ved overgangen fra lærling til

Jo, Opgaverne er forskellige. Lønnen er forskellig.

Men jeg giver dig ret i, at det ikke er unaturligt, at man ikke ansætter
sine lærlinge efter læretiden som svende.
Det er nok mere tradition end det er jura.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 07-11-03 22:26

Næææ det ved jeg skam godt, det var nu også mere hans begrundelse at der
ikke var råd - og brug for en svend - og så står der er anden svend dagen
efter alligevel...!