DÆK
Fra : jørgen pedersen

Dato : 03-12-03 14:42

hvilken type dæk er bedsr til cv ?

Fra : phk

Dato : 03-12-03 19:25

"jørgen pedersen" <pejs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3fcde839$0$9718$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> hvilken type dæk er bedsr til cv ?

Den korte version: Varevognsdæk.

--
Per, Esbjerg

Fra : SB

Dato : 07-12-03 01:23

news:3fce2a85$0$29323$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "jørgen pedersen" <pejs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fcde839$0$9718$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > hvilken type dæk er bedsr til cv ?
>
> Den korte version: Varevognsdæk.
>

> --
> Per, Esbjerg

findes en kortere - de runde

En CV vejer vel ofte en 1400 - 1500 kg (undtagen når politiet spør`)
Denne vægt har du kun 2 hjul til at bære (formoder jeg) hvad svare til 750
kg. pr hjul
svare til, at sad de på en bil, hvor der er 4 hjul, var det en vægt på 3
tons de bar tilsammen,
Sjovt nok, ville din 3 tons tunge bil blive kasseret til syn, hvis der ikke
var varevognsdæk på den.
Så derfor, med den belastning du har på dine hjul, vælg varevognsdæk

/Søren

Fra : Gismo

Dato : 07-12-03 01:37

SB wrote:

> En CV vejer vel ofte en 1400 - 1500 kg (undtagen når politiet spør`)
> Denne vægt har du kun 2 hjul til at bære (formoder jeg) hvad svare
> til 750 kg. pr hjul

Jeg købte michelin varevognsdæk med en bæreevne på 950 kg
og hastigheds godkendt til 130 eller 140.

1200.- for 2 mit alles. hos quickpot.

Gismo

Fra : Harry

Dato : 07-12-03 17:13

"jørgen pedersen" <pejs@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3fcde839$0$9718$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> hvilken type dæk er bedsr til cv ?

Som udgangspunkt: varevognsdæk. Men at KUN varevognsdæk er det rigtige
er en simplificering. Selvfølgelig skal man kigge på bæreevnen, men
når varevognsdæk anbefales er det også for at modvirke den svømmende
fornemmelse - og dermed sikrere kørsel - end et blødere radialdæk
giver. Bløde sider på dækket får CV´en til at svømme lidt fra side til
side og kan være årsag til egentlig slingren. Når dette er sagt skal
så nævnes at f.eks. Pirelli laver et udmærket og meget stivere
radialdæk, der kører lige så stift som et varevognsdæk, har større
kørekomfort, men er samtidig så noget billigere. Tag en snak med et
kvalificeret dækfirma, det var en sådan der anbefalede mig en løsning
som beskrevet og jeg må sige, jeg kører noget mere stabilt end med de
alm. Michelinsutter jeg havde på før.

Fra : Søren

Dato : 08-12-03 20:12

> så nævnes at f.eks. Pirelli laver et udmærket og meget stivere
> radialdæk, der kører lige så stift som et varevognsdæk, har større
> kørekomfort, men er samtidig så noget billigere.

Du har vel ikke et type nr. navn eller lign på dækket ?