Hjemmelavet rødkål
Fra : Helle

Dato : 30-11-03 13:17

Forleden smagte jeg en rødkål som min mor havde lavet en stor portion af
sidste år og smidt en masse i fryseren. Den var rigtig lækker, men hun kunne
selvfølgelig ikke huske hvordan hun havde lavet den.
Selve rødkålen var stadig en smule sprød og så smagte den dejlig frisk -
både en smule syrligt og sødt. Jeg kunne fornemme lidt æblesmag. Jeg har
selvfølgelig sat hende på at undersøge hvordan hun fik lavet den, men jeg
kom ved samme lejlighed til at tænke på hvor mange måder man kan få rødkål
på. Den rødkål jeg i mange år fik minder meget om den man kan købe færdig i
forretningerne, men jeg synes godt nok den er kedelig.
Laver I dem selv og har I selv fundet på opskriften eller bruger I den
hemmelige familieopskrift der er gået i arv ?

venligst
Helle
- Google.com, ja den har man selvfølgelig undersøgt først.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-11-03 13:33

"Helle" <hellesadrtilnyheder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Laver I dem selv og har I selv fundet på opskriften eller bruger I den
> hemmelige familieopskrift der er gået i arv ?

Groftsnittet rødkål, en god klat smør, ribsgelé, (mad)æblestykker, god
(æble)eddike, lidt kommen, andefedt. Småkoge under låg, indtil kålen er
tilpas mør (skal stadig have et godt bid).

--
-Jens B.

Fra : Peter Weis

Dato : 30-11-03 15:40

> [...]
> (æble)eddike, lidt kommen, andefedt. Småkoge under låg, indtil kålen er
> tilpas mør (skal stadig have et godt bid).

Tilføj eventuelt honning, hvis den bliver for sur.

mvh
Peter

Fra : kiras12000@yahoo.dk

Dato : 30-11-03 23:48

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
>"Helle"
><hellesadrtilnyheder@hotmail.com>
>skrev i en meddelelse
>d15.news.tele.dk...

rødkålshovedet snittes og brunes i lidt smør og olivenolie.
½kanelstang tilsættes ½ fl.rødvin,2 laurbærblade ,
2coxorangeæbler, friskkværnet peber og lidt salt,3-5 spsk honning
½dl balsamocoeddike ,1/4 dl lagereddike,1 dusk timian ,50 gram
sukker .
Smages til og fryses i portioner når det er køligt
mvh kiras

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 30-11-03 18:05

> Laver I dem selv og har I selv fundet på opskriften eller bruger I den
> hemmelige familieopskrift der er gået i arv ?

Rødkål og appelsiner er helt fantastiskt sammen.
Kan svitses i lidt smør så kålen bliver al-dente, og kryderes med balsamico.
I kold version (stadig med appelsiner) er akacie honning istedet for
balsamico også godt.
Har ikke meget med julen at gøre, direkte, men så kan man også få lov til at
spise rødkål hele efteråret.

Generelt så smager rødkål simpelthen bare godt, og de færdige glas-produkter
er en hån mod maden. Ikke fordi jeg vil hetze halv/hel fabrikata generelt,
men lige rødkålen synes jeg godt nok er tavelig.

/Peter

Fra : Lise og Søren Hansen

Dato : 30-11-03 20:48

> Laver I dem selv og har I selv fundet på opskriften eller bruger I den
> hemmelige familieopskrift der er gået i arv ?

Jeg fik en opskrift sidste år på en alternativ rødkålssalat. Jeg havde den
med juleaften, hvor min mor havde lavet en mere traditionel version. De
ældre i familien hældte til min mors, hvorimod de yngre var vilde med den
alternative version.

1 rødkål ( ca. 1 kg) svitses i olie med,

2 dl. rødvin

3 spsk. balsamico eddike

1 kanelstang

Småkoger i ca. 20 minutter, derefter tilsættes:

tørrede figner

granatæbler-kerner

peanuts

VH Lise