Skrifthåndtering
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-11-03 20:58

Hvordan er det egentlig med placering af skrifter (eller siger vi
"fonte" på dansk?) i OSX?
Efterhånden som jeg får brug for ældre dokumenter, opdager jeg, at jeg
engang har haft skrifter i systemet, som ikke er blevet installeret i
OSX. Og så må jeg igang med at finde dem i gamle arkiver og lægge dem
ind. De ligger lige nu på en ekstern harddisk.
Men er vi ikke efterhånden nået dertil, at hele skriftlageret
(adskillige hundrede) kan lægges et sted, hvor de bliver hentet efter
behov, uden at de af den grund allesammen skal poppe op i hver eneste
skriftmenu?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-11-03 07:58

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> (adskillige hundrede) kan lægges et sted, hvor de bliver hentet efter
> behov, uden at de af den grund allesammen skal poppe op i hver eneste

I jaguar kan du i skriftdialogen lave grupper af skrifter kigesom
spillelister i iTunes. Det er dog ikke alle programmer som benytter den.
I Panther er dette blevet udbygget med et helt prgram til organisereing
af skrifter, enda muligheden for at slå skrifter fra.

Vi må væbne os med tålmodighed indtil programmørene får indbygget
skriftdialogen i deres programmer. I Cocoa programmer får man det
nærmest forærende. I carbon skal man arbejde lidt for det, og det er nok
her det halter.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-11-03 00:04

> [...]
> skriftdialogen i deres programmer. I Cocoa programmer får man det
> nærmest forærende. I carbon skal man arbejde lidt for det, og det er nok

Skriftdialogen i Jaguar? Hvor er det henne?
Hvordan kan man vide, om programmet bruger gruppeprincippet?

Problemet opstår især, når jeg skal genbruge store dokumenter af
blivende anvendelighed, f.eks. undervisningsmaterialer. De er typisk
samlet i Pagemaker. De vil nu hen ad vejen blive konverteret til
InDesign, som jeg lige har anskaffet. Der er også et problem med gamle
node-eps'er fra Finale, der kan gemme på brug af forlængst glemte fonte.
Jeg troede, at Adobeprogrammer kunne finde på en fornuftig substituering
af manglende fonte. Men ihvertfald ikke, når det gælder en indsat eps.
Det gav problemer i dag med oprettelse af en pdf fra InDesign.
Det har altid været et smertensbarn med PageMaker, hvor det er uendelig
svært at spore årsagen til en postscriptfejl, hvis dokumentet indeholder
eps.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-11-03 08:25

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Skriftdialogen i Jaguar? Hvor er det henne?

typisk i Format -> Skrifter -> Vis Skrifter eller Cmd-T i Cocoa
programmer.

> Hvordan kan man vide, om programmet bruger gruppeprincippet?

Tja det kan man vel ikke uden afprøvning af programmet, men generelt vil
Cocoa programmer bruge Skrift vinduet på en ensaretet og standardiseret
måde.

Og så til en mindre afklaring. Det er en uvane fra min Atari ST
programeringstid at kalde visse vinduer for dialoger. Åbn of gem
vinuerne og lignende blev kaldt for dialoger. I Mac OS X hedder disse i
dag paneler. Eneste sted man taler om dialoger i Mac OS X er "Alert
Dialogs" som er disse små advarsels vinduer der fremkommer når man er
ved at foretage en handling som ikke kan fortrydes. Det er kun på
"indersiden" af programmet at der er tale om en dialog, for brugeren er
det et vindue man skal tage stilling til for at komme videre.

Så hvis det har skabt rod i begreberne undskylder jeg og vil fremover
over prøve at holde mig til de rette termer.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-11-03 20:54

> [...]
>
> Så hvis det har skabt rod i begreberne undskylder jeg og vil fremover
> over prøve at holde mig til de rette termer.

Tja.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-11-03 20:54

> [...]
>
> Så hvis det har skabt rod i begreberne undskylder jeg og vil fremover
> over prøve at holde mig til de rette termer.

Tja. Altså Mac-hjælp taler altså om "dialoger":

"I nogle programmer skal du vælge skrifter i Mac OS X-dialogen Skrifter.
Du kan vælge skriftfamilie, skriftsnit, skriftstørrelse og farve. Du kan
også oprette skriftsamlinger og tilføje favoritskrifter.

