Rå kobber og TDC
Fra : F.Larsen

Dato : 05-12-03 23:57

Hej

Har fået afslag på etablering af en Cybercity ADSL. Begrundelsen er at den
ekstisterende telefonlinie ikke kan benyttes pga af alarm. Fair nok.

Endvidere er det undersøgt om der kunne etableres ADSL på seperat rå-kobber:
Afslået af "tekniske årsager af TDC" får jeg af vide af Cybercity kunde
support. Du må selv ringe til TDC er beskeden.

Ringer til TDC og får her at vide at for at ADSL forbindelsen kan etableres
skal jeg bestille en (ekstra) telefon linie - til 1238,- i oprettelse og
350,- i kvartalet. TDC kundesupport insisterer på at jeg ikke kan få indlagt
rå kobber med mindre vi bestiller en ekstra telefonlinie. Konfronteret med
det faktum at der ikke er noget problem i at etablere en ADSL forbindelse
uden at der er tilknyttet en telefon på samme linie har ikke den store
effekt.

Kan det passe at jeg skal bestille en analog telefon linie og opsige den
igen for at få etableret rå-kobber af TDC ?

Misbruger TDC sit monopol ?

--
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-12-03 01:22

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det passe at jeg skal bestille en analog telefon linie og opsige den
> igen for at få etableret rå-kobber af TDC ?

Den metode er ikke engang nok til at sikre at der er rå kobber. Du er
faktisk nødt til at beholde linjen

> Misbruger TDC sit monopol ?

Rå kobber er reguleret af Telestyrelsen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 06-12-03 12:02

> Rå kobber er reguleret af Telestyrelsen

Og er det i den forbindelse Telestyrelsen der sidder og kigger på om der er
rå kobber tilgængeligt, eller er det TDC der varetager den opgave på
telestyrelsen vegne ?

Mvh.

Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-12-03 21:34

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> skrev i en meddelelse
> Og er det i den forbindelse Telestyrelsen der sidder og kigger på om der
er
> rå kobber tilgængeligt, eller er det TDC der varetager den opgave på
> telestyrelsen vegne ?

TDC gør det ud fra retningslinjer aftalt med Telestyrelsen.
Læs selv aftalerne på www.itst.dk

Fra : F.Larsen

Dato : 06-12-03 13:19

> Den metode er ikke engang nok til at sikre at der er rå kobber. Du er
> faktisk nødt til at beholde linjen

Jeg har været inde på IT&TS hjemmeside og fandt ramme aftalen om deling af
rå kobber. Ifølge den er TDC ikke forpligtet til at sikre rå kobber til
f.eks. cybercity hvis der skal udføres ekstra ledningsarbejde o.l.. Hvis jeg
derimod bestiller en telefonline fra TDC kommer den sansynligvis ind under
forsyningspligten (?) og de bliver nød til at trække den ekstra ledning
(boksen står 10 meter fra huset).

Hvad jeg ikke forstår er at TDC supporten insisterede på at det ikke kan
lade sig gøre at etablere ADSL unden at man har en fastnet telefon fordi
ADSL'en _skal_ installeres på en eksisterende telefon linie. Det virker for
mig som om at de prøver at sælg kunde et ekstra produkt unden der er teknisk
årsag til det ... der er ikke nogen teknisk årsag til at der _skal_ være en
telefonline - det kan læse både på TDC's hjemmeside og Cybercities. Det er
da fuldt muligt at etablere ADSL på selvstændigt rå kobber. Jeg kan kun
konkludere at TDC ikke vil ....

Se evt
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95025007

--
Flemming

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-12-03 15:09

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> writes:

> [...]
>forsyningspligten (?) og de bliver nød til at trække den ekstra ledning

....medmindre de smækker to telefoner sammen på én ledning. Det giver
dig stadig ikke mulighed for ADSL, men du får din telefon og er i
øvrigt bundet af det abonnement i 6 måneder.

>Hvad jeg ikke forstår er at TDC supporten insisterede på at det ikke kan
>lade sig gøre at etablere ADSL unden at man har en fastnet telefon fordi
>ADSL'en _skal_ installeres på en eksisterende telefon linie.

