Saltning af sild - hjælp
Fra : Kurt & Connie

Dato : 25-11-03 13:54

Jeg har saltet sild en 3-4 år. Efter udvanding bruger jeg dem til bidesild
og til stegt salt sild. Det lykkes som regel vældig godt.

Det gør det derimod ikke når jeg marinerer silden. Jeg lægger de udvandede
sildefileter i en helt normal marinade bestående af eddike, sukker og vand,
der koges op, og der tilsættes snittede løg og peberkorn. Når marinaden er
kold lægges sildefileterne i, og de trækker ca 1 døgn. Allerede på det
tidspunkt er fileterne begyndt at blive stive og tørre, hvilket i øvrigt
tiltager i løbet af de næste dage.

Er der nogen, der kan hjælpe mig og forklare, hvad jeg evt gør forkert

Fra : Aske

Dato : 25-11-03 14:47

Bruger I at tilsætte sukker når I nedsalter Jeres sild?
jeg bruger at tilsætte 50 gr. melis pr 1000 gr salt, netop for at undgå at
de marinerede sild bliver hårde, et andet råd er at udvande spegesildene i
sødmælk, det skulle efter sigende være godt, altså 3 hold vand og derefter
eet hold sødmælk.
Velbekomme @ske

Fra : Kurt & Connie

Dato : 25-11-03 17:54

Vi har ikke tidligere brugt sukker i forbindelse med saltningen. Det vil vi
så gøre næste gang. Med hensyn til udvandingen skriver du 3 hold vand og til
sidst eet hold sødmælk. Det vil vi straks prøve. Men vil du ikke forklare
dig lidt nærmere. Er det sildene eller fileterne du udvander? Putter du fx
10 sild i en spand vand, skifter vandet 2 gange, hvorefter sildene lægges i
sødmælk? Hvor lang tid bruges, er det fx 1 eller 2 døgn?

Fra : Aske

Dato : 26-11-03 01:26

Hej igen jeg tager sædvanligvis 10 sild op af saltlagen og filerer og flår
dem, hvorefter jeg udvander filetterne i et vaskefad. 3 x 1 time i koldt
vand og 1 time i sødmælk.
prøvesmag ! hvis I synes sildene er for salte efter 3 gange koldt vand, så
giv dem bare 1 time mere eller 2
bon appetit @ske

Fra : Kurt & Connie

Dato : 26-11-03 12:03