Imponere svigermor med klejner hjælp søges~
Fra : René Hansen

Dato : 01-12-03 16:29

Hej alle

Hjertlig god forjul. Min kære svigermor skal imponeres med lidt klejner.
Desværre er min dræber opskrift blevet væk under flytningen derfor søger jeg
en ny
I min originale opskrift mener jeg at kunne huske jeg brugte enten reven
citronskræl eller saften fra en halv citron. Desværre er den smuttet derfor
håber jeg på en ny god opskrift

Jeg har hørt lidt om man kan lave klejner med fløde er det korrekt og giver
det et ekstra pift eller er det ligegyldigt.

Jeg vil slutte med at ønske jer alle som en en rigtig god jul og godt nytår.

Med håb om hjælp

Mvh René

Fra : margit

Dato : 01-12-03 16:52

Jeg har fået alle tiders opskrift - synes jeg - af min datter.
Den kan garanteret imponere svigermor.

Tykke klejner

125 g marg.
1½ kop sukker
2 æg
2 kopper kærnemælk
ca. 650 g mel
5 tsk. bagepulver
kardemomme
revet skal af en citron

Æltes til en ensartet dej og koges i palmin. Uhm......

Mvh Margit

Fra : Jette Mogensen

Dato : 10-12-03 12:16

"margit" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået alle tiders opskrift - synes jeg - af min datter.
> Den kan garanteret imponere svigermor.
>
> Tykke klejner
>
> 125 g marg.
> 1½ kop sukker
> 2 æg
> 2 kopper kærnemælk
> ca. 650 g mel
> 5 tsk. bagepulver
> kardemomme
> revet skal af en citron
>
> Æltes til en ensartet dej og koges i palmin. Uhm......
>
> Mvh Margit
>

> Mange tak for en fin opskrift.

Jeg brugte en kop fra Atelier til at måle med og melmængden blev så ca 825
gram. Skal af en citron 0g 2 tsk kardemomme. Det blev en ordentlig portion
,men den holder fint indpakket i plastik i køleskabet.
Jeg bager så lidt af gangen,så vi hele tiden har friskbagte klejner.
De er virkelig mums. Tusind tak

mvh Jette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-12-03 19:15

> [...]
>
> Hjertlig god forjul. Min kære svigermor skal imponeres med lidt klejner.
> Desværre er min dræber opskrift blevet væk under flytningen derfor søger

Klejner

(ca. 80 -100 stk. – fra Alt for Damerne)

1 kg. Mel

2 tsk. Bagepulver blandes i

300 g margarine smuldres i

300 g sukker

1 topteske kardemomme

reven skal af 1 citron blandes i

4 æg blandes med mælken og æltes i.

8 spsk mælk eller sherry (for lidt – tag så meget, at dejen bliver
håndterlig)

Dejen æltes sammen til passende konsistens.

Hviler evt. koldt – et par timer er passende.

Dejen rulles ud til ca. ½ cm tykkelse

Skæres i strimler 2 – 3 cm bredde og skæres på skrå med en klejnespore.

Snit et hul i midten og vrid dem igennem.

Koges i olie, svinefedt eller palmin, til de er passende lysebrune.

- Jeg bruger olie, da jeg synes, de så bliver mindre kompakte.

Du kan godt bruge fløde, men pas på, dejen ikke bliver for fed, da klejnerne
så lettere smuldrer.

Jeg synes ikke, de bliver bedre af fløde.

Hilsen Inger

Fra : René Hansen

Dato : 01-12-03 19:27

Hej

Tak for de første 2 flere opskrifter er velkomne

Sig mig er det bare noget jeg synes at kunne huske nogen bruger fløde ??

mvh René

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-12-03 20:54

"René Hansen" <lukathernospam@nospamtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Sig mig er det bare noget jeg synes at kunne huske nogen bruger fløde ??

Nej, det er der nogen, der gør.

Hilsen inger

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 01-12-03 22:59

Hej René

Her er en med fløde

750g mel
200g sukker
200g smør
ca. 1 dl. kaffefløde
4 æg
1 strøget tsk hjortetaksalt
den revne skal af 1 citron

Ælt det hele samme, stille kølig i 1 - 2 timer, rulles tyndt ud og
koges i palmin.

Jeg ruller dem i sukker efter kogningen men det står ikke i
opskriften

MVH

Winnie

Med venlig hilsen