Nordisk Slægtsdatabase - fup eller fakta??
Fra : Claus Harkjær

Dato : 29-11-03 11:03

Jeg har konstateret - nærmest ved en tilfældighed - at mit efternavn
florerer i "Nordisk Slægtsdatabase". Ved en forespørgsel til ejeren af siden
hvorfor mit efternavn var nævnt på siden fik jeg først følgende svar:

Citat
Jeg har disse efternavne med fordi de er efterkommer af gammel dansk adel
som jeg og mine medlemmer arbejder med at kortlægge.
De oplysninger så som født,dåb,gift,stilling,død er fundet via offentlig
tilgængelige kirkebøger og andet relevant udgivet personhistorisk matriale.
Citat slut

Derefter bad jeg om udskrift af data (og gjorde opmærksom på at der ikke er
nogen former for adel i mine aner) og fik så følgende:

Citat
Jeg kan oplyse at grundelen af databasen ( den store gedcomfil ) er blevet
samlet af en som også er medlem af Nordisk Slægtsdatabase.
Den fil var der store fejl i, som jeg og mine medlemmer til stadighed retter
op på.
Jeg vil ikke udelukke at der skulle være en fejl kobling i din slægt til
adel, men den kan jo rettes med din hjælp.
Jeg kan selvfølgelig ikke tilbyde at tage udskrift fra databasen, men du er
velkommen til til at blive medlem og så dermed selv være med til at rette op
på evt. fejl.
Citat slut

Og så er mit spørgsmål til gruppen: Hvem er denne Michael Hedemann (udover
at han er alternativ behandler) ? Er der seriøsitet i databasen? Er det
pengene værd, eller er det blot en oplistning fra Lars Lundins gedfil
b20522?

Med hensyn til udskriftet, mener jeg at han er i konflikt med
Persondatalovens §31 om indsigt. I loven står der intet om betaling.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-11-03 13:19

On Sat, 29 Nov 2003 11:02:39 +0100, "Claus Harkjær" <claus@
harkjaer.dk> wrote:

>Med hensyn til udskriftet, mener jeg at han er i konflikt med
>Persondatalovens §31 om indsigt. I loven står der intet om betaling.

LOL

For det første er private genealogiske slægtsdatabaser slet ikke
omfattet af loven. For det andet giver §31 kun ret til udskrift af
oplysninger om en selv. Du kunne altså i givet fald få oplyst, hvad
der er registreret om dig selv - men du har ikke krav på at få oplyst,
hvad der evt. måtte stå om andre personer, uanset om disse andre
personer måske tilfældigvis har samme efternavn som dig.

Jeg skal ikke kunne sige, om folkene bag den pågældende database er
seriøse. Jeg er nok lidt skeptisk, når der på den måde kræves
betaling. Men din henvisning til persondataloven er _mindst_ lige så
useriøs.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Claus Harkjær

Dato : 29-11-03 17:16

DEEBR

Hvorfor kan du aldrig svare på det man spørger om. Det er til døden
trættende ALTID at blive korrekset når man spørger i denne gruppe.

Jeg spurgte om seriøsiten i databasen. Og så tillod jeg mig en bemærkning om
indsigt. Og jeg er ikke idiot selv om du tror det. Som en kollega engang
sagde: En eventuel gennemlæsning af sagen kan ikke skade forståelsen. Og jeg
har læst persondatalovens §31 og jeg ved godt at indsigten kun gælder de
data der er om mig, evt min kone og børn.

Så endnu engang Helbo: Læs spørgsmålene inden du begynder dint korrkseri.

/Claus Harkjær

P.S. Oversættelsen af den første bemærkning kan du få, hvis du spørger pænt.
Når du nu ler højt af mig !!

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-11-03 22:49

On Sat, 29 Nov 2003 17:16:07 +0100, "Claus Harkjær" <claus@
harkjaer.dk> wrote:

> [...]
>har læst persondatalovens §31 og jeg ved godt at indsigten kun gælder de
>data der er om mig, evt min kone og børn.

