Maxtor ekstern harddisk er den god ???
Fra : Karen Seiersen

Dato : 17-11-03 23:03

Hej NG

Jeg har set en annonce på en ekstrern harddisk med spec. som følger af
mærket:

Maxtor 250 GB One Touch extern harddisk, indeholder 7200 RPM harddisk
med 8 MB cache, firewire og USB 2.0 interface.
Både til Mac & PC.

Er der nogen som har erfaring med denne type ? larmer blæseren meget og
er den god og solid/stabil ??

Mine egne spec.:
iMac 80 Gb, 800 MHz, Bus 100 Mhz, 768 Mb Ram m. combodrev.

Jeg påtænker at investere i den meget hurtigt da jeg står for at skulle
bruge em masse bachup, i forbildelse med opgradering til OS 10.3

Mange hilsner Karen

Fra : mbi

Dato : 18-11-03 10:35

Karen Seiersen <vkSLET@DETTEbesked.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg påtænker at investere i den meget hurtigt da jeg står for at skulle
> bruge em masse bachup, i forbildelse med opgradering til OS 10.3

Jeg har kørt med den på arbejdet og brugte den til både PC og Mac. Hos
mig virker den upoklageligt - støjer ikke og se endda godt ud på
skrivebordet

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-03 11:09

mbi <mbi@mbi.dk> wrote:

> Jeg har kørt med den på arbejdet og brugte den til både PC og Mac. Hos
> mig virker den upoklageligt - støjer ikke og se endda godt ud på
> skrivebordet

Det lyder godt, så tager jeg i byen og investerer.

Tak for hjælpen

Mange hilsner karen

Fra : Morten

Dato : 18-11-03 11:32

vkSLET@DETTEbesked.com (Karen Seiersen) wrote in message news:<1g4lbyq.legu541wbvc0kN%vkSLET@DETTEbesked.com>...
> [...]
> Både til Mac & PC.
>
> Er der nogen som har erfaring med denne type ? larmer blæseren meget og

Den er god. Men den er ikke videre elegant, og man skal trække kablet
ud af den for at slukke. Og dens kabel passer perfekt ind i et video-out
stick, så der er fare for at brænde sit grafikkort af (spørg bare min
kæreste... *grr*)

Men plads/pris forholdet er rigtig godt, og med firewire eller USB 2 er
det en lækker ting.

Mvh

Morten

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-03 11:57

Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> [...]
> kæreste... *grr*)
>
> Men plads/pris forholdet er rigtig godt, og med firewire eller USB 2 er

Tak for din oplysning, er ked af det med jeres grafikkort, nu er det
sådan at vi ikke har video-out stik på vores iMac.

mbi fortæller at den ser godt ud på skrivebordet i et andet svar, jeg
ved at smag ikke kan diskuteres, så jeg vil se med egne øjne og så tage
beslutningen ud fra det, når den ellers er god nok.

Takker for din hjælp

Mange hilsner Karen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-03 12:31

Hej Karen

Karen Seiersen wrote:

> Maxtor 250 GB One Touch extern harddisk, indeholder 7200 RPM harddisk
> med 8 MB cache, firewire og USB 2.0 interface.
> Både til Mac & PC.

Teknisk set burde den være god nok, MEN - jeg har desværre set en del af
de Maxtor Firewire diske med endda meget store problemer. - Både med at
holde forateringen og med at finde computeren ved tilslutning med
plug-and-play.

> Er der nogen som har erfaring med denne type ? larmer blæseren meget og
> er den god og solid/stabil ??

Det ville være rart at vide nøjagtig, hvilken disk, der sidder i den,
men jeg går ud fra, det er den nyeste version af Maxtors udgave af
Quantums gamle Fireball, o det er de desværek sluppet helt så godt fra.
Problemet er primært lokaliseret til værkets elektronik, så den
pludselig kan finde på ikke at ville spinne op.

Så jeg ville nok være lidt varsom med at købe den. Jeg har set den på
tilbud flere steder også på udenlandske websites, så det er som om, de
kører en ret skrap kampagne lige nu - især mod seagates nye Barracuda
VII diske, som er forholdsvis billige. - Et FW kit + en Barracuda VII
mener jeg helt klart vil være et bedre køb, og prisen vil blive ca. det
samme.

Prøv evt. også at kigge på LaCies nye FW diske i serie C5, de er godt
nok lidt dyrere, men regnes blandt de mest pålidelige, - især efter at
de ikke længere bruger IBM/Hitachi diske men både Seagate, Fujitsu og
WD. WD - Western Digitals kører ikke godt som interne dise i d fse Macs,
men som eksterne FW/USB diske kører de ret stabilt.

> Mine egne spec.:
> iMac 80 Gb, 800 MHz, Bus 100 Mhz, 768 Mb Ram m. combodrev.

Dine egne specs betyder ikke noget her, sørg bare for, at FW/USB
softwaren er optimal - seneste version.

> Jeg påtænker at investere i den meget hurtigt da jeg står for at skulle
> bruge em masse bachup, i forbildelse med opgradering til OS 10.3

Du kunne evt. ret og slet kopiere hele din HD over på en ekstern disk. -
Med OSX og den medfølgende FW software burde disken endda kn bruges som
bootable disk, så du altid har et ekstra startsystem.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : morten

Dato : 18-11-03 16:58

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
> de Maxtor Firewire diske med endda meget store problemer. - Både med at
> holde forateringen og med at finde computeren ved tilslutning med

Erik, den der skrøne med at diske "ikke holder formateringen" er altså
noget ævl. Og den med "plug-and-play" ligeså. I dag bruger alle
producenterne de samme brigde designs i firewire400+usb2 kabinetterne -
i givet fald skulle alle firewire400+USB2 diske ha' det problem.

> [...]
> Problemet er primært lokaliseret til værkets elektronik, så den
> pludselig kan finde på ikke at ville spinne op.

Og det er en generel fejl? Såvidt jeg ved kører der hundrede tusindvis
af den type diske uden disse problemer.

> [...]
> VII diske, som er forholdsvis billige. - Et FW kit + en Barracuda VII
> mener jeg helt klart vil være et bedre køb, og prisen vil blive ca. det

det du kalder Baracuda VII er det vi andre og segate kalder 7200.7 - det
er ganske udemærkede diske der ikke larmer eller varmer, men det er
altså ikke blandt de hurtigste længere - tværtimod, og kapaciteten er
begrænset til 160GB.

> [...]
> WD. WD - Western Digitals kører ikke godt som interne dise i d fse Macs,
> men som eksterne FW/USB diske kører de ret stabilt.

Der er ingen forskel på hvordan diskene kører i et eksternt kabinet.

> Dine egne specs betyder ikke noget her, sørg bare for, at FW/USB
> softwaren er optimal - seneste version.

Mon ikke Karen kører osx? så er det vist ret ligegyldigt og slet ikke
noget hun som almindelig bruger har indflydelse på. Har hun 10.3 skal
hun blot sørge for at opdatere drevets firmmware med en patch, som kan
hentes hos producenten og opdatere til 10.31.

> Du kunne evt. ret og slet kopiere hele din HD over på en ekstern disk. -
> Med OSX og den medfølgende FW software burde disken endda kn bruges som
> bootable disk, så du altid har et ekstra startsystem.

Nu vrøvler du igen, som kun du har forstandt til. Man kan ikke bare
flytte en OSX installering fra en partition til en anden fra Finder, men
skal bruge et specialiceret program der kan se usynlige filer, bevarer
attributter som ejerforhold, executable, symbolske og hårde links, samt
udstyrer kernen med et bootable flag til formålet - eks CarbonCopyCloner
eller fumle med ASR fra komandolinien (i 10.3 er der et begrænset GUI
til ASR).

Desuden er der ingen _god_ grund til at tage backup af en hel osx
installation - det man bør gøre er at lave daglig eller ugentlig
inkremental backup af sin homemappe, så man altid kan rulle tilbage (og
evt en enkelt kopi af sine programmer). Til det formål er en hvilken som
helst ekstern disk ganske udemærket. Til maxtors firewire produkter
følger der en Retrospect med, som er i stand til at lave inkremental
backup. Mon ikke noget lignende følger med den One disk?

Alt i alt er der ingen saglig grund til at Karen /ikke/ skulle købe
benævnte disk, ud over eventuelle forbehold for prisen (jeg mener at
kunne huske at den er ret billig)... I øvrigt er der tale om et One
produkt og ikke et Maxtor produkt, hvilket herken gør den dårligere
eller bedre. Tværtimod kan man med god samvittighed hævde at det for
Karen, er ganske fornuftigt at købe en alt-i-et løsning, frem for at
købe disk, kabinet/brigde og backup-sw hver for sig.

Hvornår holder du op med at binde non-nørder (der ikke har en jordisk
chance for at gennemskue dine skriblerier) småparanoide historier på
ærmet, det klæder dig ikke.

--
morten

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-03 17:16

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-03 18:13

> [...]
> hun blot sørge for at opdatere drevets firmmware med en patch, som kan
> hentes hos producenten og opdatere til 10.31.

Jeg kører med 10.2.8 iøjeblikket og påtænker at gå over til 10.3, bl.a
derfor en ekstern harddisk.

> [...]
> Karen, er ganske fornuftigt at købe en alt-i-et løsning, frem for at
> købe disk, kabinet/brigde og backup-sw hver for sig.

Den koster kr. 2.499,- på tilbud.

> Hvornår holder du op med at binde non-nørder (der ikke har en jordisk
> chance for at gennemskue dine skriblerier) småparanoide historier på
> ærmet, det klæder dig ikke.

Jeg skal ikke gøre mig klog på disse ting som du og Erik Richard giver
udtryk for men i skal have stor tak for at have bidraget til mit
valg af disk, som jeg nu har bestilt i Applestore.

Valget faldt på LaCie D2 - 250GB, firewire 800 hard drive (8MB chache)
til en pris af 2.632,- ex. moms = kr. 3290,00 incl. moms.

Så håber jeg bare at jeg bliver tilfreds, den klæder ihvertilfald
skrivebordet )

Tak for hjælp til alle som bidrog !!

Mange hilsner Karen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-03 03:29

Hej Karen

Karen Seiersen wrote:
> Jeg skal ikke gøre mig klog på disse ting som du og Erik Richard giver
> udtryk for men i skal have stor tak for at have bidraget til mit
> valg af disk, som jeg nu har bestilt i Applestore.

Måske ikke Karen, men jeg har haft så mange forskellige diske til
renovering / backup af flere forskellige typer, Maxtor, Onetech/OnePro,
LaCie osv.. De fleste af dem, der var fejl på var OnePro og Maxtor egne
diske. Kun _ÈN_ LaCie disk var der problemer med, og det var en C5
series - altså den nye, - og det var selve HD'en - en IBM 120GXP 180gb,
der var stået af!

> Valget faldt på LaCie D2 - 250GB, firewire 800 hard drive (8MB chache)
> til en pris af 2.632,- ex. moms = kr. 3290,00 incl. moms.

D2 teknologien fra LaCie er så gennemprøvet og stabil i modsætning til
deres nye C5 serie, hvor man endnu ikke har demange år erfaring, som de
har med d2. Jeg tror de sidste knap 800kr. er givet godt ud. - I øvrigt
så har jeg selv lige bestilt en ekstern Lacie d2 52x24x52 FW/USB CD-RW i
samme design og teknologi med et Teacs velrenomerede CR58E værk, der er
specielt velegnet til musikarbejde.

- Og så er det et meget smukt stykke design, som du næsten kan sætte,
vende og dreje, som du vil..

> Så håber jeg bare at jeg bliver tilfreds, den klæder ihvertilfald
> skrivebordet )

Det tror jeg, du vil. - Og så må du jo heller ikke glemme, at den er
bagudkompatibel med FW 400 og USB 1.0/1.1, så du også kan bruge den på
OS 9.2.x

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-11-03 18:27

morten <spam@reippuert.dk> wrote:
> Hvornår holder du op med at binde non-nørder (der ikke har en jordisk
> chance for at gennemskue dine skriblerier) småparanoide historier på
> ærmet, det klæder dig ikke.

Tilsyneladende aldrig. Netop derfor er det rart med kompetente,
retvisende svar, hver gang der lukkes vrøvl ud af ERS.

Velkommen tilbage Morten.
Sgu længe savnet

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-03 03:38

- Ret og slet Preben - Tag så og hold din kæft! og bland dig udenom. -
Jeg er efterhånden godt og grundig træt af at høre på sådan et par
københavner-snobber, der ikke aner en kæft om professionelt EDB andet
end på brugerpaln. - Og du Preben burde holde dig for god til at mænge
dig med og læne dig op ad en person af Morten R.'s slags! Føj for f.......!

PLONK!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-11-03 07:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Tag så og hold din kæft!

Jeg bryder mig ikke om dit sprog! Du er den første til at hyle op om
andres sprogmæssige fortrædeligheder, men du har nogle ualmindeligt
stygge ordvalg som ikke passer sig i en gruppe af folk, der helst
hjælper hinanden med fælles problemer.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-03 14:25

Hej Stig

Det er muligt, du ikke bryder dig om det, det kan jeg ikke fortænke dig
i. - Men til gengæld så bryder jeg mig ikke om, at hver gang, jeg kommer
med noget, der ikke passer d'herrer, så begynder de straks at rakke ned
på det, jeg skriver.

Jeg skriver dælme ikke det, jeg skrev til Karen for at få hende fra at
købe en Maxtor! - Som du kan se af det andet svar til hende, så har jeg
siddetog bøvlet med adskillige FW/USB diske i et - oftest - forgæves
forsøg på at redde både disk og indhold. Og når 80% af dem har været
Maxtor / diske med Maxtor værk, så skriver jeg det! - Og så må folk tage
det for gode varer eller gøre deres egne sure erfaringer.

Jeg får sgu penge for det arbejde, jeg laver, og jeg vil ikke være
bekendt at anbefale fx. Maxtor - eller IBM for den sags skyld også, -
når 5 ud af 6 diske af samme mærke er defekt!

Og når så sådan et par pappenhejmere begynder på deres tilsvininger
igen, så bliver je vred! - og det på jysk! - Du bor jo selv her, så jeg
går ud fra, du også véd, at når en vestjyde først bliver vred, så falder
der brænde ned!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-11-03 15:23

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.DK on 19/11/03 14:24 wrote:

> [...]
> i. - Men til gengæld så bryder jeg mig ikke om, at hver gang, jeg kommer
> med noget, der ikke passer d'herrer, så begynder de straks at rakke ned

Der er ingen der rakker ned på dig når du holder dig til fakta.

> [...]
> Maxtor / diske med Maxtor værk, så skriver jeg det! - Og så må folk tage
> det for gode varer eller gøre deres egne sure erfaringer.

Og os der gør os erfaringer, men ikke kan få dem til at stemme overens med
dine vi skal bare stikke piben ind eller?

> Jeg får sgu penge for det arbejde, jeg laver, og jeg vil ikke være
> bekendt at anbefale fx. Maxtor - eller IBM for den sags skyld også, -
> når 5 ud af 6 diske af samme mærke er defekt!

Jeg får også penge for mit arbejde, og med al respekt, så tror jeg sgu jeg
har lidt mere berøring med virkeligheden end du har, og jeg oplaver
overhovedet ikke de fejlrater du postulerer. Men det er sikkert bare et
tilfælde.

--
/peter

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-11-03 22:17

> [...]

> bekendt at anbefale fx. Maxtor - eller IBM for den sags skyld også, -
> når 5 ud af 6 diske af samme mærke er defekt!

Jeg tror nogen synes du er lidt for hurtig og meget bastant i dine
konklusioner.

Jeg solgte for et par år siden en stak PC'er til en skole. Det viste sig
at stort set alle harddiskene måtte udksiftes indenfor 1-2 år. Det var
Fujitsu.
Men det får mig altså ikke til at hænge Fujitsu ud som et dårligt mærke.

Skulle man det, så kunne alle mærker nok få lov at komme i gabestok!

Ingen - selv ikke Apple ( - har undgået at lave nogle dårlige serier.

