Telmore GPRS passer hastigheden ?
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-11-03 19:32

Hepz.

Jeg er igang med at lege med lidt GPRS på computeren.

Når jeg ringer op til Cybercity får jeg"kun" 9,6 forbindelse, dog mener jeg
fra gamle dage, at det tal blot viser hastigheden ml. computer og modem,
anyone ?

I opsætningen står den 115000, har prøvet at skrue op for hanen, men uden
held, stadig blot 9,6 i forbindelse.

Er det hastigheden, eller er der noget jeg skal ændre ?

Imens jeg har skrevet dette har jeg lavet en test på:

http://www.bandwidthplace.com/

Den viser:

Speed
8.6 kilobits per second

Communications 8.6 kilobits per second
Storage 1 kilobytes per second
1MB file download 16.3 minutes
Subjective rating Very slow

Info
Date & time Wednesday, November 19, 12:28PM*
Test type IDT4 Free
Connection type Wireless: GPRS
Region not listed
Data size 200KB
IP address 217.157.121.205
Provider RIPE Network Coordination Centre

Igen tror jeg at det ikke helt kører som det skal, nogle der kan guide mig i
en retning med fart på

Mvh.

Kim

Fra : Sune H.

Dato : 19-11-03 20:37

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> wrote in message
> [...]
> held, stadig blot 9,6 i forbindelse.
>
> Er det hastigheden, eller er der noget jeg skal ændre ?

Jeg sidder netop selv og roder med det samme (se evt. min post lidt længere
nede).

Ringer du op med et brugernavn og pass til Cybercity?

Prøv lige at gøre følgende. Ændre opkaldsnummerte til *98# (hvis du bruger
IR porten) eller *99# (hvis du kører over bluetooth).

Slet derefter hvad du har i brugernavn og password og prøv at logge på.

Jeg kommmer på med 115000, men jeg kan ikke få noget "flow" (kan ikke se
nogen websider) Tror der mangler en eller anden instilling der giver en
"fuld" adgang.

Mvh. Sune

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-11-03 20:56

"Sune H." <000news@gr5.lir.dk> wrote in message

> Ringer du op med et brugernavn og pass til Cybercity?

Ja

> Prøv lige at gøre følgende. Ændre opkaldsnummerte til *98# (hvis du bruger
> IR porten) eller *99# (hvis du kører over bluetooth).

Jeg bruger kabel i comporten

> Slet derefter hvad du har i brugernavn og password og prøv at logge på.

Så tror jeg sgu aldrig jeg kommer på

> Jeg kommmer på med 115000, men jeg kan ikke få noget "flow" (kan ikke se
> nogen websider) Tror der mangler en eller anden instilling der giver en
> "fuld" adgang.

Den har jeg, omend ikke med super meget fart på, men det kan være det ikke
skal være hurtigere, balladen er når man er vant til 2 mbit.

Mvh.

Kim

Fra : Sune H.

Dato : 19-11-03 21:20

> Jeg bruger kabel i comporten

hmm tror du skal bruge *98# så, ellers prøv begge. Måske skal du også lige
kigge på hvilket CID nummer din GPRS profil på mobilen har og derefter ændre
opkladsnummert til *98*X# eller *99*X#, hvor X er dit CID nummer.

Tjek evt. den her guide, som jeg netop faldt over. Telmore kører jo på TDC's
systemer.
http://www.tdcmobil.dk/portal/privat/selvbetjening/opsaetning_til_mobilen/gprs_opsaetning/ericsson_t68/index.jsp

> Så tror jeg sgu aldrig jeg kommer på

Joh du gør så :).. du behøver ikke noget Internet abn når du bruger GPRS, så
vidt jeg ved i hvert fald, men jeg indrømmer blankt at jeg er "grøn" på
området.

> Den har jeg, omend ikke med super meget fart på, men det kan være det ikke
> skal være hurtigere, balladen er når man er vant til 2 mbit.

Hehe.. har selv 2mbit, så ved hvad du mener ;)

Mit eget problem består i at jeg godt kan få forbindelse (bruger bluetooth),
men har slet ingen flow, kan dog godt solve domains til IP'ere, så et eller
andet "hul" er der.

Mvh.
Sune

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-11-03 12:04

On Wed, 19 Nov 2003 20:37:26 +0100, "Sune H." <000news@gr5.lir.dk>
wrote:

> [...]
>
>Prøv lige at gøre følgende. Ændre opkaldsnummerte til *98# (hvis du bruger
>IR porten) eller *99# (hvis du kører over bluetooth).

Jeg bruger *99# med min fon koblet på med IR
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-11-03 12:06

>Jeg kommmer på med 115000, men jeg kan ikke få noget "flow" (kan ikke se
>nogen websider) Tror der mangler en eller anden instilling der giver en
>"fuld" adgang.

de 115000 du kommer på med der er hastigheden mellem din telefon og
computeren. For at finde ud af hvor hurtigt du kan hente og sende via
GPRS skal du vide hvor mang TimeSlots din telefon har.
Flemming Jacobsen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 20-11-03 22:10

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> de 115000 du kommer på med der er hastigheden mellem din telefon og
> computeren. For at finde ud af hvor hurtigt du kan hente og sende via
> GPRS skal du vide hvor mang TimeSlots din telefon har.

Jeg har en Nokia 6310i, hvordan tjekker det med slots.

Og jeg fangede budskabet med at kalde op på det rigtige nummer, her kunne
jeg hive ned med omkring 3-4 kb.

