Staten og Windows
Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-11-03 03:40

På Statens Arkivers hjemmeside:
http://www.arkivalieronline.dk/Faq/Default.htm

kan man blandt andet læse:
"Browser
Statens Arkiver har kun udført forsøget med Microsoft Internet Explore 5
& 6. Der vil ikke blive testet i andre browsere, mens forsøget løber.

Styresystem
Statens Arkiver har kun udført forsøget i et windows miljø. Der vil ikke
blive testet i andre styresystemer, mens forsøget løber. "

For at det ikke skal være løgn, har man valgt at indscanne landets
kirkebøger i TIFF FAX GRP 4, et format som kræver et plugin i folks
browser.

Er jeg den eneste, som sidder med skrivekløe.

Har allerede sendt denne:
------------klip-----------
Troede ikke det fandt sted længere. At en statsinstitution kan tillade
sig at fravælge alle andre end et firmas løsninger.
Der er absolut ingen som helst problemer i at lave internetsider, som
kan læses af alle standard browsere på alle gængse styresystemer.
At kræve eet bestemt styresystem, og en bestemt browser, som
adgangskrav, for overhovedet at kunne benytte faciliteterne, bringer
tanker om for længst hendengange totalitære starter frem på nethinden.
Oven i købet vælger I et specielt format; TIFF FAX GRP 4, i stedet for
at anvende et alment udbredt format, som PDF. Et format som kan læses at
alle styresystemer, ganske gratis.
Med håbet om en snarlig ændring
Preben Bødker Nielsen
------------klip-----------

PS
Vores fantastiske Safari, er naturligvis ligeglad med al deres snak om
Windows og plugins. Den åbner bare tiff'en i et vindue

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Anna

Dato : 24-11-03 07:35

> [...]
> Vores fantastiske Safari, er naturligvis ligeglad med al deres snak om
> Windows og plugins. Den åbner bare tiff'en i et vindue

Jeg må sige at jeg ikke er spor spor overrasket. Jeg havde selv et
gigantisk problem da jeg for nogle måneder siden blev færdiguddannet og
skulle registere mit CV på Jobnet.dk (AF's hjemmeside).... det funker
KUN på Windoze! At AF på den måde kan diktere browserbrug er grotesk -
jeg fik at vide at jeg kunne "opsøge et af landets biblioteker hvis jeg
havde et kompatibilitetsproblem"... Er Apple blevet et
"kompatibilitetsproblem" nu? Hmmmmmmmmmmm... Det er skuffende

Anna

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-11-03 09:25

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> havde et kompatibilitetsproblem"... Er Apple blevet et
> "kompatibilitetsproblem" nu? Hmmmmmmmmmmm... Det er skuffende

Jeg ved ikke om de har gjort noget ved det, men det virker altså nu på
Safari Panter.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 24-11-03 09:32

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Jeg ved ikke om de har gjort noget ved det, men det virker altså nu på
> Safari Panter.

Ov jo det kan jeg da også se Perfekt... Det var da gode nyheder

Anna

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-11-03 09:55

David Blangstrup wrote:

> Jeg ved ikke om de har gjort noget ved det, men det virker altså nu på
> Safari Panter.

***FORSIDEN*** på jobnet.dk validerer til xhtml 1.1 !!!
Det er første gang jeg ser den doctype hos det offentlige !?!
Desværre, så bliver siden sendt med Content-Type: text/html hvilket
ifølge standarden er så afgjort forbudt. Den skulle have været
applikation/xhtml+xml, men så ville IE ikke have været i stand til at
vise siden overhovedet !!!

Dog er der nogle problemer med deres javascript, idet disse er
kommenteret ud ved brug af html kommentarer. Det er farligt, idet
browseren så har lov til totalt at ignorere scriptet. javascript *skal*
derimod anbringes i en CDATA-sektion for at undgå alvorlige problmer.

Det er lidt mere problematisk når man kommer længere ind i systemet.
De bruger frames. Problemet med frames er at man ikke både kan overholde
standarderne og samtidig have pæne sider. De 'fejl' der synes at være er
så absolut tilgivelige i den forbindelse.

Undersiderne i framset synes også næsten at validere
- de har konsekvent glemt at erklære typen for javascript
- der mangler mange steder en alt-attribut for billeder
- '&' i url-er er ikke entitets-kodede

Deres sider er konsekvent kodet sådan, at IE6 opfører sig som IE5 og er
gået i quirks-mode.

De bruger : Server: Microsoft-IIS/5.0 ; X-Powered-By: ASP.NET

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-11-03 11:23

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> ifølge standarden er så afgjort forbudt. Den skulle have været
> applikation/xhtml+xml, men så ville IE ikke have været i stand til at

Jeg har også content-type (se sig) på min xhtml 1.1 - og den validerer
på w3c?

> [...]
> browseren så har lov til totalt at ignorere scriptet. javascript *skal*
> derimod anbringes i en CDATA-sektion for at undgå alvorlige problmer.

Det har jeg heller ikke, og det validerer?

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-11-03 12:41

David Blangstrup wrote:

> Jeg har også content-type (se sig) på min xhtml 1.1 - og den validerer
> på w3c?

Content-Typen fra *serveren* har ikke noget med at gøre om hvorvidt et
dokument validerer eller ej. Den har kun noget at gøre med hvordan
browseren behandler din web-side. Sender du xhtml som text/html bliver
det behandlet i quirks mode af samtlige browsere - dvs som html med
mærkværdige fejl. Du skal være opmærksom på, at der er forskel på
hvilken Content-Type du specificerer i et <meta>-tag i dit
xhtml-dokument, og hvilken Content-type som *serveren* sender det med i
http-headeren.

> Det har jeg heller ikke, og det validerer?

Det *er* korrekt xhtml, det er bare forkert brugt.
På samme måde som du kan bygge en nonsens-sætning op i f.eks dansk og
overholde de grammatiske regler, men alligevel have sagt noget nonsens
(godt nok en grov sammenligning, men alligevel). En validering kan kun
se om du har overholdt de rent formelle regler - ikke om du har brugt
disse på en meningsfuld måde.

prøv at kigge på linkene i mit svar i tråden
'Hvilken webserver ? xhtml?'
de forklarer i detaljer hvilke problmer der er med at bruge xhtml i
dagens browsere - især IE

prøv at kigge på kildekoden og kommunikationen mellem server og browser
på linket i min sig

Jeg får kun en '404 ikke fundet' på denne URL
http://david.blangstrup.dk/

forsiden på http://www.blangstrup.dk/ validerer ikke
1) mangler doc-type erklæring
2) ingen bogstavtype kodning er angivet
3) der er stavefejl i parametrene
4) der er 'ulovlige' parametre
5) de 'ulovlige' - og de fleste andre - kan flyttes ud i stylesheet'et

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-11-03 13:22

> [...]

> 3) der er stavefejl i parametrene
> 4) der er 'ulovlige' parametre
> 5) de 'ulovlige' - og de fleste andre - kan flyttes ud i stylesheet'et

Åh undskyld, min sig var forældet - nu er den rigtig!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 04:16

http://blangstrup.org/

GET / HTTP/1.1
Host: blangstrup.org
Accept-Encoding: gzip,deflate
Accept-Charset: ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
Keep-Alive: 300
Connection: keep-alive
Referer: http://blangstrup.org/
Cookie: dvd=1
Pragma: no-cache
Cache-Control: no-cache

HTTP/1.x 200 OK
Date: Tue, 25 Nov 2003 02:12:35 GMT
Server: Apache/1.3.27 (Unix) PHP/4.3.1

Dette er kommunikationen mellem Mozilla og din server - med lidt
liniebrud og formattering af den

---
Jeg prøvede at tolke din side som application/xhtml+xml
Det går ganske fint i både Mozilla og Safari.

!MEN! dine javascripts synes ikke at virke længere i nogen af de to
browsere. Dette skyldes sandsynligvis at du har brugt html kommentarer
rundt om dine javascripts i stedet for CDATA. Jeg vil lege videre med
dette på et andet tidspunkt

Desuden er der problemer med dine karakter enkodninger. xhtml/xml kender
nemlig ikke til mere end 4 af disse, så derfor kan man f.eks ikke
benytte &nbsp; men skal bruge den hexadecimale kodning af disse.

Jeg har leget med det, og du kan finde min lettere tilrettede version
her: http://mozilla.mathiesen.info/blangstrup.xhtml

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-11-03 09:07

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Jeg har leget med det, og du kan finde min lettere tilrettede version
> her: http://mozilla.mathiesen.info/blangstrup.xhtml

Nej, hvor fedt, Bjarne! Kalenderen har dog stadig &nbsp; i sig, hvis det
ikke bare er browseren, der læser sådan og kalenderen er blevet
pænere, men alt for bred til at være i menuen? Skal jeg selv finde hvad
du har rettet, eller...? Hvorfor er overskrifterne ikke mere grå?
Det ville være rigtigt sejt at kunne køre application/xhtml+xml som du
siger er korrekt, men så kan Windows IE brugere ikke se min side, siger
du? Og det er der ikke noget at gøre ved? På den anden side er det vel
ikke så sejt at browsere læser min side i quirks mode, eller kan det
være ligemeget?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 09:53

David Blangstrup wrote:

> [...]
> du? Og det er der ikke noget at gøre ved? På den anden side er det vel
> ikke så sejt at browsere læser min side i quirks mode, eller kan det

Læs mine indlæg i tråden 'Hvilken webserver ? xhtml?'

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-11-03 09:15

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Jeg har leget med det, og du kan finde min lettere tilrettede version
> her: http://mozilla.mathiesen.info/blangstrup.xhtml

Åh, nu er jeg med, du viser mig hvordan den læses i xhtml/xml... kan du
forklare mig, hvordan jeg bruger Cdata rundt om mine javascripts?

Er er lige en der kan stange mig den hexidecimale kodning af &nbsp;
?
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 09:59

David Blangstrup wrote:

> [...]
> forklare mig, hvordan jeg bruger Cdata rundt om mine javascripts?
>
> Er er lige en der kan stange mig den hexidecimale kodning af &nbsp;

BBEdit har både de hexadecimale kodninger og CDATA indbygget
Ellers så er referencerne :

http://unicode.org/
http://www.webstandards.org/learn/askw3c/dec2002.html
http://www.w3.org/TR/REC-html40/charset.html
http://www.w3.org/International/O-charset.html

Jeg vil fjerne html kommentarerne omkring dine javascripts i aften/nat.
Og så må vi se hvad der *så* sker Jeg har ikke adgang til en
nyhedsserver i dagtimerne, så jeg det må lige vente.

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-11-03 12:33

> [...]

> Og så må vi se hvad der *så* sker Jeg har ikke adgang til en
> nyhedsserver i dagtimerne, så jeg det må lige vente.

æh, Bjarne, jeg er ikke så vild med BBEdit (DDL=Det Dyre Lokum) og jeg
har læst en af artikler og fået ondt i håret - kan du ikke bare fortælle
mig, hvordan jeg anvender CDATA?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 23:02

David Blangstrup wrote:

> æh, Bjarne, jeg er ikke så vild med BBEdit (DDL=Det Dyre Lokum) og jeg
> har læst en af artikler og fået ondt i håret - kan du ikke bare fortælle
> mig, hvordan jeg anvender CDATA?

<script type="text/javascript">
// <![CDATA[

// ]]>
</script>

Og det gælder både for indlejrede javascript såvel som indlejrede
stylesheets.

Men den 100% sikre måde at undgå 'ballade' på er at have både alle
javascripts såvel som alle stylesheets i externe filer. Så skal man
heller ikke bruge CDATA-sektioner nogen af stederne - hverken i sit
xhtml dokument eller i de externe filer

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 23:31

David Blangstrup wrote:

> æh, Bjarne, jeg er ikke så vild med BBEdit (DDL=Det Dyre Lokum) og jeg
> har læst en af artikler og fået ondt i håret - kan du ikke bare fortælle
> mig, hvordan jeg anvender CDATA?

Men ellers er det generelle trick, der sender 'Application/xhtml+xml'
til de browsere, der kan forstå det, og 'text/html' til alle andre,
sådan her:

<?php
if ( stristr($_SERVER["HTTP_ACCEPT"],"application/xhtml+xml") )
{ header("Content-type: application/xhtml+xml"); }
else { header("Content-type: text/html"); }
?>

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-11-03 09:20

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Jeg prøvede at tolke din side som application/xhtml+xml
> Det går ganske fint i både Mozilla og Safari.

