Finder er elendig
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 22:50

Jeg har tidligere anbefalet John Siracusas meget dybtgående anmeldelse
af mac OS X 10.3 på Ars Technica. Der blev gjort lidt nar af, at jeg
altid skulle læse vejledninger. Den opmærksomme læser her i gruppen vil
vide, at jeg lige har installeret en harddisk uden at læse vejledninger.
Det gik jo ikke for godt.
Nå, men jeg vil bare sige, at John Siracusa faktisk har helt ret
i, at Finder er elendig. Og den er nærmest kun blevet værre i 10.3. Det
er dæleme nogle rodede vinduer, der hverken er fugl eller fisk. De er
både browsere og fillister. Og man kan ikke forudse deres opførsel. Og
hvorfor kan man ikke gå helt til venstre i kolonnerne og nå til
harddisken? Hvis man ikke gider læse hele artiklen, er her et link til
det mest relevante afsnit:

<http://www.arstechnica.com/reviews/003/panther/macosx-10.3-11.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-11-03 23:04

> [...]
> i, at Finder er elendig. Og den er nærmest kun blevet værre i 10.3. Det
> er dæleme nogle rodede vinduer, der hverken er fugl eller fisk. De er

Det er de da ikke. Kun filister. Når er de browsere mener du? Hvis du
klikker på et dokument vil du kunne se innholdet i dokumentet til høyre,
men det kan du da ta bort ved å velge å ikke vise previews i
Visningsvalg-menyen (Cmd-J).

> Og man kan ikke forudse deres opførsel.

Jo, de er da helt konsistente? Hva er problemet?

> Og
> hvorfor kan man ikke gå helt til venstre i kolonnerne og nå til
> harddisken?

Det kan man vel? Åpne Valg i Finder. Klikk på Sidepanel og kryss av for
Maskin.
Ellers kan man alltid nå helt til venstre i fillisten ved å trykke
Cmd-Pil opp på tastaturet. Man kan også nå denne ved å trykke
Cmd-Shift-C

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 23:55

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> klikker på et dokument vil du kunne se innholdet i dokumentet til høyre,
> men det kan du da ta bort ved å velge å ikke vise previews i

Jeg har vist oversat det dårligt til dansk. Han mener, at vinduerne både
kan vise en mappe eller være en browser (Stifinder hedder det i
Windows). Man kan således ikke vælge, at en mappe skal vises på en
bestemt måde. Det afhænger af, hvordan man har navigeret hen til den.
Den kan altså ligge i et vindue forskellige steder, i forskellig
størrelser og forskellig visning fra gang til gang og sågar samtidig.

> Jo, de er da helt konsistente? Hva er problemet?

Har du læst artiklen, jeg linkede til? Han er jo ekspert, så han
forklarer det meget bedre, end jeg gør.

> [...]
> Ellers kan man alltid nå helt til venstre i fillisten ved å trykke
> Cmd-Pil opp på tastaturet. Man kan også nå denne ved å trykke

Det var nogle genveje, jeg ikke kendte. Tak for det. Det fremgår ikke
umiddelbart, hvordan man gør. I 10.2 var er en rulleskakt forneden, og
man kunne køre helt til venstre. Nu kan man kun køre dertil, hvor man
startede.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Terje Rydland

Dato : 17-11-03 00:06

> [...]
> Windows). Man kan således ikke vælge, at en mappe skal vises på en
> bestemt måde. Det afhænger af, hvordan man har navigeret hen til den.

Det synes jeg faktisk er riktig. Hvordan man kommer til en mappe er
kontekstavhengig. Hvis mappen vises anderledes enn den kontekst man
jobber i får man et brudd i arbeidsflyten som kan virke forstyrrende.

> Har du læst artiklen, jeg linkede til? Han er jo ekspert, så han
> forklarer det meget bedre, end jeg gør.

Jeg har lest artikler av John Siracusa før og vet hva han mener. Jeg er
ikke alltid enig i det han skriver

> Det var nogle genveje, jeg ikke kendte. Tak for det. Det fremgår ikke
> umiddelbart, hvordan man gør.

Det ligger jo i menyen da (Cmd-Shift-C). Og det er et eget valg i
Valg-oppsettet for Finder.

> I 10.2 var er en rulleskakt forneden, og
> man kunne køre helt til venstre. Nu kan man kun køre dertil, hvor man
> startede.

Jeg er litt usikker på om jeg liker det. Man skaper en illusjon av at
filsystemet starter et annet sted enn det faktisk gjør og det kan virke
forvirrende. men det er veldig praktisk, og i og med at det er så lett å
sette opp bruker jeg det mye. Det kan kanskje virke forvirrende for nye
brukere. regner med at Apple har gjort brukertesting av dette.

Terje