Iøvrigt er udtrykket "Tag så og hold kæft" bestemt ikke jysk!

Stig

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-03 03:27

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Jeg tror nogen synes du er lidt for hurtig og meget bastant i dine
> konklusioner.

Det er muligt, men jeg har jo set det gang på gang med bestemte mærker
og bestemte serier. Og når så der er personer, der vedbliver at abefale
de påælene rodukter, så reagerer jeg!

Da jeg kom med en advarsel mod IBMs 120GXP og 180GXP lød der et
ramaskrig, - at det var løgn og latin og slige andre udtalelser... - Men
hvad har det vist sig nu? - _alle_ GXP serierne er smækfyldte med fejl,
og mere end 50% er blevet ombyttet _mindst_ _én_ gang!! - Selv deres
DTLA serie er der store problemer med. - Og det samme gælder for flere
af deres SCSI diske...

Jeg fik et job for en kunde, hvor det gik ud på at redde en 180GXP på
180gb med data til 2 bogudgivelser. Men jeg måtte opgive efter 2 timers
forgæves forsøg. - Det kostede bare kunden den nette sum af godt 10.000
+ moms at få det gjort hos et specialfirma!

Og når så Maxtor kommer med en serie af nye lavprisdiske, som er
baserede på ders 740D og 740G, så vil jeg igen fraråde at man køber
disse diske. d.e.m. er jo ikke den eneste gruppe, jeg er med i, - også
udenlandske både åbne og lukkede grupper, hvor de samme problemer med de
samme diske har være oppe indtil flere gange. Så tror jeg mere på det,
end på nogle få 'tilfredse' personers mere eller mindre underlødige
kommentarer her i gruppen!

IBM gjorde det eneste rigtige, nemlig at vedkende sig problemerne ret
hurtigt, men det har Maxtor ikke gjort endnu. De har forsøgt i flere
tilfælde at skyde skylden over på brugeren. Og jeg har 2 friske
eksempler på, de helt har frasagt sig 2-års garanti-/reklamationsretten,
og hvor kunden ikke gad gøre noget ved det, - fordi det ville blive
biiilgere at købe nye diske, end at føre en sag mod Maxtor. Og hvis det
er den politik, Maxtor bruger over for kunderne så står jeg fuldstændig
af og fraråder ethvert køb fra det firma!

> [...]
> Fujitsu.
> Men det får mig altså ikke til at hænge Fujitsu ud som et dårligt mærke.

Måske ikke, men det får mig til at være meget varsom med en anbefaling,
sålænge man ikke véd, om det er en vedvarende fejl, eller kun på en
bestemt serie. - Jeg er selv pt på jagt efter en af Fujitsus harddiske,
nemlig specialversionen af deres nok så berømte 10k UW disk - en True
Narrow 50-pins Special Edition på 18gb. - Jeg kom desværre for sent, da
jeg fik tilbuddet om at købe, - alt var udsolgt på 2-3 dage!

Men til Fujis ros skal det så også siges, at de var ret hurtige til både
at erkende fejlene og ombytte...

> Skulle man det, så kunne alle mærker nok få lov at komme i gabestok!

Nok ikke alle mærker... Fx. har Seagate så lav en fejlprocent, at det
måske er én ud af hver 5000 diske, der har problemer. - WD kører ikke
godt på Mac, men udmærket på de fleste PC osv.osv.... Selv Quantum har 2
serier, der ikke kan klare mosten - det gælder for deres CE og EX serier
i ATA diske, og jeg kan godt garantere, at dem går jeg _langt_ udenom
som brugte.

> Ingen - selv ikke Apple ( - har undgået at lave nogle dårlige serier.

Nu har Apple jo aldrig selv lavet harddiske, men har fået dem leveret
andetsteds fra. - Selv deres 'gamle' Apple OEM 1,2gb disk er jo en IBM..

> Iøvrigt er udtrykket "Tag så og hold kæft" bestemt ikke jysk!

Nej for pokker! - Jeg var jo nødt til at skrive det, så selv en
kjøwenhavner kunne forstå det...

mhv. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-11-03 09:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Nu har Apple jo aldrig selv lavet harddiske, men har fået dem leveret
> andetsteds fra. - Selv deres 'gamle' Apple OEM 1,2gb disk er jo en IBM..

Hardware generelt!

Vedr. 2 års garanti:
Stort set alle producenter af harddiske nedsatte deres garanti fra 3 til
1 år. Men flere kom i tanker om at det ikke så så godt ud. Derfor har
mange indført 2 eller 3 år, men kun på nogle serier.
Man skal derfor sikre sig at den pågældende disk er dækket under
tilstrækkelig garanti. Det flytter som regel ca. 10% på prisen.

Specielt os, der videresælger må være vågne, for det er faktisk os der
har ansvaret og må betale kunden tilbage, hvis der er udstedt garanti!

Slutteligt skal jeg blot bemærke at jeg kun har gode erfaringer med både
IBM og maxtor.

INTET kan gøre det ud for en back-up!

Stig

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-03 13:15

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Hardware generelt!

OK, men jheg har endnu ikke oplevet, at jeg ikke har kunnet få en Mac
til at virke, selvom det skulle være en af 'slemme'... PF 630 fx... PM
7200 var en serie helt i skoven....osv...

> [...]
>
> Specielt os, der videresælger må være vågne, for det er faktisk os der
> har ansvaret og må betale kunden tilbage, hvis der er udstedt garanti!

Det er en sandhed med modifikationer. Hvis der fx. på et produkt står
'Lifetime Warranty' (gælder hovedsageligt RAM), så er det _altid_
producenten, der har garantiforpligtelsen. Det samme, hvis der fx. står
'2 year XXXX Warranty' / '3 Years XXXX Waranty' (X'erne står her for
etproduktionsfirmanavn), så påhviler garantien _altid_ producenten. - Så
hvis der fx. står '2 Years of Maxtor Warranty', så er det Maxtor og ikke
dig, der skal betale.

> Slutteligt skal jeg blot bemærke at jeg kun har gode erfaringer med både
> IBM og maxtor.

Kig i de andre EDB grupper, så vil du hurtigt se, hvormange af de diske
af ovennævnte fabrikater, der er til salg dér, der står anført om
'ombytningsdiske'.... Det er faktisk mange!

> INTET kan gøre det ud for en back-up!

Det var faktisk det færdige projekt, der skulle backes up, der gik ned,
så de have selvfølgelig alle stumperne hist og pist, - men der var altså
bare lige en dead-line, der skulle overholdes.... - Svjh. nåede de det
med en enkelt dags forsinkelse....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-11-03 22:36

> [...]

> etproduktionsfirmanavn), så påhviler garantien _altid_ producenten. - Så
> hvis der fx. står '2 Years of Maxtor Warranty', så er det Maxtor og ikke

Nej. Uanset om producenten har lyst til at betale eller ej, skal du
overholde dansk lov. Hvis du handler direkte med en privat slutkunde er
det dig der som forhandler er 100% ansvarlig i forhold til købeloven.
Hvad du så kan trække ud af distributøren (i første omgang) og
producenten i næste led er kunden uvedkommende.
Når det er business to business handel gælder andre regler, men
hovedprincippet er stadigvæk at det er dig, der holdes op på handlen og
at det er kunden uvedkommende om du kan få dine fordringer igen hos
distributør og producent.

Stig

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 24-11-03 20:26

> [...]

> serier, der ikke kan klare mosten - det gælder for deres CE og EX serier
> i ATA diske, og jeg kan godt garantere, at dem går jeg _langt_ udenom

Kan du henvise til dokumentation der bekræfter dine påstande? Hvis ikke,
så undre det mig ikke....

-Sebatian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-03 23:48

Hej Sebastian

Hvad der undrer dig eller ikke, kan jeg i og for sig ikke gøre noget
ved. Jeg véd bare, hvor mange tusind diske, jeg selv gennem årene har
haft mellem fingrene, så det er dels egne erfaringer, men så sandelig
også erfaringer fra andre EDB gruppr både herhjemme og i udlandet.