Det her er altså, hvad der skal i headeren?:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="blangstrup_files/weblog.css" />
<link rel="shortcut icon" href="http://blangstrup.org/favicon.ico" />

....er det i denne udgave, uden meta-tag med encoding, at Internet
Explorer står af, eller er det bare sådan, det skal se ud?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 09:29

David Blangstrup wrote:

> [...]
>
> ...er det i denne udgave, uden meta-tag med encoding, at Internet
> Explorer står af, eller er det bare sådan, det skal se ud?

links:
http://www.hixie.ch/advocacy/xhtml
http://devedge.netscape.com/viewsource/2003/xhtml-style-script/
http://www.xml.com/lpt/a/2003/03/19/dive-into-xml.html
http://www.webmasterworld.com/forum83/652.htm
http://www.vandervossen.net/2003/07/ie_unsupported
http://dhtmlkitchen.com/js/measurements/index.jsp

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-11-03 21:14

> [...]

> browsere. Dette skyldes sandsynligvis at du har brugt html kommentarer
> rundt om dine javascripts i stedet for CDATA. Jeg vil lege videre med

Jeg har lige renset min side for javascripts, jeg behøvede dem virkelig
ikke. Men prøver jeg at sætte den header på, du har sat op, får jeg en
php fejl-melding - og intet andet vises!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 23:15

David Blangstrup wrote:

> Jeg har lige renset min side for javascripts, jeg behøvede dem virkelig
> ikke. Men prøver jeg at sætte den header på, du har sat op, får jeg en
> php fejl-melding - og intet andet vises!

***BANDER***
<?php header("Content-Type: application/xhtml+xml"); ?>
Der manglede lige et ';' & et stort bogstav

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 00:28

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> ***BANDER***
> <?php header("Content-Type: application/xhtml+xml"); ?>
> Der manglede lige et ';' & et stort bogstav

Æh... kunne du vise mig det samlet? Jeg har jo en
<?php include("pm_inc.php");?>
øverst på alle mine dokumenter i pMachine.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 00:42

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Æh... kunne du vise mig det samlet? Jeg har jo en
> <?php include("pm_inc.php");?>
> øverst på alle mine dokumenter i pMachine.

Hvis jeg gør det her:

<?php include("pm_inc.php");?>

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

<head>
<title>Illustreret Tidende</title>
[...]
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="weblog.css" />
<link rel="shortcut icon" href="http://blangstrup.org/favicon.ico" />

</head>

får jeg det her:

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
/hotel/blangstrup_org/WWW/index.php on line 3

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 02:03

David Blangstrup wrote:

> Hvis jeg gør det her:
>
> <?php include("pm_inc.php");?>
> <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
>
> Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
> /hotel/blangstrup_org/WWW/index.php on line 3

læg mærke til hvad der er fælles for de to linier jeg har ladet stå
tilbage : de starter *begge* med '<?' !!! Nu er det sådan, at der findes
en kort/doven udgave at php start-tag'et, hvor man kan nøjes med at
skrive '<?'. PHP prøver med andre ord, at fortolke xml linien, hvilket
selvfølgelig går galt

Der er mindst to udveje:
1) i php.ini findes der følgede linie
short_open_tag = On
hvor du selvfølgelig skal ændre 'On' til 'Off'
2) Hvis du bruger virtuelle hosts, så kan du tilføje denne linie:
php_value short_open_tag "Off"
Den fungerer også i httpd.conf
3) man kan muligvis (!ikke! testet) indsætte
php_value short_open_tag "Off"
i en .htaccess fil

Og så skal du selvfølgelig lige sikre dig, at der ikke er nogen steder i
dine scripts hvor du *virkelig* bruger php short open tags

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 09:24

> [...]

> Og så skal du selvfølgelig lige sikre dig, at der ikke er nogen steder i
> dine scripts hvor du *virkelig* bruger php short open tags

Mange tak, Bjarne, det er utrolig dejligt at du gider gøre dig al den
umage! De her løsninger indebærer, at jeg går ind på serveren, og da
jeg ikke har min egen mere, er jeg blevet lidt mere usikker på, om jeg
overhovedet kan gøre det. Der er ikke andre udveje?
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 10:37

> [...]

> jeg ikke har min egen mere, er jeg blevet lidt mere usikker på, om jeg
> overhovedet kan gøre det. Der er ikke andre udveje?

Det virker jo faktisk fantastisk indviklet at få xhtml 1.1 ikke at
render i quirks mode som du siger, men normalt. Kan det virkerlig passe?
Også at selve headeren <?xml etc. så nemt kan tages for php? Det må alle
da rende ind i, det problem, og man kan jo ikke sætte alle servere til
short_open_tag off??? Jeg bliver mere og mere mystificeret. Selv en
xhtml nørd som Jonas Voss er det, ikke Jonas?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 11:36

David Blangstrup wrote:

> [...]
> short_open_tag off??? Jeg bliver mere og mere mystificeret. Selv en
> xhtml nørd som Jonas Voss er det, ikke Jonas?

"short open tags" kan slås fra/til for hver enkelt virtuel server.
Hvis man har sat sin Apache server rigtigt op, kan man faktisk have en
hel httpd.conf + php.ini for hver enkelt site/kunde/VirtualHost. Det
betyder også, at du kan specificere, at alle *.xhmtl filer skal serves
som application/xhtml+xml uafhængigt af alle de andre kunder/sites. Det
er det, jeg har gjort med mine mozilla-sider: der er knyttet
application/xhmtl-xml til endelsen *.xhtml, og *.xhmtl er desuden
knyttet til php, så de bliver parset af php. Og php sender som standard
sit output ud som application/xhtml+xml.

De andre sites, jeg har på min maskine, har helt andre opsætninger.

