Melissa bagemaskine
Fra : Jens Olsen

Dato : 10-11-03 15:49

Netto har en Melissa bagemaskine til salg for 300 kr.

Er der nogen der kender den?

Larmer den?

Jeg har prøvet et par stykker bl.a. en OBI, de larmede simpelthen for
meget til at jeg kunne lade dem køre f. eks. om natten så brødet kunne
være klar til om morgenen.

Jens

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 10-11-03 16:24

On Mon, 10 Nov 2003 14:49:02 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

>Netto har en Melissa bagemaskine til salg for 300 kr.
>
>Er der nogen der kender den?
>
>Larmer den?

Jeg kender desværre ikke maskinen selv, og har _ingen_ erfaring med
bagemaskiner. Selv så jeg den i dag, og blev da lidt nysgerrig... Kan
sådan et dyr også lave rugbrød, eller kan der kunne komme hvidt brød
ud af den?

Jeg synes jo egentligt ikke 300,- er vanvittigt mange penge, hvis den
altså kan erstatte alle mine almindelige brødindkøb...

Eventuelt kunne det være der var flere der vidste noget i
dk.forbruger. Der tages tilbudsprodukter ganske ofte op til debat, har
jeg set.

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-11-03 18:19

Ronni Heuckendorff Hansen skrev:

> Kan sådan et dyr også lave rugbrød, eller kan der kunne komme
> hvidt brød ud af den?

Jeg kender ikke omtalte maskine (har selv en Linea più), men både
motoren og padlen skal være temmelig stærke for at kunne ælte en
rugbrødsdej. Hvordan man rent faktisk afgør om en given maskine
er kraftig nok til at lave andet end hvedebrød, må nok komme an på
en prøve - evt. kan det medfølgende opskriftshæfte give en idé om
hvad maskinen kan klare.

// Klaus

Fra : Pia J

Dato : 11-11-03 09:44

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> wrote in message
> Netto har en Melissa bagemaskine til salg for 300 kr.
>
> Er der nogen der kender den?
>
> Larmer den?

Jeg blev nysgerrig, bryder mig ikke om købebrød og får aldrig taget mig
sammen til at stå den halve dag med dej op til albuerne.

Ja, den larmer. Ikke helt så meget som opvaskemaskinen, og ikke helt så
længe ad gangen, men det er sidste gang den kommer til at køre i min
arbejdstid (jeg har kontor i køkkenet, da vi ikke har brug for 2 spisestuer)

Man skal også lige skubbe tørre ingredienser ned fra hjørnerne når den
starter, ellers bliver de ikke æltet med.

:Pia

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-11-03 15:47

On Tue, 11 Nov 2003 09:44:20 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Ja, den larmer. Ikke helt så meget som opvaskemaskinen, og ikke helt så
>længe ad gangen, men det er sidste gang den kommer til at køre i min
>arbejdstid (jeg har kontor i køkkenet, da vi ikke har brug for 2 spisestuer)

Tak for advarslen. Så er der ingen grund til for mig at købe en ny.

Jens

Fra : Henry

Dato : 11-11-03 21:32

> [...]
>
> Man skal også lige skubbe tørre ingredienser ned fra hjørnerne når den
> starter, ellers bliver de ikke æltet med.

Ja men kan den bage rugbrød også .?
Og hvorledes bliver brødene i størrelsen de kan da ikke blive ligesom alm.
brød -de må da nærmest blive firkantede ikke??
og virker den ellers ok bortset fra larm og når man har
skubbet tørre ingredienser ned fra hjørnerne.

Mvh
Henry

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-11-03 22:08

On Tue, 11 Nov 2003 21:31:33 +0100, "Henry"
<henryjorgensen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og virker den ellers ok bortset fra larm og når man har
>skubbet tørre ingredienser ned fra hjørnerne.

Der er en anden underlig ting ved de bagemaskiner. Dejkrogene bliver
jo siddende i brødet medens det bliver bagt, så på det færdige brød
bliver der et par hulller op i brødet.

Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-11-03 01:02

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er en anden underlig ting ved de bagemaskiner. Dejkrogene bliver
> jo siddende i brødet medens det bliver bagt, så på det færdige brød
> bliver der et par hulller op i brødet.

Og der er tale om et hul i den ene ende. Det er IMHO bedøvende ligegyldigt.
Ca. 5mm x 10 mm.
Og det er ikke underligt - det er svært at lave anderledes hvis det skal
foregå pr. automatik. Men man kan da ælte, tage ud og bage i ovnen hvis
foretrækker det. Så slipper man for "hullet"
--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Pia J

Dato : 12-11-03 16:29

"Henry" <henryjorgensen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> og virker den ellers ok bortset fra larm og når man har
> skubbet tørre ingredienser ned fra hjørnerne.

Der er en gæropskrift på et rugbrød - har ikke prøvet det. Der står ikke
andet om rugmel end at det ikke hæver ligeså godt som hvedemel. Det brød jeg
bagte hævede heller ikke så meget som jeg er vant til, ved ikke om det er
pga forkert saltindhold, eller at jeg brugte tørgær, eller det er maskinen.

Larmen er kun når den ælter - egentlig ikke så lang tid af gangen. Hvad
angår æltningen er jeg ikke helt imponeret, jeg er i hvert fald mere grundig
selv.

Brødene bliver terningformede.

Men brødet blev ok. En smule kompakt, men jeg kunne heller ikke lade være
med at proppe kerner og soyamel i, som jo heller ikke hæver særlig godt. Jeg
skal næste gang prøve at lave et helt almindeligt grahamsbrød uden at ændre
på deres opskrifter for at se om det bliver bedre.

Måske med timerfunktion, så jeg kan få lunt morgenbrød i morgen?

Skal jeg have gæster til boller vil jeg nok vælge at smøge ærmerne op selv.
Jeg brugte egentlig ligeså meget tid på at gå og glo ned i den for at se om
der skete noget, som jeg ellers bruger på at huske at ælte til tiden osv.
Det eneste jeg undgik var altså håndvask.

:Pia

Fra : Jens Olsen

Dato : 12-11-03 17:06

On Wed, 12 Nov 2003 16:28:56 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> . . .
>
>Brødene bliver terningformede.
>
>. . .
>
>:Pia

Hvor store hul/huller bliver der i brødet fra dejkrogene i
Melissamaskinen. I min OKI bliver det for stort.

Jens

Fra : Pia J

Dato : 12-11-03 17:16

> Hvor store hul/huller bliver der i brødet fra dejkrogene i
> Melissamaskinen. I min OKI bliver det for stort.

KrogEN er 4x6x2 cm. Brødet blev (dårligt hævet) 14x17 cm og 9 i højden.

:Pia