Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Julehjælp!!
Fra : Jens Hansen

Dato : 05-12-03 18:11

Hejsa.

Situationen kort opridset:

Julen er på vej og gennem efteråret har min kæreste dyrket et
aftenskolekursus i foto. Pt. ved hun ikke rigtig om det er en blivende hobby
eller bare noget hun snuser til, men selvfølgelig skal man have et kamera
for at finde ud af det, så derfor jagter hun et godt tilbud på DBA, og
ønsker sig selvfølgelig et brugt kamera i julegave.

Problemet opstår i at hun er den absolut eneste af os alle der har skyggen
af chance for at finde hovede eller hale i diverse mærker, tal, priser,
linser etc., og derfor er det mere end svært at imødekomme hendes
julegaveønske.

Jeg vil gerne give hende hvad hun ønsker sig, men jeg famler i blinde. Er
der ikke nogen venlige sjæle der vil kaste et par blikke på dba.dk og rejse
et forslag om gode tilbud i den SU-venlige prisklasse (1500-2000) og
samtidig undlade at sælge mig deres egne kameraer til overpris :)

Kravene er:

-Det skal jo selvfølgelig være et spejlreflekskamera.
-Billigt men egnet til en begynder der skal snuse til fotofaget.
-Gerne med lidt ekstraudstyr der kan bruges kreativt (hvad ved jeg?!?)
-Prisklasse max 2000 (Vi er fattige studerende)

Fra : Jørgen

Dato : 05-12-03 21:30

Hej Jens
Hvis det har interesse med et ældre analogt Yaschica TL/Elektro
med 4 stk. optik fra 35 til 400mm + doubler, filtre, blits m.m., så lad mig
lige høre nærmere.
Alt er 100% OK
Hilsen
Jørgen

Fra : nyrup

Dato : 06-12-03 00:35

Køb et kendt mærke, som stadig produceres... Så kan I købe mere og suplere
hen ad vejen. Jeg valgte Nikon i sin tid, da jeg gik fra Praktica pga. en
unøjagtig lysmåler.
Årsagen til valget af Nikon var, at de havde holdt ved deres F-bajonet og
stadig gør. Pentax kender jeg ikke så godt, men de bruger vel også stadig
K-bajonet?
Men Nikon har nogle glimrende gamle optik'er man kan grave frem i
brugtmarkederne... Canon skiftede bajonet da det blev AF. - Vælg et kamera
der kan betjenes 100% manuelt også. Hvis i køber brugt Nikon, så HUSK at
huset skal have AI-kobling!!! - Jeg brændte mig med mit første hus F60 , som
jeg solgte et par måneder gammelt og købte et F70. Uden AI kobling er der
ingen lysmåling, men objektiverne virker stadig, men kræver en løs lysmåler.
mvh,
Lars-Peder.

Fra : Alex W

Dato : 06-12-03 11:07

Jeg afhændede mit analoge Nikon og gik digitalt og skiftede samtidigt til
Canon.

Der er mange udmærkede spejlrefleks på www.DBA.dk af de to mærker. Også til
priser på 1500- 2000 kr.
Dem går man sjældent fejl af.
Der er flest muligheder for at få billig optik til Nikon. Canons optik
bliver som regel revet væk.....

Mvh
Alex W
www.e-billeder.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-12-03 14:35

Hej Jens

Jens Hansen skrev:
> [...]

> Kravene er:
> -Det skal jo selvfølgelig være et spejlreflekskamera.

hvorfor? Sagen er at prisen udelukker digital spejlrefleks (SLR). Så har
vi analog SLR og digital non-SLR tilbage. Hvis jeg skulle vælge (nej -
_når_ jeg _vælger_ ) imellem analog SLR og digital non-SLR så falder
valget ud til fordel for det digitale - især fordi jeg ikke skal vente
på en fremkaldelse. Jeg kan drage mine erfaringer om billedet mens jeg
kan huske hvad jeg gjorde.

Du kan godt få digitalkameraer hvor du kan indstille det hele manuelt,
og halvmanuelt som på et SLR.

> -Billigt men egnet til en begynder der skal snuse til fotofaget.
> -Gerne med lidt ekstraudstyr der kan bruges kreativt (hvad ved jeg?!?)
> -Prisklasse max 2000 (Vi er fattige studerende)

Canon A60 ville være min klare anbefaling til prisen som nyt. A70 kan
stort set det samme, men har en megapixel mere. Hvis du kan finde det
brugt (der var et i dk.marked.privat.foto for nylig, jeg aner ikke om
det er blevet solgt...) så burde du kunne få det indenfor prisrammen også.

