Maxtor 200GB harddisk problem
Fra : Anna

Dato : 28-11-03 10:11

Hej NG

Har lige købt en ekstern Maxtor 200 GB harddisk - jeg har formatteret
den "Mac OS Extended (journaled)" men nu får jeg frem at der er brugt
ca. 60 GB på disken. Har Panther et problem med at håndtere diske der er
større end 140 GB?

Hygge
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Anna

Dato : 28-11-03 14:34

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> den "Mac OS Extended (journaled)" men nu får jeg frem at der er brugt
> ca. 60 GB på disken. Har Panther et problem med at håndtere diske der er

Har netop formatteret disken igen - denne gang som Mac OS Extended, og
nu er godt 43 GB "brugt"... kan det virkelig være rigtigt?

Hvad er forskellen i øvrigt mellem journaled or alm. formatering?

Hvordan anvender jeg optimalt en 200 GB disk?

Mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-03 19:10

Hej Anna

Jeg svarer på begge mails her...

Anna wrote:
> [...]

Du skriver, det er en 200gb disk. - Hvordan er det målt? - ved 1000kb
eller ved 1024kb. Det er nemlig sådan, at de fleste firmaer opgiver 2
måleenheder, - at 1gb er lig med 1000kb, og 1gb er lig med 1024gb. Det
gør bl.a. både Maxtor, WD og Seagate, så fx. en 200gb er kun 200gb, hvis
det er målt efter at 1gb er lig med 1000kb. - Dvs., at en en disk
formatteret på Mac bruger 1024kb som måleenhed for 1gb, så reelt er din
disk kun på 195,215gb.

Så jeg tror ikke, det er Panther som sådan, der har problemet, men ved
enhver formattering vil der 'forsvinde' en større eller mindre del af
diskkapaciteten. - jo større disk, des mere forsvinder der. OS X bruger
også mere til formattering end OS 9.1/9.2.x. Jeg har fx. 2x 40gb Seagate
i den en af mine maskiner. Da jeg formatterede dem forsvandt der ca.
8,7gb fra hver disk

> Har netop formatteret disken igen - denne gang som Mac OS Extended, og
> nu er godt 43 GB "brugt"... kan det virkelig være rigtigt?

Som sagt, så forsvinder der en del ved formatteringen, men både 60gb og
43gb lyder lidt rigeligt. Normalt mener jeg, der 'forsvinder' ca.
14-15gb pr 100gb. Dels bruges det til selve formatteringsstrukren og
dels bruges det til driverpartitionen. - Og at Panther skulle bruge så
meget mere til driverprtitionen lyder lidt underlig for mig! - Normalt
ville jeg mene, atder n skulle forsvinde ca. 30gb, så den reelle
kapacitet vil være på ca. 165gb.

Har du et program, der kan checke for bad blocks? - Fx. Norton
DiskDoctor 7? - Der kan jo være fejl på disken, og svjh. blokerer Apples
Diskværktøj for bad blocks nu. Og da en 'block' er på 512bytes, så skal
der jo ikke mange til, før det løber op. - Hvis det viser sig, at der
_er_ bad blocks på den, så er det en 'bytter! - NB! med så stor en disk
vil det tag ogle timer at kontrollere den for bad block,så r gødtå
ettidsunt hvr d ikke skal bruge maskinen.

> Hvad er forskellen i øvrigt mellem journaled or alm. formatering?

Så meget er jeg endnu ikke inde i X, så jeg kan svare på det, så jeg
håber, der er en anden, der kan det...

> Hvordan anvender jeg optimalt en 200 GB disk?

Med så stor en disk ville jeg selv partitionere den i 2 eller 3
partitioner - alt afhængig af, hvad den skal bruges til. Hvis det er til
grafikfiler, så er jeg ikke så sikker på, at jeg vil partitionere, da
mange grafikfiler jo godt kan være temmelig store, men til generel brug
er en partitionering en god ting.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-03 19:56

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> Hvad er forskellen i øvrigt mellem journaled or alm. formatering?

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107249>

Jeg synes også, der bliver ædt en del af harddiskene, men ikke så meget,
som du nævner. Jeg har tænkt på, om det er journaling, der tager
pladsen. Det må nødvendigvis fylde noget, men om vi taler kilo-, Mega-
eller Gigabytes aner jeg ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Skovgaard

Dato : 28-11-03 20:30

> [...]
> som du nævner. Jeg har tænkt på, om det er journaling, der tager
> pladsen. Det må nødvendigvis fylde noget, men om vi taler kilo-, Mega-
Lige et lille link til forklaring af journaling så det kommer på plads.
derudover er jeg helt enig med Henrik, et par mega er forståeligt men
ikke mere.
link: http://www.afp548.com/Articles/Jaguar/journaling.html

--
Erik S KBH 2400
fjern et 0 i mailadressen ved svar

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 22:04

> Jeg har tænkt på, om det er journaling, der tager pladsen. Det må
> nødvendigvis fylde noget, men om vi taler kilo-, Mega- eller Gigabytes
> aner jeg ikke.

apples standard alokering til journalen er på ca 8MB uanset
diskstørrelse, med mindre man fifler med diskutil fra komadolinien
alokeres der ikke mere end de 8MB.