Hvis du vil skifte skrift, skal du vælge teksten og åbne dialogen
Skrifter. Du åbner f.eks. dialogen Skrifter i TextEdit ved at vælge
Skrift på Formatmenuen. Vælg derefter Vis skrifter." - Citat slut.

Når du taler om "skriftdialogen" eller "skriftpanelet" i Jaguar, er jeg
stadig uforstående. Hvor findes den eller det? Mener du i virkeligheden
det, som findes inden for det enkelte program?

Mac-hjælp er selvfølgelig yderst karrig med reel information. Nu har jeg
gjort turen med, siden skrifter var noget man flyttede ind og ud af
systemet ved hjælp af et særligt program, hvis ikon var en lastvogn.
Senere kunne man bare smide fontene hen på systemmappesymbolet. Jeg
havde en forventning om, at OS X ville have indbygget en del af
hjælpemidler, som man hidtil har skaffet sig med andre programmer.

Men hvad har Apple egentlig tænkt sig? Skal man læsse hele sin
skriftsamling i mappen? Er der en mulighed for at gemme de sjældent
brugte i en særlig mappe, hvorfra de bliver aktiveret, hvis man åbner et
dokument, hvor de har været brugt?
Hvor mange skrifter kan være aktiveret samtidig - altså ligge i
skriftmappen?

Og endelig: hvordan ser verden ud i dag mht. Truetype og
Postscript-fonte i et system, hvor man vil bruge både en blækprinter og
en PS-printer og hyppigt konvertere til pdf og eps?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Mac-hjælp er i øvrigt yderst sparsom med oplysninger.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-11-03 00:49

> [...]

> Skrifter. Du åbner f.eks. dialogen Skrifter i TextEdit ved at vælge
> Skrift på Formatmenuen. Vælg derefter Vis skrifter." - Citat slut.

Jeg søgte lige lidt i mac-hjælp og fandt sandelig brugen af dialoger om
disse vinduer/panerl. Så var jeg ikke helt galt afmarcheret, men det
forkommer at folk bliver forvirrede når jeg bruger udtrykket

> Når du taler om "skriftdialogen" eller "skriftpanelet" i Jaguar, er jeg
> stadig uforstående. Hvor findes den eller det? Mener du i virkeligheden
> det, som findes inden for det enkelte program?

Lige netop. I Text Edit når du skrift vinduet med cmd-T. I skrift
vinduet kan du arrangere dine skrifter på samme måde som i iTunes
spillelister.

> [...]
> havde en forventning om, at OS X ville have indbygget en del af
> hjælpemidler, som man hidtil har skaffet sig med andre programmer.

I dag kan du i Jaguar/Panther smide dine skrifter i skriftmapperne
"Fonts" i din hjemmemappe/bibliotek eller harddisk/bibliotek alt efter
om en skrift skal være privat eller tilgængelig for alle brugere af
computeren. Derudover kan du i Panther bruge programmet skriftbog til at
flytte, aktivere og deaktivere skrifter. dobbeltklikker du en skrift i
finder vil du få vist et eksempel af skriften og et valg om du vil
installere skrifeten.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106417>

> [...]
> dokument, hvor de har været brugt?
> Hvor mange skrifter kan være aktiveret samtidig - altså ligge i

Det er nok gammeldags tænkning med deaktivering af skrifter. Du vil
fremover skulle organisere dine skrifter efter behov, projekter eller
hvordan du nu vil foretrække det. Lidt ligesom alt andet du organiserer
på din computer. Du afinstallerer vel heller ikke programmer du sjældent
benytter.

> Og endelig: hvordan ser verden ud i dag mht. Truetype og
> Postscript-fonte i et system, hvor man vil bruge både en blækprinter og
> en PS-printer og hyppigt konvertere til pdf og eps?

Mac OS X understøtter både OpenType, TrueType og PostScript Type 1
skrifter på OS niveau.

> Mac-hjælp er i øvrigt yderst sparsom med oplysninger.

Ja desværre.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-11-03 17:42

> [...]
> benytter.

> Mac OS X understøtter både OpenType, TrueType og PostScript Type 1

Tak for vejledning. Jeg går i gang med at organisere mig. Jeg håber, at
andre interesserede har kigget med.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-03 22:55

> [...]

> (adskillige hundrede) kan lægges et sted, hvor de bliver hentet efter
> behov, uden at de af den grund allesammen skal poppe op i hver eneste

Suitcase er - også i OSX - uundværlig til professionel grafisk brug!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk