double til char* eller string
Fra : IB

Dato : 17-04-01 13:23

Hej
Lige et lille newbie spg:
Findes der en metode der ligesom, itoa(), konverterer fra int til en char*,
kan konvertere fra double til char* eller string?? I så fald, hvilken
headerfil skal så includes??

Mvh IB

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-04-01 14:00

"IB" <IB@kefas.dk> wrote in message news:9bhcl0$2jl$1@news.cybercity.dk...
> [...]
char*,
> kan konvertere fra double til char* eller string?? I så fald, hvilken

I C kan du bruge "sprintf" eller hellere "snprintf":
#include <stdio.h>

int main(int /*argc*/, char* /*argv*/[])
{
double d =1.234;
char buffer[128];

snprintf(buffer, sizeof(buffer), "%f", d);

return 0;
}

I C++ kan du bruge "ostrstream" eller "ostringstream":
#include <sstream>
#include <string>

int main(int /*argc*/, char* /*argv*/[])
{
using namespace std;
double d =1.234;

ostringstream os;
os << d;
string s = os.str();

return 0;
}

så slipper du for at kæmpe med at specificere typen (double) rigtigt i
format-strengen og for at allokere tilstrækkeligt meget hukommelse.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 17-04-01 14:21

* IB@kefas.dk

> Findes der en metode der ligesom, itoa(), konverterer fra int til en
> char*, kan konvertere fra double til char* eller string?? I så fald,
> hvilken headerfil skal så includes??

I utgangspunktet er svaret "nei". Det finnes ingen portabel metode som
heter ftoa/dtoa.

Det er 2 typer "løsninger" som finnes:

* C-style, sprintf
* C++-style, stringstreams

Ta en titt på dinkum.com (fx.) for en omfattende beskrivelse.

ivr
--
Ë ÓÏÖÁÌÅÎÉÀ, "ÉÎÔÕÉÔÉ×ÎÏ ÐÏÎÑÔÎÙÊ ÉÎÔÅÒÆÅÊÓ" - ÍÁÒËÅÔÏÉÄÎÙÊ ÍÉÆ.
éÎÔÕÉÔÉ×ÎÏ ÐÏÎÑÔÎÙÊ ÉÎÔÅÒÆÅÊÓ ÅÓÔØ ÔÏÌØËÏ Õ ÓÉÓØËÉ.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 18-04-01 21:50

igorr@ifi.uio.no (Igor V. Rafienko) skrev:
>I utgangspunktet er svaret "nei". Det finnes ingen portabel metode som
>heter ftoa/dtoa.
>
>* C-style, sprintf

Hvorfor mener du at fx sprintf-metoden ikke er portabel?

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-01 23:00

dDen Wed, 18 Apr 2001 22:49:40 +0200 skrev Richard Flamsholt:

>Hvorfor mener du at fx sprintf-metoden ikke er portabel?

Som jeg læser det, skriver han at der ikke findes nogen portabel dtoa,
så man er nødt til at bruge sprintf i stedet for, hvis man vil skrive
portabel kode.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 19-04-01 00:11

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) skrev:
>Som jeg læser det, skriver han at der ikke findes nogen portabel dtoa,
>så man er nødt til at bruge sprintf i stedet for, hvis man vil skrive
>portabel kode.

Jeg tror sørme du har ret. Jeg misforstod Igor. Sorry.

Jeg tror jeg faldt over, at Igor satte "løsninger" i anførselstegn, som
for at antyde at de ikke var ordentlige, portable løsninger.