Batteritid PB 15" AL
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-12-03 17:31

Jeg har den 07/10-03 fået en af de nye AL PowerBook som jeg er rimelig
glad for, dog har jeg en fornemmelse af at der er noget galt med
batteriet. Det blev ved ibrugtagning ladet helt op, maskinen var tændt
til den slukkede af sig selv og batteriet blev opladet igen.
Faktisk har der aldrig været "sjatladet" på batteriet da jeg fra starten
syntes at batteritiden var meget ringe.
jeg har foretaget en del tidsmålinger og den 11/10-03 kunne den holde
strøm i 2 timer og 20 min.
kun med browser og newsreader kørende.
Nu er den nede på 1 time og 31 min. med de samme programmer kørende.

ved at åbne terminalen og skrive : ioreg -l | grep -i IOBatteryInfo får
man noget info om ens batteri. Dette info skulle normalt se nogenlunde
se således ud : IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=4200,"Amperage"=1200,"Curren$
Her viser batteriet en kapacitet på 4200 hvor 4400 skulle være max på en
15.2" al PB så dette ser jo ganske fair ud. (denne måling stammer IKKE
fra min PB)
Hvis jeg vil foretage denne måling får jeg følgende resultat:
IOBatteryInfo" = ({"Voltage"=10759,"Flags"=20,"Amperage"=1$
det siger jo intet om kapaciteten på mit batteri !!

Jeg har ligeledes oplevet at den pludselig er holdt op med at lade,
altså ladelampen holder op med at lyse, så den hverken er gul eller
grøn. Jeg kan derefter kun få den til at lade ved at tage 230V
forsyningen fra og sætte den til igen.
Jeg har lagt mærke til at dette typisk sker hvis maskinen går isleep
eller pause.

Hvad gør man, jeg syntes ikke det ligefrem rykker for vildt ???

Hard'nSoftInfo PowerBook G4 (15" FW800) OS X 10.2.8

--
15.2" AL PB = Grrrr Yarr http://www.weebl.jolt.co.uk/wrong.htm

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-12-03 17:41

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev:
> jeg har foretaget en del tidsmålinger og den 11/10-03 kunne den holde
> strøm i 2 timer og 20 min.
> kun med browser og newsreader kørende.
> Nu er den nede på 1 time og 31 min. med de samme programmer kørende.

Jeg er også MEGET skuffet over batteritiden på min PB15"/1,25GHz. Jeg har
ikke målt præcist, men den ligger nok under 2 timer.

Jeg har tænkt lidt over om det måske kan være fordi der er så meget gejl i
de nye maskiner. AirPort Extreme er altid tændt og det samme er bluetooth.
De to sendere må jo æde noget strøm.

Ved det der terminal-trick giver min en Capacity på 2319 om Amperage på
1263, mens OSX mener jeg bør have 90%=1:15 tilbage. Så hvis 4400 er max. er
der noget rivende galt... Hvor har du det tal fra?

/kristian
PB 15" G4 1,25 GHz / 512 MB / 80GB - OS X 10.3.1

Fra : Terje Rydland

Dato : 03-12-03 17:47

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> [...]
> de nye maskiner. AirPort Extreme er altid tændt og det samme er bluetooth.

Airport og Bluetooth trekker en del strøm.

Jeg får mellom 3 og 4 timer på min 17" med Airport på og Bluetooth av.
Da skrur jeg ned lyset på skjermen og bruker ikke CD-ROM.
Hvis dere får under 2 t med tilsvarende bruk på deres maskiner er det
noe galt med batteriet.
Snakk med Apple.

Terje

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-12-03 18:22

http://www.macnyt.dk/forum/?action=read&tid_id=20031203001640

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-12-03 17:48

Henry Lerche Madsen wrote:

> http://www.macnyt.dk/forum/?action=read&tid_id=20031203001640

I Apples specifikationer kan man læse at batteriet i de nye PB 15" AL
skal have er kapacitet på 46Ah dette skulle jo svare til 4600 ... Så der
er jo langt derop

http://manuals.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/specs/powerbook/L29921A_EN.pdf

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-12-03 23:45

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-12-03 08:27

On 2003-12-05, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:
> [...]

Hvordan når i frem til at 46Wh = 4600 mAh ?

Vi ved jo Volt * Ampere = Watt.

Så vi skal frem til 12V * xA = 46W => 3,833 = 3833 mA. Eller hvis vi
bruger 11V så 4180 mAh.

Min helt ny iBook 12" sagde som ny at batteriet havde 4400 mAh. Men efter
at have kørt det ned siger den nu at den har 4615 mAh.

At dele med 10 (mit batteri er 50Wh) er lidt ved sident af virkelig-
heden.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-12-03 11:47

> [...]
>
> Min helt ny iBook 12" sagde som ny at batteriet havde 4400 mAh. Men efter
> at have kørt det ned siger den nu at den har 4615 mAh.

Skulle det så svare til 46,15 watt-timer og 4,6Ah eller ??

Hvis nu man har følgende udskrift :
"IOBatteryInfo" =
({"Voltage"=11085,"Flags"=4,"Amperage"=1576,"Capacity"=3587,"Current"=2148})

Hvordan regnes det så om til watt-hour/Ah ??

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-12-03 18:11

On 2003-12-06, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> ({"Voltage"=11085,"Flags"=4,"Amperage"=1576,"Capacity"=3587,"Current"=2148})
>
> Hvordan regnes det så om til watt-hour/Ah ??

Dit batteri er et 12V batteri. Og da Volt * Ampere = Watt, så
tager du W/h og deler med 12, og du har Ah.

Min siger nu:
Capacity=4615 dvs. 4614 mAh
Amperage=1031 dvs jeg lige nu bruger 1031 mA = 1,031 A
Current=1626 dvs der er 1626 mAh tilbage på batteriet.
1626 mAh /1031 mA = 1.57 h = 1 time 35 minutter tilbage
Voltage=11108 dvs spændingen er reelt kun 11,108 Volt. Den falder i takt
med batteriets kapacitet bruges, og falder ved høj belastning.

Hvis vi tager de 11,108 V * 4,615 Ah = 51.3 Wh så er dette lige nøjagtigt
over de af Apple angivne 50W. Med de oprindelige 4400 mAh ville de være under.

Din maskine siger 11,085V * 3,587 Ah = 39.8 Wh. Dette er under 47W som
er specifikationer. Danionics siger deres LiIon batterier stadig har 80%
kapacitet tilbage efter 3 år. Og du er allerede nede på 85%. Jeg synes det
lyder meget hurtigt.

Min "gamle" iBook, 500MHz skulle have et 42W batteri. Den siger
Voltage 11,665, Capacity 3017 = 35.2 W = 84% af listeværdien.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-12-03 19:01

> [...]
>
> Min "gamle" iBook, 500MHz skulle have et 42W batteri. Den siger
> Voltage 11,665, Capacity 3017 = 35.2 W = 84% af listeværdien.

Tak for det, så fik vi da også lært lidt i dag

Fra : Michael Holm

Dato : 06-12-03 01:12

Henry Lerche Madsen <lerchefjerndette@aarstiden.dk> wrote:

> I Apples specifikationer kan man læse at batteriet i de nye PB 15" AL
> skal have er kapacitet på 46Ah dette skulle jo svare til 4600 ... Så der
> [...]

hmm jeg skal måske også havde byttet mit (AL PB 1.25 fra august)
"IOBatteryInfo" =
({"Capacity"=1900,"Amperage"=1363,"Current"=707,"Voltage"=11323,"Flags"=
1028})

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-12-03 01:22

> hmm jeg skal måske også havde byttet mit (AL PB 1.25 fra august)
> "IOBatteryInfo" =
> ({"Capacity"=1900,"Amperage"=1363,"Current"=707,"Voltage"=11323,"Flags"=
> 1028})

Hmm, det må du lige forklare lidt nærmere, den maskine som du taler om
der, og som er magen til min, blev først introduceret d. 16-september
2003 kl. 10:00.

Fra : Michael Holm

Dato : 06-12-03 11:21

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hmm, det må du lige forklare lidt nærmere, den maskine som du taler om
> der, og som er magen til min, blev først introduceret d. 16-september
> 2003 kl. 10:00.

det er bare min husker der ikke virker min er også fra efteråret:)
september ! og det er en 15" men det gør det jo ikke bedre med
batteritiden, har foriøvrigt de hvide pletter, på skærmen, så når
jobbet, for en ny iBook, ryger denne her til Holland :(

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-12-03 01:24

> hmm jeg skal måske også havde byttet mit (AL PB 1.25 fra august)
> "IOBatteryInfo" =
> ({"Capacity"=1900,"Amperage"=1363,"Current"=707,"Voltage"=11323,"Flags"=
> 1028})

Åhh glemte lige, det kan jo være en 12 eller 17" sorry

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-12-03 02:23

Michael Holm - michael.holm@anthro.ku.dk on 06/12/03 1:11 wrote:

> hmm jeg skal måske også havde byttet mit (AL PB 1.25 fra august)
> "IOBatteryInfo" =
> ({"Capacity"=1900,"Amperage"=1363,"Current"=707,"Voltage"=11323,"Flags"=
> 1028})

Så ser min 1.25ghz 15" heller ikke for godt ud:

({"Capacity"=2498,"Amperage"=1200,"Current"=2496,"Voltage"=12515,"Flags"=109
0520581})

Jeg synes nu heller ikke at 2 timer er voldsomt imponerende.
--
/peter

Fra : Morten

Dato : 04-12-03 09:50

Fra : Anna

Dato : 04-12-03 10:59

Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> Min 12" PB har cirka 2.5 time med bluetooth slået fra, og cirka 2 timer
> hvis slået til. Det er ikke de 4-5 timer jeg havde forventet efter at
> have læst spec'en..

Hej NG

Min gamle PB15 TiBook var kanon .... den havde ca. 4 timers levetid og
det holdt den faktisk meget godt selvom den blev ældre og mere slidt...
Min nye PB 12" er i hvert fald en hel del dårligere hvad det angår og
det er jo selvfølgelig en skuffelse... jeg vil tro at den kan klare ca.
3 timer.

mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AIM/ICQ: annabassand (AIM handle)

Har man ingen pære må Mac Ævle....

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-12-03 00:29

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Min nye PB 12" er i hvert fald en hel del dårligere hvad det angår og
> det er jo selvfølgelig en skuffelse... jeg vil tro at den kan klare ca.

Jeg har med stor undren fulgt denne tråd. Jeg har osse en PBG4 15" og
den holder ret høj batteritid.
Den er nu to år gammel (snart) og er på sit andet batteri. Det første
tabte pusten, da det var lige under ét år gammelt: det holdt kun ca. en
time. Så jeg fik det byttet under garantien, da sælger efter at have
fået det 'målt' accepterede at det ikke var godt nok (til det lovede).
Nu er så andengenerationsbatteriet i maskinen, det er ca. et år gammelt,
og det holder en batteritid på omkring de fire timer, vil jeg tro. Men
nu er det så småt begyndt at miste pusten. Når jeg har ladet det op til
100%, inden jeg går i seng, så er startprocenten om morgenen omkring
94%. Tidligere var det 100%. Når/hvis det her batteri helt mister sine
evner til at være batteri, må jeg jo se, hvad Fonas (salig Fredgaards)
udvidede garanti er værd. Den kostede ca. det samme som et nyt batteri,
og jeg tegnede den, da jeg fik mit ombytter-batteri.

Mit brug er almindeligt skrivearbejde, dtp, præsentationer, noget
surfing og internetbrug. Ikke tunge opgaver som videoredigering etc.
(jeg har i hvert fald indtryk af, at det er tunge opgaver!)

De fire timer skal ses i lyset at sådan lidt on/off fra maskinen (der så
bare går på vågeblus). Jeg kører med fuldt lys på skærmen, det synes jeg
er mest behageligt.

Men det kan da ikke være rigtigt, at en nyere maskine med et nyere
batteri er så meget dårligere, som beskrevet her? Kan det?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Anna

Dato : 05-12-03 09:01

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]

<snip>

> Men det kan da ikke være rigtigt, at en nyere maskine med et nyere
> batteri er så meget dårligere, som beskrevet her? Kan det?

Det skulle man jo da ikke synes. Men det er i hvert fald oss tilfældet
med de nye iPods (3. gen) som ikke har nær så lang tids batterilevetid
som de gamle (2. gens)... Det er rigtig noget skod... :( Gad vide om
Apple har skiftet batterileverandør? Jeg mener at det er Danionics (ja
herfra!) der leverer batterierne til de nye ipods :( Æv...

Fra : Anna

Dato : 05-12-03 13:17

> [...]

> Apple har skiftet batterileverandør? Jeg mener at det er Danionics (ja
> herfra!) der leverer batterierne til de nye ipods :( Æv...

Ja... speaking of ipod og danionics... Sikke noget bæ!

Se: http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=21765
--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-12-03 23:52

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Nu er så andengenerationsbatteriet i maskinen, det er ca. et år gammelt,
> og det holder en batteritid på omkring de fire timer, vil jeg tro.

Korrektion: Efter en meget 'videnskabelig' måling i dag, kan jeg
konstatere, at sandheden ligger nærmere 3 timer.

>Men nu er det så småt begyndt at miste pusten.

Ja, det har så til gengæld ret i, siger jeg til mig selv. Og min
erfaring siger, at nu går det hurtigt ned ad bakke

Konklusion: Batterier i bræbare (PBG4) holder ikke meget mere end et år.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-12-03 00:43

> Korrektion: Efter en meget 'videnskabelig' måling i dag, kan jeg
> konstatere, at sandheden ligger nærmere 3 timer.

Det er da også ganske flot resultat efter et år på en TI, når en AL ikke
kan holde mere end 2,5 time som ganske ny.

> Ja, det har så til gengæld ret i, siger jeg til mig selv. Og min
> erfaring siger, at nu går det hurtigt ned ad bakke
>
> Konklusion: Batterier i bræbare (PBG4) holder ikke meget mere end et år.

Konklusion-2: Apple har et troværdighedsproblem, de gl. TI holdt faktisk
hvad de lovede m.h.t. batteritider. Jeg syntes ikke at ret mange klager
over batteritider på disse modeller. De nye AL holder på ingen måde
strøm som oplyst.

Min AL Pb har nu været kalibreret adskellige gange. Jeg har prøvet
PMU-reset, derefter er den blevet kalibreret flere gange men uden resultat.
Maskinen holder kun strøm i små 2 timer hvis jeg har Safari, News og
iTunes kørende.
Hvis jeg slet ikke åbner nogen programmer er det MAX 2,5 time.
Hvis Bluetooth og Airport er slået fra og backlight er sat til en pind,
så kan den holde sig gående i ca. 2 timer og 45 min uden nogen
programmer åbne.

( Nogen som vil bytte med en TI 1ghz ? )

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-12-03 12:12

In article <3fd11804$0$9828$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> så kan den holde sig gående i ca. 2 timer og 45 min uden nogen
> programmer åbne.
>
> ( Nogen som vil bytte med en TI 1ghz ? )

Kører i med reduceret processor-ydelse når i kan krænge dem op til 2.5 timer?
Man ved jo at man får nogle tæsk når man springer på nye modeller ikk' ;-}
Kan i sige noget om ydelsen på disse maskiner i.f.t. PBG4 1 GHz? Er der noget i
de 250 MHz ekstra eller dør det den manglende cache?
Det er ikke min erfaring at batterier kun holder 1 år - det kan være de ikke
yder optimalt efter nogen tid men jeg kender da eksempler på batterier som
her levet 3 år nu.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-12-03 13:24

> Kører i med reduceret processor-ydelse når i kan krænge dem op til 2.5 timer?

Ja

> Man ved jo at man får nogle tæsk når man springer på nye modeller ikk' ;-}

Hmm, hvor skulle man vide det fra??

Skal jeg forstå det sådan at når Apple kommer med nye produkter, så kan
man regne med at de har arbejdet under pres, og derfor friviver
halvfærdig hardware/software ??

> Kan i sige noget om ydelsen på disse maskiner i.f.t. PBG4 1 GHz? Er der noget i
> de 250 MHz ekstra eller dør det den manglende cache?

Jeg har intet at sammenligne medm andet end min gl iMac 400mhz .....

> Det er ikke min erfaring at batterier kun holder 1 år - det kan være de ikke
> yder optimalt efter nogen tid men jeg kender da eksempler på batterier som
> her levet 3 år nu.

Hmm. lyder som en drøm

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-12-03 23:45

In article <3fd1ca55$0$9786$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:

> Ja

Så ville jeg løbe efter Apple og bede dem forholde sig til det - i det mindste
forklare hvordan de kan love 4 timer eller had de nu lover.

> Hmm, hvor skulle man vide det fra??
>
> Skal jeg forstå det sådan at når Apple kommer med nye produkter, så kan
> man regne med at de har arbejdet under pres, og derfor friviver
> halvfærdig hardware/software ??

Sådan er reglerne. Der findes ikke bedre/billigere testere end slut-brugere.
De første TiBooks havde også deres del af fødselsproblemer. Jeg havde en af
de første der havde problemer med u-kontakt med batteriet som resulterede i
at maskinen slukkede hvis man tog lidt forkert på den. Apples fix var en lille
stump plast der skulle skubbes ind på batteriet, der dog ikke løste det helt.
Den var betydelig mindre stiv i kabinettet end den sidste TiBook de lavede.
Jeg har en af dem nu og den er helt anderledes at tage fat i - det eneste
problem der har været med den er at DVD-R drevet er stået af 2 gange. Den har
iøvrigt en batteri-tid på 4 timer hvis jeg piner den og batteriet fylder 12
md. om en uges tid.
På AlBook 15" har vi tydeligvis problem med batteri og pletter på skærm.
Pletterne har Apple erkendt og så vidt jeg ved har de en rettelse på banen.
Nu må du ikke misforstå det sådan at jeg mener at alle Apple nye produkter
er voldsomt fejlbehæftede endsige at det er noget som er unikt for Apple.
Jeg mener bare at man tager en risiko ved at bestille et produkt som ikke
har været ude før og må være forberedt på at tage de frustationer det kan
give. Hvis man ikke kan tage dem må man ligge lunt i svinget og lure lidt
på diskussion-forummet hos Apple indtil man kan konstatere at der ikke er
fare på færde.

> Jeg har intet at sammenligne medm andet end min gl iMac 400mhz .....

> Hmm. lyder som en drøm

Ikke desto mindre er det rigtigt.