Jule og juleaften
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 26-11-03 15:49

Hejsa!!

Lidt nysgerrig er man jo og da jeg selv er gået i gang med at planlægge
julebagning og at lave konfekt kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre
hvor meget er hjemmelavet og hvormeget er købt?? Så kunne jeg tænke mig
nogen ideer til konfekten, synes altid det bare bliver marcipan, nougat og
chokolade.
Herhjemme er alting hjemmelavet!!
Hvad får i juleaften og laver i selv f.eks. rødkål og piller kartofler til
brune kartofler?
Jeg ved ikke hvad vi får i år da jeg ikke selv skal holde det i år, men
normalt får vi gås/and og flæskesteg med hvad sig høre til så som brune,
hvide og franske kartofler, rødkål og brun sovs og til dessert Ris a la
mande!!
Og ja jeg er i gang med at lave rødkålen til juleaften og normalt bliver der
også pillet kartofler til de brune

--
Hilsen
Heidi B.

Ved mail fjern dekatten
Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : Ditte Hansen

Dato : 26-11-03 22:12

Hejsa

For at vise lidt om at vi danskere kan være forskellige, så vil jeg fortælle
hvad vi får til forret:

Vi har altid startet julemiddagen med risengrød, med smør, sukker og kanel.

Den "tradition" er startet, fordi min far ikke kan spise det samme som os
andre, men da han kan lide risengrød, ja så har vi altid starter ud fælles.
Vi andre har så fået almindelig julemiddag bagefter, og min far har fået
noget han kunne lide.

Hilsen Ditte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-03 22:54

"Ditte Hansen" <ditte@bog.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har altid startet julemiddagen med risengrød, med smør, sukker og
kanel.

> Den "tradition" er startet, fordi min far ikke kan spise det samme som os
> andre,

Ja, måske i jeres familie - men førhen var det standard.
Godt nok var de hvide risengryn urimeligt dyre , men risengrøden lagde en
solid bund før julemiddagens højdepunkt: anden, gåsen eller flæskestegen.

I mit barndomshjem fik vi derfor også risengrød med nisseøl til (og ud over
kanelsukker og smørklat fik vi den ene gang om året også korender på).
Jeg forsøgte at føre traditionen videre i min egen familie - men måtte
erkende, at alle var stopmætte efter risengrøden (med mandel i), og derfor
spiste INGEN af den and med dertil hørende tilbehør, som jeg havde brugt en
halv dag på at tilberede i mit ansigts fodsved.
Efter 2 - 3 år på den måde gav jeg op og serverede ris a la mande, men det
er stadig (efter 30 år) ikke HELT rigtigt

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 26-11-03 22:38

"Heidi Bojsen" skrev i en meddelelse
> nogen ideer til konfekten, synes altid det bare bliver marcipan, nougat og
> chokolade.

Jeg plejer at lave nogle kugler af marcipan blandet med lidt Baily og rullet
i kakao af den slags man blander op med mælk.
Så laver jeg nogle med rom/rosin/marcipan, nogle med marcipan/nougat og
nogle med mocca/marcipan. Alle tre slags bliver overtrukket med chokolade og
får hver deres pynt på. f.eks. moccakugler, sølvkugler og mandler.

> Hvad får i juleaften og laver i selv f.eks. rødkål og piller kartofler til
> brune kartofler?

Ja! Jeg laver selv rødkålen og det har jeg altid gjort. Desværre kan jeg
ikke lige huske opskriften, som jeg også eftersøgte herinde forleden dag. -
Den dukker nok op i erindringen på et tidspunkt,- gerne meget snart, for jeg
vil gerne have den overstået nu her, sådan jeg ikke også skal tænke på den
op til d. 24.

De brunede kartofler koger og piller jeg også selv. Jeg *hader*
glaskartofler og kunne aldrig finde på at investere i dem.

Normalt får vi farseret kalkun og flæskesteg. I år bliver det dog and og
flæskesteg, da vi blive færre kødspisere end normalt. I anden kommer der
æbler og svesker, og ved siden af hvide og brune kartofler, rødkål,
rødkålssalat ( Jeg plejer at dele et rødkål i to, koge den ene halvdel op og
lave salat med cremefraishe og tranebærmarmelade af den anden halvdel),
rysteribs lavet i sommers, og så en god brun sovs og tilhørende rødvin. Til
dessert får vi ris a la mande, kirsebærsovs ( som godt nok er købt) og
portvin.

Senere, efter opvasken, dansen omkring træet, julemandens besøg og
gaveudpakningen, er der småkager ( 4 slags hjemmelavet og købe brunkager),
konfekt, juleslik, frugt og sirupslagkage, kaffe/te, vand/øl og terningeleg.

Jeg har ladet mig fortælle at vi, da jeg var helt lille, fik risengrød til
forret, men det afskaffede de, da det blev for meget og vi så intet fik
spist af den dejlige hovedret.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-11-03 23:48

Heidi Bojsen wrote:
> [...]
> tænke mig at høre hvor meget er hjemmelavet og hvormeget er købt?? Så
> kunne jeg tænke mig nogen ideer til konfekten, synes altid det bare

jeg laver ikke så meget konfekt... mens jeg boede hos min mor lavede vi
altid havregryndkugler, og sidste år forsøgte jeg mig med baileys kugler
rullet i cacao (nesquick) og så de traditionelle konfektstykker med kulør
som ungerne sidder og grisser med... dog laver jeg også rosiner i chokolade,
og cornflakes i chokolade, de er altid et hit ;)
og så bager jeg chokolate chip cookies.... jeg har opgivet de andre småkager
dels fordi jeg aldrig får dem helt rigtig, og dels fordi min stedfarmor
laver den 40 gange bedre end jeg, og altid sender en flok med ;)

> Herhjemme er alting hjemmelavet!!
> Hvad får i juleaften og laver i selv f.eks. rødkål og piller
> kartofler til brune kartofler?

vi får altid Kalkun, Kamsteg og medister (de sidste to til ære for min
kæreste der voksede op med det og ville savne det frygteligt hvis vi
boycuttede) dertil brunede og hvide kartofler (alle kartofler kommer fra min
stedfars landejendom), rødkål (godt nok købt) chips, brun sovs (fra scratsh)
og så laver jeg altid kogte kolde cox orange æbler med ribsgele.....
til dessert er der risalamande med kirsebærsovs.....

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-11-03 00:33

Heidi Bojsen wrote:
> [...]
> tænke mig at høre hvor meget er hjemmelavet og hvormeget er købt?? Så
> kunne jeg tænke mig nogen ideer til konfekten, synes altid det bare

Det blev det også "kun" til herhjemme.. Og dog der var også puttet
frugtfarve i noget af det.. Men efter at have stået og leget med marcipan
osv i 4-5 år i træk er vi ligesom gået væk fra det igen (tror jeg da.. ved
ikke om vi alligevel vælger at lave lidt :), for der var "ingen" som spiste
det, og vi måtte typisk smide 1/4 ud.. Måske vi skulle prøve med nogle
havregrønskugler i år, blev lidt inspireret af Sabina Hertzum

Ellers bliver der indkøbt færdiglavet marcipan, sjokolade (ofte er "After
Eight" på listen, det bliver ikke købt på andre årstider, men af en eller
anden grund er det der alligevel bare i huset til jul.. Måske det er
nisserne som kommer med det ... ) og så er mandelgaven også typisk noget
sjokolade..

> Herhjemme er alting hjemmelavet!!

Det er rart at have overskud til det.. Det er også som om det smager liiiidt
bedre når der er lagt tid og kærlighed i madlavningen

> Hvad får i juleaften og laver i selv f.eks. rødkål og piller
> kartofler til brune kartofler?

Herhjemme bliver næsten alt også hjemmelavet, dog er rødkål og kirsebærsovs
indkøbt fra supermarkedet.

Vi har altid spist farseret kalkun, og i år skal vi også have kalkun, det
bliver højst sandsynligt bare lidt anderledes end de andre år, da vi måske
tager chancen og (weber)griller den... Vi kommer ikke til at undvære den
brune sovs (også lavet fra bunden af) fordi man kan opfange "væsken" i en
foliebakke under kalkunen.. Det er måske lidt af et sats at første gang man
prøver at grille en kalkun, så er det juleaften, hvor uheld helst ikke må
ske (det hele skal jo være sååå perfekt :), så måske der laves en flæskesteg
i ovnen, "bare til backup"

Tilbehøret er også kogte -> pillede -> brunede kartofler og så alm. hvide
kartofler, dels fordi min bror og jeg som små ikke brød os om brunede
kartofler, og dels fordi det godt kan blive en "for fed" fornemmelse kun at
spise brunede kartofler med tyk brun sovs..

> [...]
> men normalt får vi gås/and og flæskesteg med hvad sig høre til så som
> brune, hvide og franske kartofler, rødkål og brun sovs og til dessert

Uha.. franske kartofler, det må jeg da lige foreslå.. det er altid godt ved
siden af kartofler og sovs (synes det "knaser" så sjovt når man spiser chips
med lidt kartoffel, det er som om kartoflen virker som en lyddæmper på
chipsen.. lidt svært at forklare, men hva, det smager jo også godt så det må
i gerne bruge som en mere brugbar grund

Jeg kan ikke huske hvilken rækkefølge vi gør det i, men jeg tror nok, at
efter julemiddagen og hvor alle er færdige, så bliver der båret ud, og dem
der kan vaske op gør det, de andre hygger og slår mave.. Jo flere til at
vaske op, jo hurtigerer får vi ris a la mande'n på bordet.. Min bror holder
fast ved at man skal spise risengrøn, så under produktionen af ris a la
mande'n bliver der taget en skålfuld fra til min bror, sådan han kan få sin
grød .. Han deltager så ikke i mandelgaveræset... Og husk nu at sig det
med det samme når du/i finder mandlen.. Det er altså ikke sjovt for os som
bare VIL have mandlen, det kan gå gruelig galt... Forrige år var jeg ved at
eksplodere bagefter, man skal vist passe på med at proppe sig så meget

--
Anders Houmark
Som godt kan lide, at der bliver lavet en ordentlig

Fra : Nette

Dato : 27-11-03 02:26

"Anders Houmark" skrev i en meddelelse
> Det blev det også "kun" til herhjemme.. Og dog der var også puttet
> frugtfarve i noget af det..

klip...

>Måske vi skulle prøve med nogle
> havregrønskugler i år, blev lidt inspireret af Sabina Hertzum

Drop den grønne frugtfarve og erstat den med GRYN i stedet, så smager det en
del bedre

Sorry,- kunne ikke lade være

Nette

Fra : Heidi N. K.

Dato : 27-11-03 18:08

> [...]
> ske (det hele skal jo være sååå perfekt :), så måske der laves en flæskesteg

--sejt...med en grillet kalkun.

Har netop selv fået en weber-grill, og kunne da godt finde på at
grille rap-anden.

Ved du hvor lang tid sådan et dyr skal ha´ under låget??
...og findes der mon nogle opskrifter til grillet and/kalkun...her
tænker jeg især på hvor lang tid i forhold til vægten?

Go jul og held og lykke med kalkunen (det store dyr)

Mvh.

Heidi

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-11-03 21:48

Heidi N. K. wrote:

> --sejt...med en grillet kalkun.
>
> Har netop selv fået en weber-grill, og kunne da godt finde på at
> grille rap-anden.

Hejsa

Jeg tror vi er gået væk fra at ville grille dyret.. Det kunne jeg ellers
godt tænke mig at prøve, men de andre vil hellere bruge ovnen :).. Men så
kan den også stå og få hele huset til at dufte fra klokken 14 til 18

> Ved du hvor lang tid sådan et dyr skal ha´ under låget??
> ..og findes der mon nogle opskrifter til grillet and/kalkun...her
> tænker jeg især på hvor lang tid i forhold til vægten?

Hm jeg kiggede lige i "Brug Låget (når du griller)" bog, den siger ikke lige
noget om kalkuner.. Men fjerkræ, der er det:

Hel kylling: indirekte varme (kul i siderne af grillen, kødet i midten)
steges i 1-1½ time.

Hel and: indirekte varme 1½ time.

Tror at kalkun skal have lidt mere, den er jo en del større..

> Go jul og held og lykke med kalkunen (det store dyr)

Tak i lige måde.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 08:54

On Thu, 27 Nov 2003 00:32:51 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

>Vi har altid spist farseret kalkun

I vores familie spiser vi også kalkun juleaften. Det er en tradition
mine forældre tog med sig fra Portugal, hvor jeg boede fra jeg var 2
til jeg var 8.
Mine søstre har heldigvis overtaget traditionen med at lave kalkun
efter mormors gamle opskrift.
Jeg kan huske at min mormor havde en kalkun gående i badekaret i
dagene op til jul, og kan tydeligt huske hvordan dens kaglen lød.
Jeg kan ikke huske omstændighederne omkring dens slagtning, men det er
jo nok fordi vi ikke var på besøg hos hende når det skete. Min mor har
dog i sin opskrift, som hun har fået af sin mor, nedskrevet en lille
historie om sine barndomsminder. Det vil jeg lige citere her. (Jeg
citerer direkte, så skæve ordstillinger eller særprægede ordvalg
tilskrives min mors ikke danske herkomst):

