Skift fra Mac til PC - erfaringer ønskes.
Fra : Peter

Dato : 17-11-03 22:11

Jeg overvejer at skifte fra Mac til PC fordi (i prioriteret rækkefølge):

1.
Flash og til dels Photoshop og Illustrator er "sluggish" - altid 1/10 sek.
pause inden musen reagere.
http://www.mediamac.dk/index.php?page=news:show,id=9707
2.
Hardwaret er dyrt.
3.
Jeg kan ikke få mine bærbare enheder til at synkronisere (Har prøvet med
Ericsson t68i og iPAQ 5500).

--

Jeg frygter et skift fordi:

1.
Man kan få virus på PC.
2.
Det er voldsomt dyrt at skifte software.
3.
Generelt er jeg usikker på, om PC'en er lige så stabil/god som min mac har
været.

Jeg er meget interesseret i at høre historier fra andre (helst grafikere)
der har skiftet.

På forhånd tak.

Peter

Fra : Studio Smalbro

Dato : 17-11-03 22:44

Jeg kører både PC (Win2000) og Mac (OSXPanther) og finder helt klart at alt
er mere velfungerende på PC-en.

Virus: Hvis du opdaterer dit virusprogram og lader være med at være et fjols
og klikke på alt hvad der dukker op i indbakken, så får du ikke virus. Jeg
har ikke haft virus i 7 år, og jeg får tonsvis af mails og underlige
dokumenter ind.

Hardwaren er billigere til PCen og der er et større udvalg.

Kender ikke dine enheder, men synkroniserer selv dagligt en antik
Compaq8000CE, som kører på Flashram og er skidegod.

Jeg tror du vil finde at PC med enten Win2000 eller en opdateret XP er mere
stabil end en MacOSx og langt mere flexibel at arbejde med. Alene sådan
noget som fontstyring er et forbandet cirkus IMHO på Mac'en. I Windows
virker det bare. Arbejder du med fremmedsprog så er Windows også Mac klart
overlegen. Memoryhåndteringen på Mac er blevet bedre med OSX men du vil
finde at Distiller kører hurtigere og at al printerhåndtering bare er meget
nemmere. Så vidt jeg ved kan man stadig ikke få en usbprinter til at printe
på den anden side af et netværk på Mac'en endnu.

Kh
Bjørn

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-03 23:59

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> Jeg kører både PC (Win2000) og Mac (OSXPanther) og finder helt klart at
> alt er mere velfungerende på PC-en.

Hvem har lukket ham herind?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-11-03 00:29

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-11-03 00:44

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> Jeg kører både PC (Win2000) og Mac (OSXPanther) og finder helt klart at alt
> er mere velfungerende på PC-en.

[snip]

Det kommer vist ikke som en overraskelse, at vi nok er mange i gruppe,
som er helt uenige... Jeg gider bare ikke en gang religionskrig, så dit
indlæg kommer desværre til at stå ubesvaret for mit vedkommende.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 1 GB RAM,
450 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Panther

Fra : Terje Rydland

Dato : 18-11-03 00:51

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> som er helt uenige... Jeg gider bare ikke en gang religionskrig, så dit
> indlæg kommer desværre til at stå ubesvaret for mit vedkommende.

Ditto.

Bare en liten kommentar - Panther krasjer i hvert fall ikke etter 49
dager slik som Win2000 gjør. (Win2000 bruker en heltallsvariabel til å
holde rede på oppetid. Når det har gått 49 dager er det gått så mange
sekunder at man får overflow i denne variabelen og systemet krasjer).
Det sier kanskje litt om hvor stabilt MS regner med at Win2000 er i og
med at de ikke regner med at en Win2000 boks vil stå oppe så lenge før
den restartes

Terje

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 18-11-03 12:47

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:
> [...]
> Det sier kanskje litt om hvor stabilt MS regner med at Win2000 er i og
> med at de ikke regner med at en Win2000 boks vil stå oppe så lenge før

Der skal vist en kilde på det? Jeg tror du tænker på Window95 som ikke
har ret meget med W2K at gøre...

http://linuxtoday.com/news/1999030200910NW

--
Jesper
Med Collor Classic (OS 7.6)

Fra : Terje Rydland

Dato : 18-11-03 20:49

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Der skal vist en kilde på det? Jeg tror du tænker på Window95 som ikke
> har ret meget med W2K at gøre...
>
> http://linuxtoday.com/news/1999030200910NW

Leste om det nettopp. Der ble det sagt at den feilen faktisk hadde blitt
med over til Win2000. Mulig det var feil?

