Linux under Virtual PC, hvilken distro
Fra : Morten

Dato : 02-12-03 21:39

Hej. Nogen der har fedtet med at installere Linux under
VPC? Jeg overvejer Debian, men hvor finder jeg en oversigt
over det hardware som VPC emulerer?

Pft.

Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-12-03 23:55

Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> Hej. Nogen der har fedtet med at installere Linux under
> VPC? Jeg overvejer Debian, men hvor finder jeg en oversigt
> over det hardware som VPC emulerer?

Mht. hardwaren. så var der er en fin liste til de første versioner af
VPC, men om de har ændret meget på det nu, skal jeg ikke kunne sige.

Det bliver nok besværliggjort noget af, at alle oplysninger er flyttet
fra Connectix' hjemmeside til MS's.

Jeg har tidligere prøvet at installere Mandrake, men jeg stødte på
problemer allerede under installationen. Det var et eller andet med at
den ikke ville anderkende mus eller også ville den ikke godtage CD 2...
Jeg kan ikke huske det!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-03 01:20

Morten <usenet@kikobu.com> writes:

> Hej. Nogen der har fedtet med at installere Linux under VPC? Jeg
> overvejer Debian, men hvor finder jeg en oversigt over det hardware
> som VPC emulerer?

Jeg prøvede engang for skæg at af afvikle Knoppix (Debian-distribution
som afvikles fra cdrom) under VirtualPC. Det virkede såvidt jeg husker
helt fint, om end noget langsomt på min G3.

Elles prøv med Mandrake, eller SuSE.

Hvorfor vil du forresten afvikle Linux gennem VPC, når du kan køre en
ren LinuxPPC - fx. YellowDog eller Mandrake.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : René Mølsted

Dato : 03-12-03 20:46

Hej Morten
Jeg har prøvet at installere en RH 8 med det hele på min TiBook, det
eneste problem jeg oplevede var manglende support på "musen". Jeg glæder
mig meget til at teste en i386/i686 installation af på min G5'er, den
burde kunne yde lidt mere en en bærbar eller G3. Debian findes også som
PPC udgave, jeg har ikke testet den af endnu men har lige brændt
iso'erne ud, klar til installering.

> [...]
> Hvorfor vil du forresten afvikle Linux gennem VPC, når du kan køre en
> ren LinuxPPC - fx. YellowDog eller Mandrake.

Hej Janus
Jeg kan ikke svare for andre end mig selv, jeg bruger det til test inden
afvikling og installation på Intel-baserede maskiner (for at undgå 4 sæt
maskiner på og under skrivebordet, desuden så længe Linux bliver
afviklet i CLI-mode mærker man ikke det er emulering.) Desuden kan man
ikke installere de samme rpm/deb på PPC som i386 (hvis man skal
installere noget bestemt).
Ellers vil jeg give dig ret, Janus; er det en real-life installation,
til produktionsbrug, kan jeg kun anbefale YDL 3.x eller SuSE 7.3. Jeg er
nok mest tilhænger af SuSE som workstation. (Gad vide om PPC udgaven
fortsætter efter Novell har opkøbt SuSE?!).

René

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-03 21:47

René Mølsted <rene@molsted.com> writes:

> Desuden kan man ikke installere de samme rpm/deb på PPC som i386
> (hvis man skal installere noget bestemt).

Klart nok, men der er rigtig mange PPC-pakker til Mandrake og
andre. Ellers findes der tar.gz'ere.

> [...]
> eller SuSE 7.3. Jeg er nok mest tilhænger af SuSE som
> workstation. (Gad vide om PPC udgaven fortsætter efter Novell har

Det er mit klare indtryk, at SuSE allerede længe før Novell opkøb
reelt har indstiller udviklingen til PPC. De laver stadig nye pakker
til 7.3 (fx. KDE3.1.x), men når man spørger på deres mailinglister
lyder det meget som om, 7.3 var den sidste PPC fra SuSE. Tvivler på at
Novell har tænkt sig at ændre den beslutning.

Ellers er Mandrake et godt bud. Der findes bunkevis af pakker til og
det er en lækker distro.

-j

Fra : Michael Kornum

Dato : 14-12-03 02:15

Gentoo...Det er dog ikke for novicer. Men klart den fedeste linux distro.

Mike