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 22:09

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> komadolinien

det er hvad de kalder deres shell i sydøstasien...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-11-03 23:47

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det er hvad de kalder deres shell i sydøstasien...

*LOL*

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-11-03 20:43

> [...]

> Hvad er forskellen i øvrigt mellem journaled or alm. formatering?
>
> Hvordan anvender jeg optimalt en 200 GB disk?

Hej Anna

Du må endelig ikke bruge Firewire 800 (externe HD), med panther!!
Du har sikkert selv læst det, men for en sikkerhedsskyld!

Apple har vist ikke fået løst problemet endnu.

Der har lige været en laaaang tråd om netop dit mærke, Maxtor, ca. 20
dg. tilbage.

Håber at du kan bruge det, men mon ikke nogle venlige sjæle sender en
kort og fyldestgørende opskrift på problemet!

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Anna

Dato : 29-11-03 08:37

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]

Mange tak for input'ene folks. I er for goe

Det er simpelthen det mest underlige problem jeg har haft hidtil. Da jeg
i går for sjov smed en fil over på disken sagde det "vupti" og så var
der lige pludselig 189 GB på den!

Harddisken ser ud til at fungere fint og jeg kender rigtig mange der har
gode erfaringer med Maxtor på trods af hvad der stod i tråden. Den her
er heldigvis heller ikke af den type der blev diskuteret i tråden

Øh, Hvad er det forresten for noget med FW800? Jeg kører jo på
powerbooken og mener kun at den understøtter FW400. Jeg bruger firewire
stikket til Harddisken (daisychained til ipoden) så jeg vil da gerne
høre lidt mere hvis der er grundlag for noget usikkert her? :-/

Ja 200 GB er meget, men når prisforskellen "kun" er ca. 500 kr på 80 GB
og 200 GB så synes jeg egentlig at de 500 kr er givet godt ud for lidt
mere fremtidssikring. Faktisk er der allerede 50 GB på den og jeg skal
til at lege med musikproduktion og det sluger jo virkelig nogle GB så
mon ikke det er det rigtige valg?

god weekend alle

Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-11-03 10:07

> [...]

> stikket til Harddisken (daisychained til ipoden) så jeg vil da gerne
> høre lidt mere hvis der er grundlag for noget usikkert her? :-/

Hej Anna

Der har været store problemer med at Panther, formatterede externe diske
som brugte Firewire 800, det er delvis ordnet, men mener at der stadig
manes til forsigtighed. Ja, det er jo kun aktuelt hvis du har FW 800.

Og Go´weekend til dig

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-11-03 22:23

> [...]

> den "Mac OS Extended (journaled)" men nu får jeg frem at der er brugt
> ca. 60 GB på disken. Har Panther et problem med at håndtere diske der er

Hvilken Mac bruger du disken på? Ældre Mac'er kan ikke håndtere diske
større end ca. 127 GB og derfor vil alt over dette være "væk".

Jeg er dog ikke sikker på, om det også gælder for eksterne FireWire
diske eller om begrænsningen kun ligger på interne diske.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-03 13:58

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvilken Mac bruger du disken på? Ældre Mac'er kan ikke håndtere diske
> større end ca. 127 GB og derfor vil alt over dette være "væk".

Er en G4/867 også en »ældre« mac?
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-12-03 14:08

Per Rønne - doesnt.work@spam.filter.invalid on 06/12/03 13:58 wrote:

> Er en G4/867 også en »ældre« mac?

Ja. De første Quicksilver modeller kan heller ikke håndtere interne diske
over 128GB. Og så er maskinen jo faktisk 2,5 år, så helt ny er den jo ikke
længere.

--
/peter

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-03 14:39

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Ja. De første Quicksilver modeller kan heller ikke håndtere interne diske
> over 128GB. Og så er maskinen jo faktisk 2,5 år, så helt ny er den jo ikke
> længere.

OK, så er det det der er forklaringen på at maskinen ikke kan håndtere
min nye 160 G harddisk. Måske skulle jeg flytte den over i en Windåse?

Harddisken kan kun bruges som en 128 G harddisk. Det hjælper ikke engang
at partitionere den.
--
Per Erik Rønne