Vin til vildt.
Fra : Rikke Nielsen

Dato : 12-11-03 15:10

Hej.

Hvilken slags vin skal man vælge til en hjortekølle. Hjorten er skudt i
foråret.

Hilsen Flemming Kold...

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-11-03 15:25

"Rikke Nielsen" <rikkenavne@mail.dk> writes:

> Hvilken slags vin skal man vælge til en hjortekølle. Hjorten er skudt i
> foråret.

Jeg håber ikke den er skudt i det fri, for så er der i hvert fald en
der burde blive frataget sit jagttegn.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 12-11-03 15:31

Hej Trine...

Jeg ved ikke hvor dyret kommer fra. Jeg er bare inviteret. Og så tilbød jeg
at tage vin med.

Hilsen Flemming Kold

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 12-11-03 15:31

"Rikke Nielsen" <rikkenavne@mail.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Hvilken slags vin skal man vælge til en hjortekølle. Hjorten er skudt i
> foråret.

Sådan lidt firkantet sagt bør man vælge vin efter sovs og krydderier ikke
efter kødtype. Men i tilfældet med vildt må der være tale om en rødvin.

Hvis jeg antager at du laver klassisk vildt med en kraftig sovs og
vintergarniture, så vil en kraftig lettere krydret rødvin med lidt bærsmag
passe fint.
En for kraftig og krydret vin kan måske være for voldsom til en i forvejen
kraftig ret, så prøv en mellemting.

Prøv en god Bordeaux på Cabernet Sauvignon eller måske endnu bedre noget fra
Rhone, hvor man stadig får noget for pengene. Mange australske huse (f.eks
Hardys, Wynns Penfolds) laver en Cabernet/Shiraz-blanding som egner sig godt
til vildt. Min lokale Føtex på Amager har pt. tilbud på Wynn's Estate til
44.50, hvilket er halv pris. Laver du retten lidt lettere og sommeragtig,
vil en god Bourgogne evt Beaujolais passe fint.

Eller vær lidt alternativ og server en ung portvin til.

Ellers spørg din lokale vinhandler eller vinfyren i supermarkedet, som
sikkert kan komme med et godt bud.

Kasper

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 12-11-03 16:02

Hej Kasper

Hvad siger du til en St. Emilion, Grand Cru, fra 1997? Den har måske for
kraftig "fad"-smag?

Hilsen Flemming...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-11-03 20:02

> Hvad siger du til en St. Emilion, Grand Cru, fra 1997? Den har måske
> for kraftig "fad"-smag?

Måske en mulighed - men årgangen kunne godt antyde at den er lidt pjasket.
Det er i hvert fald mit indtryk af '97 fra Bordeaux i almindelighed - men
hvordan merlot'erne fra højre bred er kan jeg ikke rigtigt huske på stående
fod.

vh
jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-11-03 19:58

"Rikke Nielsen" <rikkenavne@mail.dk> wrote in message

> Hvilken slags vin skal man vælge til en hjortekølle. Hjorten er skudt
> i foråret.

Det kommer meget an på hvad du vil spendere - men er der tale om en kraftig
vinterret måske med enebær, så er det et af de få steder, hvor jeg faktisk
synes at en stor tung Amarone er på sin plads. Og godt nok er en sådan svend
dyr, men på den anden side drikker man ikke ret meget af den - den er så
fuld af smag, at man kun nipper. Husk vand til at slukke tørsten.

vh
Jan

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-11-03 11:00

"Rikke Nielsen" <rikkenavne@mail.dk> writes:
>Hvilken slags vin skal man vælge til en hjortekølle. Hjorten er skudt i
>foråret.

Jeg ville kigge lidt på udvalget af italienske Amrone eller Barolo vine.
Gode kraftige med masser af smagsnuancer.
Aldi har en Amarone stående til omkring en hund (har ikke smagt/købt
endnu, men det kommer...) Man skal sikert være hurtigt ude - så den i en
af spotkasserne, så det er sandsynligvis en ret de har opkøbt.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 14-11-03 11:20

Hejsa.

Jeg har kigget lidt på de forskellige forslag. Og jeg har endnu ikke
besluttet mig endnu... Desværre.

Angående Amerone vinen i ALDI, har jeg slået op i nogle bøger og fundet ud
af, at Amerone fra 1999, ikke er speciel nævneværdig. Men skal helt tilbage
til vinbøger fra 2001, før den er nævnt.

Men, til trods for bøgerne, har jeg da købt to flasker. For smages, det skal
den jo.

Hilsen Flemming Kold.

Fra : Anders

Dato : 13-11-03 13:24

"Rikke Nielsen" <rikkenavne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvilken slags vin skal man vælge til en hjortekølle. Hjorten er skudt i
> foråret.
>
> Hilsen Flemming Kold...

Rhône-vin er oplagt til vildt. En god Chateauneuf du Pape, Gigondas,
Hermitage eller Cote Rotie.
Eller en Bandol eller Madiran fra det sydfranske.................

Anders

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-11-03 11:44

> [...]
>af, at Amerone fra 1999, ikke er speciel nævneværdig. Men skal helt
>tilbage
>til vinbøger fra 2001, før den er nævnt.

Det har jeg også hørt, men har også smagt nogle forskelligfe af slagsen,
der var ganske glimrende.

>Men, til trods for bøgerne, har jeg da købt to flasker. For smages, det
>skal
>den jo.

Det har jeg også
Regner med at tage hul på den ene, når fruen og jeg i morgen skal nyde en
go' haresteg.

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 14-11-03 11:51

Hej.

Når du engang har spist din haresteg og drukket din Amarone, kunne jeg da
godt tænke mig, at hører lidt om den.

Hilsen Flemming Kold.