Hjælp
Fra : Henning

Dato : 27-11-03 05:06

Kan em mac køre windowsprogrammer?
Omvendt, kan windows køre mac programmer?
Hvordan i alverden får man sådan en mac tilsluttet
internettet uden at ringe op til ens egen telefon, når
den er tilsluttet med adsl?

Hvilke programmer skal der i givet fald til for at
en windows baseret PC og en mac kan kommunikere
sammen?
( Det er en blondine, der har købt en bærbar appel
fordi hun syntes den så pæn ud med æblelogoet på låget )

MVH
Henning

Fra : Michael Holm

Dato : 27-11-03 10:11

Henning <h2m@madsen.invalid.mail.dk> wrote:

> Kan em mac køre windowsprogrammer?

Kun hvis du installeret et PC emaluerende software, såsom f.eks.
Virtual PC

> Omvendt, kan windows køre mac programmer?
Nope.

> Hvordan i alverden får man sådan en mac tilsluttet
> internettet uden at ringe op til ens egen telefon, når
> den er tilsluttet med adsl?

Det kommer an på hvilken Mac og hvilken adsl du har, men hos mig, har
jeg blot sat ethernet ledningen i min switch som igen er sat til min
adsl router (kunne godt havde sprunget switchen over hvis der ikke
skulle andre computere på)

Under netværk i SystemPreferences.. indstilles computeren til at få IP
via DHCP... så kører det

> Hvilke programmer skal der i givet fald til for at
> en windows baseret PC og en mac kan kommunikere
> sammen?

Hvis der er OS X på kan de godt tale sammen...

> ( Det er en blondine, der har købt en bærbar appel
> fordi hun syntes den så pæn ud med æblelogoet på låget )
>
> MVH
> Henning

fortæl lidt mere om hvilken mac og windows pc (hardware, styresystem
osv. )

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Henning

Dato : 27-11-03 23:49

Michael Holm wrote:
> Henning <h2m@madsen.invalid.mail.dk> wrote:

> fortæl lidt mere om hvilken mac og windows pc (hardware, styresystem
> osv. )

Det drejer sig om, nogle studerende, hvor alle kører med Windows baserede
PC'ere bortset fra omtalte dame, de har brug for at kunne sende f.eks. word
dokumenter til hinanden, når de laver projekter, kunne tage floppydisk
kopier
etc. etc.
Da hendes bærbare mac er nyindkøbt vil jeg tro, at den har det nyeste styre
system, men hun har vist ikke noget office program til den.

På nettet findes der mange hjemmesider, hvor man kan få oplysninger
om opsætning af windows-baserede PC'ere, er der nogen der har kendskab
til hjemmesider om opsætning af diverse ting med OS X?

Jeg har ikke haft en mac i hænderne siden commendore var PC'ernes
Rolls Royse, og jeg slev skippede min VIC 20, så jeg er på herrens mark,
når jeg prøver at hjælpe over telefonen.

Jeg har set at både microsoft og adobe har kontorpakker til mac,
så det må være muligt at de kan dele dokumenter mellem den og
de andres PC'ere. de arbejder bla. med powerponit fremlæggelser.

Tak for de oplysninger jeg allerede har fået.

MVH
Henning

Fra : Michael Holm

Dato : 28-11-03 01:43

> [...]

> Da hendes bærbare mac er nyindkøbt vil jeg tro, at den har det nyeste styre
> system, men hun har vist ikke noget office program til den.

kun hvis hun har købt det med ved siden af, men hvis der er 10.3 på så
kan Text Edit læse og gemme wordfiler (hvis de ikke er meget avanceret)
Hvis hun har Appleworks på kan den også.

Hvis der kun er 10.2 på kan hun bestille 10.3 for 157 kr. over nettet
(hos apple.dk)
på 10.2 kan Appleworks hjælpe hende :)

> På nettet findes der mange hjemmesider, hvor man kan få oplysninger
> om opsætning af windows-baserede PC'ere, er der nogen der har kendskab
> til hjemmesider om opsætning af diverse ting med OS X?

der er jo ikke så meget at sætte op og ud bliver nødt til at få
hende til at komme med lidt oplysn. om hardware og styresystem
apple.dk er måske et godt sted at starte, de har udmærket support sider.
+ du kan læse om styresystemets smarte ting :
http://www.apple.com/dk/macosx/

> [...]
> så det må være muligt at de kan dele dokumenter mellem den og
> de andres PC'ere. de arbejder bla. med powerponit fremlæggelser.

uden problemer (for det meste)

Fra : Henning

Dato : 28-11-03 10:46

Michael Holm wrote:
> [...]

> apple.dk er måske et godt sted at starte, de har udmærket support
> sider. + du kan læse om styresystemets smarte ting :

Jeg siger mange tak.
Blev noget klogere på hvad jeg skal spørge hende om og hvordan
jeg kan hjælpe hende videre.

MVH
Henning

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-03 12:39

> [...]

> sammen?
> ( Det er en blondine, der har købt en bærbar appel
> fordi hun syntes den så pæn ud med æblelogoet på låget )

Du har allerede fået hjælp, og hvis du uddyber lidt, kan du nok få mere
specifik hjælp. Du lyder så forundret og skeptisk. En Macintosh er en
computer ligesom alle andre. Og den kan stort set det samme. På samme
måde er en Fiat, en Ford og en Ferrari alle sammen biler. Og i praksis
kommer du lige hurtigt og lige tørskoet til arbejde hver morgen i dem.
Der er såmænd ikke så meget hokus-pokus ved en Mac.
Men der er da ting, der er Windows-specifikke, og som ikke kan
køre på en Mac. Der er også ting, der er Mac-specifikke og ikke kan køre
på Windows. De er bare ikke så udbredte, og slet ikke her i landet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-11-03 16:38

> [...]
> køre på en Mac. Der er også ting, der er Mac-specifikke og ikke kan køre
> på Windows. De er bare ikke så udbredte, og slet ikke her i landet.

Undskyld, men løser Panther ikke problemet, nu hvor man tilsyneladende
både kan koble PC og Mac på uden sværdslag?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge