Spor (Til Søren)
Fra : Platoon

Dato : 01-12-03 17:52

Jeg har en opgave ( ikke problem ) jeg er ved at lære min hvalp at gå spor,
og han er ret go til det men han har et lille prob han kan ikke finde ud af
at knække det vil sige at når han lige pludselig skal gå en anden retning af
sårillerne har han svært ved at finde ud af det er der nogen der har en go
ide?

MVH Kim & Platoon

P.S Jeg skriver fordi jeg tror på det her med hundespørgsmål

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 18:21

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> skrev i en meddelelse

> P.S Jeg skriver fordi jeg tror på det her med hundespørgsmål

Hvordan skal den så lige forstås ?

Det gør vi andre skam også, selvom spørgsmålene ikke altid, handler om
hundetræning.
Vi går ikke til hundetræning med vores hunde og har aldrig gjort det, men
det betyder da ikke, at de ikke bliver trænet.

Gruppen burde da også kunne rumme spørgsmål omkring sygdom, ernæring, gode
historier og andet, samtidig med spørgsmålene om træning.

Mudderkastningen som ind imellem foregår, kan man vel bare ignorere. Så
burde der være plads nok til alle her.

Lige et surt opstød herfra. Sorry. Håber du får et kvalificeret svar, på dit
spørgsmål.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Is

Dato : 01-12-03 19:21

> [...]
af
> sårillerne har han svært ved at finde ud af det er der nogen der har en go
---
Sjovt nok, da jeg for et par år siden havde en hund jeg gik spor med, var
det altid "start retningen" eller modsat denne der gik bedst, og det var
lige meget hvordan det var i forhold til sårillerne. Og det var lige meget
om jeg lavede bløde buer, 90 eller 45 graders knæk.

Men det kan du selvfølgelig ikke bruge til ret meget .

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 01-12-03 21:27

> [...]
> ide?
>
> MVH Kim & Platoon
>
> P.S Jeg skriver fordi jeg tror på det her med hundespørgsmål

Ja kim det er et hundespørgsmål.
og gid at der er nogle der vil lave en gruppe om brugshunde.

Så til dit spørgsmål jeg har tilladt at sakse dette fra min hjemmeside .

Man træner først knæk når sin hund kan gå Ca. 500.på en vintersædmark skridt
uden at hunden miste koncentrationen Så begynder man med at lave det vi
kalder en motorvej i en blød bue.
Man kan godt ligge nogle godbidder i buen med Ca. 1-2 fods afstand.
Når så hunden kan følge den bue uden problemer begynder man at lave buen
minder og ikke nær så synlig ( minder motorvej ) , og minder godbidder sådan
bliver man ved til at hunden kan gå et vinkel ret knæk.
På et tidspunkt skulle hunden gerne være blevet mere sikker på sporet, så
man kan begynde at stille lidt større krav til den.

se evt. sportips på www.hundespor.1go.dk
Håber at du kan bruge det til noget.
Og hvis du kommer i nærheden af Hjørring og vil gå et spor så smid mig en
mail. sljxx@xxhas.dk fjern de 4 xx , så har jeg arealer til rådighed.

Venlig hilsen.
Søren Jensen. ( 9800 ) www.hundespor.1go.dk

Fra : Platoon

Dato : 03-12-03 17:06

"Søren Jensen(9800)" <yessa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Håber at du kan bruge det til noget.
> Og hvis du kommer i nærheden af Hjørring og vil gå et spor så smid mig en

Du må undskylde at jeg først svarer nu men jeg har haft lidt travlt med job
og træning af hunden så det er først nu jeg har set dit svar.
Jeg vil sige at han er rimelig koncentreret på sporet og gå ligeud et langt
stykke er heller ikke noget problem, men jeg har sel tænkt tanken at jeg
skal træne ligeud noget tid endnu, så han blir endnu mere fæstnet på det, og
for mere drift på.
Måden du omtaler at lære knæk på er den metode jeg selv benytter mig af, den
lærte jeg for nogle år siden af en anden sporhundemand Fra Esbjerg og den er
rigtig go, så det er osse den måde jeg vil køre ham ind på knækkene på.
Min hund er sent modnet så jeg tror bare han skal ha lidt mere tid, så skal
det nok komme.
Tak for tilbuddet ang. spor, jeg har gemt din mail adresse og næste gang jeg
kommer på de kanter kan det jo være vi kan gå nogle spor sammen.

Venlig hilsen Kim

Fra : Carina Graversen

Dato : 02-12-03 07:59

Hej.

Nu hedder jeg jo ikke Søren, men jeg VOV'er alligevel at svare

> [...]
af
> sårillerne har han svært ved at finde ud af det er der nogen der har en go

Kan han gå et ligeud spor, hvor han skal gå en anden retning af sårillerne
????
- Ellers er det jo to sværhedsmomenter du forsøger at indlære samtidig.

Hvis han er bedst til at gå parallelt med sårillerne, ville jeg nok starte
op med at gå vinkelret på sårillerne, og så knække om i den retning han er
bedst til, så det også lige hjælper ham lidt med at blive bekræftiget i at
det han gør er rigtigt.

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg

Fra : Lou

Dato : 02-12-03 11:25

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> wrote in message news:<3fcb7194$0$69899$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> ide?
>
> MVH Kim & Platoon
>
> P.S Jeg skriver fordi jeg tror på det her med hundespørgsmål

Hej Kim

Kan din hvalp gå lige ud spor? jeg spørger fordi at det ikke er en god
idé at lave knæk, hvis den ikke er hjemme i at gå lige ud spor, både i
den ene og den anden vej af rillerne...det kunne godt tyde på at du
har gået for meget "med" rillerne i marken så hunden troer at den skal
følge dem.
Prøv at lægge dit spor på tværs af rilerne - uden knæk! jeg ved ikke
om du går slæbe spor eller ej, men hvis, ikke så træd dybt og læg
godbidderne i hælaftrykket.. Når han kan gå i alle retninger på marken
så indøv knæk - Jeg gør selv det, at jeg ikke starter med 90 grader
knæk, men med bløde knæk, godt tiltrampet...lad ikke hvalpen lave
fejl, dvs. gå over knækket , gå tæt ved den.
Der er både for og imod at lægge godbidder hele vejen rundt i knækket-
jeg selv har lagt i knækket de første gange...MEN det må ikke blive en
vane - kun til hjælp...Hvis du ikke vil bruge godbidder i knækket så
tramp godt rundt og læg godbiden et par meter efter, men de skal lugte
godt, så hunden vil følge...

Jeg håber at dette kunne hjælpe - der er jo mange måder at gøre
tingene på
mvh
Lou