Røde pølser, hvad giver farven?
Fra : JS

Dato : 25-11-03 12:57

Ja, hvad bruges til at farve pølsen rød?

Fra : Lars Soerensen

Dato : 25-11-03 13:25

Har set på flimmeren at det er skallen fra lus som de bruger til det.
Så vidt jeg husker nogen kaktus lus.

Lars

Fra : -V-

Dato : 25-11-03 14:18

Lars Soerensen wrote:
> Har set på flimmeren at det er skallen fra lus som de bruger til det.
> Så vidt jeg husker nogen kaktus lus.

Nej, du tænker på Campari. Ovenikøbet er det kun de kvindelige lus fra en
bestemt busk, som kan bruges.

I de røde hotdog-pølser er det typisk kun skindet, som bliver farvet.
Salami og kødpølse bliver farvet med diverse carotenoider (fx udvundet af
gulerødder), ekstrakter af paprika, samt ekstrakt udvundet af rødbede.

Enkelte syntetiske stoffer er også tilladt, såsom Sunset Yellow og Ponceau
4R, som begge er azofarver.

-V-

Fra : Per

Dato : 25-11-03 14:45

On Tue, 25 Nov 2003 12:57:26 +0100, JS wrote:

> Ja, hvad bruges til at farve pølsen rød?

Hej
Jeg så også en udsendelse i fjernsynet hvor de sagde at de
"sprøjtemalede" de røde pølser med et farvestof fra kaktuslus.
Jeg mener det er det der kedder cochenille og også bruges til farvning af
garn.
--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Gerner

Dato : 25-11-03 15:24

On Tue, 25 Nov 2003 14:44:49 +0100, Per <per.dk@mailBox.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>"sprøjtemalede" de røde pølser med et farvestof fra kaktuslus.
>Jeg mener det er det der kedder cochenille og også bruges til farvning af

Det står vel på indeholdsfortegnelsen.

--
Gerner
346WU/1679hrs

Fra : Louise K

Dato : 27-11-03 01:33

Har hørt på et kursus at det er en luse-art som bliver brugt til at farve
med. Også i salami, rød saftevand osv.
Det kan læses i en bog hvor ALT fortælles om div. madvarer. Kan desværre
ikke huske navnet på bogen.

Fra : -V-

Dato : 27-11-03 05:16

Louise K wrote:
> Har hørt på et kursus at det er en luse-art som bliver brugt til at
> farve med. Også i salami, rød saftevand osv.
> Det kan læses i en bog hvor ALT fortælles om div. madvarer. Kan
> desværre ikke huske navnet på bogen.

Alt? Ahhh, alt?

Dén bog ville jeg give gode penge for at få fat i.

-V-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-11-03 08:23

Louise K skrev:

> Har hørt på et kursus at det er en luse-art som bliver brugt
> til at farve med. Også i salami, rød saftevand osv.

Det burde være til at finde ud af. Farvestoffet carminrødt, som
udvindes af rygskjoldet af en kaktusskjoldlusart (cochenille), har
nummer E120. Indgår E120 i jeres røde pølser, salami og rød safte-
vand?

// Klaus

Fra : JS

Dato : 27-11-03 10:39

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udvindes af rygskjoldet af en kaktusskjoldlusart (cochenille), har
> nummer E120. Indgår E120 i jeres røde pølser, salami og rød safte-

Er det kraftfremkaldende eller er det de stoffer man tidligere brugte der
blev beskyldt for det?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-11-03 10:43

JS skrev:

> Er det kraftfremkaldende eller er det de stoffer man tidligere
> brugte der blev beskyldt for det?

På <http://www.e-nummer.dk/> står der at E120 kan give allergiske
symptomer hos følsomme. Mere ved jeg ikek om den sag, men med
E-nummeret i hånden burde det ikke være svært at finde yderligere
oplysninger hvis man er interesseret.

// Klaus

Fra : JS

Dato : 27-11-03 11:10

> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Er det kraftfremkaldende eller er det de stoffer man tidligere brugte der
> blev beskyldt for det?

Kræft...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-03 18:41

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Er det kraftfremkaldende

Sådan lidt a la Supermulejordnødder?

> eller er det de stoffer man tidligere brugte
> der blev beskyldt for det?

Svjh handlede det om allergiske reaktioner - ikke kræft.
Dit spørgsmål er sådan lidt a typen: Nå Jensen, er du holdt op med at banke
konen?

vh
Jan