Af de kendteste mærker kan man godt lave en opstilling, der ser
nogenlunde sådan ud - med de dårligste nævnt først
IBM 75GXP, 120GXP, 60GXP, 180GXP
Connor 1080S
IBM SCSA 1080S SCSI 68-pins Wide
Maxtor DiamondMax Serie 740
Maxtor 700G series
Quantum Fireball EX
WD Caviar 40gb og 80gb
Maxtor Atlas VI, VII
IBM DTLA45, DTLA30, DTLA60
IBM DDYS
Seagate Barracuda III
Quantum Fireball CE
Macintosh OEM 1gb (IBM 1008)
Quantum Atlas III
Fujitsu SE 10k True Narrow 50-pins Special Edition (Specialver. af deres
10k UltraWide disk).
Seagate Chetah
Seagate Chetah PRO Ultra-2SCSI
Seagate Barracuda VII
Quantum Viking II
Seagate Barracuda IV

Det er blot nogle af de mærker, jeg har haft mellem fingrene i de sidste
10 år. Hvis du nu fulgte med i nogle af div. PC grupper, så vil du gang
på gag møde annoncer for salg af 'nye' IBM diske, og når man kommer ned
i teksten, så er det som regel en 'ombytningsdisk'.

Og så har jeg jo selvfølgelig også snakket med diverse leverandører af
diske, og de siger helt klart det samme

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-11-03 16:13

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> - Ret og slet Preben - Tag så og hold din kæft! og bland dig udenom. -

Hvornår lærer du, at internettet ikke er dit private netværk?
Hvornår lærer du, at man ikke kan blande sig udenom på usenet?

> Jeg er efterhånden godt og grundig træt af at høre på sådan et par
> københavner-snobber

Lider du af et specielt mindreværdskompleks, fordi din oprindelse er
jysk?
Jeg ser hverken noget snoppet eller geografisk nedladende i min
kommentar.
Synes faktisk jyder er rare mennesker. Idioter findes der allevegne.

>, der ikke aner en kæft om professionelt EDB andet
> end på brugerpaln.

Nåh ja. Havde jo helt glemt dine 30 års erfaring med EDB.
Husker specielt dine mange erfaringer fra den grafiske branche, som
danner grundlag for dine mange udtalelser om QuarkXpress, SuitCase
o.lign. grafiske programmer.

Undrer mig tit over din insisteren over, at være andet end på
brugerplan.

>- Og du Preben burde holde dig for god til at mænge
> dig med og læne dig op ad en person af Morten R.'s slags!

Mænger mig nu ikke specielt med Morten. Har desværre ikke tiden.
Sætter dog, lige som mange andre herinde, stor pris på hans kompetente
viden.
I det konkrete tilfælde reddede han faktisk Karen fra, at forsøge med
din aldeles fejlagtige anvisning af, hvordan man kan bruge en ekstern
disk som startdisk i Mac OSX.
Et godt eksempel på, hvorfor dit ævl ofte bør tilbagevises, inden
uvidende brugere forledes til tro på, at du har den viden, du giver
udtryk.

I det mindste en trøst, at hun overhørte dine selvopfundne statestikker
over diskes påligelighed.

>Føj for f.......!

Skriv bare ordene helt ud.
Vi er vant til dit sprogbrug.

> PLONK!

Er du nu sikker på, at du kan finde ud af bruge et killfilter?

> mvh. Erik Richard

Siger alt, ikke.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Christian Bech

Dato : 20-11-03 14:51

> Er du nu sikker på, at du kan finde ud af bruge et killfilter?

Er det tredje eller kun anden gang, du bliver plonket af ERS?

--
Christian

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-11-03 15:47

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-11-03 18:28

> /Preben
Hvad betyder :PLONK?

Placed On Killfilter?
Eller er det jysk?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Peter Perlsø

Dato : 20-11-03 18:45

Lone Schmidt wrote:

> Hvad betyder :PLONK?
>
> Placed On Killfilter?
> Eller er det jysk?

Plonk det er lyden af en given læsers hovede der rammer bordet med en
hastighed af ikke mere end 2 km/t

--

- Peter Perls¿ - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-03 22:40

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> I øvrigt er der tale om et One
> produkt og ikke et Maxtor produkt,

Jeg tror faktisk at det ER en Maxtor. One touch hentyder til en lille
smart funktion som Maxtor har lavet der automatisk igangsætter
Retrospects back-up procedure fra en knap foran på kabinettet. Sidst jeg
installerede sådan een fungerede denne en-kliks funktion imidlertid kun
i OS 9.
Nu har Karen så købt sit produkt, men for andres skyld skal jeg da
tilføje, at Maxtor med en pris under 2000,- har været særdeles
konkurencedygtige.

Og eftersom de øvrige fabrikanter af harddiske har været lidt bagud i
forhold til Maxtor m.h.t. levering af store diske, kunne man i lang tid
kun få 250 GB fra Maxtor, hvorfor bl.a. One-diskene også er udstyret med
Maxtor diske, men til en helt anden pris.

Et kvalificeret gæt er at Maxtor også forefindes i en del LaCie
kabinetter.

Stig

Fra : morten

Dato : 18-11-03 22:52

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Retrospects back-up procedure fra en knap foran på kabinettet. Sidst jeg
> installerede sådan een fungerede denne en-kliks funktion imidlertid kun

Det did slip my mind.

> Nu har Karen så købt sit produkt, men for andres skyld skal jeg da
> tilføje, at Maxtor med en pris under 2000,- har været særdeles
> konkurencedygtige.

enig - en 200GB kan fås til under 2K, har lige købet et par for en
kunde.

> Et kvalificeret gæt er at Maxtor også forefindes i en del LaCie
> kabinetter.

det er et meget kvalificeret bud.

--
morten

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-03 22:58

> [...]

> Maxtor diske, men til en helt anden pris.
>
> Et kvalificeret gæt er at Maxtor også forefindes i en del LaCie

Hej

Jeg vil lige oplyse dig om, at jeg ikke købte Maxtor, men bestilte en
LaCie D2 til 3.290,00 på AppleStore. Regner med den lever op til min
forventning, som et rimeligt køb.

Mange hilsner Karen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 00:12

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

snip
> [...]
> udstyrer kernen med et bootable flag til formålet - eks CarbonCopyCloner
> eller fumle med ASR fra komandolinien (i 10.3 er der et begrænset GUI

Godt at se dig her igen, Morten.
Jeg er lidt i samme situation som Karen: vil gerne have en sort kat
installeret, men vil også gerne gemme nogle ting fra 10.2.6 (regner med
at kunne trække indstillinger over). Har anskaffet en ekstern HD
firewire (en WD på 80 Gb). Den _er_ stor nok
Har partioneret i to dele. På del 1 har jeg en komplet backup via
CopyCloner, og på 2 laver jeg inkremental backup af desktop (skrivebord)
og min usermappe. Har undret mig meget over, at CC i indstillingen gerne
vil lave backup af en hel masse andre filer med 'underlige' navne som
f.eks. Dektop DB, usr (?), men dem laver jeg ikke backup af i den
ugentlige rutine.

Er det forkert?

Skal jeg bare lade CC lave en inkremental af alle de filer, som den
foreslår? Det tager trods alt noget tid for den at kigge systemmapper og
programmapper igennem (for at finde nye ændringer?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen,
tidl. stavekontrol

Fra : morten

Dato : 19-11-03 01:01

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Godt at se dig her igen, Morten.

Hej Mich - tak for velkomsten. Nu må vi se hvor længe jeg gider. Måske
er det bare for en dag.

> [...]
> vil lave backup af en hel masse andre filer med 'underlige' navne som
> f.eks. Dektop DB, usr (?), men dem laver jeg ikke backup af i den

Nej du behøver bare at tage backup af din homemappe - du sudo'er jo
aldrig <øv>

> Skal jeg bare lade CC lave en inkremental af alle de filer, som den
> foreslår? Det tager trods alt noget tid for den at kigge systemmapper og
> programmapper igennem (for at finde nye ændringer?)

first of all, så har jeg ikke styr på om CCC (dvs psync) laver
inkremental backup, det mener jeg ikke. Secondly så vil psync (som CCC
gør brug af til sine planlagte kopieringer) pt. hverken køre eller
kompilere på pantheren pga ændringer i perl. I pre panther gør Apple
brug af en ret standardiseret 5.6, mens de i panther bruger en _ikke_
fuld prerelease af 5.81 der gør brug af threading <uff>.

Den psync som CCC kan hente og installeret duer kun med perl 5.6, og da
folkene bag psync endnu ikke har firgivet en version, der kan afvikles i
panther får det mig til at gætte på, at den i lighed med så mange andre
perl ting ikke vil kompilere og passere alle tests i Apple forkrøblede
perl 5.81.
Blandt de "andre" perl ting som pt driller i panther kan nævnes DBI og
DBD::mysql oa. som bruges til at få perl til at snakke med databaser -
det bruges bla. af en del webbasseret blog software, hvorfor jeg pt ikke
kan poste til min blog (man bør undersøge den slags inden man opgraderer
sin server sw)

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 22:27

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hej Mich - tak for velkomsten. Nu må vi se hvor længe jeg gider. Måske
> er det bare for en dag.

Årrh, Morten, bliv her, bliv her.

> Nej du behøver bare at tage backup af din homemappe - du sudo'er jo
> aldrig <øv>

OK, homemappen så. Men kunne jeg lige lokke dig til kort at fortælle om
det der sudo er mere anvendeligt (bare en lille link, hvor jeg kan læse
lidt) - hvad kommer sudo'en min backup ved?

> first of all, så har jeg ikke styr på om CCC (dvs psync) laver
> inkremental backup, det mener jeg ikke.

Det mener jeg nu at den skulle gøre iflg. min hjemmelsmand (men jeg kan
da lige tjekke nogle filer på den eksterne - for en sikkerheds skyld)

> [...]
> det bruges bla. af en del webbasseret blog software, hvorfor jeg pt ikke
> kan poste til min blog (man bør undersøge den slags inden man opgraderer

Tak for den lange forklaring (som jeg vistnok forstår en smule af .
Det korte af det lange er vel så, at jeg lige skal vente lidt med
Panther, hvis jeg gerne vil bibeholde min backup procedure med CCC?
Eller finde en alternativ måde at backeup på (inkremental), har en
gammel Retrospect Express (v. 4.x?). Men den har jeg nu ikke meget fidus
til - fik den aldrig til at virke til min tilfredshed (med cd-rom
skiver)
Det er altså lidt træls, at Apple ikke har udviklet en backup ting
indbygget i OS'et.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 19-11-03 23:26

On Wed, 19 Nov 2003 22:26:59 +0100, Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> Panther, hvis jeg gerne vil bibeholde min backup procedure med CCC?
> Eller finde en alternativ måde at backeup på (inkremental), har en

Korrekt.

> Det er altså lidt træls, at Apple ikke har udviklet en backup ting
> indbygget i OS'et.

ja - de prøver at få os til at købe dot mac, problemet er bare at det
program ej heller er rigtigt godt.

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 23:58

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Korrekt.

"Korrekt"? - at jeg skal fnde ud af at bruge Retrospect Expres? Eller
skal vente med det sorte kattedyrs entrée på scenen?

PS.: undskyld at forespørgsler og svar kommer i en uordentlig
rækkefølge. Du svarer næsten hurtigere end jeg kan spørge

(Har du virkelig en eller anden slags pipeline ind i min maskine, din
rod?)

> ja - de prøver at få os til at købe dot mac, problemet er bare at det
> program ej heller er rigtigt godt.

Tjah, der er sgu' nogle købmænd, men det er jo også det, de skal leve af
at være. Tænker lidt på, at det efterhånden må være en almindelig
forventning til et operativsystem, at det også indeholder en backup
(inkremental) funktion, som den naturligste ting i verden.
(hvis nu Godfather i Redmond kommer først med det, så må Steve da tage
sig sammen, men jeg ville nu helst at Steve kom først med en løsning på
de enkeltstående maskiner - i det mindste min)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 00:23

On Wed, 19 Nov 2003 23:58:14 +0100, Mich. Ottosen wrote:

> "Korrekt"? - at jeg skal fnde ud af at bruge Retrospect Expres? Eller
> skal vente med det sorte kattedyrs entrée på scenen?

At du skal vente hvis CCC/psync er essentielt for dig

> PS.: undskyld at forespørgsler og svar kommer i en uordentlig
> rækkefølge. Du svarer næsten hurtigere end jeg kan spørge

syns sgu ellers at du er ganske hurtig selv, hvad tid regner du med jeg
kommer i seng?

> (Har du virkelig en eller anden slags pipeline ind i min maskine, din
> rod?)

Nej, jeg må jo ikke få dit admin password og har ej heller overtalt dig
til at åbne for ssh på hverken mac eller router

> [...]
> forventning til et operativsystem, at det også indeholder en backup
> (inkremental) funktion, som den naturligste ting i verden.

"man tar" værktøjet er der - man kan lave alt havd man ønsker sig i den
retning med tar, pax, ditto, perl, CVS, rsync som forfindes i OSX's
dajlige terminal hvis man ønsker det (men det kræver selvfølgelig
grundigere læsning end manualen til Retrospect)

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-11-03 19:04

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> At du skal vente hvis CCC/psync er essentielt for dig

Synkroniseringen (backup) er vigtig, så kattedyret (Il Gato Negro?) må
vente.

> syns sgu ellers at du er ganske hurtig selv, hvad tid regner du med jeg
> kommer i seng?

Ha, jeg nåede vist at komme tidligere i seng, end du gjorde?

> Nej, jeg må jo ikke få dit admin password og har ej heller overtalt dig
> til at åbne for ssh på hverken mac eller router

Nej, her er ikke nogen ssh (aner ikke hvad det er), og mit password har
jeg glemt (i hvert fald det til root !)

> [...]
> dajlige terminal hvis man ønsker det (men det kræver selvfølgelig
> grundigere læsning end manualen til Retrospect)

Hvad er det "man tar" ? Har du fingrene i kagedåsen?
Spurgte tidligere en henvisning til lidt læsestof (for fummelgængere) om
terminatoren - nej, terminalen, mener jeg. Det ku' da godt være, at jeg
skal til atlæse lidt manualer (ufff!)?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 21:46

> [...]

> Spurgte tidligere en henvisning til lidt læsestof (for fummelgængere) om
> terminatoren - nej, terminalen, mener jeg. Det ku' da godt være, at jeg

"man" er netop en forkortelse for manual. Det bruges, når man vil læse
en vejledning til en kommando i Unix. Åbner du terminalen og skriver
"man tar", ser du vejledningen til tar. Prøv engang. Vær forberedt på,
at det ikke er en pedagogisk skrevet vejledning, der kan bruges som
hyggelig godnatlæsning. Det er en kort og koncis vejledning til nørder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-11-03 00:21

> [...]
> at det ikke er en pedagogisk skrevet vejledning, der kan bruges som
> hyggelig godnatlæsning. Det er en kort og koncis vejledning til nørder.

Tak, Henrik. Jeg skal nok være flink og sød ved dig en anden gang !
Jeg er jo selv ude om det, jeg har efterlyst noget, som kunne lære mig
lidt om TerminatorAbsolut

Men jeg var lige ved at mindes en gammel vits: Herren gi'r, herren ta'r,
herren er en guitar (1)

Det bliver en svær tid. Jeg æææælsker ikke ligefrem det der RTFM, men
når det er for nørder, så er det vel lige min kop te? (2)

(1): no offense intended)
(2): husker nu, at jeg faktisk har været der for længe siden, det var
sikkert slemme-Morten, der fik mig til det. Fattede ikke meget af det,
men måske er læseevnerne blevet større siden? Prøver.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 00:12

> [...]

> Med OSX og den medfølgende FW software burde disken endda kn bruges som
> bootable disk, så du altid har et ekstra startsystem.

Hvad er det for en software, der skulle følge med ? Med OSX eller med
disken? Jeg købte en disk, men fik ikke noget software med.
Købte den hos vores lokale Mac-pusher, og han formatterede den i to
partitioner, men det var da (vist?) med Macs diskværktøj i Mac OSX.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-03 13:46

Hej Mich

Du kan bl.a. gøre det med seneste version af Synchronize! Pro X, og hvis
du køber en LaCie disk, så kan du gøre det med det medfølgende program
SilverKeeper.