Det skal den heller ikke. Du kan i stedet bestille en bærelinje hos
TDC. Det er en ganske almindelig telefonlinje, men der er ikke
telefoni på den. Detaljen er, at den løsning koster præcis det
samme som en linje MED telefoni på.

Så svaret er: nej, du behøver ikke ha' en telefonlinje. Men hvis
du fravælger telefoni, koster det præcis det samme.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-03 15:16

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message news:bqsnuh$5le$1@katie.ellegaard.dk...

> ...medmindre de smækker to telefoner sammen på én ledning. Det giver
> dig stadig ikke mulighed for ADSL, men du får din telefon og er i
> øvrigt bundet af det abonnement i 6 måneder.

det må de jo nok ikke lige, også oga. det med alarmern...

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-12-03 15:28

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> writes:

>det må de jo nok ikke lige, også oga. det med alarmern...

Det må de generelt godt - og de gør det også i praksis. At der så
i enkelte tilfælde kan være undtagelser, er en anden sag.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nicolai

Dato : 06-12-03 17:17

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> det må de jo nok ikke lige, også oga. det med alarmern...

Der er jo som regel min. 4 ledere i de kabler de trækker ind til folk.
Hvorfor må de ikke bruge 2x2 til at etablere 2 telefonlinier? Hvis alarmen
tager de 2 af dem, så er det jo fysisk umuligt, men det har da ikke noget at
gøre med, at de ikke må.

Jeg fik lagt en råkobber linie ind fra tiscali (6 ledere) og da min fastnet
telefon gik i stykker, brugte tdc montøren 2 ledere fra den råkobber linie
til at lave en ny fastnetlinie, da de oprindelige ledninger var "færdige".

Nic

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-03 17:21

"Nicolai" <Waiting@forone.dk> wrote in message news:MhnAb.17793$Qz6.1063@news.get2net.dk...

> [...]
> til at lave en ny fastnetlinie, da de oprindelige ledninger var "færdige".

De er jo så ofte ikke monteret de 2 andre par til centralen.... jeg har også 3 par, men de 2 ubrugte par, ender efter
16,3meter.. og hvis det var sådan der hvor jeg boede sidst.. var alle samlingerne i jorden... hvis det er i et skab, er
det da muligt at montøren gider montere det.. men de steder uden skabe, så skal de grave et hul ned til kablet for at
montere et andet par... der var altid et TDC telt i byen.

Spørgsmålet er så hvordan det registreres at kunden ikke har rå kobber eller ej.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-12-03 21:40

> det må de jo nok ikke lige, også oga. det med alarmern...

Kan alarmerne ikke køre sammen med 2b1q nu om dage?

Fra : F.Larsen

Dato : 07-12-03 13:04

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse

> Kan alarmerne ikke køre sammen med 2b1q nu om dage?

Det er alarm nettet som er forbundet til samme linie som telefonen. jeg er
ikke inde i de tekniske detaljer men har fået at vide at det ikke er muligt
at etablere ADSL med filter på denne linie.

--
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-03 13:13

> [...]
muligt
> at etablere ADSL med filter på denne linie.

Vi snakkede heller ikke alarm/ADSL i denne deltråd

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 06-12-03 20:54

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> forsyningspligten (?) og de bliver nød til at trække den ekstra ledning

Da jeg skulle ha ADSL bestilte jeg, og fik afslag pga. rå kobber, jeg
prøvede og vestille igen, og der gik den hjem.

Mon TDC rafler om konkurrenternes forespørgsler ?

Mvh.

Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-12-03 21:41

> Da jeg skulle ha ADSL bestilte jeg, og fik afslag pga. rå kobber, jeg
> prøvede og vestille igen, og der gik den hjem.
> Mon TDC rafler om konkurrenternes forespørgsler ?

Nej, det kan sagtens forekomme at der på tidspunktX ikke er ledig kapacitet
fra A til C (selvom der måske er fra B til C), mens der på tidspunktY er
ledig kapacitet

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 23:22

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> fra A til C (selvom der måske er fra B til C), mens der på tidspunktY er

Lad os lige holde fast i den - hvor lang tid gik der mellem 1. og 2.
bestilling?

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-03 01:07

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote in message

> Lad os lige holde fast i den - hvor lang tid gik der mellem 1. og 2.
> bestilling?