"Kalkunen kom altid levende til os et par dage før jul og blev lukket
inde på badeværelset.
Vi gik og snakkede med den; vi sagde Perú velho da galheta, quer casar
não tem jaqueta. (Gamle kalkun fra galheta vil gerne giftes, men har
ikke nogen jakke). Den svarede glu-glu-glu.
Dagen før jul kom der en dame som skulle slagte den og både kalkunen
og damen blev lukket inde i køkkenet.
Kalkunen fik noget aguardente og damen vist nok også.
Min far sagde at det hjalp både damen, der skulle udføre arbejdet og
kalkunen kunne ikke mærke noget når den havde en ordentlig brandert
på.
Desuden blev kødet saftigere og smagfuldt.
Da damen gik havde kalkunen fået et helt andet udseende. Den havde
ingen fjer på længere og så flot ud. For mig var det somom det ikke
var kalkunen der havde gået rundt ude på badeværelset".

*******
Opskriften på mommors farserede kalkun:

1 kalkun på 4 - 4,5 kg. I ovnen ca. 3.5 time. (længere tid ved større
kalkun)
Salt
peber
hvidløg
laurbærblade
lidt paprika
ca. 100 gr. sorte oliven
engelsk sauce
kulør
250 gr
hakket svinekød
1 landbrød
mælk, 1 pk.
smør
1 citron
1 løg,
1 fl. hvidvin.

Indmaden, d.v.s. hjerte, kråse og lever skæres i småstykker eller
hakkes groft gennem en kødmaskine og lægges i en skål.
Derefter iblandes hvidløg, lidt salt og pebber.
I en anden skål 250 gr. hakket svinekød, som krydres med presset
hvidløg, laurbærblade i småstykker, salt, pebber og lidt paprika, lidt
eddike eller saft fra en citron; lad det hvile.
Skær skorpen af landbrødet og skær brødet i småstykker, læg brødet i
en tredje skål, hæld mælken over til brødet er mættet og mas med en
gaffel til en grød.
Skær oliven i striber på langs og fjern stenene.

Fyldet kan du lave om formiddagen:
Lav en refugado (smør og hakket løg svitses til det begynder at blive
gyldent), læg indmaden i gryden og lad den snurre under omrøring,
bland derefter svinekødet i og lad det simre ligesom til millionbøf,
derefter lægges det opløste brød i og til sidst de skårne oliven;
bland det hele godt sammen, pas på det ikke sætter sig fast i
bunden af gryden.
Derefter tilsættes 2 spsk. engelsk sauce og en sjat kulør til det har
fået den ønskede brune farve.
Tages af ilden og afkøles.

Kalkunen fyldes i begge ender og sys sammen (man kan lægge en lille
kartofel ind før man syr. Det hiolder fyldet inde), lægges i
bradepanden, gnides med citron, salt og nogle klatter smør og vendes
med maven nedad. Overhældes med et par glas hvidvin eller tre.
Sættes i ovnen på 180 gr.C i ca. 1 time;
vendes forsigtigt om på ryggen og steges videre resten af tiden på 200
gr.C.
Hæld lidt vin over og dryp dyret en gang imellem.
Kalkunen tages ud på skærebrættet og saucen hældes i en kasserolle;
kom noget vand i bradepanden og lad det stå lidt i ovnen og hæld det
derefter over i kasserollen til sausen.
Du kan komme mere vand i.
Saucen smages til; hvis den er for sur kan du komme en smule sukker og
fløde i.

Hvis der er fyld til overs kan det kommes i en lerskål med låg og
bages med kalkunen det sidste stykke tid, eller fra starten og tages
ud når det er færdigt.

************

Fyldet er simpelthen vidunderligt og min mor lavede altid en ekstra
portion i reserve, og det blev der altid brug for.
Hos os har vi altid spist traditionelt juletilbehør til som rødkål,
kartofler, brunede kartofler samt walldorphsalat (aner ikke hvordan
det staves).
Jeg kan ikke huske hvad vi fik hos min mormor, men sandsynligvis enten
ris eller kogte kartofler, samt grøntsager.

Til dessert fik vi - *det* kan jeg huske - aros-doce. Det er en slags
kold risengrød kogt med æg og kreativt pyntet med kanelsukker,
tilberedt og serveret i portionsglas eller lerskåæe.
Det er en meget almindelig dessert i portugal og spises hele året og
fås i de frleste caféer.
Hvis det har interesse, skal jeg undersøge om min søster har
opskriften. (Hun har arvet min mors opskriftssamling)

Herhjemme - altså i Dammark - har vi altid fået risalamande, som er
min specialitet og derfor mit bidrag til julemiddagen.