Og hvis du gør det uden brug af nogen af programmerne, så skal du blot
trække harddiskikonet over på disken - ikke begynde at kopiere fra en
åbnet HD, så får du nemlig ikke alle filer med. - Det trick har jeg
prøvet mere end en gang, når jeg fx. ville være sikker på fx a
usynligeg..ed over på en anden disk. Dog er der nogle programmer, der
ganske enkelt sletter reg.koden, hvis man kopierer dem. - Gælder fx. for
Nisus Email X og classic, Nisus Writer og Nisus Express, Conflict
Catcher m.fl..

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-11-03 15:19

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.DK on 19/11/03 13:45 wrote:

> [...]
> ganske enkelt sletter reg.koden, hvis man kopierer dem. - Gælder fx. for
> Nisus Email X og classic, Nisus Writer og Nisus Express, Conflict

Fat nu at man ikke kan kopierer en OS X installation ved at trække en disk
til en anden - lad være med at give folk gode råd om ting du ikke har
erfaring med!

--
/peter

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 22:27

> [...]

> Du kan bl.a. gøre det med seneste version af Synchronize! Pro X, og hvis
> du køber en LaCie disk, så kan du gøre det med det medfølgende program

Jeg har måske udtrykt mig uklart og skal derfor lige ridse op igen:
1) jeg hentede HD'en hos Thomas (Macpusher) og han formatterede den lige
efter den blev pakket ud af æsken. Det var vistnok med Apples eget
værktøj. Der fulgte ikke noget program med til HD'en.
2) derefter lavede jeg en total backup med CarbonCopyCloner på den ene
partition og en backup af homemappen på den anden. Det er den partition
som jeg nu bruger til inkremental backup med CCC

Men jeg vil da lige kigge på Sychronize Pro (det lyder dyrt?)

> [...]
> ganske enkelt sletter reg.koden, hvis man kopierer dem. - Gælder fx. for
> Nisus Email X og classic, Nisus Writer og Nisus Express, Conflict

Jo, men netop derfor (det sidste) vil jeg gerne bruge et program - håber
at CCC gør jobbet.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 19-11-03 23:03

On Wed, 19 Nov 2003 22:27:00 +0100, Mich. Ottosen wrote:

> 2) derefter lavede jeg en total backup med CarbonCopyCloner på den ene
> partition og en backup af homemappen på den anden. Det er den partition
> som jeg nu bruger til inkremental backup med CCC

Inkremental backup betyder at der backup'es en ny version af samme
dokument, hver gang dette er ændret - uden at den backup der blev lavet af
dokumentet (med samme navn) ved forrige backup erstattes ved den nye
backup. Jeg mener ikke at psync gør dette, eller for den slags andre
synkroniserings programmer. Normalt er den slags forbeholdt dedikerede
backup programmer af god kvalitet. (dot mac programmet "Backup.app" laver
ej heller inkremental backup)

Til københavnerne kan jeg anbefale at de kommer seneste workshop i hu,
hvor Carsten Levin holdt et veldisponeret og pædagoggisk fordrag om
sikkerhed.
Herhvor beskrev han bla, hvordan man /bør/ tage backup, og _hvorfor_ man
bør gøre det. I tilfældet af at det ændrede dokument overskrives på
backup'en med seneste version riskikerer man blot at tage backup af et
dokument der _er_ i udu af den ene eller anden grund. Og så har seneste
backup faktisk gjort mere skade end gavn.

--
morten

motto: RIGTIGE MÆND TAGER IKKKE BACKUP!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 23:44

> [...]

> synkroniserings programmer. Normalt er den slags forbeholdt dedikerede
> backup programmer af god kvalitet. (dot mac programmet "Backup.app" laver

Øv, du har ret. Øv, fordi du _har_ ret, hvad angår CCC, som je glige har
tjekket med to filer fra min PB til den eksterne HD. Øv, fordi det ikke
virker som inkremental. Der skulle i så fald have været flere versioner
med forskellige tidspunktsID af filerne.

Men også tak, fordi du fik mig ud af den vildledning. Jeg var ellers så
tilfreds med CCC.

Men så kommer det forgyldte spørgsmål: Hvad skal man så bruge? Jeg har -
som nævnt et andet sted - en Retrospect Expres (v. 4.x?). Den kostede
skam hele 700 kroner, så den skulle vel du til noget (når jeg lærer at
bruge den!)? Jeg har anvendt metoden med RTFM, men den er skrevet af
ingeniører for ingeniører. Uigennemskuelig. Upædagogisk.

Eller skal jeg prøve Synchronize! Pro (den er vist til X'eren)? Det
lyder som en yderligere udgift oven i de 700 for Retrospect.

> [...]
> dokument der _er_ i udu af den ene eller anden grund. Og så har seneste
> backup faktisk gjort mere skade end gavn.

Ja, for da den #¤%&, det ville jeg gerne have hørt. Respekt for (og tak
til) de 'gamle' og erfarne Mac-folk Der er nogle navne som er poppet
op igennem årene. Jeg har læst mange af deres skriverier, men desværre
ikke mødt dem face-to-face.

Men her er du ved kernen om inkremental. Det er netop dét jeg søger.
Så for at være (over)pædagogisk: Hvad skal man så bruge?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 02:43

> [...]

> bruge den!)? Jeg har anvendt metoden med RTFM, men den er skrevet af
> ingeniører for ingeniører. Uigennemskuelig. Upædagogisk.

Jamen, Mich. Jeg har jo demonstreret den på sidste klubmøde. Hvis du vil
vide noget, så spørg. Men sørg for at opdatere til en OS X version. Det
er ved at være på tide, at du får skrottet alt det gamle OS 9 halløj.

> Eller skal jeg prøve Synchronize! Pro (den er vist til X'eren)? Det
> lyder som en yderligere udgift oven i de 700 for Retrospect.

Den almindelige udgave koster kun $30, og du kan prøve en demoversion.
<http://www.qdea.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-11-03 19:04

> Jamen, Mich. Jeg har jo demonstreret den på sidste klubmøde. Hvis du vil
> vide noget, så spørg. Men sørg for at opdatere til en OS X version. Det
> er ved at være på tide, at du får skrottet alt det gamle OS 9 halløj.

Jo, jeg hsuker svagt noget med at du proppede nogle cd-skiver ind i
maskinen, men du sad altså så langt væk, at jeg ikke kunne følge med på
skærmen. Jeg sad faktisk også og hyggede mig lidt med, at jeg nu havde
lært CarbonCopyCloner at kende, men det har jo vist sig at være en
'falsk tryghed'
Må hellere kigge lidt på Synchronize Pro, men hvis det heller ikke lever
op til mine forventninger, må jeg tilbage til (gamle) Retrospect.
Opdatere? Væk fra Classic miljøet? Nej, det har jeg da ikek råd til.
Tænk på hvor mange programmer, der skal betales for ! Igen!

> Den almindelige udgave koster kun $30, og du kan prøve en demoversion.
> <http://www.qdea.com/>

Tak for linket. Har hentet via Versiontracker. Men der er to versioner:
SyncPro X 3.2.1 (som kan lave bootable backup) og så SyncXPlus 1.2.1 som
kan synkronisere filer. Skal lige have læst lidt om dem (øv, alt det
læseri)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 21:46

> [...]

> skærmen. Jeg sad faktisk også og hyggede mig lidt med, at jeg nu havde
> lært CarbonCopyCloner at kende, men det har jo vist sig at være en

Sådan går det, når man ikke er opmærksom i skolen.

> [...]
> Opdatere? Væk fra Classic miljøet? Nej, det har jeg da ikek råd til.
> Tænk på hvor mange programmer, der skal betales for ! Igen!

Jeg mener nu, at jeg har opgraderet via hjemmesiden for et beskedent
beløb. Men det er snart længe siden. Måske er din udgave efterhånden for
gammel til det.

> [...]
> SyncPro X 3.2.1 (som kan lave bootable backup) og så SyncXPlus 1.2.1 som
> kan synkronisere filer. Skal lige have læst lidt om dem (øv, alt det

Plus er den almindelige, Pro er den dyre til $90.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-11-03 00:21

> Sådan går det, når man ikke er opmærksom i skolen.

En anden version kunne være: "Sådan går det, når læreren ikke tager
hensyn til sine elevers manglende evner"
(denne elev er både lidt fatvag, tilbøjelig til at lade tankerne vandre
og bærer briller der ikke harmonerer med at lærerens skærm har en
opløsning på 2 trillioner x 3 fantasillioner)

> Jeg mener nu, at jeg har opgraderet via hjemmesiden for et beskedent
> beløb. Men det er snart længe siden. Måske er din udgave efterhånden for
> gammel til det.

Beskedent beløb? Måske er vores opfattelse af beløbs størrelser og deres
sum ikke den samme?

> Plus er den almindelige, Pro er den dyre til $90.

Ups ! Jeg synes at planerne om at skippe alt det der OS9 halløj ligger
længere og længere ud i fremtiden. Men $'eren er da vist faldet markant
i de seneste dage? Så måske?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 23:28

On Thu, 20 Nov 2003 19:03:41 +0100, Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> SyncPro X 3.2.1 (som kan lave bootable backup) og så SyncXPlus 1.2.1 som
> kan synkronisere filer. Skal lige have læst lidt om dem (øv, alt det

bootable backup har du ret beset ikke behov for - og hvis Pro'en ikke kan
lave en rigtig inkremental backup (TJEK DET), er der hej heller nogen
grund til at smidde penge efter den.

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-11-03 00:21

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> bootable backup har du ret beset ikke behov for - og hvis Pro'en ikke kan
> lave en rigtig inkremental backup (TJEK DET), er der hej heller nogen
> grund til at smidde penge efter den.

Tak, Morten, det var klar snak. Jeg skal lige læse nogle filer og
måske spare nogle dollaser !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-03 03:43

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> partition og en backup af homemappen på den anden. Det er den partition
> som jeg nu bruger til inkremental backup med CCC

OK, så misforstod jeg dig. - Jeg forstod det sådan, at du _også_ skulle
ud og købe og ikke allerede havde købt...

> Men jeg vil da lige kigge på Sychronize Pro (det lyder dyrt?)

Tja, det kan man godt kalde det... Jeg mener jeg gav noget med små
1200kr. for den.. - Og så var det endda kun i Mac OS 8.x/9.x
versionen... Men den er pengene værd! - Det er simpelthen det bedste
backup program, jeg endnu har set og brugt - også bedre end Retrospecht
- Desværre er Synchronize! Mac only, - ellers tror jeg, den ville kunne
gøre Retrospecht rangen stridig som 'The Backup Program' - Selv i
classic ver. kopierer den usynlige filer med ved en total backup!

> Jo, men netop derfor (det sidste) vil jeg gerne bruge et program - håber
> at CCC gør jobbet.

Selv her vil du ikke kunne gøre det med CCC. De programmer jeg nævner
sletter reg.kode uanset hvilken måde, man kopierer på. Det ligger
indbygget i programmerne for at undgå pirateri. - Fx. hvis du flytter
Nisus Writer fra én partition til en anden på samme disk, skal du
genindtaste reg.koden....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 03:51

On Thu, 20 Nov 2003 03:43:28 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> indbygget i programmerne for at undgå pirateri. - Fx. hvis du flytter
> Nisus Writer fra én partition til en anden på samme disk, skal du

Det må da lade komme an på en prøve - jeg vil godt komme med et kvalificeret
gæt: programmet ditto som forstår kopieringen i CCC kan uden problemer
klare opgaven. Men nu er jeg vel bare en dÅm københavner...

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-11-03 19:04

> [...]

> gæt: programmet ditto som forstår kopieringen i CCC kan uden problemer
> klare opgaven. Men nu er jeg vel bare en dÅm københavner...

Morten, det her virker lidt som sort snak, men det blev vist også noget
sent i nat? Prøv lige igen.

Det hedder da vistnok "dÅm kjøwenhavner" ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 21:46

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Morten, det her virker lidt som sort snak, men det blev vist også noget
> sent i nat? Prøv lige igen.

"ditto" er en kommando (nå ja, et program), der i terminalen kopierer
filer og mapper til et andet sted. Prøv at skrive "man ditto".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-11-03 00:21

> "ditto" er en kommando (nå ja, et program), der i terminalen kopierer
> filer og mapper til et andet sted. Prøv at skrive "man ditto".

Tak, Henrik, det forvirrede mig netop med 'ditto', det kender jeg kun i
en anden betydning (og den gav sgu' ikke meget mening her).

Monster, er du en Reippuert-klon? Du lokker næsten lige så meget som
originalen ! Men *man* må vel til at læse?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-03 00:47

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Tak, Henrik, det forvirrede mig netop med 'ditto', det kender jeg kun i
> en anden betydning (og den gav sgu' ikke meget mening her).

Det er vel meget logisk, at ditto laver en kopi af samme slags som
originalen

> Monster, er du en Reippuert-klon? Du lokker næsten lige så meget som
> originalen ! Men *man* må vel til at læse?

Han fortalte mig det i går. Jeg gentager bare uden at vide ret meget om
det. Jeg vli bare aflaste Morten, så han ikke skal skrive så meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-11-03 17:05

> Jeg vli bare aflaste Morten

Ja, det kan ses på din stavning

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 22:10

> Det hedder da vistnok "dÅm kjøwenhavner" ?

nej, vi er sa dÅmme at vi ik' kan stave ordenligt jydsk

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-11-03 23:40

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej, vi er sa dÅmme at vi ik' kan stave ordenligt jydsk

Nahajr, hvor er det flot, Morten. Ikke nogen tastaturfjel ! Godt gået !

Men det er da vist længe siden, at du har gået til dansk på Semuniraiet
(eller hvad det hedder?). Eller også har du det som mig: jeg kan heller
ikke få stavekontrollen til at virke (Cocoaspell) rundt i alle
programmerne?

Jeg bruger selv gerne stavemåden "jydsk", men den er faktisk outdatet.
Uden at være en fido-fætter, vil jeg lige gøre dig og din stavekontrol
opmærksom på, at Dansk Sprognævn angiver stavemåden "jysk". Puh-bvadr,
hvor ser det altså forkert ud.

Men det gælder vist (desværre) også* for Macbrugere?

*her ville jeg hellere skrive osse i en modernismetradition (P.H.), men
den går desværre ikke, jvf Dansk Sprognævn

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 30-11-03 00:59

> Nahajr, hvor er det flot, Morten. Ikke nogen tastaturfjel ! Godt gået !

Har osse fået et nyt tastatur med en box forenden der kan følge med i
mit afsindige tempo.

> [...]
> (eller hvad det hedder?). Eller også har du det som mig: jeg kan heller
> ikke få stavekontrollen til at virke (Cocoaspell) rundt i alle

Den dutter fint i de programmer der understøtter spell service.

> [...]
> Uden at være en fido-fætter, vil jeg lige gøre dig og din stavekontrol
> opmærksom på, at Dansk Sprognævn angiver stavemåden "jysk". Puh-bvadr,

....min stavekontrol? - det er sgi da dig! Pas på, jeg ved at Karl
forsøger at nappe dit job.

> Men det gælder vist (desværre) også* for Macbrugere?
>
> *her ville jeg hellere skrive osse i en modernismetradition (P.H.), men
> den går desværre ikke, jvf Dansk Sprognævn

= bangebuks*

--
/morten...

*) se linie 13

Fra : Karl Antz

Dato : 30-11-03 10:20

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ...min stavekontrol? - det er sgi da dig! Pas på, jeg ved at Karl
> forsøger at nappe dit job.

.... det er nu så meget sagt - er tværtimod glad for at holde fri far det
hre
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-11-03 22:39

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ...min stavekontrol? - det er sgi da dig! Pas på, jeg ved at Karl
> forsøger at nappe dit job.

Var det ikke kun da du skulle en nordtjysk stavekontrol? Karl må gerne
få jobbet (men, Karl, lønnen er elendig)

> = bangebuks*

Ja, jeg er osse en bangebuks

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 30-11-03 23:19

> Var det ikke kun da du skulle en nordtjysk stavekontrol?

