Test af PowerMac G5 Dual
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-11-03 17:32

Hejsa,

Jeg har her i eftermiddag siddet og leget med en PowerMac G5 Dual med
2,5 GB RAM. Den har standard-grafikkortet ATI Radeon 9600 Pro og
harddisken er også den normale SATA-disk. Den kører med Mac OS X 10.3.1.

Den er altså djævelsk hurtig og min egen G4'er (specifikationerne kan
ses herunder) bliver jordet noget så eftertrykkeligt. Jeg har kørt
XBench, Cinebench, Altivec Fractal og PS7Bench og de viser alle en klar
forskel. Jeg håber også at køre en Quake 3 test og måske et par andre
spil, hvis jeg når det.

Alle disse test vil komme op på en lille hjemmeside, hvis nogen er
interesseret. Hvis der er noget specielt I vil have testet, så lad mig
det vide.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-11-03 19:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Alle disse test vil komme op på en lille hjemmeside, hvis nogen er
> interesseret.

Det vil jeg da gerne læse lidt om. Du må også gerne skrive lidt
subjektive betragtninger såsom støjniveau, "look and feel", "coolness"
osv.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-03 00:52

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Det vil jeg da gerne læse lidt om. Du må også gerne skrive lidt
> subjektive betragtninger såsom støjniveau, "look and feel", "coolness"
> osv.

Indtil videre bliver det bare nogle tal her:

G4 betyder:
PowerMac G4 MDD Dual 867 Mhz, 1 GB RAM, 450 GB HD, GeForce4MX.

G5 betyder:
PowerMac G5 Dual 2 Ghz, 2,5 GB RAM, 160 GB HD, ATI Radeon 9600 Pro.

Begge maskiner kørte med en ny installation af Mac OS X 10.3.1.

Xbench 1.1.3:

G4: 120.56
G5: 207.02

Altivec Fractal Carbon:

G4: 6758 Mflops
G5: 13517 Mflops

Cinebench 2003 (G5-optimeret beta-version brugt på G5):

Rendering (Single CPU):
G4: 83 CB-CPU
G5: 287 CB-CPU

Rendering (Multiple CPU):
G4: 150 CB-CPU
G5: 508 CB-CPU

Multiprocessor Speedup:
G4: 1.82
G5: 1.77

Shading (CINEMA 4D):
G4: 103 CB-GFX
G5: 276 CB-GFX

Shading (OpenGL Software Lighting):
G4: 291 CB-GFX
G5: 782 CB-GFX

Shading (OpenGL Hardware Lighting):
G4: 151 CB-GFX
G5: 1322 CB-GFX

OpenGL Speedup:
G4: 2.82
G5: 4.79

PS7Bench:
G4: 259,9 sekunder
G5: 93,6 sekunder

I morgen vil jeg - hvis jeg får tid - teste PS7Bench på mit arbejdes
noget ældre PowerMac G4 Dual 450 Mhz maskiner, så man kan se hvor meget
der er sket.

Den helt store test bliver dog vores nyeste PC, som er en Pentium 4 3,2
GHz med 2 GB DDR-400 RAM. Den er djævelsk hurtig, så det bliver
spændende at se, om den er hurtigere i Photoshop end G5'eren, som er
noget dyrere. PC'en har kostet ca. 16.000 kr. ekskl. moms og Mac'en har
kostet omkring 23.000 kr. ekskl. moms.

Fra : Terje Rydland

Dato : 17-11-03 17:45

> [...]

> spændende at se, om den er hurtigere i Photoshop end G5'eren, som er
> noget dyrere. PC'en har kostet ca. 16.000 kr. ekskl. moms og Mac'en har

Husk at Photoshop 7 ikke er G5-optimalisert. Du må bruke Photoshot CS
eller installere G5-plugin til Photoshop 7.

G5en skal være raskere i P7bench enn den P4en. Alle tester jeg har sett
så langt viser det.

En interessant test kan være å kjøre Photoshop-testen i bakgrunnen mens
du gjør noe annet - f.eks ripper CDer eller ser på en DVD eller noe
lignende - noe som tester systemets evne til å gjøre flere ting
samtidig.

Terje

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-11-03 18:42

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> du gjør noe annet - f.eks ripper CDer eller ser på en DVD eller noe
> lignende - noe som tester systemets evne til å gjøre flere ting

Har I læst om Den store test, på Macnyt? )))
Og så med så få processorer!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-03 22:53

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Husk at Photoshop 7 ikke er G5-optimalisert. Du må bruke Photoshot CS
> eller installere G5-plugin til Photoshop 7.

Jeg har selvfølgelig installeret G5-pluginen til Photoshop 7.

> G5en skal være raskere i P7bench enn den P4en. Alle tester jeg har sett
> så langt viser det.

Jeg skal lige ha' installeret Photoshop 7 på PC'en, men de tests jeg har
set viser også, at P4'eren skal være væsentligt langsommere. En Dual
Xeon 3,06 GHz er omtrent lige så hurtig som G5'eren.

> [...]
> du gjør noe annet - f.eks ripper CDer eller ser på en DVD eller noe
> lignende - noe som tester systemets evne til å gjøre flere ting

Men det dur bare ikke til en krydsplatformstest, da det jo ikke vil være
de samme programmer som kører på de to platforme.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 1 GB RAM,
200 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar.

Fra : Terje Rydland

Dato : 17-11-03 23:51

> Men det dur bare ikke til en krydsplatformstest, da det jo ikke vil være
> de samme programmer som kører på de to platforme.

Nei, men det vil gi en indikasjon på vilket system som tåler høy
belastning best.
Hvis en rendering tar 4 min uten at noe annet skjer og 5 min hvis man
f.eks. ripper CDer samtidig på det ene systemet, og 4 min uten noe annet
og 8 min med CD-ripping på det andre gir det en indikasjon selv om det
er 2 forskjellige CD-rippe program som benyttes.
Ingen vitenskapelig undersøkelse, men interessant likevel.

Terje

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-11-03 00:26

> [...]
> er 2 forskjellige CD-rippe program som benyttes.
> Ingen vitenskapelig undersøkelse, men interessant likevel.

Tjoo... jeg er dog ikke i tvivl om, at OS X er bedre til at mulitaske
uden at give problemer med skærmopdatering og lign. Det er ud fra mine
alm. erfaringer med Windows XP.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 17-11-03 16:52

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
>
> Alle disse test vil komme op på en lille hjemmeside, hvis nogen er
> interesseret. Hvis der er noget specielt I vil have testet, så lad mig

Jeg har også d.d. set en af disse vidundere i et filmstudie jeg
frekventerer.

Mht den påståede støj - i almindelig brug er den ikke til at høre. Jeg
kunne ihvertfald ikke høre noget blæserstøj eller summen.

--

- Peter Perls¿ - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-03 22:53

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> [...]
>
> Mht den påståede støj - i almindelig brug er den ikke til at høre. Jeg
> kunne ihvertfald ikke høre noget blæserstøj eller summen.

Jeg lod maskinen stå og regne fraktaler i nogle timer og den sagde
stadig næsten ingenting, og temperaturen lå konstant på 46 grader på
processorerne. Min G4'er kører typisk med 55-56 grader og støjer som et
ondt år.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-11-03 21:17

I artiklen <1g4jf1l.1dlw7mjqjvq2uN%spam02@tdcadsl.dk> , spam02@tdcadsl.dk
(René Frej Nielsen) skrev:

> Indtil videre bliver det bare nogle tal her:

<snip>
> PS7Bench:
> G4: 259,9 sekunder
> G5: 93,6 sekunder

Når man måler en samlet tid, lægger man mest vægt på de deltest som tager
længst tid. Det kunne let være ualmindelige filtre som ikke er optimeret ret
godt. Alternativet er at bruge geometrisk gennemsnit.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-03 22:53

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> længst tid. Det kunne let være ualmindelige filtre som ikke er optimeret ret
> godt. Alternativet er at bruge geometrisk gennemsnit.

Hvordan gøres dette egentligt? Jeg så en webside der forklarede det, men
det var ærligt talt for teknisk til at jeg forstod det.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-11-03 23:32

I artiklen <1g4lb9w.1r5lk72o0zby0N%spam02@tdcadsl.dk> , spam02@tdcadsl.dk
(René Frej Nielsen) skrev:

> Hvordan gøres dette egentligt? Jeg så en webside der forklarede det, men
> det var ærligt talt for teknisk til at jeg forstod det.

Lad os sige at vi vil bestemme hvor mange gange maskine 1 er hurtigere end
maskine 2 og vi har målt dette på N forskellige test, med resultaterne R1,
R2, ... , RN. Så er det geometriske gennemsnit den N'te rod af produktet R1
* R2 * ... * RN. Hvis der ikke er N'te rod på din lommeregner, så tag
logaritmen af produktet, divider med N og exponentier resultatet.

Eksempel:

R1 = 1.35, R2 = 1.11, R3 = 0.88, R4 = 2.01, N = 4

Produktet er 1.35 * 1.11 * 0.88 * 2.01 = 2.6505468

Geometrisk gennemsnit = exp (ln (2.6505468) / 4) = exp (0.9747659583 / 4) =
exp (0.2436914896) = 1.275950626

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-11-03 01:20

> [...]
>
> Produktet er 1.35 * 1.11 * 0.88 * 2.01 = 2.6505468
>
> Geometrisk gennemsnit = exp (ln (2.6505468) / 4) = exp (0.9747659583 / 4) =

Hmm... jeg vidste jeg skulle have hørt bedre efter i gymnasiet. Jeg
havde matematik på højt niveau i 3.G, men ovenstående er næsten sort for
mig. Jeg prøver dog at se om ikke det kan lade sig gøre at lave
beregningen, for min HP32 har vist N'te rod.

--
Mvh.
René Frej Nielsen