Opbevare chili (fryse/tørre) ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-03 13:00

Hej NG.

Vi har en lille chiliplante i vindueskarmen. Den har en del frugter, på ca.
2 cm's længde.
Den har lidt svært ved at trives så vi vil gerne redde frugterne, skal vi
fryse eller tørre dem ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-03 13:08

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
> 2 cm's længde.
> Den har lidt svært ved at trives så vi vil gerne redde frugterne, skal vi

Nu kan jeg se på http://www.capsicum.dk
http://www.capsicum.dk/show_species.msql?navn=Ornamental at der står:
"Bruges kun til pynt - lad være med at spise den, man ved aldrig hvad den er
blevet behandlet med. "

Kan man ikke bare vaske frugterne ?

Fra : Ralph

Dato : 25-11-03 22:38

> [...]
> http://www.capsicum.dk/show_species.msql?navn=Ornamental at der står:
> "Bruges kun til pynt - lad være med at spise den, man ved aldrig hvad den

Ved det ikke, men generelt om chilli:

Har haft et par planter i drivhus, plukkede halvdelen som grønne, syltet
ganske normalt i eddike, den anden halvdel plukket som røde, skyllet, tørret
let, og frosset i en plastpose, bruger dem næsten hver dag.

Godt råd: tis af før, og lad være med at pille næse, og klø øjnene når du
arbejder med chili.

--
venligst
Ralph

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-11-03 08:16

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]

tørret
> let, og frosset i en plastpose, bruger dem næsten hver dag.

Hvordan tørrer man dem ? Bare lufttørre ?

> Godt råd: tis af før, og lad være med at pille næse, og klø øjnene når du
> arbejder med chili.

LOL

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 26-11-03 21:35

> Hvordan tørrer man dem ? Bare lufttørre ?

Du kan bare lade dem ligge i køleskabet - efterhånden tørrer de ind og når
de så er helt tørre kan de bare opbevares i et ganske alm. krydderiglas

Mads (krydderiMads....get it? Krydderiglas/krydderiMads....ej, man skulle
nok have været der )

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-11-03 10:28

> [...]
> http://www.capsicum.dk/show_species.msql?navn=Ornamental at der står:
> "Bruges kun til pynt - lad være med at spise den, man ved aldrig hvad den

Hej Christian,

Formentlig kan de godt spise, men jeg ville ikke gøre det. Ikke fordi de kan
være sprøjtet med et eller andet, men af den simple grund, at der er tale om
en ornamental. Det er og bliver en prydchili. Sansynligvis er pænt stærk,
men smager ikke særlig godt. De egenskaber man fremelsker hos prydchili er
farver og holdbarhed på planten. I den forbindelse er det ret ligegyldigt
med smag og styrke.
Jeg ville tørre dem i ovnen ved 50 grader. (i laaaang tid) Og eftertørre dem
et lunt og tørt sted. Jeg vil forslå dig, at bruge dem i juledekorationeren
og vente til næste sesson. Det er i øvrigt meget snart... Så selv din chili
og køb f. eks. frøene hos www.tomatogrowers.com
Især de meget stærke habaneroer er velegnet til inddørsdyrkning.
Hvis du vil fryse chili, skal du blot skylle dem og derefter fjerne top, frø
og frøvægge. De kan derefter skæres i stykker, hakkes eller pureres og
fryses i små poser. Husk gummihandsker!!!! *G*

Mvh. Renate

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-11-03 16:20

> Den har lidt svært ved at trives så vi vil gerne redde frugterne, skal vi
> fryse eller tørre dem ?

Lad dem falde af naturligt, da de så er helt tørre, hvorefter de kan gemmes
af vejen i et f.eks. et stort syltetøjsglas. Hvis du ikke har tålmodighed
til at lade dem falde af af sig selv, så kan du let tørre de plukkede
frugter ved at hænge dem i et (løg-/frugt-)net ved stuetemperatur. De tørrer
i løbet af en uges tid eller to. Får de ikke nok luft, kan de begynde at
mugne, men det sker nu sjældent. Ellers kan du tørre dem i en brødkurv i
køkkenet. Husk blot at lufte dem jævnligt.

Tørrede chili opbevares bedst tørt og mørkt og holder fint i årevis

--
-Jens B.