Problemet er mangfoldigt:
1) IE6 - som sædvanlig
2) du vil også have php

Rent faktisk, så anbefaler jeg !!!IKKE!!! at bruge xhtml, med mindre man
!virkelig! har brug for den rene xml-afdeling af det. Der er simpelthen
!for! mange problemer med at få det til at spille ordentligt med alle
browsere, så indtil videre anbefaler jeg html 4.01 - med mindre man kan
tillade sig at være totalt ligeglad med IE og andre browsere, der ikke
kan håndtere application/xhtml+xml

På mine egne !helt! personlige sider kan jeg tillade mig dette.
Mine mozilla-sider fungere f.eks ikke i nogen version af IE. Hvis man
kommer til dem med en browser, der ikke forstår application/xhtml+xml,
får man bare en 'sorry'-side skrevet i html 4.01 strict. Endvidere, så
er det min plan at bruge dem til at lege med xml og de mere avancerede
dele af xhtml. Desuden er det også lidt at en personlig protest over den
dårlige understøttelse af xhmtl i IE6

Ellers laver jeg websider til alle andre i html 4.01, men forbereder dem
bedst muligt til en hurtig opgradering. Hvilket vil sige, at jeg bruger
flest mulige af de kodningspraksiser, der er krav i xhtml. Du kan f.eks
godt sætte CDATA sektionen ind i indlejrede javascripts og stylesheets
på den måde, jeg har angivet - selv under html 4.01, fordi de *samtidig*
er kommenteret ud med javascript kommentarer.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 11:08

David Blangstrup wrote:

> [...]
> jeg ikke har min egen mere, er jeg blevet lidt mere usikker på, om jeg
> overhovedet kan gøre det. Der er ikke andre udveje?

Er ikke helt uselvisk
Jeg lærer selv en ting eller to på vejen

hmmmm ...
Der er også denne mulighed:
http://dk2.php.net/manual/en/function.ini-set.php
dvs: $oldValue = iniset("short_open_tag","Off");
Jeg garanterer !ikke! at det virker. Det er noget, jeg ikke har testet.
Men den skal så anbringes som noget af det første i dit script.

Problemet med dette er:
-- hvornår bliver denne funktion udført
det sker jo inden i et script, så scriptet er jo allerede startet.
derfor kan det ikke have virking for det pågældende script
-- virkeområdet (scopet) et det enkelte script
Jeg er usikker på, om scopet er hele xhml documentet med alle scripts
eller bare området mellem et enkelt sæt '<?php ?>'

Jeg må indrømme, at jeg ikke gider eksperimentere med dette lige nu

Hvis du ikke har adgang til httpd.conf, en httpd-virtuel conf section,
eller php.ini, er dit bedste bud .htaccess

..htaccess har den fordel at den kan modificeres dynamisk medens
ændringer i de to andre kræver genstart af serveren.

Alternativet er at udelade xml-deklarationen.
Det *er* tilladt !hvis! man bruger utf-8, da standarden siger, at hvis
der ikke er en xml-deklaration, så er default utf-8.

tænker mig lige lidt om ...
Man kunne jo også lige modificere mit generelle Content-type script:
<?php
if ( stristr($_SERVER["HTTP_ACCEPT"],"application/xhtml+xml") )
{ header("Content-type: application/xhtml+xml");
print('<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>'); }
else { header("Content-type: text/html"); }
?>
og så droppe at have xml-deklarationen i selve xhtml-filen
Det vil så også løse problemet med at IE6 går i quirks mode
Men for at undgå at IE6 går i quirks mode må der !!!INTET!!! være førend
doc-type deklarationen - ikke engang en tom linie er sikker
Ovenstående stump script skal indsættes !allerførst! i din 'pm_inc.php'

Så du !skal! have det sådan her:
<?php include("pm_inc.php");?><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML
1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
for at være rimeligt sikker på at undgå problemer med IE6

Problemet med dette er så, at hvis du senere vil lege med mere avanceret
xhtml+xml så har du igen problemet

Kan du ikke lige få dem der hoster dig til at proppe
php_value short_open_tag "Off"
ind i din <VirtualHost> afdeling???
De skal så godt nok lave en genstart af serveren, men det burde ikke
være et stort problem. Det er noget, man alligevel skal gøre, hver gang
man får en ny kunde. Med mindre de altså bruger .htaccess til at
definere deres kunder, men det tror jeg ikke at de gør ... det vil være
for stor en belastning for serveren.

[note til mig selv:
må snart se at få sat mig ordentligt ind i RewriteEngine]

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 12:08

> [...]

> xhtml+xml så har du igen problemet
>

> Kan du ikke lige få dem der hoster dig til at proppe

Problemet er vel så, at hvis pMachine er fyldt med php shorttags er jeg
virkelig på den!

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 12:44

David Blangstrup wrote:

> Problemet er vel så, at hvis pMachine er fyldt med php shorttags er jeg
> virkelig på den!

Korrekt
Men det må pMachines support jo så kunne oplyse dig om.
Eller du kan lave en tekst-søgning i pMachines filer efter de følgende
to tags '<? ' & '<?=' som er de to afarter af php short tags

På et eller andet tidspunkt må du foretage nogle valg mth hvilke
browsere du vil understøtte, i hvilken grad du vil overholde
standarderne, hvilke lovlige 'tricks' du vil benytte for at komme udenom
diverse begrænsninger etc etc etc

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 13:17

> [...]

> Eller du kan lave en tekst-søgning i pMachines filer efter de følgende
> to tags '<? ' & '<?=' som er de to afarter af php short tags

Jeg har spurgt på pMachine forum, og jeg har søgt i content, men
søgningen er for generel. Jeg har også en lumsk anelse om, at jeg har
øjnet en række <? doven php tags i diverse scripts...

> [...]
> browsere du vil understøtte, i hvilken grad du vil overholde
> standarderne, hvilke lovlige 'tricks' du vil benytte for at komme udenom

Det er jo til at få grå hår i hovedet af! Hvis jeg bare kører som
nu, hvad så? Ryger MIE i quirks mode, og hvordan ser det egentlig ud?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 14:17

> [...]

> Det er jo til at få grå hår i hovedet af! Hvis jeg bare kører som
> nu, hvad så? Ryger MIE i quirks mode, og hvordan ser det egentlig ud?

Eller er det Safari, der går i quirks mode...?
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 14:33

David Blangstrup wrote:

> Det er jo til at få grå hår i hovedet af! Hvis jeg bare kører som
> nu, hvad så? Ryger MIE i quirks mode, og hvordan ser det egentlig ud?

Grå hår: korrekt med mindre man som jeg har Alopecia Universalis

MSIE6 ryger i quirks mode med mindre doc-typen står på den aller-aller
første linie. Endvidere bliver dine pæne xhtml sider behandlet som en
afart af html 4.01, da du er nødt til at sende dem som text/html for at
MSIE (alle versioner) vil have noget med dem at gøre.

Quirks mode for MSIE6 = MSIE5.5 incl fejlene i DOM boxmodellen.
Hvordan det kommer til at se ud har jeg ingen anelse om.
Du må finde en eller anden med en PC eller installere VirtualPC på en
Mac. Se endvidere : How to Install Multiple Versions of IE on Your PC
http://www.webmasterworld.com/forum21/6561.htm
http://www.insert-title.com/web_design/?page=articles/dev/multi_IE

Efter min mening er xhtml meget meget overvurderet grundet den manglende
støtte til den i MSIE. Og du kan opnå 99% af den normalt brugte xhtml
funktionalitet og kodningspraksis i html 4.01. Der er !meget! væsentlige
forskelle i hvordan xhtml skal behandles i forhold til html, og det har
en tendens til at kunne gå godylt galt hvis du behandler xhmtl som html.
Under xhtml kan og bør man f.eks sætte css på html-tagget. Det har jeg
benyttet på min mozilla-side, og det er noget, der vil gå galt, hvis de
bliver fortolket som html.

De links, jeg postede tidligere, går meget mere i dybden med denne
diskussion. Det er langhåret, men nødvendig læsning for at forstå
problemerne, deres løsning, og hvordan man kommer udenom dem.

Vi kommer ikke specielt meget videre nu.
Jeg har givet dig samtlige mulige løsninger og kombinationer deraf.
Jeg ved ikke hvordan pMachine virker internt og har ikke i sinde at
sætte mig ind i det.

Det hele kommer stadig an på dit eget valg.
Jeg kan ikke gøre meget mere for dig nu.

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 14:57

> [...]

> sætte mig ind i det.
>
> Det hele kommer stadig an på dit eget valg.
> Jeg kan ikke gøre meget mere for dig nu.

Takj, Bjarne!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 12:34

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> eller bare området mellem et enkelt sæt '<?php ?>'
>
> Jeg må indrømme, at jeg ikke gider eksperimentere med dette lige nu

har lige revideret min opfattelse af dette: Fungerer !!!IKKE!!!

Name Default Changeable
short_open_tag ON PHP_INI_SYSTEM|PHP_INI_PERDIR

Constant Value Meaning
PHP_INI_USER 1 Entry can be set in user scripts
PHP_INI_PERDIR 2 Entry can be set in php.ini,
.htaccess or httpd.conf
PHP_INI_SYSTEM 4 Entry can be set in php.ini or httpd.conf
PHP_INI_ALL 7 Entry can be set anywhere

så da short_open_tag ikke har *USER eller *ALL, kan den !ikke!
modificeres i php-scripts. Ovenstående fortæller dig så også, !hvor! du
skal hen for at modificere short_open_tag.

Se også den korte forklaring om short_open_tag her:
http://dk2.php.net/manual/en/configuration.directives.php

Beklager, men at sætte sig ind i samspillet mellem de forskellige
teknikker, protocoller, browsere etc !!!ER!!! langhåret og kræver en hel
del indsigt, læsen mellem linierne, indforstået jargon etc etc etc

Det er derfor det går galt for så mange web-udviklere. De har ikke det
totale overblik, men kan f.eks bare - og jeg mener bare i negativ
betydning - kode i en eller anden afart af (x)html.

Jeg har lige haft et kursus ude på dtu (02335), hvor anden halvdel gik
ud på at lave en hjemmeside med xhtml, serverside & klientside scripts
samt en database. Denne hjemmeside skulle så opfylde standarderne mest
muligt !!!OG!!! fungere i IE6. Jeg måtte høfligt - men bestemt - påpege
overfor læreren, at begge dele !!!IKKE!!! kunne opfyldes.

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 17:32

> [...]

> man får en ny kunde. Med mindre de altså bruger .htaccess til at
> definere deres kunder, men det tror jeg ikke at de gør ... det vil være

Nu har jeg simpelthen spurgt på dht.dk der hoster mig, om de kan gøre
det. Det tør jeg efter at en fra pMachine har sagt, at han ikke havde
set nogen 'dovne' php <? tag i pMachine. Jeg skulle dog kigge mine
3-parts scripts efter, foreslog han. Jeg vil få svar fra dht i morgen,
så nu bliver det jo spændende.
Man kan ikke søge i content efter <? det er for kort eller generelt!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 18:17

David Blangstrup wrote:

> [...]
> set nogen 'dovne' php <? tag i pMachine. Jeg skulle dog kigge mine
> 3-parts scripts efter, foreslog han. Jeg vil få svar fra dht i morgen,

Held & Lykke til både dig og dht
Men ellers har du stadig muligheden med at putte xml-deklarationen ind i
en php print sætning.

> Man kan ikke søge i content efter <? det er for kort eller generelt!

Hmmmm ... hvilket program bruger du til at søge med ???
Hvis det program, du har, foretager en grep-søgning og du indtaster
'<? ' søger du efter følgende to muligheder : '< ' eller ' ', da '?' i
grep-søgninger er et wildcard, der betyder: det foregående tegn kan
muligvis være her. Hvis du finder ud af, at dit program bruger
grep-søgning, omgår ud wild-card funktionen sådan her : '<\? '

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 19:32

> [...]

> muligvis være her. Hvis du finder ud af, at dit program bruger
> grep-søgning, omgår ud wild-card funktionen sådan her : '<\? '

Jeg bruger såmænd Panthers 'content' search.
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-11-03 20:17

Den fik jeg en php fejl på da jeg prøvede.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 23:33

David Blangstrup wrote:

> Den fik jeg en php fejl på da jeg prøvede.

***BANDER***
det er den slags der sker, når man ikke ser sine ting syntaks-farvede
dette her burde gå bedre:
[...]
problemet var, at xml-deklarationen ikke bare *starter* på samme måde
som php - den *!slutter!* også på samme måde. så i den reviderede udgave
har jeg for en sikkerheds skyld lige escapet samlige problematiske tegn,
selvom det burde være nok at escape bare det ene af de to sidste tegn.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-11-03 00:35

David Blangstrup wrote:

> Jeg bruger såmænd Panthers 'content' search.

OK - så må du enten ty til ddl eller Terminalen

Terminalen :
1) åbn et Terminal- og et Finder-vindue
2) skriv flg i Terminalen : "cd " (uden anførselstegn)
3) brug Finder til at navigere frem til hvor du har pMachine
4) træk mappen med pMachine over i Terminalen
5) skift til Terminalen og tryk [return]
6) skriv : "sed -n -e '/<\? /p' -e '/<\?=/p' *"

Hvis du bare får et ny command-prompt, så er der 99,9% chance for, at
der ikke er nogen php short tags.

