DIVX encoding under iMovie (HJÆLP!)
Fra : KJ

Dato : 26-11-03 12:21

Jeg sidder og leger med opdagede video sekvenser, som skal gøres
tilgængelige på en hjemmeside for mac/win/linux brugere.

Efter forskellige forsøg er valget faldet på divx formatet. Det kan
afspilles på alle platforme uden de helt store besværligheder, og
kvaliteten er tilsyneladende ret høj i forhold til, hvor meget klippene
fylder. Det med kvaliteten er vigtigt for netop disse klip.

..mov formatet er overvejet, men det kræver quicktime, og her har linux
brugerne lidt et problem. mp4 virker tilsyneladende, men det er ikke
lykkedes at lave en god nok kvalitet uden at filstørrelsen vokser meget.

Nu er problemet blot, at når jeg i iMovie vælger at eksportere til DIVX
med standard indstillinger, så er der problemer med kvaliteten, når der
sker hurtige bevægelser. Billedet bliver helt stribet der, hvor
bevægelsen sker, og det ser ikke for godt ud. Jeg har prøvet med DIVX
5.05 og 5.1 installeret samt med forskellige ændringer i indstillingerne
til DIVX formatet, men det ændrer ingenting.

Her er et eksempel: http://www.cetus.dk/temp/test.avi

Er det virkelig en fejl i encoderen? Problemet optræder ikke, hvis jeg
eks. eksporterer til mpeg4 formatet.

Optagelsen kommer fra et alm. DV kamera, og er overført via firewire.
Den eneste alternative kilde jeg har, er mit Canon S45, hvorfra jeg kan
importere mov filer. Det ser ikke ud som om, der kommer striber her,
hvis jeg laver den samme eksport, men kvaliteten er væsentlig dårligere,
så det er svært at sige.

Næste skridt kunne så være at prøve at hælde data fra iMovie ud i et så
ukomprimeret format som muligt, og så lade et PC program som VirtualDOB
foretage komprimeringen, men det er dælme ikke nemt at få iMovie til at
levere noget, som PC programmerne kan spise. Nogen ideer?

Et andet problem jeg har oplevet er, at hvis jeg vil eksportere divx fra
noget video jeg har klippet sammen ud fra Canon S45 kameraet, så er jeg
ikke interesseret i at lave opløsning og fps større end kameraet har
optaget (320x240 @15fps). Men selv om jeg vælger "portable profile"
under iMovie DIVX export og sætter størrelse og fps, så eksporterer
iMovie alligeve i standard størrelse og fps.

Er der i det hele taget nogen, som kender til seriøse kilder på nettet,
hvor man kan blive klogere på formater, codecs, hvad der normalt bruges
til hvad, og hvilke indstillinger der anbefales (ikke kun iMovie)

KJ

Fra : Michael Holm

Dato : 26-11-03 15:33

KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> Her er et eksempel: http://www.cetus.dk/temp/test.avi

Dejligt at se aikido i test.avi'en Træner du selv og hvor?
(er det yoshinkan ?)

er der lyd på klippet hos dig ? kunne afspille den i MPlayer, men uden
lyd

> [...]
> hvor man kan blive klogere på formater, codecs, hvad der normalt bruges
> til hvad, og hvilke indstillinger der anbefales (ikke kun iMovie)

http://www.fcf.dk/

er et godt forum (final cut pro )

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : KJ

Dato : 26-11-03 18:04

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Dejligt at se aikido i test.avi'en Træner du selv og hvor?
> (er det yoshinkan ?)

Med fare for at blive dømt off topic, så er det aikikai trænet i Reishin
Dojo http://www.reishindojo.dk Faldene udføres af vores sensei - der
ivørigt også er mac bruger

Vil du snakke mere, er du velkommen på irc.kollegienet.dk 6667 #aikido,
hvor nogle af klubbens medlemmer hænger ud.

> er der lyd på klippet hos dig ? kunne afspille den i MPlayer, men uden
> lyd

Jeg har strippet lyden, så det forklarer sagen

Tak, jeg kigger lidt der.