Er det hvad man skal regne med, eller rettere, hvad siger standarden man kan
hente med ?

Mvh

Kim

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-11-03 23:29

On Thu, 20 Nov 2003 22:09:51 +0100, "Kim Jørgensen"
<k7@get2net.udskiftmedDK> wrote:

>Jeg har en Nokia 6310i, hvordan tjekker det med slots.

Mener at det fremgår af manualen for din mobiltelefon, eller så prøv at
kigge på nokias hjemmeside.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 11:28

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> Mener at det fremgår af manualen for din mobiltelefon, eller så prøv at
> kigge på nokias hjemmeside.

Hejsa!

Selvom din telefon har GPRS Class 8 (4+1), er de jo ikke sikkert du får 4
timeslots til download, hvis der ikke er nok ledige timeslots i cellen!

Helmut Lotti

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 25-11-03 10:02

Hej Helmut!

Helmut Lotti wrote:
> Selvom din telefon har GPRS Class 8 (4+1), er de jo ikke sikkert du
> får 4 timeslots til download, hvis der ikke er nok ledige timeslots i
> cellen!

Jeg er næsten sikker at en Nokia 6310i (som min) kun kan handle 3+1/2+2. Om det
er GPRS Class 8, ved jeg ikke.

Selvom der ofte er en timeslot reserveret til GPRS, men ellers er tale
prioriseret overfor GPRS.

--
Rainer Schöbe (Germany)
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 25-11-03 10:02

Hej Kim!

Kim Jørgensen wrote:
> Og jeg fangede budskabet med at kalde op på det rigtige nummer, her
> kunne jeg hive ned med omkring 3-4 kb.
>
> Er det hvad man skal regne med, eller rettere, hvad siger standarden
> man kan hente med ?

Der er p.t. to "coding schemes". Den første, CS1, har den laveste komprimering
og leverer en hastighed på 9,05 kbit/s pr. timeslot. Med den anden, CS2, får du
13,4 kbit/s pr. timeslot - og det er nettet der bestemmer om hvilken coding
scheme anvendes, mest afhængigt af forbindelsens kvalitet. Der eksisterer også
CS3 og CS4 (med endnu højere hastighed pr. timeslot), men de er ikke teknisk
muligt endnu.

Min Nokia 6310i kan handle 3+1 eller 2+2 timeslots (download+upload). Derfor er
den maksimale hastighed 3x13,4 kbit/s = 40,2 kbit/s = 5,025 kB/s.

Fra : Thorsten Lyng Johans~

Dato : 25-11-03 14:48

"Rainer Schöbe" wrote:

> [...]
> CS3 og CS4 (med endnu højere hastighed pr. timeslot), men de er ikke teknisk

Det er nu ikke (forskel på) komprimering der er tale om mellem
de enkelte coding schemes men om forskel på beskyttelsen af de enkelte
bits. CS1 har højere beskyttelse end CS2 (og CS3 og CS4) for den sags
skyld og giver derfor lavere user bitrate men fungerer så til gengæld
bedre på forbindelser med dårligere kvalitet.

Mvh Thorsten

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 26-11-03 13:24

Hej Thorsten!

Thorsten Lyng Johansen wrote:

> [...]
> skyld og giver derfor lavere user bitrate men fungerer så til gengæld
> bedre på forbindelser med dårligere kvalitet.

Ja tak, det er selvfølgelig kodering og ikke komprimering. Det siger jo ordet
"coding scheme".

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 25-11-03 15:08

"Rainer Schöbe" <newsgroup-nyhedsgruppe@rainerschoebe.de> wrote in message

> Min Nokia 6310i kan handle 3+1 eller 2+2 timeslots (download+upload).
Derfor er
> den maksimale hastighed 3x13,4 kbit/s = 40,2 kbit/s = 5,025 kB/s.

Hvilket betyder at det ikke er helt ved siden af når jeg ligger på omkring
en 3-4 stykker ?

Iøvrigt også med en 6310i'er.

Har iøvrigt kigget i manualen efter noget emd disse slots som beskrevet i et
andet indlæg her i tråden, men kan ikke rigtigt lure der er noget at ændre.

Mvh.

Kim

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 26-11-03 13:29

Hej Kim!

Kim Jørgensen wrote:
> "Rainer Schöbe" <newsgroup-nyhedsgruppe@rainerschoebe.de> wrote in
> message news:bpv5r6

> Hvilket betyder at det ikke er helt ved siden af når jeg ligger på
> omkring en 3-4 stykker ?

5 kB/s er den teoretiske maksimale hastighed. 4 kB/s synes jeg er en hurtig
gprs-forbindelse.

> Har iøvrigt kigget i manualen efter noget emd disse slots som
> beskrevet i et andet indlæg her i tråden, men kan ikke rigtigt lure
> der er noget at ændre.

Det kan jeg heller ikke finde i min manual. Jeg er sikker at Nokia 6310i "kun"
kan handle maksimalt 3+1 eller 2+2 timeslots både med GPRS og med HSCSD.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-11-03 21:35

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> skrev i en meddelelse
> [...]

> fra gamle dage, at det tal blot viser hastigheden ml. computer og modem,

Hvis du ringer op til Cybercity, er det ikke GPRS du bruger, men der er tale om
et dataopkald til normal minuttakst. Ved gprs "kalder man op" til *98*X# eller
*99*X# afhængigt af telefonmærke. X er nummeret på datakontoen i telefonen.

-cb