Hvis der er mapper indeni pMachine mappen, skal ovenstående også udføres
for disse.

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 08:00

> [...]

> der ikke er nogen php short tags.
>
> Hvis der er mapper indeni pMachine mappen, skal ovenstående også udføres

Ah, tak! Nej, det ser ikke ud til at der er nogen php short tags.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 23:22

David Blangstrup wrote:

> [...]
> else { header("Content-type: text/html"); }
> ?>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="weblog.css" />

Det ovenstående er forkert. Headere er det ***første*** overhovedet der
skal sendes til output. Det skal derfor være sådan her

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 08:00

> [...]

> <head>
> <title>Illustreret Tidende</title>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="weblog.css" />

Ah, det var det, jeg sagde: Du bliver nødt til at skære det ud i pap for
mig. Gør jeg det sådan her, får jeg en fejl sådan her:
Parse error: parse error, unexpected ';' in
/hotel/blangstrup_org/WWW/index.php on line 2
Da jeg så fjernede det semikolon, som du heller ikke havde med et andet
sted, får jeg:
Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
/hotel/blangstrup_org/WWW/index.php on line 4
- er det forventet?
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 08:09

> [...]

> sted, får jeg:
> Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
> /hotel/blangstrup_org/WWW/index.php on line 4

Den her virker derimod nu:

[...]

Jeg ved ikke, om det virker i Windows MIE?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 08:14

> [...]

> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
>
> Jeg ved ikke, om det virker i Windows MIE?

Der står slet ikke noget om encoding i sidens sourcecode i Safari nu. Er
det som det skal være?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-11-03 10:40

David Blangstrup wrote:

> Der står slet ikke noget om encoding i sidens sourcecode i Safari nu. Er
> det som det skal være?

***BANDER***
Det ser ud som om Safari !!!IKKE!!! sender Accept: application/xhtml+xml
til serveren Derfor får Safari så versionen *uden* xml-deklaration

Det er i hvert fald det der sker når jeg prøver mine egne mozilla-sider:
jeg får 'sorry'-siden i stedet for index.xhtml

Det er efter min mening en alvorlig Safari-fejl

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 29-11-03 06:38

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> jeg får 'sorry'-siden i stedet for index.xhtml
>
> Det er efter min mening en alvorlig Safari-fejl

Jeg har postet en bug om dette hos Apple

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-11-03 11:07

David Blangstrup wrote:

> Der står slet ikke noget om encoding i sidens sourcecode i Safari nu. Er
> det som det skal være?

Lad os prøve at ændre betingelsen i if-sætningen til i stedet for at
kigge efter MSIE:

if ( !stristr($_SERVER["HTTP_USER_AGENT"],"MSIE") )

Det virker i hvert fald i alle tre testede browsere: Safari, MSIE 5.23,
Mozilla 1.6a

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 11:59

> [...]

> if ( !stristr($_SERVER["HTTP_USER_AGENT"],"MSIE") )
>
> Det virker i hvert fald i alle tre testede browsere: Safari, MSIE 5.23,

Den skal jeg lige forstå rigtigt: Hvis browseren hedder MSIE skal den
bruge application/xhtml+xml ellers text/html? Eller læser jeg det
forkert?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-11-03 13:10

David Blangstrup wrote:

> Den skal jeg lige forstå rigtigt: Hvis browseren hedder MSIE skal den
> bruge application/xhtml+xml ellers text/html? Eller læser jeg det
> forkert?

Du læser det forkert
Men det er let at gøre det
Der står lige sådan et lille '!' forrest.
Det negerer/vender udsagnet

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 13:17

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Du læser det forkert
> Men det er let at gøre det
> Der står lige sådan et lille '!' forrest.
> Det negerer/vender udsagnet

Aha! Ok, jeg prøver... og jeg får: XML parsing error
Bjarne, er det Windows MIE der går i quirks mode når den læste min
oprindelige fil (og som den er nu igen) ikke Safari? For jeg tror
egentlig, at kæden hopper af her... hvis Safari læser det ordentligt, så
holder jeg mig nok til det jeg havde i starten... men tusind tak for din
kæmpe indsats!
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 17:14

> [...]

> egentlig, at kæden hopper af her... hvis Safari læser det ordentligt, så
> holder jeg mig nok til det jeg havde i starten... men tusind tak for din

Nå, der gav jeg op lidt for hurtigt! Og så fandt jeg lige ud af
..htaccess - det vidste jeg ikke noget om før. Kom en .htaccess fil i
roden af min server med php_value short_open_tag "Off" - og det virker!
Jeg har puttet dette ind:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Det vil altså sige, at nu kan Windows MIE browsere ikke læse min side?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 18:09

> [...]

> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
>
> Det vil altså sige, at nu kan Windows MIE browsere ikke læse min side?

Og hele headeren ser også ud til at virke nu! Se her:

}

[...]

Jeg håber da ikke, at jeg fik trådt dig over tæerne før?
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 28-11-03 01:47

David Blangstrup wrote:

> Jeg håber da ikke, at jeg fik trådt dig over tæerne før?

Nope - skulle bare af sted
Havde ikke tid til at 'lege' mere på det tidspunkt

Men skift if-sætningen ud med den anden mulighed
Så får Safari også sendt application/xhmtl+xml
Faktisk bliver der så sendt application/xhtml+xml til alle browsere, der
identificerer sig som MSIE

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 28-11-03 01:43

David Blangstrup wrote:

> Nå, der gav jeg op lidt for hurtigt! Og så fandt jeg lige ud af
> .htaccess - det vidste jeg ikke noget om før. Kom en .htaccess fil i
> roden af min server med php_value short_open_tag "Off" - og det virker!

Den mulighed *!har!* jeg nævnt flere gange !!!

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
>
> Det vil altså sige, at nu kan Windows MIE browsere ikke læse min side?

Nope ... de kløjs 'kun' i det hvis du *samtidig* sender din side som
application/xhmtl+xml

Men MSIE 6 vil opføre sig som MSIE 5.5 og gå i quirks mode

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-11-03 09:34

> [...]

> application/xhmtl+xml
>
> Men MSIE 6 vil opføre sig som MSIE 5.5 og gå i quirks mode

Mange tak, Bjarne! Jeg opdagede bare, at MIE på Windows nu ikke kan
læse utf-8, så skal jeg ikke lægge det ind i snifferen til MIE?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-03 10:41

David Blangstrup wrote:

> Mange tak, Bjarne! Jeg opdagede bare, at MIE på Windows nu ikke kan
> læse utf-8, så skal jeg ikke lægge det ind i snifferen til MIE?

Det kan den nu godt. Hvordan fejler den?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-11-03 12:19

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det kan den nu godt. Hvordan fejler den?

Jeg mener, min lillebrors Windows MIE læste bogstaverne som om jeg ikke
havde defineret utf-8. Det var da jeg havde lagt snifferen ind, ellers
kan den godt. Så var det jeg tænkte, at jeg måske skulle definere uft-8
i snifferen selv.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-03 13:15

David Blangstrup wrote:
> [...]
> havde defineret utf-8. Det var da jeg havde lagt snifferen ind, ellers
> kan den godt. Så var det jeg tænkte, at jeg måske skulle definere uft-8

Nu har jeg ikke fulgt med, men som standard er al XML i UTF-8 med mindre
andet oplyses.

Jeg går ud fra at det her bare er for sjov?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-11-03 12:49

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Den mulighed *!har!* jeg nævnt flere gange !!!

Ja, det ved jeg godt, men jeg har bare aldrig været i nærheden af en
..htaccess fil før.

Prøv at se nu!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-11-03 13:30

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Prøv at se nu!

Jeg er lige usikker på om
1) jeg skal have <meta http-equiv="Content-Type" content="application
xhtml/xml; charset=utf-8" />
med stadigvæk eller om det bliver sat i snifferen?
2) Om &nbsp; hvordan oversætter jeg det? Er er nogen der kan gøre det
for mig eller henvise til et sted?
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-03 14:11

David Blangstrup wrote:

> 2) Om &nbsp; hvordan oversætter jeg det? Er er nogen der kan gøre det
> for mig eller henvise til et sted?

&#160;

160 er Unicode-værdien for non breakable backspace.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-11-03 14:40

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> &#160;
>
> 160 er Unicode-værdien for non breakable backspace.

Mange tak, Thorbjørn!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 28-11-03 22:39

David Blangstrup wrote:

> Jeg er lige usikker på om
> 1) jeg skal have <meta http-equiv="Content-Type" content="application
> xhtml/xml; charset=utf-8" />
> med stadigvæk eller om det bliver sat i snifferen?

Den bliver sat i snifferen + xml-deklarationen.
Men du kan godt ændre begge Content-Typer og tilføje charset parametren.
Det kan faktisk være en fordel af hensyn til MSIE og evt andre
browserer, der ignorerer xml-deklarationen

> 2) Om &nbsp; hvordan oversætter jeg det? Er er nogen der kan gøre det
> for mig eller henvise til et sted?

Jeg gav dig samlige relevante referencer 25/11/2003 09:59

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-11-03 23:08

> [...]

> browserer, der ignorerer xml-deklarationen

> Jeg gav dig samlige relevante referencer 25/11/2003 09:59

He he, Thorbjørn gav mig den bare...

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 29-11-03 06:36

David Blangstrup wrote:

> He he, Thorbjørn gav mig den bare...

Jeps, det så jeg godt.
Men min løsning er bedre, for nu har du fået *samtlige* koder til alt
hvad hjertet og hjemmesiden kan begære

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-03 13:50

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Jeps, det så jeg godt.
> Men min løsning er bedre, for nu har du fået *samtlige* koder til alt
> hvad hjertet og hjemmesiden kan begære

Godnatlæsning til de lange vinteraftener:

http://www.unicode.org/charts/

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-12-03 14:07

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Godnatlæsning til de lange vinteraftener:
>
> http://www.unicode.org/charts/

Tak, Thorbjørn!
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-11-03 10:53

David Blangstrup wrote:

> [...]
> ?>
> <?php include("pm_inc.php");?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"

Derimod virker den !ikke! i Mozilla
Vi skal lige have rettet print-sætningen til en sidste gang:
print('<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>');
altså: fjern de fire '\'
Hvad der så forårsagede den oprindelige fejl, du fik, har så nok været
den forkerte placering af denne stump kode.

Nu fik jeg !endelig! taget mig sammen til at teste tingene !ordentligt!
i min lokale kopi af en af dine gamle forsider

Så nu virker det her lokalt under Mozilla

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-11-03 10:57

> [...]

> i min lokale kopi af en af dine gamle forsider
>
> Så nu virker det her lokalt under Mozilla

Og nu virker den ikke her.
Parse error: parse error, unexpected T_ELSE in
/hotel/blangstrup_org/WWW/index.php on line 5

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-11-03 11:25

David Blangstrup wrote:

> Og nu virker den ikke her.
> Parse error: parse error, unexpected T_ELSE in
> /hotel/blangstrup_org/WWW/index.php on line 5

Prøv at indsætte de der '\' igen og så se hvad der sker.
Start med den før det sidste '?'

Det har muligvis noget at gøre med at vi har forskellige versioner af
både Apache og php installeret,
du har -> Server: Apache/1.3.27 (Unix) PHP/4.3.1
jeg har -> Server: Apache/2.0.48 (Unix) DAV/2 PHP/4.3.2

Debugging er simpelthen et ***HELVEDE***, når man sidder med forskellige
versioner af tingene

Men Mozilla *er* altså det bedste værktøj til at debugge i grundet alle
de supplerende ting og sager man kan få til Mozilla

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 02:08

David Blangstrup wrote:

> Æh... kunne du vise mig det samlet? Jeg har jo en
> <?php include("pm_inc.php");?>
> øverst på alle mine dokumenter i pMachine.

To udveje:
1) hav begge php tags samtidig med mit førend dit.
header-kommandoer er det ***første*** der skal sendes - førend al
anden output - ellers bliver de ignoreret.
2) indsæt header-kommandoen som den allerførste linie i dit eget skript

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-11-03 13:22

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> prøv at kigge på kildekoden og kommunikationen mellem server og browser
> på linket i min sig

Her får jeg en 404
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-03 22:20

> [...]

> havde et kompatibilitetsproblem"... Er Apple blevet et
> "kompatibilitetsproblem" nu? Hmmmmmmmmmmm... Det er skuffende

Hmm.....Anna.....det har jeg da gjort på min Mac med Camino
0.7...fungerer fint.....
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-11-03 09:10

Preben Bødker Nielsen wrote:

> [...]
> Statens Arkiver har kun udført forsøget i et windows miljø. Der vil ikke
> blive testet i andre styresystemer, mens forsøget løber. "

Jeg synes, at det er reelt nok kun at holde sig til et enkelt system
under et forsøg. Jeg gør da det samme når jeg udvikler hjemmesider:
tester kun i Mozilla, indtil jeg er næsten færdig, hvorefter jeg så
prøver de andre browsere.

