Mangler opskrift på >>ikke<< bagt æblekage~
Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 26-11-03 19:30

Hej.
Mon een derude kan hjælpe mig med en lidt særpræget opskrift på
en ikke bagt æblekage..??
Jeg har fundet 1xxx.... opskrifter på Google, - men ikke en der ligen helt..

Det drejer sig om en æblekage med kanel og kardemomme lagt sammen med
(Så vidt vides) knuste tvebakker, der er opblødt i "et eller andet" som
fløde
ell. lign....
Pyntet med lidt flødeskum

Den skulle efter sigende komme fra Nordby på Samsø....

Da den er en mangeårig familietradition, - som hang på en nu afdød, som
desværre ikke
fik givet opskriften videre, - ville det være en dejlig jule-surprise at
kunne servere
denne igen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Torkil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-11-03 08:28

"Torkil Halvorsen" skrev således...

> [...]
>
> Det drejer sig om en æblekage med kanel og kardemomme lagt sammen med
> (Så vidt vides) knuste tvebakker, der er opblødt i "et eller andet" som

Jeg kender ikke specielt den nævnte opskrift.

... Mon ikke det kan være en slags æble-triflis der her er tale om? - dvs.
knuste makroner vædet med vin/spiritus, et lag vaniliecreme, æblekompot,
vaniliecreme og slutteligt pyntet med flødeskum?..

En opskrift følger..

Æbletrifli:
4 pers.

5-6 store makroner
6-7 spsk sherry el. andet
æblekompot af 6 mellemstore æbler
vand, sukker
kanel, kardemomme
1 dl piskefløde til flødeskum

Vanillecreme:

2 æggeblommer
3 spsk sukker
2 top tskf. mel
2½ dl fløde
vanille

I bunden af en stor glasskål eller i portionsdessertglas lægges makroner,
der stænkes over med vinen. Herover et lag vanillecreme, hvortil
æggeblommer, sukker og vanille er pisket sammen, heri mel og fløde,
og cremen koger igennem under piskning.
Æblerne skrælles, skæres i snitter, og koger møre i lidt vand, der er tilsat
sukker og krydderier.
Over æblekompotten atter cremen, og øverst et lag flødeskum.
Pynt: Flødeskumstoppe og revet chokolade.

Velbekomme!

Mvh.
Peter W. Bosse

Jeg kan ikke huske, hvad det, jeg sku' huske - men hvis
jeg ku' huske det, så havde jeg såmænd nok glemt det.
- Storm-P