Det er vel underordnet, hvis en kunde eller flere, har opsagt deres
forbindelse og har frigjort "rå kobber" nok til at kunden med tidligere
afslag, nu kan få det. TDC, for eller imod, skal jo også tjene penge.

Nic

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-12-03 10:28

> Lad os lige holde fast i den - hvor lang tid gik der mellem 1. og 2.
> bestilling?

Nu er det et par år siden, men som jeg husker det, bestilte jeg 1.gang, fik
afslag, mener det kunne tage op omkring 30 dage, bestilte igen, og den gik
hjem.

Mvh.

Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-03 11:33

> [...]
fik
> afslag, mener det kunne tage op omkring 30 dage, bestilte igen, og den gik

Slet ikke usandsynligt at nogen i mellemtiden har opsagt en linje

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 09-12-03 00:28

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> Slet ikke usandsynligt at nogen i mellemtiden har opsagt en linje

Og min erfaring siger mig efterhånden at afgørelsen om hvorvidt der kan
tilbydes råt Cu eller ej, ikke er en eksakt videnskab, så at man i visse
tilfælde kan gå fra umuligt til muligt, uden at der er sket en brik,
virker heller ikke usandsynligt for mig.

--
Kasper Mejlgaard
Lound pipes saves lifes

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-12-03 21:36

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Ifølge den er TDC ikke forpligtet til at sikre rå kobber til
> f.eks. cybercity hvis der skal udføres ekstra ledningsarbejde o.l..

Korrekt

> Hvis jeg
> derimod bestiller en telefonline fra TDC kommer den sansynligvis ind under
> forsyningspligten (?)

Ja, måske

> og de bliver nød til at trække den ekstra ledning

Ja, hvis forsyningspligten gælder er der ingen kære mor for TDC

> Hvad jeg ikke forstår er at TDC supporten insisterede på at det ikke kan
> lade sig gøre at etablere ADSL unden at man har en fastnet telefon fordi
> ADSL'en _skal_ installeres på en eksisterende telefon linie.

Korrekt, det er forretningsreglen hos TDC

> Det virker for
> mig som om at de prøver at sælg kunde et ekstra produkt unden der er
teknisk
> årsag til det ...

Der er mange ting der ikke er teknisk årsag til. Der er heller ingen teknisk
grund til at du ikke kan købe en linje uden support

> Jeg kan kun
> konkludere at TDC ikke vil ....

Der er vel ikke andet at konkludere??

Fra : F.Larsen

Dato : 07-12-03 13:15

> Korrekt, det er forretningsreglen hos TDC

Det er også det der er mit bedste gæt ... men jeg syntes det er for ringe at
man prøver at forklare at det ikke er "teknisk muligt" at etablere ADSL
unden en telefon på samme linie - når det faktiske forhold åbenbart er at
man forretningsmæssigt ikke vil levere bærelinier "gratis" til andre
udbydere.

> Der er vel ikke andet at konkludere??

Det er da ren snak .. og en forklaring som jeg bedre kan acceptere end den
anden søforklaring jeg har fået ...

Hvis nu TDC fortalte mig hvordan det reelt havde hængt sammen og at jeg
f.eks. skulle betale 2000,- for at få etablert en bærelinie som jeg kunne
bruge i forbindelse med mit Cybercity ADSl så var den nemmere at sluge end
en forklaring som jeg ved ikke er rigtig...

--
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-03 14:36

> Det er også det der er mit bedste gæt ... men jeg syntes det er for ringe
at
> man prøver at forklare at det ikke er "teknisk muligt" at etablere ADSL
> unden en telefon på samme linie

Kunderådgivere har ofte et afslappet forhold til begrænsningernes placering.
Jeg har selv siddet i situationen, og når det reelt er ligegyldigt hvor
problemet er kan man ligeså godt give en forklaring som kunderne forstår,
frem for en der måske ikke giver mening.
Stringent set kan man godt sige at det ikke er teknisk muligt for en
kunderådgiver at etablere ADSL uden en telefon - ordresystemet tillader det
ganske enkelt ikke.

> [...]
> bruge i forbindelse med mit Cybercity ADSl så var den nemmere at sluge end
> en forklaring som jeg ved ikke er rigtig...