Jeg ved ik' helt hvordan man "skulle", kanske jeg burde klage til
frk. Toernumse og faa mine skolepaenge tilbage, fordi jeg ikke har
laert betydningen af verbumet "skulle". Faar jeg ikke medhold, kan jeg
altid klage over hun blev valgt...

> Karl ma gerne fa jobbet (men, Karl, lonnen er elendig)

Tilgaeld er stoejnivauet nu saenket betragteligt, pladsen ikke
laengere saa trang og omgivelserne mere stillige.

> Ja, jeg er osse en bangebuks

dog en modig en af slagsen

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-03 23:20

> [...]

> frk. Toernumse og faa mine skolepaenge tilbage, fordi jeg ikke har
> laert betydningen af verbumet "skulle". Faar jeg ikke medhold, kan jeg

Ja,ja,ja - der var da lige faldet et lille "have" ud af teksten.
Den der frøken lyder lidt skræmmende Eller hentyder navnet blot til,
at hun er nået ud over blestadiet? Ja, de unge mennesker trænger sig på
overalt

> Tilgaeld er stoejnivauet nu saenket betragteligt, pladsen ikke
> laengere saa trang og omgivelserne mere stillige.

Fortæl det til Karl, måske bider han på?

> dog en modig en af slagsen

Ikke hvad angår den der Schwarzenegger funktion, som du hele tiden
anbefaler

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-11-03 19:04

> [...]

> gøre Retrospecht rangen stridig som 'The Backup Program' - Selv i
> classic ver. kopierer den usynlige filer med ved en total backup!

1200 kroner? Det lyder voldsomt, dr. Monster siger $ 30 i et andet svar
? Nå, jeg må vel hellere lige kigge på de to versioner jeg har
'nedlastet'

> [...]
> indbygget i programmerne for at undgå pirateri. - Fx. hvis du flytter
> Nisus Writer fra én partition til en anden på samme disk, skal du

Nå, ja, men sådanne koder har vi jo liggende på de små reg.kort fra
æskerne.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-03 18:05

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> 1200 kroner? Det lyder voldsomt, dr. Monster siger $ 30 i et andet svar
> ? Nå, jeg må vel hellere lige kigge på de to versioner jeg har
> 'nedlastet'

Hm, svjh. er det $39USd for opgradering af den alm. Syunchronize! 4.x og
$79USd for Synchronize! Pro 4.x upg.. Har man ikke licens er det $119USd
for Pro ver. og $89USd for std. ver., - og når du så lægger moms til,
som jeg var nødt til, da det var til videresalg, så kommer du op omkring
de 1200Dkr., men det ville kunden gerne betale, efter at de havde prøvet
demo versionen. - Indtil nu har de kun udtrykt fuld tilfredshed

Jada, - man er jo en lovlydig borger..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-03 19:38

> [...]

> de 1200Dkr., men det ville kunden gerne betale, efter at de havde prøvet
> demo versionen. - Indtil nu har de kun udtrykt fuld tilfredshed

Nu har jeg kigget på Qdea's hjemmeside. Det ligger vist lidt imellem
vores forslag, men jeg er nærmest

Synchronize! Pro X - English - Mac OS X
Initial License $99.95
Two-year Renewal * $49.95
Upgrade from Synchronize! or Synchronize! X Plus $70.00

Synchronize! X Plus - English - Mac OS X
Initial License $29.95
Two-year Renewal * $19.95
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-03 22:47

Hej Henrik

OK, det betyder så, at de har sænket priserne noget, - og det er da kun
glædeligt.
mvh. Erik richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-11-03 00:35

> [...]

> de 1200Dkr., men det ville kunden gerne betale, efter at de havde prøvet
> demo versionen. - Indtil nu har de kun udtrykt fuld tilfredshed

Tak for oplysnigerne om priser. Men jeg er nu ikke helt så sikker på, at
jeg vil bruge Synchronize Pro. Den er tilsyneladende ikke 'inkremental'
!? Der står flg. på qdea.com: "As the archive filles up, the oldest
files in the archive are automatically removed to make space for newer
files" - så Morten har tilsyneladende ret.

Så jeg leder stadigvæk efter et backup-program der kan lave inkremental

> Jada, - man er jo en lovlydig borger..

Jow, da, men jeg har nu ikke nogen sikellygter

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-03 23:55

> [...]

> files in the archive are automatically removed to make space for newer
> files" - så Morten har tilsyneladende ret.

Efter at have læst hos Qdea, tror jeg heller ikke, at Synchronize kan
lave "incremental" backup i nogen af versionerne.

> Så jeg leder stadigvæk efter et backup-program der kan lave inkremental

Til gengæld kan jeg glæde dig med, at Qdea netop har lavet et lille
backup-program, der netop er beregnet til at backe up til en eksterne
harddis. Og det kan gemme gamle filer.

<http://www.qdea.com>

"Announcing Backup Simplicity - fully automatic backup as long as your
computer is on!"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-11-03 22:49

> [...]
> harddis. Og det kan gemme gamle filer.
>
> <http://www.qdea.com>
>
> "Announcing Backup Simplicity - fully automatic backup as long as your

Tak, Henrik. Har kigget på det og har DL'et det for en test. Horisonten
for en test er desværre kun otte dage, det havde været bedre med en
måned for at få det rette indtryk af softwaren. Men sådan er der jo så
meget.

Jeg er dog ikke overbevist om, at Backup Simplicity er en ægte
inkremental backuo. Der er en indstillingsmulighed for at gemme gamle
filer. Men det jeg søger, er en backup facilitet, der går sammenligner
min øjeblikkelige HD med en given backup på en ekstern HD (FW) og _kun_
henter filer over, som er ændret siden sidste backup. Den eksterne skal
til gengæld bevare alle tidligere backuppede filer. Det er vist det
krav, som hardcore backup'ere stiller?
(Skulle man få nogle korrupte filer, er der jo så en tidligere version
på backup'en - det er vist Carsten Levins mening, som et andet indlæg
fornuftigt gjorde opmærksom på)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : morten

Dato : 29-11-03 00:25

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Så jeg leder stadigvæk efter et backup-program der kan lave inkremental

undersøg hvad det koster at opgradere din retrospect til noget osx
stads.

--
morten on G5

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-11-03 22:33

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> undersøg hvad det koster at opgradere din retrospect til noget osx
> stads.

Jo, det skal jeg nok. Den gamle vil jo kun backeup til skiver og sådan
noget, ikke til en HD på FW.
Men det er jo en lidt light udgave (Retrospect Express) så måske kan den
slet ikke opdateres? Nå, jeg skal ind og kigge hos Dantz.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 22:56

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Jo, det skal jeg nok. Den gamle vil jo kun backeup til skiver og sådan
> noget, ikke til en HD på FW.

mener nu også at express kan lave backup til en fil på en HD, men ikke
til bånd eller over netværk - men jeg ka' selvfølgelig tage fejl.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-11-03 23:40

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> mener nu også at express kan lave backup til en fil på en HD,

Har da testet den, Morten. På et punkt i backup-proceduren siger den
noget i retning af: "Sæt en skive ind i drevet ...". Men måske forstår
jeg ikke "til en fil på en HD" ?
Men OK, det _er_ længe siden at jeg forsøgte at læse manualen

Har kigget lidt hos Dantz (det er nok en ref. til en anden medd. her i
gruppen?). En update af Retros Express koster $60,- så jeg skal lige
være _helt_ sikker på, at den også kan virke med min eksterne FWdisk og
at den er inkremental. Sådan nogle 60 US penge er da lidt af en slat.

> - men jeg ka' selvfølgelig tage fejl.

Det sidste tror jeg ikke på !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 30-11-03 00:59

> Det sidste tror jeg ikke på !

heldigt for dig ellers ville jeg begynde å vræle på kjøvehanvsk.

Fra : Morten

Dato : 30-11-03 00:59

> [...]

> være _helt_ sikker på, at den også kan virke med min eksterne FWdisk og
> at den er inkremental. Sådan nogle 60 US penge er da lidt af en slat.

Det skal selvfølgelig tjekkes inden du investerer hele din månedsløn.