re.Pølser
Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-11-03 12:28

Hej Lars.
Du fik ikke så mange svar så jeg prøver at sende en link til tidligere svar
i gruppen.
Med hensyn til frysning. Du kan godt fryse medisterpølse i rå tilstand, det
er sådan jeg foretrækker det. Du skal dog være opmærksom på at hvis du
bruger allehånde i pølsen taber den meget af den smag ved frysning, dog vil
den stadig smage ca 20 gange bedre end en normal supermarkeds eller
slagtermedister. Det er forøvrigt meget svært at finde medister med
allehånde i undtagen til jul, hvorfor ved jeg ikke.
De andre pølser du omtaler skal laves af mere finthakket kød og røges lidt.
Jeg har ikke opskrifter lige ved hånden men jeg har tidligere fundet en del
på internettet. Hvis du interesserer dig for traditionel dansk mad kan jeg
anbefale dig at finde nogle gamle kogebøger fek.s på et blåt marked. Jeg
fandt fek.s en der hedder Husholdning på landet, der er mange gamle
opskrifter på alt muligt, og også vejledning i hvordan du skal styre din
husholdning med dine tjenestepiger

Hilsen, Steen.

Fra : Lars Sørensen

Dato : 16-11-03 13:06

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> fandt fek.s en der hedder Husholdning på landet, der er mange gamle
> opskrifter på alt muligt, og også vejledning i hvordan du skal styre din

Takker
Har allerede prøvet at bikse en medister sammen
Det smagte vildt godt
Brugte den her opskrift som jeg fandt her fra et tidligere indlæg.

Fra Herlufmagle v/Ulla Gerber Holm:

2,8 kg flæskesmåkød
1,4 kg kalvesmåkød
3 store løg hakkes 2-3 gange og kommes i en stor 12 liters gryde.
31/2 tsk. sukker
31/2 spsk. salt
31/2 tsk. peber
11/4 knust allehånde
1/2 tsk. knuste nelliker
2 dl kartoffelmel røres godt med
ca. 1 l suppe
(Ren afkog af okse/ svineben) i en skål. Herefter hældes det hele ned i
farsen, der blandes godt med hænderne.
Efterhånden som
ca. 10 meter tarm bruges, skylles den i almindeligt vand. Tarmen kan købes i
Brugsen eller Kvickly i små bægre.
Kødmaskinen samles med snegl, kniv, pølsehorn og spændering (altså ingen
hulkniv).

Hvis nu jeg skal lave normale pølser skal jeg så bare droppe allehånde og
nellikker
Hakke kødet noget bedre....måske ligefrem blende det og hælde noget mere mel
???

En anden ting var at farsen var utroligt klistret
Det gav nogen problemer da det skulle igennem hakkeren på køkkenmaskinen
Den platstik bims som man bruger til at proppe kødet ned i hakkeren med kom
til at virke som et stempel fordi det hele var så fedtet.
Det vil sige at når jeg så skulle have bimsen op igen trak den noget af
kødet tilbage i hakkeren.

Skulle jeg bare have kommet noget mere mel i eller skal kødet være koldere
eller er der andre tricks som man kan bruge/gøre.

Mvh
Lars

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-11-03 18:52

> Skulle jeg bare have kommet noget mere mel i eller skal kødet være koldere
> eller er der andre tricks som man kan bruge/gøre.
>
> Mvh
> Lars

Pølser og frikadeller bliver jo ikke ligefrem bedre af at komme mel i. Mel
er mest til brød efter min mening, brug det kun hvis det er nødvendigt for
at samle farsen.
Hak kødet 3-4 gange, og ryg pølserne. Der skal nok heller ikke allehånde i.
Prøv at søge lidt på internettet, jeg har tidligere set opskrifter på
pølser.

Hilsen,Steen.