Meget sært problem. (Classic)
Fra : Marius

Dato : 18-11-03 08:20

Okay, min Mac har udviklet et meget mærkeligt problem, som jeg
simpelthen ikke kan gennemskue, hvordan jeg skal løse, da jeg ikke kan
regne ud, hvad der forårsager det. Okay, jeg har fundet en løsning, men
det er ikke nogen særligt elegant løsning.

(For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at jeg kører Mac OS 9.1 DK på
en 500MHz iMac DV SE)

Problemet er som følger: Min computer vil ikke vise tekst som står i
fonten Arial, hvis det er i Boldface. Hvis det er Boldface og Italic, er
der ingen problemer, men hvis det kun er Boldface er den gal. Teksten
bliver helt usynlig. Man kan ikke engang se den, hvis man highlighter
det område, hvor det står. Det er som om, der er et helt tomt område i
dokumentet. Det er i alle programmer, den opfører sig sådan, men det er
kun Arial, der giver problemer.

Her er, hvad jeg har prøvet:
1: Geninstallere IE. Først troede jeg kun det var i IE, der var
problemer, da der er mange websider, som gerne vil bruge Arial. Jeg
bruger aldrig selv Arial til noget - jeg foretrækker som regel at bruge
en pænere skrift. Da problemet jo ikke var med IE, hjalp det naturligvis
ikke spor.

2: Da jeg indså, at problemet var med Arial, slettede jeg
skriftkufferten med Arial fra systemmappen og installerede den påny. Men
det hjalp heller ikke. Det er muligt, at skriftmappen i min systemmappe
på en eller anden måde er blevet corrupted, men hvordan skulle den være
blevet det på CD'en?

3: Nå, men jeg tænkte, at problemet måske kunne være med ATM. Ikke
særligt oplagt, men det er da et kontrol-panel, som har med skrifter at
gøre, så det var da et forsøg værd at opdatere den. Det gjorde jeg så,
men lige meget hjalp det.

Nu har jeg slettet Arial fra min systemmappe, og sat IE til bare at
bruge Helvetica istedet for, men det er jo ikke nogen særlig elegant
løsning. Man kan måske endda hævde, at det slet ikke er en løsning.

Er der nogen hér, der har nogen idéer overhovedet, til hvad der kan være
galt, og hvordan man kan få det til at holde op med at være galt? Jeg
kan s'gu' ikke selv gennemskue det.

På forhånd tak for jeres input.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-03 11:30

Hej Marius

Marius wrote:
> [...]
> det er ikke nogen særligt elegant løsning.
>
> (For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at jeg kører Mac OS 9.1 DK på

Allerføsrt bør du opgradere til 9.2.1 og derefter til 9.2.2. Det er godt
nok et par store filer at hente, men det er det værd. Jeg kører stadig
selv kun classic med 9.2.2 på alle maskiner.

> [...]
> det område, hvor det står. Det er som om, der er et helt tomt område i
> dokumentet. Det er i alle programmer, den opfører sig sådan, men det er

Har selv / har selv haft problemet med netop Arial, som vel at mærke er
den skrifttype, jeg bruger mest pga. dens læsevenlighed især for
svagtseende. Problemet er gåde og i Arial, men når du kører 9.1, burde
det være løst.

Desværre er det noget af et større arbejde at løse, da det kræver, at du
sletter og genopsætter indstillingsfilerne for hvert enkelt program. Men
det første, du skal, er at have fat i programmet FileBuddy - helst ver.
6.1.8. Åbn Filebuddy og gå til menuen 'Cleaning' -> 'Find invisible
items'. I dialogen sætter du mærke i feltet for 'Ignore custom icon
files'. Vælger disk(e) og sætter den til at finde alle usynlige filer. -
Du vil nu få en meget lang liste op. I denne liste sletter du først og
fremst åe Desktop DB og Desktop DF samt alle DS_Storage filer. Der vil
højst sadsynlig også være en hel del ''dummy' filer for nogle
programmer. Slet alle af den slags. Slet også alle mpr, der hedder noget
med 'temp' 'temporary', OpenFolder....', 'Ordn ved start',
'Kontrolleret....', 'generic Data...' osv.osv., - kort sagt - slet alle
filer, du er sikker på ikke indeholder reg.nr. for et program. - Hvis en
usynlig fil fx. hedder noget med 'xv73dklvv232k...' kan du godt regne
med, at det er en reg.kode. Hvis du bruger MSOffice, må du heller ikke
slette filen 'OfficePID'.

Når du så har gjort det, trækker du din skriftmappe fra systemmappen ud
på skrivebordet. I systemmappen laver du nu en ny mappe, som du kalder
¨'Skrifter' akkurat som den gamle. Åbn skriftmappen på skrivebordet,
marker alt i den og træk det hele over på den _lukkede_ systemmappe,
klik OK til dialogen, og smid nu den gamle tomme mappe i papirkurven.

Fra mappen 'Indstillinger' sletter du indstillingerne for Finder, System
og System Resources. - Og jeg véd godt, jeg nok bliver uvenner med mange
nu... Men slet _ALT_, der har noget med ATM at gøre. ATM til OS 9.x er
smækfyldt med fejl, - selv opd. til ver. 4.6.2, som skulle være for
bl.a. iMac og 9.1+ er der problemer med. Bruger du
AppleWorks/ClarisWorks så åbn mappen 'Claris' og slet alle filer, der
har noget med skrifter / fonts at gøre. Bruger du AWKS 5 eller 6, så åbn
AppleWorks mappen i indstillingsmappen og slet filen AppleWorks skrifter
/ Apple Works Fonts. Bruger du MSO98/2001, så slet også filerne 'MS
Fonts Substitution', MS Fonts Embedding, PPC Registration Database,
'Registration Database (MSO98).

Hvis du vil bruge et skriftstyringsprogram bør du skifte til FontReserve
3.x. Det er et knaldgodt program. Jeg véd godt, det koster noget, men
det er pengene værd! - Lad være med at bruge SuitCase, den har
ualmindelig mange fejl til classic Mac OS.

> [...]
> bruger aldrig selv Arial til noget - jeg foretrækker som regel at bruge
> en pænere skrift. Da problemet jo ikke var med IE, hjalp det naturligvis

Nej, en geninstallering af programmerne hjælper ikke. Svjh. skal den
version af Arial, du skal have være 2.6.2 eller sådan noget. Har du den
ikke, kan du finde den på 'MacTopia' på MS's hjemmeside.

> [...]
> det hjalp heller ikke. Det er muligt, at skriftmappen i min systemmappe
> på en eller anden måde er blevet corrupted, men hvordan skulle den være

Som sagt, bør du følge anvisningerne ovenfor. Efter jeg selv har gjort
det hestearbejde, det er, har jeg ikke haft problemerne. På den her
G3/400/OS 9.2.2DK gjorde jeg det allerede fra starten og har endnu ikke
haft problemer med Arial.

> [...]
> særligt oplagt, men det er da et kontrol-panel, som har med skrifter at
> gøre, så det var da et forsøg værd at opdatere den. Det gjorde jeg så,

Problemet kan godt være en kombination sammen med ATM, som jeg anfører
ovenfor. Problemerne med ATM er beskrevet på Adobes hjemmesider under
'Forums', - så som sagt undgå at bruge ATM, hvis det er muligt.

> Nu har jeg slettet Arial fra min systemmappe, og sat IE til bare at
> bruge Helvetica istedet for, men det er jo ikke nogen særlig elegant
> løsning. Man kan måske endda hævde, at det slet ikke er en løsning.

Når du har gjort det hele eller delvist det, jeg skriver, genstarter du
og lader maskinen selv lave nye Desktop filer. Det vil herefter være en
god idé at starte op fra en Norton 6 eller 7 CD og køre både DiskDoctor
og SpeedDisk og afslutte med Wipe Info i indstillingen 'Wipe Unused
Space'. - Så vil din HD være renset total for stumper af filer, rester
af accesskoder osv.osv...

> Er der nogen hér, der har nogen idéer overhovedet, til hvad der kan være
> galt, og hvordan man kan få det til at holde op med at være galt? Jeg
> kan s'gu' ikke selv gennemskue det.

Problemerne kom egentlig med den ver. af Arial, der blev leveret sammen
med Mac OS 8.6, og det var ikke altid, den blev udskiftet med
installeringen af OS 9.0.x og 9.1 (samme ver. af Arial), men med 9.2.1
og 9.2.2 skulle problemet være løst.

Jeg håber, du kan få samme gavn, som jeg selv fik, - selvom det tager en
pokkers tid, så tror jeg, det er det værd.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Marius

Dato : 19-11-03 02:43

Tak skal du have. Jeg syntes selv, problemet lød så barokt, at jeg
faktik ikke havde forventet at nogen havde et løsnings-forslag langt
mindre en detaljeret beskrivelse. Jeg har heldigvis FileBuddy (det kan
man jo ikke leve uden - specielt ikke når man er slem til at glemme,
hvad man har kaldt sine dokumenter, og hvor man har arkiveret dem...),
men Norton og Diskdoctor har jeg ikke.

Nå, jeg har gemt din udførlige forklaring i en tekst-fil, men jeg tror,
jeg vil vente med at kaste mig ud i det, til jeg har en fridag. Jeg er i
hvert fald for træt nu!

Tak for forklaringen.
¡M!

In article <bpcsak$p9f$1@sunsite.dk>,
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

*Meget tekst snippet*

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-11-03 09:10

> [...]

> Har selv / har selv haft problemet med netop Arial, som vel at mærke er
> den skrifttype, jeg bruger mest pga. dens læsevenlighed især for

Og jeg som troede at du kørte MS frit.

Men du har skam ganske ret i læsevenligheden.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-11-03 10:35

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Og jeg som troede at du kørte MS frit.
>
> Men du har skam ganske ret i læsevenligheden.

Alternativt er disse fonte både frie og designet til skærmbrug:
http://www.gnome.org/fonts/

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"