Jeg vil meget gerne høre hvis nogen giver sig i kast med denne
opskrift.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 09:02

On Sun, 30 Nov 2003 08:53:32 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>Den havde ingen fjer på længere
Den lidt morsomme fortolkning af denne vending, taget kalkunens
tidligere indtagelse af aguardente (portugisisk brændevin) in mente,
var garanteret utilsigtet fra min mors side.

mvh kmo

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-11-03 15:41

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Den lidt morsomme fortolkning af denne vending, taget kalkunens
> tidligere indtagelse af aguardente (portugisisk brændevin) in mente,
> var garanteret utilsigtet fra min mors side.

Hehe

Fin fortælling, det var sjovt at læse.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 17:43

<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>kalkunen kunne ikke mærke noget når den havde en ordentlig brandert
>på. Desuden blev kødet saftigere og smagfuldt.
Desværre er det ikke muligt i Danmark at købe kalkuner, der havde en
aguardente-brandert ved slagtningen, men resultatet er alligevel
glimrende.

mvh kmo

Fra : Dyveke

Dato : 27-11-03 07:27

"Heidi Bojsen" <Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> julebagning og at lave konfekt kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre
> hvor meget er hjemmelavet og hvormeget er købt??

Flæskesteg,andesteg, brun sovs, hvide kartofler, brunede (selvpillede)
kartofler, min mors hjemmelavede rødkål - som jeg skal se at have overtaget
håndelaget for, min søde mor er ikke så frisk længere - MENY-chips...ris a
la mande med sauce af kirkebær fra haven..

Konfekt: jeg laver altid abrikos-figen kugler og det har vi gjort i snart 30
år - det er simpelthen ikke jul uden.
Peppermyntekugler er også et "must" og selvfølgelig hjemmebrændte mandler
som bliver indtaget i et uanstændigt omfang..:)

mvh

Dyveke

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-11-03 10:07

"Heidi Bojsen" <Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> wrote in message news:<3fc4bc6f$0$29395$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Hvad får i juleaften og laver i selv f.eks. rødkål og piller kartofler til
> brune kartofler?

Juleænderne er netop blevet bestilt De bliver, når tidens fylde er
inde, fyldt med det sædvanlige og stegt i ovn på et leje af snittede
rodfrugter (gulerødder, selleri, løg) hvori der er hældt det meste af
en flaske rødvin. Når ænderne er stegt, hældes væden fra bradepanden
over i en gryde, det værste af fedtet skummes af (men smides ikke ud)
og så drysser man en god skefuld mel i gryden. Lad det stå til melet
er opsuget og pisk så sovsen igennem. Til sidst smages sovsen til med
en blanding af honning og vineddike, der er kogt ind til en sirup.

> Og ja jeg er i gang med at lave rødkålen til juleaften og normalt bliver der
> også pillet kartofler til de brune

Vi laver naturligvis også brunkartoflerne og rødkålen selv. I år
overvejer vi at lave Apfelrotkohl (se f.eks
http://makeashorterlink.com/?B276637A6, NB: opskriften er på tysk).
Der skal både nelliker og kanel i - kan det blive mere "julet"?

Ebbe

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 27-11-03 20:55

> [...]
> julebagning og at lave konfekt kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre
> hvor meget er hjemmelavet og hvormeget er købt??

Hos os skal der være hj.lavet marcipankonfekt og havregrynskugler, samt på
"købesiden" frugtflæsk, lakridskonfekt og engelske vingummier. Samt dadler,
figner og clementiner.
Småkager gider ingen spise, så det har vi for længst droppet.

> Hvad får i juleaften og laver i selv f.eks. rødkål og piller kartofler til
> brune kartofler?

Vi får kalkun med hvide og franske kartofler, rødkål og evt. en frisk
rødkålssalat eller appelsinsalat. Ingen brune kartofler. Rødkålen plejer at
være købt. Jeg lavede den selv et enkelt år og den smagte vist også godt
(spiser det slet ikke selv), men i år er "gør-det-selv" ambitionerne sat
efter en hverdag med en to-årig og tre måneder gamle tvillinger = ret lave

Til dessert får vi altid vandbakkelser med is og chokoladesovs og
naturligvis en mandel i en af bakkelserne. Det kommer sig af, at min far
hverken kan lide risengrød eller ris a la mande, så det blev en tradition
med de lækre vandbakkelser. Selvom min forældre blev skilt for en del år
siden, og det er ti år siden, min far har deltaget i en familiejul, SKAL det
bare være sådan! Risengrød og ris a la mande plejer vi nu også at få nok af
til div. julefrokoster o.lign. i løbet af måneden. Så er det rart med noget
andet selve juleaften.

MVH Mette