KJ

Fra : Michael Holm

Dato : 26-11-03 18:14

KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> Med fare for at blive dømt off topic, så er det aikikai trænet i Reishin
> Dojo http://www.reishindojo.dk Faldene udføres af vores sensei - der
> ivørigt også er mac bruger

Du må være ny i gruppen her så længe ordet mac er nævnt et perifert
sted i tråden, findes off tropic ikke :)

> Vil du snakke mere, er du velkommen på irc.kollegienet.dk 6667 #aikido,
> hvor nogle af klubbens medlemmer hænger ud.

Dejligt at opdage endnu en aikido dojo ! (med mac folk:)
følger selv med over i (et lidt stille gruppe) dk.sport.kampsport

> Jeg har strippet lyden, så det forklarer sagen

ok !

> Tak, jeg kigger lidt der.

Man kan faktisk også finde en del ting inde hos apple selv
http://www.info.apple.com/dkda/imovie/

og deres forum:
http://discussions.info.apple.com/WebX?14@@.ee6bcd9

Fra : KJ

Dato : 26-11-03 18:34

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Dejligt at opdage endnu en aikido dojo ! (med mac folk:)
> følger selv med over i (et lidt stille gruppe) dk.sport.kampsport

Man er da nødt til at kunne forsvare sig mod fysiske overgreb. Tænk på
alle de Windows brugere ude i samfundet, de må da være helt ude i
hegnet, når de vælger at bruge sådan noget skrammel, så man kan aldrig
vide sig sikker...

> Man kan faktisk også finde en del ting inde hos apple selv
> http://www.info.apple.com/dkda/imovie/
>
> og deres forum:
> http://discussions.info.apple.com/WebX?14@@.ee6bcd9

Har kigget lidt der, og der er ikke rigtig noget at komme efter
desværre.

KJ

Fra : Jesper

Dato : 27-11-03 00:07

> [...]

> hvor man kan blive klogere på formater, codecs, hvad der normalt bruges
> til hvad, og hvilke indstillinger der anbefales (ikke kun iMovie)

Der er 2 højkomprimerede formater du kan bruge til at distribuere dine
film til brugere på mac/win/linux: .MP4 og DivX i .AVI container.

DivX er et MPEG-4 format, ligesom XViD, 3ivx og Apples MPEG-4. Apples
MPEG-4 er en dårlig kompressor fordi den mangler en masse af de
avancerede kompressionsmetoder der anvendes i de andre codec. Du kan
regne med at kunne komprimere dit materiale til et sted mellem 0,125 og
0,25 bpp (bits per pixel), alt afhængig af hvilket MPEG-4 codec du
vælger, indstillerne i disse og dit materiales beskaffenhed.

Et stort billede kan klemmes sammen væsentligt mere end et lille
billede, fordi den spatiale kompression er bedre. En høj framerate kan
komprimeres væsentligt bedre pr frame end end lav framerate fordi den
temporale kompression er bedre. Film med mange mørke scener komprimeres
bedre end film med lyse scener.
Jeg vil foreslå 3ivx D4 4.5, som er en quicktime plugin, komprimér
billedet i 3ivx og lyd i AAC, exportér den QuickTime video du får ud af
det til .MP4 med passthrough både for billede og lyd. Slå alle
kvalitetsindstillingerne til under Advanced Options. Vælg Dual Pass
First Pass og anden gang Dual Pass Second Pass, og her vælger du Highest
Quality. Du beregner bpp på flg. måde:

1024 x bitrate (kbit)
_________________________________________________ = bpp
højde(pixels x bredde(pixels) x framerate (fps)

Den .MP4 der kommer ud af det kan ikke afspilles i QuickTime, fordi
Apples MPEG-4 demuxer ikke vil røre matieriale der ikke er Simple
Profile MPEG-4 med en ildtang!

Den kan derimod glimrende afspilles i vlc som findes til både Windows,
MacOS X og Linux.

Hvis filmen også skal kunne afspilles i MacOS 9 under QuickTime skal
MPEG Quantizer slås fra, men så skal bpp sættes i op for at opnå samme
kvalitet.

global village idiots. - Paul Ginsparg.