Hvilken webserver ? xhtml ?
Fra : Michael Holm

Dato : 23-11-03 20:45

er der en måde man kan se hvilken webserver man bruger et givent sted ?

understøtter alle webserver automatisk .xhtml ?

(har lavet et lille forsøgs wap sted
Kan ses her enten via Wap (optimereret til T610) eller via browser på
computer:
http://217.157.188.253/ai/index.xhtml

Har nu også lagt det op på http://www.toitsu.dk/wap/index.xhtml

Her ses det fint fra computer, men ikke via wap på mobil, her ses kun
html koden som tekst

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 23-11-03 20:51

Hej Michael,

On Sun, 23 Nov 2003 20:45:19 +0100, Michael Holm wrote:
> er der en måde man kan se hvilken webserver man bruger et givent sted ?

http://uptime.netcraft.com/up/graph

Tast websitets adresse ind i feltet øverst på siden og... voila!

Mvh,
Morten

Fra : Michael Holm

Dato : 23-11-03 21:07

Morten Jørgensen <mojo@daemon.uu.dk> wrote:

> Hej Michael,

> http://uptime.netcraft.com/up/graph
>
> Tast websitets adresse ind i feltet øverst på siden og... voila!
>

> Mvh,
> Morten
Hej Morten, tak !

på mit site får jeg :

toitsu.dk is running Apache/1.3.27 (Unix) (Red-Hat/Linux)
Chili!Soft-ASP/3.6.2 FrontPage/4.0.4.3 mod_auth_pgsql/0.9.12 on Linux.

mens The site b-one.net is running Microsoft-IIS/5.0 on Windows 2000

hmm det ser ud til at man ikke lige kan pinpointe toitsu.dk...

har du styr på det med xhtml'en om det skulle havde noget med serveren
at gøre ?

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 23-11-03 21:21

Hej MIchael,

On Sun, 23 Nov 2003 21:07:23 +0100, Michael Holm wrote:

> [...]
>
> mens The site b-one.net is running Microsoft-IIS/5.0 on Windows 2000
>
> hmm det ser ud til at man ikke lige kan pinpointe toitsu.dk...

Selv om b-one.net (kender dem ikke selv) kører IIS kan de sagtens
have valgt at hoste dit site på Apache/Linux. En telnet til
www.toitsu.dk siger det samme som Netcraft:

cube$ telnet www.toitsu.dk 80
Trying 195.47.247.44...
Connected to srv5.b-one.nu.
Escape character is '^]'.
HEAD / HTTP/1.0

HTTP/1.1 200 OK
Date: Sun, 23 Nov 2003 20:13:34 GMT
Server: Apache/1.3.27 (Unix) (Red-Hat/Linux) Chili!Soft-ASP/3.6.2
FrontPage/4.0.4.3 mod_auth_pgsql/0.9.12
Last-Modified: Fri, 07 Mar 2003 15:06:46 GMT
ETag: "2070a6-60-3e68b586"
Accept-Ranges: bytes

> har du styr på det med xhtml'en om det skulle havde noget med serveren
> at gøre ?

Umiddelbart vil jeg ikke mene det skulle have noget med serveren at
gøre, men HTML (og div. "dialekter") er ikke lige mit speciale, så
jeg kan sagtens tage fejl!

Mvh,
Morten

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-11-03 02:36

Michael Holm wrote:
> [...]
>
> Har nu også lagt det op på http://www.toitsu.dk/wap/index.xhtml
>
> Her ses det fint fra computer, men ikke via wap på mobil, her ses kun

xhtml - faktisk alle filtyper - er en kombination mellem serveren og
browseren.

Den mest korrekte Content-Type for xhtml er application/xhtml+xml
Den mest brugte - men meget mindre korrekte - Content-Type er text/html

Det gør i praksis en himmelvid forskel på om du bruger den ene eller den
anden Content-Type. IE i alle varianter og inkarnationer er simpelthen
ude af stand til at forstå application/xhmtl+xml

Content-Type skal sættes op på serveren. Apache har en fil, der hedder
mime.types i hvilken de alle er eller kan erklæres. Endvidere så kan
f.eks php dynamisk generere Content-Type headeren. Hvis filtypen er
ukendt. så sendes der en default/standard Content-Type, der i hvert fald
for Apaches vekommende defineres i httpd.conf. Som regel er denne
text/plain.

Din forsøgsside med http://217.157.188.253/ bliver sendt med

Din forsøgsside med http://www.toitsu.dk/ bliver sendt med Content-Type:
text/plain. Derfor ser f.eks Mozilla og alle andre browsere der retter
sig efter Content-Type headeren den som tekst. IE er notorisk berygtet
for ikke at rette sig efter Content-Type, men gætte sig frem, hvilket
har givet mig visse problemer nogen gange, når jeg *helt* bevidst har
sendt html-filer som text/plain netop for at modtageren skulle kunne se
det som ren tekst. Det virker som om toitsu ikke har fået defineret
filendelsen xhtml iblandt sine mime-typer og derfor falder tilbage på
standard-værdien.

Men du kan godt droppe dit meta-tag. Det forvirrer mere end det gavner,
da det allerede er dækket af xml deklarationen.

Til den slags debugging er Mozilla ideel. Hiv fat i den seneste version
og installer derudover http://livehttpheaders.mozdev.org/

Jeg installerer som standard mindst 9 (ni) udvidelses-moduler i Mozilla
førend jeg er tilfreds og køreklar

links:
http://www.hixie.ch/advocacy/xhtml
http://devedge.netscape.com/viewsource/2003/xhtml-style-script/
http://www.xml.com/lpt/a/2003/03/19/dive-into-xml.html
http://www.webmasterworld.com/forum83/652.htm
http://www.vandervossen.net/2003/07/ie_unsupported
http://dhtmlkitchen.com/js/measurements/index.jsp

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Michael Holm

Dato : 24-11-03 10:13

Først Bjarne,
Tak for forklaringen , tillægsspørgsmål kommer længere nede

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> ukendt. så sendes der en default/standard Content-Type, der i hvert fald
> for Apaches vekommende defineres i httpd.conf. Som regel er denne

Jammen så gør Apaches jo ikke som du skriver ovenover (text/plain) da
det er Apache 1.3 der er på http://217.157.188.253/ eller misforstår
jeg dig ? eller er det bare bevis for at apache har den mime type i sin
tabel ?

> Din forsøgsside med http://www.toitsu.dk/ bliver sendt med Content-Type:
> text/plain. Derfor ser f.eks Mozilla og alle andre browsere der retter
> sig efter Content-Type headeren den som tekst.

Mobiltlf. opfører sig altså som Mozilla !

> [...]
> det som ren tekst. Det virker som om toitsu ikke har fået defineret
> filendelsen xhtml iblandt sine mime-typer og derfor falder tilbage på

Har nu fået svar fra b-one.net at de desværre ikke understøtter xhtml +
xlm, men ud fra din forklaring lyder det da som om det er en ret enkel
teknisk ting at ændre eller hur ?!

> Men du kan godt droppe dit meta-tag. Det forvirrer mere end det gavner,
> da det allerede er dækket af xml deklarationen.

Jeg har blot ladet Golive lave sine tags :) men prøver at fjerne det og
ser om det har nogen indflydelse for mobilen.
(går ud fra at det er computerens browser du mener det forvirre mere end
det gavner ?!

> [...]
> og installer derudover http://livehttpheaders.mozdev.org/
>
> Jeg installerer som standard mindst 9 (ni) udvidelses-moduler i Mozilla

har mozilla 1.3a og mozilla firebird, men har ikke installeret
udvidelses-moduler...
Jeg er jo vild med Safari, og så ser de andre jo grimme ud i forhold :)

> links:
> [...]

Tak for links, dem graver jeg mig igennem.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-11-03 11:02

Michael Holm wrote:

> [...]
> det er Apache 1.3 der er på http://217.157.188.253/ eller misforstår
> jeg dig ? eller er det bare bevis for at apache har den mime type i sin

Din Apache 1.3 der er på http://217.157.188.253/ har knyttet
application/xhtml+xml til filtypen xhtml.

> Mobiltlf. opfører sig altså som Mozilla !

Jeps

> Har nu fået svar fra b-one.net at de desværre ikke understøtter xhtml +
> xlm, men ud fra din forklaring lyder det da som om det er en ret enkel
> teknisk ting at ændre eller hur ?!

Det burde være en hylende simpel ting at ændre. De bruger:
Server: Apache/1.3.27 (Unix) (Red-Hat/Linux) Chili!Soft-ASP/3.6.2
FrontPage/4.0.4.3 mod_auth_pgsql/0.9.12
1) tilføj følgende linie i filen mime.types :
application/xhtml+xml[tab]xhtml
2) genstart serveren

Det ovenstående vil så give samtlige IE-browsere mavepine, hvis de får
en xhtml fil smidt i hovedet (lad være med at fortælle dem det )

Alternativt, så kan du selv gøre det på dine sider.
Det kræver dog, at du har adgang til .htaccess filen eller kan indsætte
sådanne i dine mapper
Metode 1)
indsæt dette i en .htaccess fil:
<FilesMatch "\.xhtml$" >
ForceType application/xhtml+xml
</FilesMatch>

Metode 2)
indsæt dette i en .htaccess fil:
<FilesMatch "\.xhtml$" >
ForceType application/x-httpd-php
</FilesMatch>
indsæt dette først i dit xhtml dokument:
<?php header("Content-type: application/xhtml+xml") ?>

Metode 2 er den mest fleksible, idet den giver dig mulighed for at
benytte php i dine xhtml filer.

Desværre, så kan det være, at din udbyder har blokeret for at man kan få
sine egne .htaccess filer til at virke Det er ikke noget, jeg kan se
herfra, men noget du må spørge dem om.

> [...]
> ser om det har nogen indflydelse for mobilen.
> (går ud fra at det er computerens browser du mener det forvirre mere end

Det har ingen betydning når der står det samme begge steder, men hvis
der står forskellige ting ...
Det har ingen betydning for hverken mobilen eller browseren. Dit
grundlæggende problem begge steder er den forkerte Content-Type.

> har mozilla 1.3a og mozilla firebird, men har ikke installeret
> udvidelses-moduler...
> Jeg er jo vild med Safari, og så ser de andre jo grimme ud i forhold :)

Jeg skifter med det samme til Modern skin i Mozilla.
Og drop Moz 1.3a - gå til 1.4.1 eller 1.5
Der kan fås et skin til Mozilla under Mac OS X, der skulle få Mozilla
til at ligne et mac program mere - mener det hedder pinstripe og at det
nu er blevet default tema på FireBird under Mac OS X

> Tak for links, dem graver jeg mig igennem.

god læsning

Du kan jo prøve linket i min signatur og så se hvad der sker i de
forskellige browsere Jeg har implementeret en variation af metode 2)
på den server, hvor den grundlæggende Content-Type *altid* er
application/xhtml+xml, og hvor jeg så bruger php-header tricket, hvis
jeg nu skulle få brug for text/html en enkelt gang eller to

yours in happy hacking

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 00:31

rettelse:
<?php header("Content-type: application/xhtml+xml"); ?>
havde glemt ';' og php kløjs i det hvis det ikke er der

yours in happy hacking

Fra : Anders Petersen

Dato : 24-11-03 18:08

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote in news:ifdwb.44754
$jf4.2316973@news000.worldonline.dk:

> [...]
> og installer derudover http://livehttpheaders.mozdev.org/
>
> Jeg installerer som standard mindst 9 (ni) udvidelses-moduler i Mozilla

Kender livehttpheaders, og bruger også pnh-toolbar'en - men jeg er da lidt
nysgerrig efter, hvad du ellers installerer, før du er tilfreds

mvh/Anders

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-11-03 03:13

Anders Petersen wrote:
> Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info>
>
> Kender livehttpheaders, og bruger også pnh-toolbar'en - men jeg er da lidt
> nysgerrig efter, hvad du ellers installerer, før du er tilfreds

x multizilla http://multizilla.mozdev.org/
x googlebox http://multizilla.mozdev.org/
x homebutton http://home.no.net/trihand/mozilla/home/en/
x linky http://linky.mozdev.org/
b bannerblind http://bannerblind.mozdev.org/
x adblock http://adblock.mozdev.org/
- messageidfinder http://messageidfinder.mozdev.org/
- menhy http://mnenhy.mozdev.org/
- enigmail og enigmime http://enigmail.mozdev.org/
x livehttpheaders http://livehttpheaders.mozdev.org/
x pnhtoolbar http://placenamehere.com/pnhtoolbar/
- tagzilla http://tagzilla.mozdev.org/
x calendar http://mozilla.mathiesen.info/
b leech http://leech.mozdev.org/
b cascades http://cascades.mozdev.org/

x -> bliver installeret
- -> har været eller kan blive installeret
b -> har været men giver nu anledning til bug/fejl