Darwin PPC/PC samme disc
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-11-03 11:22

Darwin som er kernen i OS X har hele tiden været til download i 2
versioner, 1 til PPC og 1 til PC. Nu er den kommet i ver. 7.0.1 og der
er nu kun en version som kan bruges både på PPC og PC.
http://www.opensource.apple.com/darwinsource/

Måske der er en OS X på vej til PC ??

Henry Lerche Madsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-11-03 12:23

Henry Lerche Madsen <lerchefjerndette@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> versioner, 1 til PPC og 1 til PC. Nu er den kommet i ver. 7.0.1 og der
> er nu kun en version som kan bruges både på PPC og PC.

Hmm, nu bliver jeg jo forvirret Henry...

Er jo ved at lære at UNIX er kernen, og nu kommer du og snakker om
Darwin?
Hvad laver Darwin i kernen?

Har slået PPC op i it-leksikon.dk, men der er noget svar, hvad står PPC
for?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-11-03 12:48

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hmm, nu bliver jeg jo forvirret Henry...
>
> Er jo ved at lære at UNIX er kernen, og nu kommer du og snakker om
> Darwin?
> Hvad laver Darwin i kernen?

Darwin er navnet på kjernen. Kjernen i MacOS X er basert på en BSD-UNIX.
Det er en mikrokjerne som er basert på det arbeidet som ble gjort på
Carnegie-Melon. Mikrokjernen kalles Mach.

Så Darwin er en mikrokjerne basert på Mach (3.5) med BSD-tillegg.

> Har slået PPC op i it-leksikon.dk, men der er noget svar, hvad står PPC
> for?

PowerPC
Altså en desktop versjon av IBMs Power-arkitektur.

Terje

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-11-03 12:51

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> Carnegie-Melon. Mikrokjernen kalles Mach.
>
> Så Darwin er en mikrokjerne basert på Mach (3.5) med BSD-tillegg.

Retter meg selv:

Darwin er vel rettere navnet på kombinasjonen av mikrokjernen (Mach) og
de BSD-tilleggene jeg nevnte.

Darwin er kryssplattform og finnes også for x86.

Terje

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-11-03 13:26

> Hmm, nu bliver jeg jo forvirret Henry...
>
> Er jo ved at lære at UNIX er kernen, og nu kommer du og snakker om
> Darwin?
> Hvad laver Darwin i kernen?

Unix er kernen i OS X men Unix findes i forskellige udgaver f.eks
FreeBsd & Darwin som er Appels opensourceproject af Unix som igen er
bygget på den seneste FreeBsd

http://www.freebsd.org/
http://developer.apple.com/darwin/

> Har slået PPC op i it-leksikon.dk, men der er noget svar, hvad står PPC
> for?

PowerPC
Der findes tons af stof om dette...

http://e-www.motorola.com/webapp/sps/site/homepage.jsp?nodeId=03M943030450467
http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Operating_Systems/Linux/Platforms/PowerPC/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-11-03 21:30

> Unix er kernen i OS X men Unix findes i forskellige udgaver f.eks
> FreeBsd & Darwin som er Appels opensourceproject af Unix som igen er
> [...]
Ok, har skimmet siderne , har jeg forstået det rigtigt?

UNIX, en klippefast kerne

f.eks. Darwin og FreeBsd (opensource) som overbygning PÅ UNIX , eller
en integration I UNIX?

Software som har kernel extensions filer...... det rokker lidt ved UNIX
som klippefast kerne, eller?

> PowerPC
> [...]
Må se at få det læst ved lejlighed... Foretrækker dog en kort
forklaring, for jeg har et halvt kongeligt bibl. at læse i forvejen!!

Tak for udredningen ,Henry
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 17-11-03 00:36

> [...]

> UNIX, en klippefast kerne
>
> f.eks. Darwin og FreeBsd (opensource) som overbygning PÅ UNIX , eller

Ikke helt.

Unix blev udviklet en gang i 70'erne af telefonselskabet AT&T. Siden
blev der lavet en lang række efterligninger, som man i daglig tale også
omtaler som 'Unix', men som formelt ikke må hedde sådan, fordi AT&T
stadig har rettigheden til navnet. Ofte fik efterligninger navne hvori
bogstaverne 'nix' indgik, og de bliver derfor nogle gange omtalt med
fællesbetegnelsen '*nix'.

