Hvad er Hyper Threading?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-12-03 20:15

Står og skal bruge en støjsvag PC. Mest til "kontorbrug" med Linux,
men også til lidt video (DR, Real) og måske DVD-afspilning. Tror ikke
jeg kommer til at spille på den. Overvejer en P4, men hvad er Hyper
Threading? Og hvad giver det i praksis?

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Karsten

Dato : 05-12-03 20:43

Janus Sandsgaard :
>men hvad er Hyper
>Threading? Og hvad giver det i praksis?

prøv at læse lidt her:

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2889

>-j

mvh. Karsten

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-12-03 02:15

Janus Sandsgaard skrev :
> [...]
> men også til lidt video (DR, Real) og måske DVD-afspilning. Tror ikke
> jeg kommer til at spille på den. Overvejer en P4, men hvad er Hyper

Kort sagt:
En semi dual processor.
Bedre end en enkelt processor og dårligere end to processore.
Nogle programmer kan udnyttet processoren fordelen, andre kan ikke.
Kræver understøttelse af OS. Jeg ved ikke om Linux understøtter det, men mon
ikke.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Uni Bull

Dato : 06-12-03 12:00

Janus Sandsgaard wrote:
> [...]
> men også til lidt video (DR, Real) og måske DVD-afspilning. Tror ikke
> jeg kommer til at spille på den. Overvejer en P4, men hvad er Hyper

Så er der da ingen grund til P4 - find en P3-1000 med middelmådige
komponenter...
Du kan vel finde noget brugt til kr. 1000,-
--
Uni Bull
København K

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-12-03 02:40

"Uni Bull" <wtyxpzqiw@hotmail.com> writes:

> Så er der da ingen grund til P4 - find en P3-1000 med middelmådige
> komponenter... Du kan vel finde noget brugt til kr. 1000,-

Sidder faktisk og hakker på en Celeron-400 med 128 mb ram lige nu. Når
jeg nu skal have ny PC vil jeg have noget, jeg for alvor kan mærke er
hurtigere. Er nok lidt små-hysterisk med ventetider på en maskine - og
vil gerne være sikker på, at jeg kan køre al det grafiske på Linux
uden problemer. Hvis det ikke blive en P4, bliver det nok en
Celeron-2.x Ghz. Men det er fanme fristende at købe P4, når jeg nu er
i gang...

-j

Fra : tie

Dato : 07-12-03 10:27

On 07 Dec 2003 02:40:29 +0100, Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

>Sidder faktisk og hakker på en Celeron-400 med 128 mb ram lige nu. Når
>jeg nu skal have ny PC vil jeg have noget, jeg for alvor kan mærke er
>hurtigere.
Du behøve så kun at købe en lommeregner, så er den i vinkel.

> [...]
>uden problemer. Hvis det ikke blive en P4, bliver det nok en
>Celeron-2.x Ghz. Men det er fanme fristende at købe P4, når jeg nu er
Der er en smooth cpu men vil du have en gang rå regnepower så bliv
overrasket og prøv en XP2600 eller større.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-12-03 19:25

tie<tie@post.dk> writes:

> Der er en smooth cpu men vil du have en gang rå regnepower så bliv
> overrasket og prøv en XP2600 eller større.

Siger du, at Athlon XP generelt er (mærkbart) hurtiere end P4 ved
ca. samme clockfrekvens? Jeg troede at de cirka var det samme (og at
det kommer an på hvad man laver)?

Jeg er ude efter en forholdsvis støjsvag PC (vil gerne ofre lidt
regnekraft på at reducere støj). Er det ikke noget med, at Athlon XP
udvikler mere varme og derfor (generelt) kræver en større blæser der
er sværere at få til at være stille?

-j

Fra : tie

Dato : 07-12-03 21:00

On 07 Dec 2003 19:25:21 +0100, Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

>Siger du, at Athlon XP generelt er (mærkbart) hurtiere end P4 ved
>ca. samme clockfrekvens? Jeg troede at de cirka var det samme (og at
>det kommer an på hvad man laver)?
Til generalt brug er de nok rimeligt ens, men ikke til 3d beregning,
der har jeg ikke oplevet så megen råkraft som den XP gav mig.
Men det skal prøves før man tror det selv.
Også i diverse cpu test proggy løber min XP2600 klart fra min
kammerats P4 2.6.
De er ellers rimelig ens i andre test typer.
> [...]
>regnekraft på at reducere støj). Er det ikke noget med, at Athlon XP
>udvikler mere varme og derfor (generelt) kræver en større blæser der
Ikke hvis du skal have noget der er mærkbart hurtigerer end en XP2600
så skal du op i en P4 der også bruger megen power.
Ellers kan du købe noget ala P4 2,6 HT den bør kunne kører støjsvagt.
Min XP bruger en 19db blæser, men bliver dog overdøvet af min psu.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 21:42

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> regnekraft på at reducere støj). Er det ikke noget med, at Athlon XP
> udvikler mere varme og derfor (generelt) kræver en større blæser der

En P4'er udvikler mere varme ved maximal belastning, end en Athlon XP
med tilsvarende performance.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 11:16

Janus Sandsgaard wrote:
> "Uni Bull" <wtyxpzqiw@hotmail.com> writes:
>
> Er nok lidt små-hysterisk med ventetider på en maskine

Prøv følgende patch, den sænker latencies ganske pænt så man føler at
det hele kører lidt mere flydende;

http://rick.vanrein.org/linux/badram/

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 13:27

Janus Sandsgaard wrote:

> Er nok lidt små-hysterisk med ventetider på en maskine

(Jeg slettede min forrige post, fordi jeg smed et _totalt forkert_ link).

http://kpreempt.sourceforge.net/

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 08-12-03 01:24

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote:

> (Jeg slettede min forrige post, fordi jeg smed et _totalt forkert_ link).
>
> Prøv følgende patch, den sænker latencies ganske pænt så man føler at
> det hele kører lidt mere flydende;
>
> http://kpreempt.sourceforge.net/

Ja, og kernel preemption patchene er med i 2.6 kernen.
2.6 kernen understøtter også hyperthreding bedre, selvom det nok betyder
mest på SMP maskiner.

Jeg har kørt 2.5/2.6 kernen på flere maskiner i ca 6mdr.
Det kører mere flydendem, men man lægger mest mærke til det på langsomme
maskiner (fx 200MHz).

--
Niels