Sådan spiller klaveret faktisk ikke. Du kan ikke gøre noget der sikrer at du
har en linje som CC kan etablere ADSL på. Det kan kun CC

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-03 15:15

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in message news:H08Ab.53471$jf4.2921515@news000.worldonline.dk...
> Hej

hej

> Endvidere er det undersøgt om der kunne etableres ADSL på seperat rå-kobber:
> Afslået af "tekniske årsager af TDC" får jeg af vide af Cybercity kunde
> support. Du må selv ringe til TDC er beskeden.

okay, men de "tekniske årsager" er jo nok at der ikke er en kobberlinie ledig på adressen

> Ringer til TDC og får her at vide at for at ADSL forbindelsen kan etableres
> skal jeg bestille en (ekstra) telefon linie - til 1238,- i oprettelse og
> 350,- i kvartalet.

Hvis du er under 28år kan du jo bestille en teletid, og her koster oprettelse 375,- plus besøg af tekniker og opsætning
af stik, 375+325 =1075,-

kan dog ikke lige gennemskue den pris du taler om..

Normalprisen er 950,- for oprettelse, 375 for tekniker og 325 for opsætning af stik.
=1650,-

> [...]
>
> Kan det passe at jeg skal bestille en analog telefon linie og opsige den
> igen for at få etableret rå-kobber af TDC ?

Ja det er du jo nok nød til... oprettelse af telefon, og så abonnent i 6månedere, herefter burde linien kunne overdrages
til cybercity>

Fra : KsNa

Dato : 06-12-03 15:53

> [...]
>
> Har fået afslag på etablering af en Cybercity ADSL. Begrundelsen er at den
> ekstisterende telefonlinie ikke kan benyttes pga af alarm. Fair nok.

Nej, ADSL kan ikke køre sammen med en alarm på en overvåget linie, men
konverter din alarm til en opkaldsalarm for så kan du have både ADSL, alarm
og telefon på samme linie.

Mvh.
Kim

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-03 01:10

"KsNa" <ksna@invalid.invalid> wrote in message

> Nej, ADSL kan ikke køre sammen med en alarm på en overvåget linie, men
> konverter din alarm til en opkaldsalarm for så kan du have både ADSL,
alarm
> og telefon på samme linie.

Hvis han har overvåget linie, så plejer der at være en grund til det og så
går man på kompromis med sikkerheden. Så det er vel ikke det smarteste. Det
svarer vel til, at man ikke laver en sabotagekreds i sit alarmsystem.

> Mvh.
> Kim

Nic

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-03 11:34

"Nicolai" <Waiting@forone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det
> svarer vel til, at man ikke laver en sabotagekreds i sit alarmsystem.

Et andet alternativ er at få et GSM-modul til sin alarm. Det er et
prisbilligt og sikkert alternativ

Fra : F.Larsen

Dato : 07-12-03 13:07

> Et andet alternativ er at få et GSM-modul til sin alarm. Det er et
> prisbilligt og sikkert alternativ

Det er ikke en mulighed at lave om i den eskisterende telefon/alarm
opkobling af "forsikringsmæssige årsager".

--
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-12-03 14:36

> Det er ikke en mulighed at lave om i den eskisterende telefon/alarm
> opkobling af "forsikringsmæssige årsager".

Hvad er det for en forsikring der ikke accepterer ændringer foretaget af
godkendte alarmmontører?

Fra : F.Larsen

Dato : 07-12-03 21:58

> "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det for en forsikring der ikke accepterer ændringer foretaget af
> godkendte alarmmontører?

Forsikringen har stillet konkrete krav til vores alarmsystem i forbindelse
med den sidste forikringssag vi havde. Her blev vi nød til at punge ud med
et større system eller ville forsikringen opsiges.

Det kan vel ikke være meningen at vi skal til at købe nyt alarm system for
at få installeret ADSL - det er da sku for vanvittigt !

--
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-12-03 01:04

> Det kan vel ikke være meningen at vi skal til at købe nyt alarm system for
> at få installeret ADSL - det er da sku for vanvittigt !

Nu er der jo ikke forsyningspligt på ADSL, så det afgør I helt selv

Fra : anders majland

Dato : 09-12-03 21:57

> Nu er der jo ikke forsyningspligt på ADSL

Nej desværre

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid