Andet multimedie
bentjuul 3670
Screendump - scalering uden tab af kvalite~
Fra : RoJo

Dato : 03-12-03 22:51

Hejsa

Jeg har efterhåndet set mange steder (bla. i bøger osv.) nogle screendumps
af browservinduer med enten programmer eller websites, hvor der er scaleret
ned til ca. 8-10% af originalstørrelsen og stadig står meget klare i grafik
og tekst (selvfølgelig mindre).
Jeg synes ik selv, jeg kan lave noget så pænt... uden at det bliver
utydeligt.
Er der nogle, der har et godt fif ??

På forhånd tak

Mvh
RoJo

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 03-12-03 23:18

Hvis du har adgang til Corel Draw pakken (Corel slår til igen), så medfølger
der et program som hedder Corel Capture, med dette program kan du lave skærm
kopier, som er så gode at de kan bruges i tryk i forholdet 1:1 (kræver høj
opløsning).

Hvis du vil se nogle eksempler på hvor programmet er brugt, så gå ind på
www.venturabruger.dk under Corel Ventura 8, der ligger en dansk manual i PDF
format, de skærm dumps som er brugt i manualen er lavet med Corel Capture.

Mvh
Anders

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-03 09:30

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNmail.dk> wrote

> [...]
> program kan du lave skærm kopier, som er så gode at de kan bruges
> i tryk i forholdet 1:1 (kræver høj opløsning).

Så vidt jeg kan udlede ved lidt hurtig surfing drejer det sig blot om
en simpel skalering. Simpel forstået på den måde at der forstørres
rent op i stedet for at forsøge at udjævne kanter. Samme effekt kan
opnås i ethvert andet program der kan skalere billeder[1].

> [...]
> ind på www.venturabruger.dk under Corel Ventura 8, der ligger en
> dansk manual i PDF format, de skærm dumps som er brugt i manualen

De er udmærkede, men af nøjagtig samme kvalitet som det den
indbyggede Print Screen funktion i Windows leverer. Og ja, jeg
prøvede at printe et par sider ud.

Corec Capture er sikkert glimrende til at lette arbejdsgangen, men
rent kvalitetsmæssigt vindes der ikke noget ved det. Det skulle da
lige være hvis det har en eller anden snedig farvekorrektion
indbygget, så billederne bliver mere skærmtro ved udprint - men det
stod der ikke noget om nogen af de steder jeg kiggede.

Det eneste sted jeg har set screenshots af særlig kvalitet har været
i en annonce, hvor der var bragt et screenshot af Internet Explorer.
Her var knapper, ramme og grafik på den viste webside det sædvanlige
hakkede, mens teksten stod skarpt. Jeg ved selvsagt ikke hvordan det
er produceret, men et hurtigt gæt er at det har været igennem et
redigeringsprogram hvor en person har udvisket de kantede bogstaver
og placeret nye der hvor de gamle var.

Det burde være muligt at producere et program der gør dette
automatisk, i hvert fald ved de fleste programmer, men jeg ved ikke
om det er gjort.

[1] Der skal såmænd nok være undtagelser, men simpel skalering er
klart det letteste at implementere.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-12-03 23:19

RoJo wrote:

[Snip Screenshots gengivet i bøger o.l.]

> Jeg synes ik selv, jeg kan lave noget så pænt... uden at det
> bliver utydeligt.

Det lyder umiddelbart som om du laver en resample på billedet i stedet
for blot at bede dit udskriftsprogram om at udskrive det i den fysiske
størrelse du ønsker.

Hvilket program udskriver du fra?

> Er der nogle, der har et godt fif ??

Lad være med at resample.

Hvis du vil bruge billederne på en webside er det dog nødvendigt. I så
fald så prøv at lave en blur på originalbilledet, lav derefter en
resample og afslut med en unsharp mask. Læg evt. et screenshot online
som du vil have i lille udgave, så kan interesserede prøve hvor godt
det kan laves.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : RoJo

Dato : 04-12-03 12:50

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder umiddelbart som om du laver en resample på billedet i stedet
> for blot at bede dit udskriftsprogram om at udskrive det i den fysiske
> størrelse du ønsker.
>
> Hvilket program udskriver du fra?

Jeg har ikke prøvet at udskrive endnu... jeg kan jo se på skærmen, at
kvaliteten er dårlig.

> Lad være med at resample.

??? forklar venligst

> [...]
> resample og afslut med en unsharp mask. Læg evt. et screenshot online
> som du vil have i lille udgave, så kan interesserede prøve hvor godt

Screenshot.... skal vi ik bare prøve med http://www.jubii.dk/

Mvh
RoJo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-03 13:24

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> wrote

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke prøvet at udskrive endnu... jeg kan jo se på skærmen,
> at kvaliteten er dårlig.

Eftersom din skærm har en opløsning fra 70-120DPI kan du ikke rigtig
bruge den til at bedømme udskriftskvaliteten. Medmindre du zoomer ind
på billedet. Prøv at udskrive en enkelt testside.

> ??? forklar venligst

Når du ændrer størrelsen på et bitmap billede kan det gøres på to
måder: Enten ændrer du ved den fysiske størrelse eller også ændrer du
på størrelsen angivet i pixels.

At ændre på den fysiske størrelse sker enten ved at ændre PPI i et
billedbehandlingsprogram eller ved at bede dit udskriftsprogram om at
udskrive billedet i en bestemt størrelse. I begge tilfælde bevares
alle billeddata i selve billedfilen. Det er det der gøres når
billederne skal gengives i bøger o.l.

Ændring i antallet af pixels kaldes resampling (interpolering er nok
det danske ord for det). Det gøres i et billedbehandlingsprogram. Når
du resampler smider du billeddata væk. Det er en skidt ide hvis det
er til udskrift, men nødvendigt hvis det er til skærmbrug (typisk
websider).

> Screenshot.... skal vi ik bare prøve med http://www.jubii.dk/

Fint. Gider du tage et screenshot derfra og lægge det på en webside?
Prøv derefter at beskrive hvad du gør ved det for at få det
udskrevet. Hvis du skal bruge det til skærmbrug, så prøv at forberede
det dertil og læg den forberedte udgave på samme webside.

Fra : RoJo

Dato : 04-12-03 15:10

> [...]
> udskrevet. Hvis du skal bruge det til skærmbrug, så prøv at forberede
> det dertil og læg den forberedte udgave på samme webside.

Jeg har taget et screenshot og overført det til photoshop.
Her har jeg trykket ctrl+t og scaleret til den ønskede størrelse.

eksempel ligger på www.rojo.dk/test/shot.html

Denne metode plejer jeg at bruge, både til tryk og web.

Mvh
RoJo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-03 15:21

> [...]

> Jeg har taget et screenshot og overført det til photoshop.
> Her har jeg trykket ctrl+t og scaleret til den ønskede størrelse.

Der sker en resampling. Lad være med at gøre dette hvis det er til
tryk. I stedet kan du gemme det direkte i uredigeret form.

Hvis du vil udskrive inde fra PhotoShop, så gå ind i dialogen til at
ændre billedstørrelse, slå "resample" fra (jeg ved desværre ikke hvad
den option hedder på dansk) og sæt billedet til den fysiske størrelse
det skal have på papiret.

Hvis billedet skal bruges til web er det nødvendigt at resample og der
kan du prøve mit råd med blur & unsharp mask.

Fra : RoJo

Dato : 04-12-03 16:15

> Hvis billedet skal bruges til web er det nødvendigt at resample og der
> kan du prøve mit råd med blur & unsharp mask.

Ok, jeg kigger på det.
Tak for hjælpen