SW og kext filer?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-11-03 11:37

Hvordan kan man se på SW om det benytter kext filer?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-11-03 13:11

Lone Schmidt wrote:

> Hvordan kan man se på SW om det benytter kext filer?

Hvor er det lige man kan se hvad SW er for en størrelse ???

Fra : Morten Lind

Dato : 16-11-03 15:51

Henry Lerche Madsen <lerchefjerndette@aarstiden.dk> wrote:

> Hvor er det lige man kan se hvad SW er for en størrelse ???

Hmm...ja, og kext filer.....*GG*

Lone, hvad vil du vide?

Knus
M.
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-11-03 16:53

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> Hmm...ja, og kext filer.....*GG*
>
> Lone, hvad vil du vide?

Lone har bare taget endnu et kvantespring.
Nu har vi snart en ekspert, som ikke spørger, men svarer herinde

SW = SoftWare
Kext = Kernel Extension

Og til Lone spørgsmål.
Jeg ved ikke hvor man kan se det på en standard konfiguration.
Har selv et stykke fantastisk værktøj, Horse Menu, som kan vise den
slags interessante ting (og tusind andre).
Er i øvrigt taget af nettet, af uforklarlige grunde.
Indbygget i Mac OS 10.4! Might bee.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 18-11-03 22:48

> Lone har bare taget endnu et kvantespring.
> Nu har vi snart en ekspert, som ikke spørger, men svarer herinde
Tak preben)), men husk at jeg spørger i alle 4 verdenshjørner, men
famler i blinde efter røde tråde!

> [...]
> slags interessante ting (og tusind andre).
> Er i øvrigt taget af nettet, af uforklarlige grunde.

Det var sgu´da derfor jeg engang blev advaret mod at downloade firmware,
ikke? Indeholder al firmware kernel kext filer?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-11-03 13:55

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Det var sgu´da derfor jeg engang blev advaret mod at downloade firmware,
> ikke? Indeholder al firmware kernel kext filer?

Nej, det er to vidt forskellige ting. Firmware er programkode som
knytter sig til et bestemt stykke hardware. Firmware kan groft sagt
beskrives som systemsoftware til den enkelte enhed.

* iPod har firmware så den kan afspille musik
* Digital kamereaer har firmware så man kan indstille kameraet.
* Grafikkort har firmware så den kan afhjæpe værtscomputeren med at
optegen skærmbilledet.
* osv
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-11-03 17:05

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> Hmm...ja, og kext filer.....*GG*
>
> Lone, hvad vil du vide?

SW (software) og kext (kernel extensions). Lone vil vel gerne vide
hvordan man kan konstatere om et stykke software benytter sig af kext
udvidelser.

Generelt kan man sige at det er meget lidt softaware som benytter sig af
kext udvidelser. Det vil typisk være drivere, fremmede filsystemer eller
netværksprotocoller.

lidt info om emnet:
<http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Conceptual/howto/kext_t
utorials/about_kext/about_kext.html>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-11-03 20:56

> [...]
>
> Generelt kan man sige at det er meget lidt softaware som benytter sig af
> kext udvidelser. Det vil typisk være drivere, fremmede filsystemer eller

Tak, Michael

Det var jo bl.a. dig, som guidede mig hertil ;-D, så det et ikke
mærkeligt at det også er dig som forstår mit spørgsmål

Og Preben er inde på det rigtige, ved at forklare mine udtryk

Jeg må jo ikke glemme at det bl.a. var forkortelser (og manglende
forklaring) , som var svært for mig i starten. (og stadig er!
Tak for Jeres svar
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 17-11-03 14:05

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Jeg må jo ikke glemme at det bl.a. var forkortelser (og manglende
> forklaring) , som var svært for mig i starten. (og stadig er!
> Tak for Jeres svar

TiHi
M.
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Lone Schmidt

Dato : 18-11-03 23:12

> [...]
>
> Generelt kan man sige at det er meget lidt softaware som benytter sig af
> kext udvidelser. Det vil typisk være drivere, fremmede filsystemer eller

Har jeg forstået rigtigt, at "plug-ins" og "kext" er det samme, bare på
to forskellige "sprog"?

Såfremt det er tilfældet, kan plug-ins altså også forårsage kernel
panic?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-11-03 13:55

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Har jeg forstået rigtigt, at "plug-ins" og "kext" er det samme, bare på
> to forskellige "sprog"?

Man kan godt sige at "kext" er en slags plug-inn til kernen.

> Såfremt det er tilfældet, kan plug-ins altså også forårsage kernel
> panic?

Plug-inns kan hvis de er dårligt konstrueret bringe værtsprogrammet i
knæ. Eksempler på dette er plug-inns til webbrowsere som crasher
webbrowseren. Quicktime benytter plugins til codecs. Lommeregneren i
Panther benytter plu-ins til interfacet. PhothShop til filtre og
effekter. Prgrammer i Mac OS X benytter plug-ins til sprog osv.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-11-03 17:18

> [...]
> Panther benytter plu-ins til interfacet. PhothShop til filtre og
> effekter. Prgrammer i Mac OS X benytter plug-ins til sprog osv.

Michael, du har gjort det igen!
Gode svar med eksempler , fedt!
--
Venlige hilsner