Bedste setup af OS X server?
Fra : Franz Berliner

Dato : 17-11-03 17:30

Jeg har en gammel G4'er der skal have nyt liv som server med OS X Server.

Hvordan sætter jeg det smartest op..

Jeg har lige nu 3 diske i maskinen. En 10GB, en 40GB og en 80GB.

Min umiddelbar indskydelse var at smide 10 og 40'eren ud og købe en
80'er mere som så kunne køre software raid sammen med den anden 80'er,
men er det den bedste løsning?

--
Mvh Franz - www.berliner.dk

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 17-11-03 18:25

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Min umiddelbar indskydelse var at smide 10 og 40'eren ud og købe en
> 80'er mere som så kunne køre software raid sammen med den anden 80'er,

Tja, hvis du vil køre software raid er det en fin løsning. Personligt er
jeg mest til hardware RAID, men så er vi også ovre i en lidt anden
prisklasse...

-Sebastian

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-11-03 18:57

Sebastian Bredsdorff wrote:

> Tja, hvis du vil køre software raid er det en fin løsning. Personligt er
> jeg mest til hardware RAID, men så er vi også ovre i en lidt anden
> prisklasse...

Det kunne være at jeg lige skulle have nævnt at udfordringen ogsa var at
det helst skulle være så billigt som muligt

Men skal jeg lade en lille disk sidde i til system og så kun køre raid
på 2 diske med mine data på?
Skal jeg helt lade være med det der raid og så bare tage et dump til et
image på en ekstern disk en gang imellem eller hvad er forslagene?

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 17-11-03 21:36

> Det kunne være at jeg lige skulle have nævnt at udfordringen ogsa var at
> det helst skulle være så billigt som muligt

Det regnede jeg også med: )

> Men skal jeg lade en lille disk sidde i til system og så kun køre raid
> på 2 diske med mine data på?

Kun hvis du har brug for de ekstra GB til data.

> Skal jeg helt lade være med det der raid og så bare tage et dump til et
> image på en ekstern disk en gang imellem eller hvad er forslagene?

Det kan du også, men dine data vil jo ikke være up-to-date på samme måde
som ved en spejling.

-Sebastian

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-11-03 14:38

> Det regnede jeg også med: )

> Kun hvis du har brug for de ekstra GB til data.

> Det kan du også, men dine data vil jo ikke være up-to-date på samme måde
> som ved en spejling.

Nu har jeg rodet lidt med det.

Efter lidt tid fandt jeg ud af at der ikke er support for at bruge
mirror'ed diske som startup disk med Apples software. Så løsningen er
blevet at jeg har en 10GB disk til system og 2 x 80 gb til data.

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 22-11-03 16:47

> [...]

> mirror'ed diske som startup disk med Apples software. Så løsningen er
> blevet at jeg har en 10GB disk til system og 2 x 80 gb til data.

Det kan du da godt, du kan bare ikke inkludere en eksisterne startdisk i
et RAID set.

-Sebastian

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-11-03 17:13

Sebastian Bredsdorff wrote:

> Det kan du da godt, du kan bare ikke inkludere en eksisterne startdisk i
> et RAID set.

Underligt. Jeg kunne ikke få den til at starte op fra mit Raid set. Er
er nogle bestemte regler for hvordan diskene skal sidde på bus'erne i
maskine, om de er master/slave osv?