Nyt grafikkort(køb?)
Fra : lovend

Dato : 05-12-03 16:13

Hej med jer

Jeg skal invistere i nyt GF kort da jeg har hældt cola ud over mit gamle POW
G4 som jeg ellers var tilfreds med.
Men hvad vil i anbefale at købe?
Maskinen er :
ecs motherbord
xp2000+ cpu
512md ddr ram
(jeg ved ikke om det har noget at sige i forb. med at købe nyt kort men nu
er jeg på den sikre side)
Det skal bruges til lidt at hvert spil, film, grafik, osv, sådan lidt
allround

Lovend

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-12-03 17:09

"lovend" <harikke@maillige.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> er jeg på den sikre side)
> Det skal bruges til lidt at hvert spil, film, grafik, osv, sådan lidt

Hvis pengene ikke har det store at sige, så vil jeg da foreslå et Tyan kort,
jeg har et 9700 Pro, og det er kanon godt

Kim Larsen

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 05-12-03 17:13

et ATI 9200 er et godt kort...måske det bedste til prisen

/Niels

Fra : Erik

Dato : 05-12-03 18:01

Eller et ati9000 pro, som er lidt bedre end 9200, men jeg ved ikke om der er
flere tilbage hos bjtrading.dk. De andre shops udsolgte fra 14 dages tid
siden; til ca. 580,-kr finder du nok ikke billigere. Men et godt kort har
selv et.

Mvh Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-03 18:36

> [...]
> siden; til ca. 580,-kr finder du nok ikke billigere. Men et godt kort har

Hvis han holder sig nede i 9000-9200 klassen kan han ligeså godt købe et GF4
ti-4200, lidt dyrere, men en del bedre :)

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-03 18:13

POW

> et ATI 9200 er et godt kort...måske det bedste til prisen

Men en del langsommere end et Geforce 4 ti-4200... Alt efter hvilket GF4
kort du har er det jo lidt svært at sammenligne :)

(til org poster) Alt efter din pengepung kan Radeon 9600 pro eller Radeon
9800 (ikke SE modellen) anbefales, eller et brugt 9700... Eller et brugt
9500 pro... :)

Brian

Fra : SA

Dato : 06-12-03 11:35

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> 9800 (ikke SE modellen) anbefales, eller et brugt 9700... Eller et brugt

Hvorfor kan 9800SE ikke anbefales ? Det er omtrent så hurtigt som et 9600XT
, og der er en chance for at det kan soft-moddes til 9800.

Fra : Brian Lund

Dato : 08-12-03 01:08

Radeon

> Hvorfor kan 9800SE ikke anbefales ? Det er omtrent så hurtigt som et
9600XT
> , og der er en chance for at det kan soft-moddes til 9800.

Det har du selvfølgelig ret i, men det koster jo også et par hundrede kroner
mere :)

Brian

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-12-03 20:12

> [...]
> Hej med jer
>
> Jeg skal invistere i nyt GF kort da jeg har hældt cola ud over mit gamle

Første spørgsmål: Var det tændt da du hældte cola over?
Ellers ville jeg da forsøge at rense det først. Det tager ikke som sådan
skade af fugt, det er først hvis der er strøm på mens det er fugtigt, at der
sker "sjove" ting med det.

Jeg ville skylle det af med vand, evt. vaske det med opvaskemiddel, og så
tørre det _rigtig_ godt.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jakob

Dato : 06-12-03 13:45

Og så for guds skyld lade det ligge mellem noget køkkenrulle et par dage!

--
/mvh Jakob

Fra : Zulu

Dato : 06-12-03 15:52

Henrik Stavnshøj wrote:
> [...]
> fugtigt, at der sker "sjove" ting med det.
>
> Jeg ville skylle det af med vand, evt. vaske det med opvaskemiddel,

Jeg vil anbefale at skylde det i demineraliseret vand og så putte det i
ovnen (ikke micro!) ved laveste varme, fx 50C.

Zulu

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 07-12-03 01:21

"lovend" <harikke@maillige.nu> wrote in message
> [...]
> er jeg på den sikre side)
> Det skal bruges til lidt at hvert spil, film, grafik, osv, sådan lidt

Hvad er dit budget? Eller er et par forslag:

1. 1000-1500 kr.: Radeon 9600 eller 9600 Pro
2. 1500-2000 kr.: Radeon 9600 XT eller GeForce FX 5700 Ultra
3. 2000-3000 kr.: Radeon 9800 eller GeForce FX 5900
4. 3000-4000 kr.: Radeon 9800 Pro
5. 4000 +: Radeon 9800 XT eller GeForce FX 5950 Ultra

Mht. spil: har Radeon kortene den fordel at være bedre designet til at køre
DirectX 9 spil, som der kommer flere og flere af. GeForce FX kortene er dog
generelt bedre i OpenGL spil og i mange af de eksisterende DirectX 7/8
baserede spil, hvorfor jeg også har anbefalet et par stykker i de enkelte
kategorier. Dette er dog meget grove skitseringer.

Mht. TV out finder jeg, at GeForce FX kortene (i alt fald mit GeForce FX
5950 Ultra) leverer et lidt skarpere billede end Radeon kortene. Specielt
står teksten tydligere.

Grafik har jeg ikke meget forstand på, men så vidt jeg ved har nVidia's kort
lidt bedre understøttelse af diverse polulære grafikprogrammer. Måske kan
andre supplere her.
---
Mvh
Anders