Hvad kan man se i Tallinn/Estland?
Fra : GM

Dato : 30-11-03 19:09

Hejsa....

Jeg er med til at arrangere en studietur til Tallinn i Estland og i denne
forbindelse skal vi ud og se nogle ting. Er der nogen der har en ide om hvad
vi kan se, museum, turist attraktioner, virksomheder osv.?. Turen er på ca
3-4 dage og vi har fundet en virksomhed vi skal se. Uddannelsen er
Produktionsteknolog/maskinteknikker.

Mvh
Gosta

Fra : Ped

Dato : 30-11-03 20:08

GM wrote:
> [...]
> forbindelse skal vi ud og se nogle ting. Er der nogen der har en ide om hvad
> vi kan se, museum, turist attraktioner, virksomheder osv.?.

Tallinn er lidt speciel for danskere, idet det jo var her det danske
flag ifølge sagnet dumpede ned fra himlen i år 1219. Så det vil jeg
anbefale som et "must". Stedet ligger i Den danske Konges have (Taana
Kuninga). Haven er ikke skiltet, og er ikke nem at finde. Desuden er den
i to niveauer, så man kan faktisk overse mindesmærket, selv om man står
midt i den. Man skal finde gaden Luhika, som ender blindt. For enden er
der en trappe, der går skråt op til venstre. Øverst på trappen skal man
ikke dreje til højre og gå gennem bymuren, men fortsætte ligeud til et
grønt område med nogle træer lidt fremme. Det er Taana Kuninga, men
mindestenen for det danske flag befinder sig et niveau lavere, til
venstre for stenmuren. Man skal ned ad en trappe lidt fremme til
venstre, og så er man der. I bymuren lige over Taana Kuninga er der
indrettet café i hele 3 etager, og på den øverste kan man sidde og nyde
kaffen på en langstrakt afsats med udsigt ud over haven.

Ellers er byen som helhed en flot by, og især den gamle bydel er flot
restaureret.

Her er et par billeder fra en motorcykeltur dertil sidste år:

http://home20.inet.tele.dk/pedmail/tallinn.htm
http://home20.inet.tele.dk/pedmail/flag.htm

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Peter T.

Dato : 01-12-03 01:17

GM wrote:

> [...]
> osv.?. Turen er på ca 3-4 dage og vi har fundet en virksomhed vi skal
> se. Uddannelsen er Produktionsteknolog/maskinteknikker.

Nu er det to år siden jeg var i Tallinn på en 1dagsudflugt fra Helsinki,
så det er lidt begrænset hvad jeg kan huske i detaljer.
Men i Tallinn er der den gamle bydel fra tiden efter vikingetiden, som er
fredet som et af verdens kulturpunkter på lige linie med pyramiderne mv..
Og i den bydel er der altså rigtig mange ting at se og der kan let bruges
et par dage. Desuden har Tallinn verdens eneste lyserøde
parlamentsbygning og en del andre seværdige ting udenfor den gamle bydel.
Så generelt har jeg et meget godt indtryk af byen, selvom den stadig
bærer spor af kommunismens manglende vedligehold.
Men der er også områder i byen, som mine finske venner fortalte man IKKE
skal rode sig ind i som vesterlandsk turist uanset om det er dag eller
nat! Tjek lige det med turistinformationen derovre.
Derudover vil jeg tro at I kan købe en billig t/r-dagsbillet til Helsinki
med katemaranfærge, som kun tager ca. 1 time (det kunne det ihvertfald
den anden vej). Og den by kan jeg kun anbefale. :) Desuden er færgen
toldfri og ret billig mht. indkøb. Så I kan hurtigt få tiden til at gå i
de 3-4 dage I skal være der.

--
muh.
muh.