mac til video?
Fra : Jens Sørensen

Dato : 23-11-03 21:10

Hej !
Jeg står og skal til at købe min første mac til videoredigering og er lidt i
tvivl om hvad at jeg skal bruge af maskine.
Jeg har set på nogle brugte g4 350-400 mhz der ligger på 3000 kroner, men er
de hurtige og gode nok til videoredigering.
Hvor mange ram skal den minimum have og hvad er mindstekravet af processor
for at køre final cut 3-4?
Jeg har også set brugte powerbooks 667 mhz til omkring 12000, men kan man
bruge en bærbar til redigering?

på forhånd tak for hjælpen

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-11-03 08:29

Jens Sørensen wrote:
> [...]
> for at køre final cut 3-4?
> Jeg har også set brugte powerbooks 667 mhz til omkring 12000, men kan man

Hej Jens

Men kan sagtens bruge en bærbar til redigering. En 667 mhz G4 kører fint
med Final Cut 3 eller 4 og så er den dejlig nem at have med rundt. Med
omkring 500mb ram kører den rigtig fint.

De brugte 350-400 mhz maskiner kan godt bruges til redigering, men du
får ikke realtime effekter og skal derfor vente en del mens der
renderes. Hvis du ikke skal lave avancerede ting, men bare klippe nogle
hurtige interview eller lign sammen er det dog ikke noget problem. Jeg
har selv en gammel 350mhz G4'er der har været brugt som
redigeringsmaskine med Final Cut Pro 3, samt til lydarbejde i Deck II -
det har fungeret fint, den har ca. 300mb ram.