Men det er sådan set uden betydning, da der her er tale om en privat
genealogisk database, og så gælder loven slet ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Claus Harkjær

Dato : 01-12-03 18:40

Det er da utroligt, som du fremturer.

Mit råd til dig Lars Helbo er, at du holder dig til indtastning af data i
KIP. Det er uden tvivl der, du har din styrke.

For i det juridiske skoleridt er du er håbløs amatør. Hvis du tror
Persondataloven ikke gælder slægtforskningsdatabaser tager du godt og
grundigt fejl. Og som jeg skrev tidligere til dig: "En eventul gennemlæsning
af sagen kan ikke skade forståelsen".

Ifølge persondatalovens §31 skal den registrede gives meddelelse om:
1) hvilke oplysninger der behandles,
2) behandlingens formål,
3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og
4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.

Og det gælder også for slægtsdatabaser. Hvis du er i tvivl vil jeg anbefale
Datatilsynets hjemmeside hvor der bl.a. står

Citat
Hvis der i forbindelse med slægtsforskning offentliggøres personoplysninger
på Internettet, skal slægtsforskeren derfor overholde persondatalovens
regler.
Citat slut

Så hvis jeg vil have, at vide, hvad der står i en database, hvor mit navn
optræder, og som findes på internettet, skal jeg have mulighed for indsigt i
de data, som omhandler mig opg evt. min nærmeste familie.

Dette og meget mere kan man læse i Persondataloven, i vejledningen: Hvornår
skal slægtsforskere være opmærksomme på persondataloven 22/8/200, samt i
Vejledning om registreredes rettigheder efter reglerne i kapitel 8-10 i lov
om behandling af personoplysninger, 22/8/2000, Vejledning nr. 126 af 10.
juli 2000.

Så mit råd vil være, at du koncentrerer dig om det du er god til - og det er
sikkert tastearbejdet til KIP.

/Claus Harkjær

P.S. Inden du farer i blækhuset, skulle du prøve at ringe til Datatilsynet
tlf. 3319 3200 og få bekræftet, hvad jeg har skrevet.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-12-03 22:23

On Mon, 1 Dec 2003 18:39:34 +0100, "Claus Harkjær" <claus@
harkjaer.dk> wrote:

>Det er da utroligt, som du fremturer.

I lige måde

>Mit råd til dig Lars Helbo er, at du holder dig til indtastning af data i
>KIP. Det er uden tvivl der, du har din styrke.

Ja nu ved jeg jo ikke om du er god til noget, men i så fald hold du
dig til det.

> [...]
>på Internettet, skal slægtsforskeren derfor overholde persondatalovens

Jamen det er jo slet ikke det, der er tale om. Det eneste du kan finde
på hjemmesiden er en liste med efternavne. Det har da ikke noget med
personoplysninger at gøre - for listens indhold kan jo på ingen måde
relateres til nogen person.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-11-03 14:21

"Claus Harkjær" <claus@ harkjaer.dk> skrev Sat, 29 Nov 2003 11:02:39
+0100

> [...]
>at han er alternativ behandler) ? Er der seriøsitet i databasen? Er det
>pengene værd, eller er det blot en oplistning fra Lars Lundins gedfil

Om det pengene værd skal jeg lade være usagt. Jeg har forsåvidt fuld
forståelse for at folk i nogle tilfælde ønsker ihvertfald de direkte
udgifter dækkert, feks. hvis materiale skal fremsendes på papir eller
cd-rom.

Men når det som her hovedsageligt drejer sig om at få elektronisk adgang
til materiale som andre har stillet gratis til rådighed, så har jeg
egentlig ikke den helt store sympati for det.

Og så lige for en ordens skyld: Lars Lundin har ikke noget ansvar for
20522b.ged. Den er indsendt til ham ligesom mange andre ged-filer, og
har på et tidspunkt også været lagt til download så folk der havde
sammenfald selv kunne hente den og se nærmere på det.

Men som Michael også nævner er den så fuld af fejl og mangelfulde
oplysninger at den højest kan betragtes som en inspirationskilde.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred