rensning af espressokande i aluminium...
Fra : Campione

Dato : 27-11-03 08:55

Hej Gruppe.

Jeg har købt en espressokande af den manuelle type, som man sætter på
komfuret. Den har været dyr nok......

Jeg er ret sikker poå at denne type klander er lavet af alu og efter at have
brugt den i noget tid kommer der nogle urenheder i bundet af den. Jeg vasker
den altid med sulfo, men den får lov til at stå og tørre indvendig.

Er der nogle der ved, hvordan man holder sådan en kande ren?

På forhånd tak, Steen Morthorst

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-11-03 11:40

Campione wrote:
> [...]
> tørre indvendig.
>
> Er der nogle der ved, hvordan man holder sådan en kande ren?

Jeg ved ikke om det skader aluminium, men mine termokander får en teske
bagepulver og en kande varm vand. de bliver som nye :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Soren Lindholt

Dato : 27-11-03 11:48

Campione <morthorst@hotmail.com> wrote in article
<bq4cdg$97h$2@sunsite.dk>...
> [...]
> den altid med sulfo, men den får lov til at stå og tørre indvendig.
>
> Er der nogle der ved, hvordan man holder sådan en kande ren?

Jeg bruger også bagepulver i termokander osv. Men jeg tror nok at man
forventes at lade denne type kaffemaskine gro til, og kaffen derved skulle
blive bedre og bedre. Og sulfo ville jeg heller ikke bruge, da det måske
kan give afsmag. Der er ikke noget sundhedsskadeligt da kaffen jo bliver
kogt. Måske er det kalk der sætter sig? Et skvæt eddike skulle ku klare
det.

Noget andet er, jeg fik , af den lokale italienske restaurent , at bruge
postevand i espressomaskinen, da mineralvand og andre rensede typer ikke
giver den fulde smag til kaffen.
Det er nu rart når det bedste også er det billigste...

Søren

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-11-03 13:52

Søren Lindholt skrev:

> Måske er det kalk der sætter sig?

Jeg brugte i mange år de nævnte aluminiumskander til konfuret,
og jeg synes ikke at kalk var noget stort problem. Men sjovt
nok kom der tit nogle slimede, runde tingester der hvor kaffe-
grumset kom i berøring med aluminiummet; de kunne dog børstes
væk med en opvaskebørste og varmt vand.

Jeg brugte aldrig opvaskemiddel indvendigt i de kander, da jeg
ikke brød mig om tanken om opvaskemiddel i min kaffe.

// Klaus