Lave sin egen Oncle Bens?
Fra : Martin Jeppesen

Dato : 25-11-03 22:41

Hej,

Jeg har købt nogle Oncle Bens efterligninger i Aldi og de er virkelig
gode. Så jeg tænkte, kan man lave sin egen eller en gryderet der minder om
det?

På glasset sår der 350g:
vand
13% kidney bønner
tomat pure
6% majs
modificeret stivelse
3% peperfrugt
glukosesirup
2% løg
tomater
salt, sukker, krydderier, aromaer
krydderurter
karamelliseretskukker

Hvis jeg skulle prøve at lave den som gryderet, er der så nogen der tør
sætte mængde på de ingrediencer som ikke har det?

Martin

Fra : Rikke Mors

Dato : 26-11-03 08:22

Martin Jeppesen wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg skulle prøve at lave den som gryderet, er der så nogen der tør
> sætte mængde på de ingrediencer som ikke har det?

Ingredienser på en varedeklaration skal altid nævnes i rækkefølge efter
mængde. Dvs. det der er mest af står først. Deraf kan udledes at der fx
må være mindre end 2% tomater og mere end 3% glukosesirup. Det sværeste
bliver nok at finde ud af hvad der nøjagtigt gemmer sig bag "krydderier,
aromaer og krydderurter".

Rikke Mors

Fra : Martin Jeppesen

Dato : 26-11-03 11:54

> [...]
> må være mindre end 2% tomater og mere end 3% glukosesirup. Det sværeste
> bliver nok at finde ud af hvad der nøjagtigt gemmer sig bag "krydderier,

Det vidste jeg ikke. Så burde man jo komme rimelig tæt på inden for et par
forsøg.

Krydderieren m.m. bliver svær.

Hvad med stivelsen som de har brugt. Skal jeg bare bruge en mel jævner,
eller findes der "stivelse" som håndkøb, hvis det er bedre at bruge?

Martin

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-11-03 14:23

"Martin Jeppesen" <d_e_l_e_t_e_maj@heko_t_h_i_s.dk> skrev i en
meddelelse news:pan.2003.11.26.10.54.01.148089@heko_t_h_i_s.dk...

> [...]
jævner,
> eller findes der "stivelse" som håndkøb, hvis det er bedre at bruge?

Jeg tror du skal bruge almindelig stivelse (mel - maizenamel) din
oncle Bens skal formentlig ikke henkoges og holde i 2 år?
mvh
Jørgen

Fra : Rikke Mors

Dato : 26-11-03 14:32

> Hvad med stivelsen som de har brugt. Skal jeg bare bruge en mel jævner,
> eller findes der "stivelse" som håndkøb, hvis det er bedre at bruge?
>
> Martin

Umiddelbart vil jeg tro at det der kommer tættest på i en almindelig
husholdning er maizenastivelse.

Rikke Mors

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 26-11-03 21:32

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Umiddelbart vil jeg tro at det der kommer tættest på i en almindelig
> husholdning er maizenastivelse.

....eller måske kartoffelmel?

Mads

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-11-03 16:55

[Martin Jeppesen | Wed, 26 Nov 2003 11:54:02 +0100]

>Hvad med stivelsen som de har brugt. Skal jeg bare bruge en mel jævner,
>eller findes der "stivelse" som håndkøb, hvis det er bedre at bruge?

De har anvendt modificeret stivelse, der er noget nemmere at arbejde
med, men det er ikke generelt tilgængeligt (eller dyrt).

Anvend du blot majsstivelse (maizena). Kartoffelstivelse (kartoffelmel)
kan også bruges, men er lidt upraktisk da det skoifter konsistens (og
bliver lidt forkert) ved kogning.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Martin Jeppesen

Dato : 29-11-03 10:37

> [...]
>
> Anvend du blot majsstivelse (maizena). Kartoffelstivelse (kartoffelmel)
> kan også bruges, men er lidt upraktisk da det skoifter konsistens (og

Det lyder somom, at maizena er en vinder=) Jeg prøver i næste weekend.

Tak.

Martin