Terje

Fra : Studio Smalbro

Dato : 18-11-03 07:41

Det var nu ikke min mening at starte en religionkrig. Jeg ville faktisk blot
dele ud af de erfaringer jeg har haft med at køre blandet miljø i nu snart 5
år. Jeg syntes da Mac'er er fed til mange ting, men finder bare at Win2000
er et lidt mere effektivt system. Jeg har aldrig haft min maskine til at stå
tændt i 49 dage. Det er lidt spild af strøm og penge syntes jeg, så jeg skal
ikke kunne sige hvorvidt det er sandt eller ej. Den går ihvertfal ikke i
dørken hver 49' dag. Men jeg HAR faktisk en G5 med Panther til at stå og det
ER min erfaring at SÅ hurtig er den altså ikke, omend den er flot!. Jeg
syntes jo bare at hvis manden gerne vil have erfaringer fra win-platformen,
så vil jeg da gerne dele ud. Det bliver da ikke dårligere at være macbruger,
bare fordi det OGSÅ er godt at være Winbruger...

Kh
Bjørn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-11-03 18:48

> [...]

> så vil jeg da gerne dele ud. Det bliver da ikke dårligere at være macbruger,
> bare fordi det OGSÅ er godt at være Winbruger...

Den sidste bemærkning er så sand som den er sagt. Der er vi bestemt ikke
uenige.

Jeg synes bare det er synd med dit indlæg, da det indeholder direkte
usandheder, hvilket irriterede mig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 18-11-03 14:26

Peter wrote:
> [...]
> været.
>
> Jeg er meget interesseret i at høre historier fra andre (helst grafikere)

Hvorfor dog lægge hovedet på blokken ? PC'en kan givet se attraktiv ud
til tider, taket være div. PC-pusheres flotte markedsføring, men når du
først kommer igang med Windows, så kan du være sikker på at du ønsker
dig tilbage til Mac'en.

Mht. din Mac's anker må vi vide mere om hardware og softwarte før vi kan
være behjælpelige.

--

- Peter Perls¿ - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-03 15:52

Peter <peterl@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> 1.
> Flash og til dels Photoshop og Illustrator er "sluggish" - altid 1/10 sek.

nyt i sagen :)
http://www.mactalk.dk/news_thread.php?tid=1901
Jeg syntes nu CS versionerne kører meget godt, men jeg er også kun
amatør, og bruger slet ikke alle programmernes potentialer..

> 2.
> Hardwaret er dyrt.
> 3.
> Jeg kan ikke få mine bærbare enheder til at synkronisere (Har prøvet med
> Ericsson t68i og iPAQ 5500).

hvis du beskriver nærmere kan vi hjælpe indtil du skifter :) T68i og
T610 har jeg sync'et uden problemer...

> [...]
> været.
>
> Jeg er meget interesseret i at høre historier fra andre (helst grafikere)

Kender grafiker som er rigtige glade for deres PC (men de er ikke
skiftere :) og lideledes mac grafiker.
Tror det er vad man er vant til...?

Mit seneste grafiker bekendtskab, som i en periode måtte arbejde på PC
til hans G5 ankom, var rigtig irritereret over en masse småting som
"bare" var nemmere på mac'en

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-03 22:55

Peter <peterl@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg er meget interesseret i at høre historier fra andre (helst grafikere)
> der har skiftet.

Hvis du skal i kontakt med tidl. mac-brugere som har set lyset og
skiftet til PC, så finder du dem nok ikke her!

Men måske i dkedb.grafik.

Det eneste jeg lige vil anfægte af det du skriver, er det med prisen.
Mac'en er et højkvalitetsprodukt. Den slags findes også i PC-verdenen,
men så er prisen altså ikke lavere.

