Andet multimedie
bentjuul 3670
Farverum ved digitalprint
Fra : KNL DtP

Dato : 04-12-03 16:00

Hej.

Jeg har lige fået et par store forstørrelser tilbage fra www.pixum.com

Desværre indeholdt mine billeder RGB-værdier, deres maskine/papir ikke kan
gengive. I stedet "klipper" den og resultatet er ikke ligefrem kønt:

http://knl-dtp.dk/temp/skin_problem_1.jpg

http://knl-dtp.dk/temp/skin_problem_2.jpg

Originalbillederne blev taget ved en koncert på 1600 ISO, og har derfor lidt
støj. Billederne blev taget i RAW-format og efterfølgende konverteret til TIFF i
Adobe RGB 1998-farverum. Billederne til print blev så konverteret til
sRGB-farverum og gemt med denne ICC-profil i JPEG-kopien.

Burde deres printmaskine ikke kunne gengive sRGB-farverummet? Jeg har mailet
efter en korrekt profil, men de har ikke en klar. Bør man, for at sikre sig mod
lignende, hive billedet over i CMYK og så tilbage i RGB, for på den måde at have
dæmpet de skrappe farver?

Det skal lige siges, at farvegengivelsen mellem skærm og print var spot on.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Idé-Sign

Dato : 05-12-03 17:23

> [...]
sig mod
> lignende, hive billedet over i CMYK og så tilbage i RGB, for på den måde

Hej Kristian,

De digitalprintere der findes på markedet idag, printer alle sammen CMYK.
RGB farverummet er jo et 'lys-farverum'. Du skal helt sikkert konvertere
dine billeder til CMYK for at få et pænt resultat med storformatprint.

Med venlig hilsen

Søren Johansen

Fra : KNL DtP

Dato : 05-12-03 18:13

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse

> De digitalprintere der findes på markedet idag, printer alle sammen CMYK.

Det er måske mig der ikke har udtrykt mig klart nok: Det drejer sig ikke om en
printer, men en fremkaldermaskine i stil med den man også bruger til kopiering
af farvefotobilleder.

> RGB farverummet er jo et 'lys-farverum'. Du skal helt sikkert konvertere
> dine billeder til CMYK for at få et pænt resultat med storformatprint.

Billederne skal nemlig ligge i RGB, da processen er lysbaseret. Hvis jeg husker
ret, så er det noget laser eller LCD-halløj, som belyser det lysfølsomme papir -
ligesom i de gode gamle dage i mørkekammeret.

Grunden til at jeg skrev, at man måske skulle hive billedet over i CMYK var, at
alle kraftige RGB-værdier bliver "dæmpet", så de matcher CMYK-farverummet, som
er væsentligt mindre end RGB.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : michael bennati scho~

Dato : 06-12-03 00:35

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at have
> dæmpet de skrappe farver?
>
> Det skal lige siges, at farvegengivelsen mellem skærm og print var spot

Du skal være opmærksom på at du skal gøre Pixum opmærksom på vha en lille
dialogbox på deres hjemmeside, at de ikke skal auto-enhance billederne. Pr
default er det nemlig sat til at de bearbejder billederne med henblik på at
forøge farvemætning og kontrast og sådan noget. Det ønsker du ikke. Det
KUNNE se ud som om de har lavet en mislykket autokorrektion.
Ellers skriv dem en mail. De laver fejl og retter gerne igen gratis, da de
er ude efter tilfredse kunder.
Jeg lavede engan en bestilling på knap 200 billeder..og det var ikke de
mindste størrelser. Da jeg fik dem, syntes jeg at der var noget blåligt i de
sorte farver på 4-5 billeder. De bad mig sende et billede retur til
eksemplifisering af min påstand og et par dage senere fik jeg sandelig knap
200 nye billeder med posten...og denne gang var der ingen svipsere.
Det kalder jeg sgu service.
mvh Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 06-12-03 11:40

"michael bennati schou" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd1160c$0$29322$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> default er det nemlig sat til at de bearbejder billederne med henblik på at
> forøge farvemætning og kontrast og sådan noget. Det ønsker du ikke.

Jeg har godt set deres Digital Photo Optimizer, men jeg forstå altså ikke helt
hvad de mener:

"If you do not wish to use DPO, please deactivate this option!"

Når man deaktiverer noget, så skal det vel være klikket af - hvilket den er som
standart. Derfor går jeg ud fra at jeg ikke har valgt DPO...

> Det KUNNE se ud som om de har lavet en mislykket autokorrektion.

Farverne og lysstyrken passer perfekt - det er kun de helt lyse hudtoner deres
maskine ikke kan ramme.

> Ellers skriv dem en mail. De laver fejl og retter gerne igen gratis, da de
> er ude efter tilfredse kunder.

Jeg skrev en mail i forgårs og forklarede problemet (vise også de to billeder
jeg har linket til her). De svarede at de kunne se, at billedet var meget
grovkornet (grundet 1600 ISO). Derfor ville de foreslå at jeg ikke printede det
i 20 x 45 cm. Jeg vil ha' skrevet til dem og forklare problemet én gang til. De
tilbød at refundere mine udgifter til de to postere, hvilket må siges at være
flot. Jeg vil dog gerne have den i god kvalitet, så mon ikke de vil prøve at
lave dem igen?

> Det kalder jeg sgu service.

Ja, de har et godt ry for at levere god service. Mine ting kom også meget
hurtigt og i god indpakning. Ovenikøbet er et ret billigt...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk