En god sild
Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-03 11:05

Hvor kan man købe en god sild? Jeg har kigget i min lokale Irma og ISO,
og de har da et ikke lille udvalg, men til gengæld er det meste
Glyngøre. Nu vil jeg ikke sige noget ondt om dem, men jeg ved at der
findes mange andre interessante sild, som jeg har smagt knapt så ofte.
Men hvor kan jeg købe dem?

I bogen "Mellem Æblegaard og Humlehave" påstår Jesper Vinding, som
tidligere har været køkkenchef hos dronningen vistnok, at Brotsjösild er
de bedste. Men hvor købes de?

Jeg bor på Amager i København.

/David

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 24-11-03 11:17

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]
> Glyngøre. Nu vil jeg ikke sige noget ondt om dem, men jeg ved at der
> findes mange andre interessante sild, som jeg har smagt knapt så ofte.

Lykkeberg sild, som fås i Irma, er gode ægte (altså ikke syre) modnede sild.
Udvalget er ret småt, men jeg tror det stiger op til jul.

Ellers er Christiansø-pigens sild, som blandt andet fås i Metro, også ret
lækre.

> I bogen "Mellem Æblegaard og Humlehave" påstår Jesper Vinding, som
> tidligere har været køkkenchef hos dronningen vistnok, at Brotsjösild er
> de bedste. Men hvor købes de?

Hm, dem mener jeg da at have set i min lokale Føtex.

Kasper

Fra : Helle [4550]

Dato : 25-11-03 00:50

"Kasper Kristensen" <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc1daa2$0$70012$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Lykkeberg sild, som fås i Irma, er gode ægte (altså ikke syre) modnede
sild.
> Udvalget er ret småt, men jeg tror det stiger op til jul.

Ja Lykkebergs sild er gode, spørg evt. Lykkeberg om nærmeste forhandler på
info@lykkeberg.com.
Deres spegesild og kryddersild i spande er også gode, hvis man er til
"bidesild", ellers kan man jo selv marinere dem. Evt. med sødemiddel istedet
for sukker.

Helle

Fra : Q

Dato : 25-11-03 15:41

"Helle [4550]" <hellesSLET@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Deres spegesild og kryddersild i spande er også gode, hvis man er til
> "bidesild", ellers kan man jo selv marinere dem. Evt. med sødemiddel

Nu er det sådan at sukker, salt og syre har en konserverende effekt mht.
bakterievækst, så det er nok lige noget I skal tænke over inden i bare
erstatter sukkeret med et sødemiddel.. ( Prøv det på jer selv, før i
serverer det for gæsterne

/peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-11-03 17:05

"Helle [4550]" <hellesSLET@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse

> Evt. med sødemiddel istedet for sukker.

Fy for den da.

--
-Jens B.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-11-03 09:17

[Jens Bruun | Thu, 27 Nov 2003 17:04:47 +0100]

>Fy for den da.

Fjollet og ubrugelig kommentar. Det giver god mening for nogle at lave
sukkerfri sild, bl.a. hvis man er diabetiker eller ønsker at tabe sig.

Du kan sagtens lave sukkerfri ting der smager lige så godt som de
sukkerholdige, hvis du bruger gode sødemidler.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-11-03 11:40

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Fjollet og ubrugelig kommentar.

Deri er jeg ikke enig. Min kommentar var et klart udtryk for min holdning
til at benytte kunstige sødemidler til marinering af sild.

> Det giver god mening for nogle at lave
> sukkerfri sild, bl.a. hvis man er diabetiker eller ønsker at tabe sig.

Jeg er stadig ikke enig. Argumentet med, at man skal undlade at bruge ægte
sukker for at tabe sig, er fuldstændigt hen i skoven, især når det drejer
sig om sild, som jo netop indeholder store mængder fedt. En anelse kulhydrat
i den sammenhæng kan næppe siges at være betydende. Hvis du tror, at den
eneste vej til at slanke sig at er undlade at indtage kulhydrater (ved
f.eks. at udskifte disse med kemikalier), så tager du ganske fejl.

Noget helt andet er, at jeg ikke ville turde tilsætte kemikalier til en
marinade uden 100% viden om, hvilke uønskede kemiske processer, de kunne
afstedkomme.

> Du kan sagtens lave sukkerfri ting der smager lige så godt som de
> sukkerholdige, hvis du bruger gode sødemidler.

Slet ikke enig, men nu kan smag som bekendt ikke diskuteres.

Bortset fra det så er min holdning til diverse kemiske erstatningsmidler i
madvarer den, at man hellere skal spise lidt mindre af den ægte vare,
fremfor at tilsætte diverse skidt og møg for at narre vores smagsløg.

--
-Jens B.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-11-03 16:51

[Jens Bruun | Fri, 28 Nov 2003 11:40:20 +0100]

>Deri er jeg ikke enig. Min kommentar var et klart udtryk for min holdning
>til at benytte kunstige sødemidler til marinering af sild.

Jeps, men den var i sig selv ganske ubrugelig - hvis du derimod havde
skrevet som du skrev til mig, hvor du grundigere beskrev din holdning,
havde jeg ikke fundet grund til at kommentere den.

>Jeg er stadig ikke enig. Argumentet med, at man skal undlade at bruge ægte
>sukker for at tabe sig, er fuldstændigt hen i skoven, især når det drejer
>sig om sild, som jo netop indeholder store mængder fedt.

Det var hellere ikke det der var mit argument, men energifordelingen af
en sukkerfri sild ER andeledes, og det gør naturligvis en forskel - så
hvis folk ønsker at lave en sukkerfri sild, og er vel vidende om den
manglende konserverende effekt fra sukker, vil jeg gerne støtte dem.

>Hvis du tror, at den eneste vej til at slanke sig at er undlade at indtage kulhydrater (ved
>f.eks. at udskifte disse med kemikalier), så tager du ganske fejl.

Det tror jeg da bestemt heller ikke; det ville være lige så forkert som
at blindt fokusere på et produkts indhold af fedt.

>Slet ikke enig, men nu kan smag som bekendt ikke diskuteres.

Well, det skyldes nok nærmere at der primært findes produkter på det
danske marked hvor indsatsen på at lave det sukkerfrit har været ganske
halvhjertet.

Der findes massere af muligheder for at søde et produkt, så du får den
samme smag som var sukker anvendt, men langt de færreste fabrikanter
vælger at gøre det.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-03 18:43

"Helle [4550]" <hellesSLET@rudekuvert.dk> wrote in message

> Evt. med sødemiddel
> istedet for sukker.

Hvorfor ikke bare droppe silden?

vh
Jan

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-11-03 23:53

Kasper Kristensen <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> >

> Lykkeberg sild, som fås i Irma, er gode ægte (altså ikke syre) modnede sild.
> Udvalget er ret småt, men jeg tror det stiger op til jul.

Som også Netto fører til en lidt anden pris end Irma.

Krydder sildene er de bedste.

Karry drengene er gode, men her er det meget svært at smage forskel på
billige karry drenge og Lykkebergs dyre.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-11-03 11:49

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:
> [...]
>Glyngøre. Nu vil jeg ikke sige noget ondt om dem, men jeg ved at der
>findes mange andre interessante sild, som jeg har smagt knapt så ofte.

Har du prøvet din fiskemand?

Har du overvejet at lave dem selv?

>I bogen "Mellem Æblegaard og Humlehave" påstår Jesper Vinding, som
>tidligere har været køkkenchef hos dronningen vistnok, at Brotsjösild er
>de bedste. Men hvor købes de?

Brotsjö er gode - fås i blandt andet Brugsen.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Peter Græbe

Dato : 29-11-03 21:13

Frank Løkkegaard skrev i

> Har du overvejet at lave dem selv?

Mener du 'helt fra bunden af'? Wow.
Man tager en trætønde, fylder den op med fede høstsild, salt, lage,
aromagivende ting osv. Venter pænt 6-8 måneder...

Eller tænker du på, at David Rasmussen skal købe færdiglagrede sild, skylle
dem helt rene og så gå i krig med dressinger, dyppelse osv.?

> Brotsjö er gode - fås i blandt andet Brugsen.

Brugsen har også gammeldags modnede marinerede sild fra Launis. De er
bidefaste og velsmagende, har jeg lige opdaget (via et tip i Berlingeren).

I sommer fik jeg fat i et glas wasabi-sild (kan desværre ikke huske hvor,
suk, men her er jo så lejlighed til at eksperimentere lidt i køkkenet).
Meget lækre, selvom dressingen selvfølgelig dominerede smagsindtrykkene).

--
Allersomydmygst
Peter Græbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-11-03 16:03

graebe@webspeed.dk writes:
>Mener du 'helt fra bunden af'? Wow.
>Man tager en trætønde, fylder den op med fede høstsild, salt, lage,
>aromagivende ting osv. Venter pænt 6-8 måneder...

Man ka' vel ligeså gøre det ordentligt... )

- Nej, ikke SÅ meget fra bunden af, mere som det du skrev:

> [...]
>

>Brugsen har også gammeldags modnede marinerede sild fra Launis. De er
>bidefaste og velsmagende, har jeg lige opdaget (via et tip i Berlingeren).

Ja, der er slet ikke så ring' endda

> [...]
>suk, men her er jo så lejlighed til at eksperimentere lidt i køkkenet).
>Meget lækre, selvom dressingen selvfølgelig dominerede smagsindtrykkene).

Lyder som lidt hård kost - men osse lidt spændende.