Jeg ville i situationen lægge vægt på
* god optik
* mulighed for alle indstillinger manuelt, men også blændeforvalg og
lukkerforvalg
* mulighed for manuel fokus!
* mulighed for manuel blitzstyring
* mulighed for ekstern blitz ville være et plus, men er næppe
overkommeligt til prisen

Jeg kunne skrive en masse mere om digitalkameravalg, men
1) det gider jeg ikke hvis det ikke er interessant for dig
2) det vigtigste står lige her ovenfor
3) det står faktisk lidt tilbage i gruppen i et af de mange indlæg om
valg af nyt digitalkamera, og jeg skal gerne gentage hvis du spørger
efter det

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Hansen

Dato : 06-12-03 18:30

Tak fordi I tager jer tid til at råde mig, men som skrevet i mit tidligere
indlæg, så ved JEG intet om foto, derfor er det et venligt men rimeligt
ubrugeligt råd at skrive: "Der kan sagtens findes gode kameraer på DBA", for
det kan der uden tvivl. Jeg har bare ikke skyggen af chance for at skelne
skidt fra kanel. Så når I siger at:
"Canon skiftede bajonet da det blev AF og huset skal have AI-kobling", så
kan jeg kun sige at sammenhængen mellem kameraer, bajonetter,
arbejdsformidlingen og koblinger for mig lyder temmelig overraskende

Ang. tippet om digitalkamera. Jeg kan sagtens se fordelene, men nu er det nu
engang sådan noget fremkalden og noget værk man laver på et fotokursus.

Mit grådkvalte råb om hjælp gik på om en af jer fotokyndige ville hjælpe mig
ved at bruge 10 min på at gå ind på dba.dk og finde nogle helt konkrete
tilbud til mig og anbefale mig dem, for jeg aner ikke selv hvad jeg skal
kigge efter (prisklasse 1500-2000)

Fra : emj

Dato : 06-12-03 19:36

On Sat, 6 Dec 2003 18:30:13 +0100, "Jens Hansen" <Someone@mail.com>
wrote:

>Ang. tippet om digitalkamera. Jeg kan sagtens se fordelene, men nu er det nu
>engang sådan noget fremkalden og noget værk man laver på et fotokursus.

Er du helt sikker på det? det kunne jo også være fotobehandling, man
har beskæftiget sig med på det kursus.

> [...]
>ved at bruge 10 min på at gå ind på dba.dk og finde nogle helt konkrete
>tilbud til mig og anbefale mig dem, for jeg aner ikke selv hvad jeg skal

Jeg ville blive skrækkelig ulykkelig, hvis jeg fik et digitalt kamera
i julegave, især når det skulle indkøbes af en person, der vil mig det
godt, men som ikke har en chance for at vælge det rigtige kamera til
mig.
Jeg ville blive ellevild lykkelig, for en check på 2000 kr, så jeg
selv kunne købe mig et kamera.

Hilsen emj

--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Tommy Jensen

Dato : 06-12-03 19:36

wrote:

> [...]
>ved at bruge 10 min på at gå ind på dba.dk og finde nogle helt konkrete
>tilbud til mig og anbefale mig dem, for jeg aner ikke selv hvad jeg skal

Det ødelægger selvsagt overraskelsen men jeg vil sige at det bedste
råd du kan få er at lade din kæreste vælge selv - så er du også sikker
på at hun får præcis det hun helst vil have. Det ville jo være
ærgeligt hvis du købte det forkerte da du nok ikke skal regne med at
kunne returnere det.

MVH Tommy

Fra : jo

Dato : 07-12-03 09:43

> [...]
> for at finde ud af det, så derfor jagter hun et godt tilbud på DBA, og
> ønsker sig selvfølgelig et brugt kamera i julegave.
Fundet på DBA er et godt tilbud.
Kamera, Minolta Dynax 500si, Spejlrefleks m.orig. 28-80 zoom stor Sunpak
4000AF blitz m.motorstyirng og display. Brugt meget lidt. Alt fremstår som
nyt og u. ridser 1.800,- 05-12-2003
eller
Spejlrefleks kamera, Minolta Dynax 404si, Kamera 28-80mm, masser af
auto/manuelle funktioner, beskyttende linse, inkl. TAMRAC taske, som nyt
1.000,- 17-11-2003
Århus C | Jylland - Øst
Spejlrefleks kamera, Minolta Dynax 500 SI, Aut. spejlkamera der kan
betjenes af alle.Med 2 objektiver (35-70mm & 75-300mm). har taget ca 5
ruller film. m.kvittering (nypris 5000) 1.950,- 29-11-2003
eller
Spejlrefleks kamera, Minolta 500si, sølv/sort meget lidt brugt. m.28-80mm
linse og kamara taske i grå 2.000,- 03-12-2003
Her er da noget at vælge imellem Netop 400 og 500 modellerne synes jeg er
gode begyndermodeller. Hvis du bor i københavn eller omegn så prøv
photografica i skindergade eller FOTO_C bag det konhelige teater de er gode
til at rådgive og har mange billege brugte app. for tiden.
jesper