Tak for svarene.. jeg vil tage fat i dem i morgen... ...og så vil jeg se
hvad jeg kan få dem til
Jesper
"Coach [4130]" <træner@let.dk> skrev i en meddelelse
news:3fce3f4b$0$30089$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> "Jesper" <jesper@buhl.com> skrev i en meddelelse
> news:14e60e05.0312031122.7da2cf62@posting.google.com...
> > Jeg har lige haft min computer til rep. ved BJ trading, har lige fået
> > den tilbage. Der står de har udskiftet bundkort og grafikkort, og det
> > skal jeg da love for. Før havde jeg et af de største AS-rock bundkort
> > med bla. lan og USB 2.0. Nu sidder der så et eller andet bambuskort i
> > hvor der hverken er LAN eller USB 2.0. Grafikkortet er også blevet
> > udskiftet til bambus. Før var det geforce mx440 m. tv og dvi. nu er
> > der også kommet et i uden dvi. og så er det noname.
> >
> > Kan det passe at de skal have lov til det.. Hvad kan jeg gøre?
>
> *****************
>
> Har du købskvittering på "dyret" hvori der står hvad maskinen indeholdte?
>
> Hvis det er tilfældet, så skal den bare retur til BJ Trading, med et
> skriftligt krav om reproducering af reparation hvorpå der skal udskiftes
med
> dele i henhold til kvitteringen.
>
> Hvis de ikke vil "makke" ret, må du give dem en "rimelig" tid til at
udbedre
> skaden.
> "rimelig" tid er f.eks 3 uger,
> hvorpå du stiller dem et skriftligt krav, at du giver dem 1 uge til at
> færdigbehandle din "sag" ellers stiller du krav om ophævelse af købet og
> udbetaling af det fulde faktura beløb.
>
> Iflg. købelovens § 78 stk. 4 har du ret til ophævelse af købet, hvis din
> skade ikke bliver udbedret inden for rimelig tid.
>
> læs:
>
>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
> 1) afhjælpning af mangelen,
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> (omlevering),
> 3) et passende afslag i købesummen eller
>
> 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
>
> Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
> uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
>
> Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
> kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
>
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
> omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
> køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
> købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan
ske
> uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
> regning.
>
> § 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
> rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
> mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
> sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
> rådighed.
> Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om
> afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig,
> kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad
> det vil koste at afhjælpe mangelen.
> Erstatning for mangler
> læs videre på
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm
>
>
>
> mvh
> Bri@n
>
>
>
>
>