(I dag er rettighederne til navnet 'Unix' åbnet lidt, og mod en passende
(høj) betaling kan en *nix certificeres til at overholde standarden og
må derfor kaldes 'Unix'. De forskellige frie *nix er dog ikke
certificerede.)

Én af disse efterligninger af den oprindelige Unix blev udviklet på
Berkeley Universitet under navnet 'Berkeley Standard Distribution, BSD'.
I begyndelsen af 90'erne blev den frigivet, hvorfra der opstod nogle
frie udgaver af BSD. Det er én af disse, FreeBSD, som Apple tog
udgangspunkt i og videreudviklede. Apples kalder sin udgave for
'Darwin'. Der er altså tale om én blandt mange efterligninger af Unix.

Bla. fordi 'Darwin' er baseret på en fri *nix, er den også fri. Det er
en normal betingelse i 'Open Source-bevægelsen', at fri software ikke må
videreudvikles til lukket software. Forskellen mellem Darwin og Mac OS X
er den grafiske overbygning, og den er bestemt ikke fri!

Kernen i Darwin er delt i en underliggende 'Mach-kerne' og et
overliggende 'Unix-lag'. Dette er i modsætning til den anden populære
frie *nix-udgave, Linux, som har en såkaldt 'monolitisk kerne'. For
nørderne er det en yndet sport at diskutere, hvad der er bedst, men for
os andre brugere er det en abstakt og ligegyldig diskussion.

Kernen er det eneste, som kan kommunikere direkte med hardwaren, og
hardware-drivers skal derfor køre som en del af kernen. De kan enten
være indbygget eller tilføjet som 'kernel extensions'. Alle andre
programmer kører i selvstændige processer, som er afskåret fra direkte
adgang til hardware og afskåret fra at skrive i hukommelse, som ikke er
tildelt til processen. Sådanne processer kan ikke ødelægge andet end sig
selv - de kan ikke få kernen til at gå ned.

> Software som har kernel extensions filer...... det rokker lidt ved UNIX
> som klippefast kerne, eller?

Ja. Fejl i selve kernen eller i 'kernel extensions' kan få hele systemet
til at gå ned. Kernen er grundigt testet, men 'kernel extensions' fra
andre leverandører kan være mere tvivlsomme.

> Må se at få det læst ved lejlighed... Foretrækker dog en kort
> forklaring, for jeg har et halvt kongeligt bibl. at læse i forvejen!!

Kort sagt: Den familie af mikroprocessorer, som bruges i Macintosh. De
fremstilles enten af IBM eller Motorola. PC bruger en anden type
processorer, der ofte omtales som 'x86-familien', og som fremstilles af
Intel eller AMD.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-11-03 07:20

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> fremstilles enten af IBM eller Motorola. PC bruger en anden type
> processorer, der ofte omtales som 'x86-familien', og som fremstilles af

Mage til dejlig, lækker og fyldestgørende forklaring , skal man lede
længe efter.

Tusind tak, det fik en stor del af brikker til at falde på plads
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-11-03 02:00

In dk.edb.mac, Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Ok, har skimmet siderne , har jeg forstået det rigtigt?

[...]

Jeg har ikke læst de sider du er blevet henvist til af de andre
skribenbter, men da jeg selv skulle prøve at fatte bare en lille smule
af hvor alt det her unix kom fra, og hvordan det fungerede, var det en
stor hjælp med et historisk tilbageblik.

Det fik jeg ved at læse disse artikler:

<http://www.applelust.com/alust/terminal/archives/terminal020301.shtml>
<http://www.applelust.com/alust/terminal/archives/terminal041202.shtml>

Udover disse er der et imponerende stamtræ over den efterhånden
temmelig omfangsrige *nix-familie her:

<http://www.levenez.com/unix/>

Ved godt du har masser af læsestof i forvejen, men personligt synes
jeg de to ovenstående artikler var letlæselige og rimeligt forståelige
(mao ikke alt for tekniske).

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."