Til gengæld kan man ikke købe en ny Mac til 3000 kr i Bilka. Det kan
siges at være en mangel, men lad være med at sammenligne prisbillige
PC'er med Mac'er.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-11-03 03:19

> Det eneste jeg lige vil anfægte af det du skriver, er det med prisen.
> Mac'en er et højkvalitetsprodukt. Den slags findes også i PC-verdenen,
> men så er prisen altså ikke lavere.

Hvor er det dog korrekt.

Alt for mange lader sig lokke af billige PC løsninger, og bliver skuffet
over det de får for deres penge.

Skal man være ærlig, så er PC grej, der matcher Apples stort set lige så
dyrt - og mange gange dyrere.
Jeg selv bruger kun høj kvalitets komponenter i min maskine, som jeg selv
bygger op fra bunden af - og prisen for min pc matcher let det en G5 med
dual processorrer koster og mere til.

Jeg kan blot godt lide, at jeg selv kan vælge hvordan mit kabinet skal se
ud - og mit Lian LI er efter min mening flotter end den nye G5 - og meget
mere fleksibel mht drevudvidelser.

Men den nye G5's indvendige opbygning er dog pokkers innovativ med adskilte
kamre, der sørger for optimal luftgennemstrømning inde i kabinettet - igen
en smart idè fra Apple side, der garanteret snart bliver kopieret af PC
kabinet fabrikanterne.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Terje Rydland

Dato : 19-11-03 08:07

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> [...]
> bygger op fra bunden af - og prisen for min pc matcher let det en G5 med

Diskusjonen dreier seg jo alltid om at "en PC er så mye billigere" - det
er vel det som irriterer oss Mac-brukere. Det er nemlig ikke sant.
Ja - du kan få en PC billigere, men da har du ikke en likeverdig maskin.

PC Magazine kåret nettopp Macen (dual G5) til årets beste PC.

Jeg har prøvd å matche en dual G5 Mac hos Dell. Dellen blir dyrere hvis
du skal ha den utstyrt likt Macen.

At noen liker å bygge maskinene sine selv er en helt annen sak. Hvis det
er det man vil så skal man selvfølgelig ha en PC. For meg er det
imidlertid helt uinteressant - hvorfor skal jeg bygge min egen når jeg
kan kjøpe en ferdig? Jeg skal bruke maskinen, ikke bruke tid på å bygge
den.

Terje

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-11-03 10:24

> [...]
> imidlertid helt uinteressant - hvorfor skal jeg bygge min egen når jeg
> kan kjøpe en ferdig? Jeg skal bruke maskinen, ikke bruke tid på å bygge

Fordi man i en selvbygget maskien har TOTAL og fuld kontrol over, hvilke
komponenter man har puttet i den. Det har man ikke med en færdigkøbt
manskine.

Jeg begyndte selv at bygge mine pc'er da jeg var utilfreds med kvaliteten
af færdigbyggede pc'er, og fordi jeg opdagede at jeg kunne få dyre
kvalitetes komponenter for de samme penge, som jeg gav for en færdigbygget
maskine med mindre gode komponenter i.

At det så siden hen er blevet en slags hobby for mig er noget helt andet.
Jeg nyder ikke at skulle købe en færdigbygget maskine, som nogle gutter har
fået 2-3.000 kr for at lave og som er fyldt op med cd/dvd, harddisk drev
mm. af mindre god kvalitet.

Iøvrigt kan en maskine bygges op på mindre end 1 time.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Christian Bech

Dato : 19-11-03 09:37

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

>og mit Lian LI er efter min mening flotter end den nye G5

Høh. De har noget der ligner blink-tags på deres hjemmeside:
http://www.lian-li.com/index_1.htm

Men jeg kan nu godt li' deres minikabinet.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 02:43

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Høh. De har noget der ligner blink-tags på deres hjemmeside:
> http://www.lian-li.com/index_1.htm
>
> Men jeg kan nu godt li' deres minikabinet.

Og deres hjemmeside er på flere sprog: English, French og Germanic!(?)

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter

Dato : 20-11-03 17:51

Tak for respons.
Jeg var klar over at det var et kontroversielt spørgsmål.
Fedt, at debatten forblev saglig

M.v.h.
Peter