> [...]
> Der er absolut ingen som helst problemer i at lave internetsider, som
> kan læses af alle standard browsere på alle gængse styresystemer.

Sådan som sider er skrevet på nuværende tidspunkt opfylder de ikke w3c
standarderne - end ikke html 3.2
- Der mangler f.eks en doc-type erklæring.
- flere url-er er ikke anbragt imellem ""
- special-karakterer er ikke 'oversat' til entity enkodning

Ikke helt enig
Man kan sagtens følge standarderne og komme ud i nogle gevaldige
problemer bare ved de valg som de har taget. IE 5 og IE 6 opfører sig
nemlig ikke altid på samme måde.

> At kræve eet bestemt styresystem, og en bestemt browser, som
> adgangskrav, for overhovedet at kunne benytte faciliteterne, bringer
> tanker om for længst hendengange totalitære starter frem på nethinden.

De har ikke skrevet, at det er et krav - kun at de ikke under testfasen
vil tage hensyn til andet

> Oven i købet vælger I et specielt format; TIFF FAX GRP 4, i stedet for
> at anvende et alment udbredt format, som PDF. Et format som kan læses at
> alle styresystemer, ganske gratis.

Nu er tiff faktisk en åben standard, så vidt jeg er orienteret.
De skriver også, at de har kigget på web-standarderne, men
tid/kvalitet/filstørrelse gør, at de har valgt tiff. Faktisk så er pdf
et mere lukket format end tiff, da pdf er ejet af Adobe. Og pdf kræver
også en plugin, hvis man vil se det i sin browser.

> [...]
> Vores fantastiske Safari, er naturligvis ligeglad med al deres snak om
> Windows og plugins. Den åbner bare tiff'en i et vindue

Det samme for Mozilla - Den bruger QuickTime plugin (sandsynligvis gør
Safari det samme), så der er ingen problemer der

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-11-03 15:56

> [...]
> Vores fantastiske Safari, er naturligvis ligeglad med al deres snak om
> Windows og plugins. Den åbner bare tiff'en i et vindue

Godt initiv, Preben! )

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-11-03 17:13

> På Statens Arkivers hjemmeside:
> http://www.arkivalieronline.dk/Faq/Default.htm

Klip (min egen lange smøre)

Har fået et pænt svar, som ganske rigtigt gør opmærksom på, at der ingen
problemer er med at anvende sitet, uanset platform og browser.
Fik vist faret for hurtigt i blækhuset og har da også pænt beklaget

Vi er vist lidt overfølsomme, engang i mellem, os forfulgte MacFolk

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jens

Dato : 24-11-03 21:40

> For at det ikke skal være løgn, har man valgt at indscanne landets
> kirkebøger i TIFF FAX GRP 4, et format som kræver et plugin i folks
> browser.

I sandhedens interesse skal det siges, at valget af TIFF FAX GRP 4 intet
har med præsentationen på www at gøre. Det er det format som Statens
Arkiver har valgt til myndigheders aflevering af elektronisk
arkivmateriale (platformsuafhængigt, tabsfri kompression, medtager
annotationer på dokumenter etc.).

Når så arkivet foreligger i det format giver det jo egentlig mening at
gøre det tilgængeligt uden først at omformattere - især når folk kan
læse det uden omformattering.
--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-11-03 01:00

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> Arkiver har valgt til myndigheders aflevering af elektronisk
> arkivmateriale (platformsuafhængigt, tabsfri kompression, medtager

Kender godt selv formatet fra rippede filer i den grafiske branche.
Se venligt min anden kommentar.

> Når så arkivet foreligger i det format giver det jo egentlig mening at
> gøre det tilgængeligt uden først at omformattere - især når folk kan
> læse det uden omformattering.

Synes bare deres indledningstekst var noget skræmmende, hvad
platformsuafhængighed angår.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 10:03

Svar fra Statens Arkiver:
------------------------
Til Bjarne Mathiesen

Tak for dine kommentarer, men som der også kan læses på hjemmesiden, så
er det et forsøg vi har (selv om det har varet ca. 1,5 år) og vi er klar
over at der er flere problemer med siderne.
Vi er i gang med at lave Arkivalieronline total om, det bliver lavet i
ASP dotnet, med Visual Studio Dotnet som editor.
Vi kommer med de nye sider indenfor ca. 2 mdr.

Mvh Erling Haagh

Fra : Bjarne Mathiesen

E-mail adresse: macintosh@mathiesen.info

Adresse: Odinsgade 8 sttv

By: 2200 København N

Ideer, kommentarer...
Jeg kørte jeres faq-side gennem http://validator.w3.org/ .
Desværre, så er der en lang række problemer med den
1) der er ingen doc-type erklæring
2) flere url-er er ikke anbragt i ""
3) flere special-bogstaver er ikke entity enkodede
4) værdierne til parametre bør være anbragt i ""

Desværre, så virker det ikke som om det værktøj I har valgt til at lave
siderne i er i stand til at leve op til nutidens krav om at overholde
w3cstandarderne.

Desuden, så vil jeg endvidere anbefale at gå væk fra at bruge tabeller
til layoutet. Det giver langt større fleksibilitet at designe med div'er.

Problemet er selvfølgelig, at hvis man overholder standardene strengt,
så virker det *ikke* i nogen som helst version af Internet Explorer. Jeg
har arbejdet med hjemmesider i de sidste 3 år og har været med siden
standarden den gængse hed html 3.2. Problemet er, at hvis man vil være
fremtids-orienteret og koder i xhmtl, så får man godyle problmer netop
med Microsofts produkter.

Hvis I virkelig vil gøre et slag for standarderne, så overhold disse til
punkt og prikke og gør det til et problem for browser-fabrikanterne i
stedet for. I øjeblikke findes der browsere til alle platforme der
overholder og kan vise korrekt kodede web-sider : Mozilla og Opera kan
f.eks fås til alle platformer og alle styresystemer. Hvis det virker i
Mozilla under windows, vil det derfor også virke i Mozilla under alle
andre styresystemer, og der er en god chance for at det samtidig med små
ændringer kan fås til at virke i Internet Explorer også.